LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstand uitkering - fraude

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Longwei2012
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 nov 2012 10:48

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door Longwei2012 »

Janet1979 schreef:De reden waarom ik dit gedaan heb? Omdat zij leven als god in Frankrijk, en ik wie ook een gezin te onderhouden heeft en de zaken wel eerlijk op orde heeft, níet op vakantie kan, géén nieuwe auto kan kopen enzovoorts. En ik vind dat dit niet op deze manier hoort, dat de mensen die oneerlijk zijn een vrij van zorgen over geld bestaan hebben, en ik bij elke rekening het zweet op mijn voorhoofd heb, en in de vakantie denk... tja wat kan ik gaan doen met mijn gezin, de achtertuin hebben we nu ook wel gezien.
Dit is de enige waarvan ik zéker weet dat zij het gemeen speelt, als ik meerdere mensen wist zou ik die óók aangeven.!

Dát is de reden, niets meer en niets minder.
Ik vind het echt super dat je de ballen hebt gehad om je naam te noemen bij de aangifte. Het is echt niet leuk als je ziet dat je zelf je kinderen niet de wereld kan laten zien, omdat iemand die dat van jouw belastingcenten dat wél doet terwijl diegene dat niet eens nodig heeft.
Ik had mijn twijfels over je intenties, maar nu je het zo uitlegt kan ik het volkomen begrijpen.
En wat die mensen betreft, tja als je er dan zo mee te koop loopt en het bij omstanders inpepert dan vraag je erom. Als iemand zwart werkt omdat diegene anders echt niet kan rondkomen kan ik het begrijpen, want zo'n vetpot is een uitkering nou ook weer niet. Als je een uitkering echter als zakcentje hebt ben je gewoon fout bezig.

Longwei2012
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 nov 2012 10:48

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door Longwei2012 »

Renske99 schreef:Ik begrijp je heel goed, wij kromliggen, geen dure nieuwe auto, maar keihard werken voor een oud brikje, wij niet met vakantie omdat we dat niet kunnen betalen, zij compleet met inkomen PLUS bijstand wel 2x op vakantie, nou ik kan je zeggen dat ik het soms wel verschrikkelijk zuur vind ja.

Hier tegenover bv.
Een jonge meid, een jaar of 22 schat ik.
Huurhuisje, ze "woont" er nu al wel een heel jaar en heeft wel TWEE hele nachten in dat huisje geslapen.
Verder is ze bij dr vriend in de stad.
Joh, het lijkt haast alsof we dezelfde persoon kennen, ik heb er hier ook zo een. Maar dan ontvangt diegene ook nog een studie financiering... Ze verhuurt de sociale huurwoning onder voor maar liefst 750,-.
Ze betaalt zelf maar iets van max 300,- ervoor met de huursubsidie die ze krijgt. En ondertussen zit ik praktisch in een studio met m'n kind.
Helaas is het een vriendin voel ik me daarom er niet zo prettig bij om er wat aan te doen... Behalve als ik het huis dan zelf zou kunnen krijgen :twisted:

karateb
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:04

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door karateb »

Vreemd toch dat al die bijstanders internet hebben en wij maar zwoegen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door witte angora »

Net in het plaatselijke telegraafje gelezen: Vanaf 1 januari 2013 worden overtredingen van regels in de bijstand strenger bestraft.

Er wordt erkend dat de meeste mensen in de bijstand zich keurig aan de regels houden, slechts een enkeling doet dat niet. Waarvan akte.

- De mogelijkheden om fraude op te sporen worden ruimer
- de regels van aanpak van fraude worden strenger
- niet alleen de teveel ontvangen uitkering moet terugbetaald worden, maar er moet ook een boete betaald worden die net zo hoog kan zijn als het terug te betalen bedrag. Bij herhaalde fraude kan het oplopen tot 150% van het teveel ontvangen uitkeringsbedrag.

Dus ja, fraude heeft zeker wel de aandacht van de overheid.

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door Renske99 »

witte angora schreef:Net in het plaatselijke telegraafje gelezen: Vanaf 1 januari 2013 worden overtredingen van regels in de bijstand strenger bestraft.

Er wordt erkend dat de meeste mensen in de bijstand zich keurig aan de regels houden, slechts een enkeling doet dat niet. Waarvan akte.

- De mogelijkheden om fraude op te sporen worden ruimer
- de regels van aanpak van fraude worden strenger
- niet alleen de teveel ontvangen uitkering moet terugbetaald worden, maar er moet ook een boete betaald worden die net zo hoog kan zijn als het terug te betalen bedrag. Bij herhaalde fraude kan het oplopen tot 150% van het teveel ontvangen uitkeringsbedrag.

Dus ja, fraude heeft zeker wel de aandacht van de overheid.
Dat is op zich geweldig, maar waar ik nu moeite mee heb is, bij herhaalde fraude kan het oplopen.
Gelijk zodanig afstraffen dat ze het uit hun bolle kop laten om het te herhalen, meteen niet tot 150 % maar gelijk de volle mep.

Het gekke dat is vaak dat men dan ook nog medelijden met dit soort gasten heeft, terwijl ik me krom zou lachen dat ze tot in de eeuwigheid voor deze zonde moeten dokken.
Het is hier veel te makkelijk om de boel op te lichten en de straf is te minimaal.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door kokka »

@ renske,
tot in de eeuwigheid is best lang!
ik vind het prima als mensen (zwaar)bestraft worden voor het plegen van fraude, geld natuurlijk ook voor de hoge heren die de boel besodemieteren.
maar laten we realistisch zijn, we schieten er als maatschappij natuurlijk ook weinig mee op als deze mensen hierdoor dan weer in de schuldhulpverlening komen. Hiervoor komen dan ook gewoon weer de kosten voor de rekening van de belastingbetaler.

