LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
jjs
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 jul 2011 21:21

Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door jjs »

Hallo,
heeft iemand ervaring met de Iaccept giro van Vitens?

Het ziet eruit als een phising email.
Het ziet er onveilig en niet betrouwbaar uit. En als je erop klikt gaat hij naar een of andere vreemde site.
Waarom gebruiken ze geen Ideal zoals de meeste andere bedrijven. Dan heb je in ieder geval rechtstreeks contact met je eigen bank.
Ik heb ze gemaild, uiteraard nog geen antwoordt, dat kan maar zo 5 dagen duren.
Waarom moet dat altijd zolang duren vraag ik mij af.

Ik durf het in ieder geval niet te betalen via die iaccept en ik wil het ook niet dus ga maar weer de papieren versie aanvragen, kost wel het dubbele (wat ik sowieso al niet normaal vindt maar ja).

oH ja nog iets, er zit een pdf bij maar die is niet te openen door Adobe Reader, dus wordt het nog lastig om te zien waar het precies over gaat.
De email is zo slecht opgezet dat je er kriebels van krijgt. Is dit een product van PostNl??? Ik begrijp totaal niet dat een bedrijf deze rotzooi aanneemt om z'n betalingen voor elkaar te krijgen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door ciske »

. En als je erop klikt gaat hij naar een of andere vreemde site.
Niet handig dit te openen, het is namelijk spam.
Ik durf het in ieder geval niet te betalen via die iaccept
Kan je ook beter niet doen, dan is je geld weg.

jjs
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 jul 2011 21:21

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door jjs »

naar dit:
https://live.adyen.com/hip/landing.shtml?project=Vitens& en nog veel blablabla erachter

dus een hele vreemde link

iaccept schijnt van Postnl te zijn, die heb ik ook gemaild, maar moet nog reactie krijgen.

als je alleen dat eerste gedeelte typt tot en met com dan geeft IE via de certificaat thawte ---> Adyen BV[NL] weer.
Wat is dat nou weer. weer een vreemde tusenpersoon die ook nog aan je water rekening moet verdienen? of is het echt phishing???

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door newmikey »

"You can lead a horse to water but you cannot make him drink"

Je kunt PC gebruikers tot in den treure blijven vertellen wat ze wèl en wat ze zéker niet moeten doen maar ze blijven het massaal negeren.

Vooral op linkjes blijven klikken TS!

jjs
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 jul 2011 21:21

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door jjs »

Er schijnt nog al wat bekend te zijn over adyen volgens google en ook hier op radar
vreemde zaak, soms kunnen ze blijkbaar gewoon geld afschrijven zonder dat je daarvoor akkoord geeft heb ik gelezen
misschien kan Radar daar een mooi tv item van maken
wordt Vitens ook wakker
ik ben heel snel weer van die site af gegaan en geen betalingsaccoord gegeven, maar direct Vitens gemaild dat ik het een zeer vreemde email vindt en het zo niet ga betalen

alian_dus
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:01
Locatie: Harderwijk

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door alian_dus »

jjs schreef:Ik heb ze gemaild, uiteraard nog geen antwoordt, dat kan maar zo 5 dagen duren.
Waarom moet dat altijd zolang duren vraag ik mij af.
Je kunt ze ook gewoon even bellen, heb je gelijk antwoord.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door ciske »

maar direct Vitens gemaild dat ik het een zeer vreemde email vindt en het zo niet ga betalen
En die weten hoogst waarschijnlijk van niks, nooit geleerd dat je dat soort mails niet moet openen?? Neem een cursus met de pc werken.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door nevermind »

misschien kan Radar daar een mooi tv item van maken
wordt Vitens ook wakker
Vervang het woord Vitens met JJS, en lees heel langzaam het bericht van newmikey:
newmikey schreef:"You can lead a horse to water but you cannot make him drink"

Je kunt PC gebruikers tot in den treure blijven vertellen wat ze wèl en wat ze zéker niet moeten doen maar ze blijven het massaal negeren.

Vooral op linkjes blijven klikken TS!
Voor de rest item 3duizend en nog veel meer! :lol:

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door kiz »

De factuur wordt gestuurd van [email protected], de pdf bijlage is gewoon te openen (ik gebruik Foxit overigens) en de betalingslink (https://live.adyen.com/hip/landing.shtm ... tens&batch...) klopt. Deze link is uit de factuur van juli, die gewoon per iDeal is betaald (ook door de bank bevestigd).

Wel is er iets fout gegaan kennelijk bij de factuur van oktober, want die heb ik niet ontvangen (daar kwam ik achter na een schriftelijke herinnering van Vitens). Vitens is nog aan het uitzoeken of er met de mailverzending iets fout is gelopen.

