LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
heidi40
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2012 11:48

18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door heidi40 »

Wie heeft hier ervaringen mee?
Mijn zoon van 18 waar ik helaas geen contact mee heb is in augustus 18 jaar geworden,
hij heeft een eigen inkomen en eist zijn alimentatie via het L.B.I.O. op.
Ik was van mening dat ik geen alimentatie meer hoef te te betalen zodra hij in zijn eigen behoefte kon voorzien, moet ik nu mijn eigen zoon voor de rechter slepen en wie heeft hier ervaring mee?????

Voor zover het nu nog loopt houden wij ons keurig netjes aan onze betalingsverplichting.
Wij zijn ook nooit gestopt met betalen!!!!
Laatst gewijzigd door heidi40 op 22 okt 2012 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

bel het juridisch loket eens,die geven 1 malig gratis advies.

en voor zover ik weet?is dat je tot 21 jr verantwoordelijk blijft ...
ja ,je zal denken daar heb je haar,maar was toevallig van een bekende bn er op tv die haar kids wilden ook geld zien en die zijn ook 18,19 en 20???

dus..even bellen dan weet je waar je aan toe bent

sterkte

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik zou dit sowieso met een advokaat bespreken, niet op een forum.
Omdat het een kind van u is, komt er een hoop emotie bij.


Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ligt er ook aan of u zoon nog een opleiding doet etc.

heidi40
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2012 11:48

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door heidi40 »

Chocomelk schreef:Ligt er ook aan of u zoon nog een opleiding doet etc.
dat doet hij idd, een bbl opleiding, 1 dag naar school ( hij leert voor kelner en zit nu in het laatste jaar) officieel 4 dagen werken, aangezien hij in de horeca werkt zal dit 5 dagen zijn. Hij zit nl op maandag op school.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door bprosman »

moet ik nu mijn eigen zoon voor de rechter slepen
Als je niet betaald lijkt het me eerder andersom.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door ArneLH »

art. 1:395a lid 1 BW schreef:Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.

heidi40
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2012 11:48

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door heidi40 »

bprosman schreef:
moet ik nu mijn eigen zoon voor de rechter slepen
Als je niet betaald lijkt het me eerder andersom.
:lol: Wij betalen ook nog gewoon netjes :roll:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ArneLH schreef:
art. 1:395a lid 1 BW schreef:Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
Waar is die MAAAAAAR ????

Er geld namelijk ook een andere regel voor als ze eigen inkomsten hebben en dat heeft
die jongen namelijk doordat hij een BBL opleiding doet.

heidi40
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2012 11:48

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door heidi40 »

ArneLH schreef:
art. 1:395a lid 1 BW schreef:Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
De alimentatieplicht voor kinderen geldt tot het kind 21 jaar is. Als kinderen tussen 18 en 21 jaar werken of studiefinanciering krijgen, heeft dat invloed op de hoogte van het bedrag.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Kinderalimentatie tot 21 jaar
De alimentatieplicht voor kinderen geldt tot het kind 21 jaar is. Als kinderen tussen 18 en 21 jaar werken of studiefinanciering krijgen, heeft dat invloed op de hoogte van het bedrag.

Kinderalimentatie verlagen of stoppen
Het kan voorkomen dat uw kind in zijn eigen onderhoud kan voorzien, bijvoorbeeld omdat hij of zij werkt. Is uw kind 18, 19 of 20 jaar, dan kan de alimentatie in overleg met uw kind verlaagd of gestopt worden. Kunt u het samen niet eens worden, dan kunt u naar de rechter gaan.

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... limentatie



Moet ik nog kinderalimentatie betalen als mijn kind werkt?
De alimentatieverplichting vervalt niet automatisch als uw kind werkt. Totdat uw kind 18 jaar oud is mag uw ex-partner beslissen of u de alimentatie voor uw werkende kind moet blijven betalen. Vanaf de 18-jarige leeftijd kan uw kind hierover zelf een beslissing nemen. Wilt uw ex-partner of meerderjarig kind toch de alimentatie blijven ontvangen? Dan kunt u via een advocaat de Arrondissementsrechtbank om herziening van de aan u opgelegde bijdrage verzoeken. Zolang de Arrondissementsrechtbank de uitspraak niet heeft herzien, vervalt de verplichting niet.