Longwei2012
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 nov 2012 10:48

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door Longwei2012 »

karateb schreef:Vreemd toch dat al die bijstanders internet hebben en wij maar zwoegen.
Bah misgunner. Ik heb ook bijstand en ja ik heb ook internet, en dankzij dat internet heb ik gisteren voor 75 eurocent een paar schoenen voor mijn zoontje kunnen kopen. Maar als het aan jou lag hadden we er liever naakt bij gelopen omdat kleding uit de winkel vaak niet te permiteren is van ons budget. Zijn complete babykamer inclusief linnen komt voor 150,- van marktplaats, maar goed we hadden het ook zonder internet kunnen doen en dan even ons handje op kunnen houden voor 1000,- van de gemeente zodat we naar de prenatal konden.

Zonder internet valt tegenwoordig ook nauwelijks naar werk te zoeken. Dus douw die venijnige opmerking van je maar ergens waar de zon niet schijnt en neem de volgende keer wat meer moeite om na te denken voordat je wat neerkalkt.

Wat een naar mens moet je zijn om iemand geen internet te gunnen omdat diegene in de bijstand zit.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door ciske »

Wat een naar mens moet je zijn om iemand geen internet te gunnen omdat diegene in de bijstand zit.
Moet je boven staan, net wat je zegt....zonder internet is werk zoeken ook niet makkelijk.

Juin d'Olivier
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jul 2012 22:47

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door Juin d'Olivier »

ciske schreef:
Wat een naar mens moet je zijn om iemand geen internet te gunnen omdat diegene in de bijstand zit.
Moet je boven staan, net wat je zegt....zonder internet is werk zoeken ook niet makkelijk.
Tuurlijk internet is een levensbehoefte. Daarvoor ga je niet naar de plaatselijke bieb waar het gratis is, nee we hebben daar een duur abo voor nodig. En voor solliciteren hebben we ook een auto nodig, en om de stress van het handje ophouden tegen te gaan roken we ook dagelijks een pakje sigaretten op, en ja, wekelijks naar het restaurant is ook een eerste levensbehoefte

En omdat die uitkering geen vetpot is is de enige optie zwart bijklussen...

En wij maar werken, de dommen....

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door ciske »

Daarvoor ga je niet naar de plaatselijke bieb waar het gratis is
Erg slim ben je niet he? Bij de bieb moet je lid zijn.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door sephora30 »

Je bedoelt de bieb in ons dorp die vanaf 1 Jan 2014 wordt wegbezuinigd en waar je moet betalen voor internet :?:

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door riddert »

ciske schreef:
Daarvoor ga je niet naar de plaatselijke bieb waar het gratis is
Erg slim ben je niet he? Bij de bieb moet je lid zijn.
Overigens een tip voor de minima; het lidmaatschap voor een bibliotheek is in veel gemeenten gratis, of met een fikse korting op het lidmaatschapsgeld te krijgen. Informeer bij de gemeente of je bibliotheek wat plaatselijk van toepassing is!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door ciske »

riddert schreef: Overigens een tip voor de minima; het lidmaatschap voor een bibliotheek is in veel gemeenten gratis, of met een fikse korting op het lidmaatschapsgeld te krijgen. Informeer bij de gemeente of je bibliotheek wat plaatselijk van toepassing is!

Goede tip riddert, maar alsnog zie ik geen punt waarom iemand in de bijstand geen internet mag hebben.

Bieb is geen 24/7 open.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door riddert »

ciske schreef:
riddert schreef: Overigens een tip voor de minima; het lidmaatschap voor een bibliotheek is in veel gemeenten gratis, of met een fikse korting op het lidmaatschapsgeld te krijgen. Informeer bij de gemeente of je bibliotheek wat plaatselijk van toepassing is!

Goede tip riddert, maar alsnog zie ik geen punt waarom iemand in de bijstand geen internet mag hebben.

Bieb is geen 24/7 open.
Nee, ik zie ook geen reden waarom ze geen internet zouden mogen hebben. Zolang men dit betalen kan lijkt me het niet zo'n probleem.
Ik wilde men even op de mogelijkheid van gratis/goedkoop lidmaatschap van de biep wijzen, veel mensen weten dit niet.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door rollertje »

Bij ons moet je anders gewoon betalen voor het gebruik van internet in de bieb, ook al ben je lid.

Ik heb zelf ook in de bijstand gezeten. Dank zij internet heb ik een baan gekregen. Kort daarna heeft mijn man ook werk gevonden. Nu hebben wij een behoorlijk inkomen en hoeven we niet elke cent tien keer om te draaien. Dat abonnement van internet heeft zijn geld alleen om die reden al meervoudig opgeleverd. En dan heb ik het nog niet over alle dingen die we toendertijd en ook nu nog tweedehands hebben kunnen aanschaffen. Ook daar hebben we veel geld mee bespaart.

Het aangeven van iemand die fraudeert zou ik in principe ook met open vizier doen. Wanneer die ander echter een opvliegend persoon is, die slecht bekend staat op dat gebied, zou ik het anoniem doen. Je moet er niet aan denken dat je kind het slachtoffer wordt of jijzelf. Die persoon wordt dan wel aangepakt, maar blijft vaak wel in de buurt wonen.

Gesloten