Alle voorgaande reageerders hebben blijkbaar geen ervaring met de iAccept van Vitens. Ik dus wel. Werkt gewoon.

jjs
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 jul 2011 21:21

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door jjs »

De pdf is dus niet gewoon te openen, want Adobe Reader zegt dat er een fout in zit.

Waarom moet er in godsnaam een bedrijf als Adyen tussen zitten als er Ideal wordt gebruikt, dat is dubbel en overbodig. Zo wordt het alleen maar duurder.

Overigens gaat zoiets bij Nuon bijvoorbeeld veel makkelijkr.
Je ziet wat je moet betalen en gaat direct naar Ideal zonder tussenkomst van een derde partij zoals adyen.

Bedrijven betalen al voor Ideal wat doorberekend wordt naar jou als consument en bij Vitens komt er dan nog eens Adyen bij.

Ik vindt het nog steeds een rare onbetrouwbaar uitziende email.
En om als afzender [email protected] toe te voegen aan een email is niet moeilijk voor de gemiddelde oplichter.


edit: nog even wat geprobeerd, de pdf opent wel in gmail, pdf bekijken. Alleen Adobe opent hem niet, terwijl dat de uitvinders van de pdf zijn zover ik weet.
Via de bank betaald nu en niet via die malafide uitziende link.
Laatst gewijzigd door jjs op 04 dec 2012 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door ciske »

Ik vindt het nog steeds een rare onbetrouwbaar uitziende email.
Dringt het nog steeds niet tot je door dat het SPAM is??

En om als afzender [email protected]
Dat is een niet te beantwoorden mail.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door kiz »

ciske schreef:
Ik vindt het nog steeds een rare onbetrouwbaar uitziende email.
Dringt het nog steeds niet tot je door dat het SPAM is??

En om als afzender [email protected]
Dat is een niet te beantwoorden mail.
Tuurlijk ciske...
Overigens is een "noreply" een mailbox die niet gelezen wordt (het is aan de kant van de server een reguliere mailbox).

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Waarom Adyen ertussen zit? Dat is (1 van) de technologische provider achter de AcceptEmail / iAccept.

Als u overigens een zoekopdracht op de site van Vitens had gedaan, had u direct het antwoord kunnen vinden van wat het is en of zij het gebruiken.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door alfatrion »

jjs schreef:Ik durf het in ieder geval niet te betalen via die iaccept en ik wil het ook niet dus ga maar weer de papieren versie aanvragen, kost wel het dubbele (wat ik sowieso al niet normaal vindt maar ja).
Heel verstandig. Je trouwens door de wet ook beschermd. Vitens moet eerste en ingebrekestelling en aanmaning sturen (al vinden ze zelf van niet) voordat ze incassokosten inrekening mogen brengen.

Bas Grolleman
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:45

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door Bas Grolleman »

Tijd voor een informatief mailtje, voor de volgende die opzoek is.

Het is geen SPAM, daarvoor bevat de originele mail teveel persoonlijke informatie. Het bevat naam, factuurnummer, klantnummer, het exacte bedrag wat ik altijd moet betalen, de factuur in PDF en een vermelding dat je doorverwezen word naar live.adyen.com.

Mocht de factuur niet werken in Adobe Acrobat, dan zou ik beginnen met de software bij te werken.

Een simpele zoekopdracht bij vitens.nl kan dit bevestigen, kom je op deze pagina uit.
http://www.vitens.nl/vragen/Paginas/Fac ... ijzen.aspx

De opmerking over een derde partij is erg kort door de bocht, want ideal is maar 1 stukje van het geheel. Je gaat voorbij aan het genereren en versturen van de digitale factuur, het werkend houden van een betaal link, alle regelementen waar je in NL dan aan moet voldoen en het automatisch verwerken van betalingen.
Zakelijk gezien is het veel verstandiger om per factuur een x bedrag te betalen zonder risico, dan zelf een complete betaal oplossing te bouwen en te moeten onderhouden.

@Ciske - Je hebt duidelijk de mail niet gezien, hou de volgende keer liever je mond. Nu zadel je andere mensen op met het risco van een niet betaalde factuur en een verhoging.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vreemde e-mail acceptgiro VITENS

Ongelezen bericht door GJvdZ »

ciske schreef:
maar direct Vitens gemaild dat ik het een zeer vreemde email vindt en het zo niet ga betalen
En die weten hoogst waarschijnlijk van niks, nooit geleerd dat je dat soort mails niet moet openen?? Neem een cursus met de pc werken.
Veel computergebruikers zijn net afgerichte hondjes: ze kennen alleen de trucjes die ze hebben geleerd. Als het trucje is dat je geen phishing mails van de bank moet openen, openen ze wel andere phishing mails. Dat trucje hebben ze immers niet geleerd....

Gesloten