bron: http://www.lbio.nl/alimentatie/veelgest ... kind-werkt

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door ArneLH »

heidi40 schreef:
ArneLH schreef:
art. 1:395a lid 1 BW schreef:Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
De alimentatieplicht voor kinderen geldt tot het kind 21 jaar is. Als kinderen tussen 18 en 21 jaar werken of studiefinanciering krijgen, heeft dat invloed op de hoogte van het bedrag.
Dat lees ik ook in T&C Burgerlijk Wetboek bij het artikel:
De verlengde onderhoudsplicht geldt niet alleen jegens de meerderjarige studerende kinderen van 18 tot 21 jaar, maar ook jegens de meerderjarige kinderen van die leeftijd die al dan niet inkomsten uit arbeid hebben. Eventuele inkomsten van de meerderjarige zelf bepalen echter wel de omvang van diens behoefte aan een onderhoudsbijdrage.

heidi40
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2012 11:48

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door heidi40 »

vogels schreef:
Zolang de Arrondissementsrechtbank de uitspraak niet heeft herzien, vervalt de verplichting niet.
Vooral dit is belangrijk voor topicstarter, die meent uit eigen beweging de betaling maar stop te kunnen zetten. Zo werkt het niet.
Nee,nee, dat zie je echt verkeerd, wij betalen nog keurig netjes onze bijdrage :roll:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door tenormin »

http://www.leerwiki.nl/Tot_wanneer_moet ... limentatie
Nog een, waarschijnlijk overbodige, verwijzing.

Jabur
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 okt 2012 21:07

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door Jabur »

Ik heb op dit moment ook een brief van mijn 18 jarige zoon via zijn advocaat ontvangen. Hij wil een hogere bijdrage omdat zijn oudere broer 21 jaar is geworden en dus geen recht meer heeft op alimentatie. Zijn advocaat wijst mij op deze leeftijd van 21 jaar. Mijn zoon van 18 doet BBL en heeft een substantieel eigen inkomen.( 1 dag school en 4 dagen werken betaald volgens CAO Wonen) 25 uur.Ik moet aan de hand van zijn CAO een inkomen proberen te herleiden. Zijn advocaat heeft het over de WSF- norm die hij hanteert om de behoefte van mijn zoon te benoemen deze is voor hem 549 euro.(Wet Studie Financiering) Ik heb geen contact met mijn zoon vanwege verstoorde omgangsregeling en hij wil geen informatie verstrekken over de hoogte van zijn inkomen. Dit inkomen is wel van invloed op de hoogte van de voortgezette onderhoudsbijdrage, maar moet onderling geregeld worden of via de rechter. Een procedure bij de rechtbank voor eigen rekening kost al snel 200 euro per uur aan advocaatkosten + griffie rechten voor de rechtbank is mijn ervaring na enkele herzieiningsprocedures sinds 2000.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Jabur schreef:en hij wil geen informatie verstrekken over de hoogte van zijn inkomen.
Dat lijkt me dan een kwestie van kiezen of delen voor zoonlief: als hij alimentatie wil zal hij toch inzichtelijk moeten maken waarom hij daar recht op denkt te hebben.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

klaas1978 schreef:
Jabur schreef:en hij wil geen informatie verstrekken over de hoogte van zijn inkomen.
Dat lijkt me dan een kwestie van kiezen of delen voor zoonlief: als hij alimentatie wil zal hij toch inzichtelijk moeten maken waarom hij daar recht op denkt te hebben.
Nee als de ouder het bedrag wil wijzigen dan moet daar voor naar de rechtbank
gegaan worden en daar komen pas zijn inkomsten tevoorschijn.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door klaas1978 »

Chocomelk schreef:Nee als de ouder het bedrag wil wijzigen dan moet daar voor naar de rechtbank
gegaan worden en daar komen pas zijn inkomsten tevoorschijn.
De ouder wil het bedrag niet wijzigen maar de zoon, als ik het goed begrijp.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: 18 jaar eigen inkomen en toch alimentatie eisen

Ongelezen bericht door olaf79 »

u blijft financieel aansprakelijk voor uw kind, of u het leuk vind of niet.

Gesloten