LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door Devloes »

Beste allemaal.

Ik zit met een probleem.
In 2003 heb ik me laten keuren, en ik werd voor 50% afgekeurd, vanwege een hardnekkige vorm van epilepsie, veroorzaakt door een tumor. Maar omdat ik toen ( een poging deed ) een studie te doen, en niet full-time wertkte, kreeg ik geen uitkering of aanvulling. De problemen had ik altijd al, n als ik me voor de studie had laten keuren, had ik wel een uitkering gehad. Was een grote fout van mij, maargoed.

Nu ziet het er naar uit, dat mijn situatie is verslechterd, en ook mijn arts zegt, dat de kans om aanvalsvrij te worden, zeer klein is. Nu heb ik standaard 8 tot 15 aanvallen op een dag.

Nu maak ik me druk om mijn financiele positie. Afgekeurd worden, betekent voor mij een terugval in loon. Ervanuitgaande dat ik in de 80-100 klasse val, krijg ik een uitkering van 75%. maar hoe moet ik dit zien? Wordt er 75% van je bruto loon uitgekeerd? Of gaan ook hier eerst weer alle lasten af? Een bijkomend iets, is dat ik ben afgekeurd in 2003, toen ik veel minder verdiende. Wordt bij het bepalen van de hoogte van mijn uitkering, gewoon gekeken naar het loon van de laatste 6 maanden? Of gaan ze slim de hoogte bepalen, aan de hand van het inkomen voor mijn EERSTE ziekmelding ( in 2003 voor dezelfde kwaal waarvoor ik nu thuis zit)

Kortom, hoe wordt dit berekend, en kan iemand mij hierbij adviseren? Ook ga ik nog ieder jaar een paar tientjes in salaris omhoog, maar ben in december 2012 weer ziekgemeld. Aangezien ik maar 16 uur werk per week, is ieder tientje straks meegenomen met het berekenen van mijn uitkering. Iemand gaf mij zelfs de tip, om me beter te melden, en in 2013 weer ziek te zijn ( alsof ik dat in de hand heb ) om zo een nieuwe peildatum ( en dus hoger loon ) te hebben. Zoveel advies en ook veel rare dingen krijg ik te horen, maar hoe zit het nu precies? Mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering keert iig niet uit, want zij zeggen, dat de ziekte al bekend was, bij aangaan van de verzekering. Als ik me dus na de aanvraag van de hypotheek had laten keuren, zat ik nu zonder al die stress kennelijk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door berndv »

Informeer eens bij het UWV, deze kunnen je hier van meer info voorzien.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja de ik denk dat ,dat een goed plan is,ik weet veel van uwv,maar hier snap ik even niks van.

Dus bel uwv...

Sterkte en succes

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door Devloes »

Maar heeft het Uwv, niet juist het belang om je een uitkering te weigeren? Ik heb altijd het idee, dat ze heel politiek correct, niet alles vertellen. Misschien een beetje onterecht, maar ik heb bij dit soort telefoontjes altijd hetzelfde gevoel, dat als je bv de belastingdienst belt, met de vraag, hoe je op een "slimme" manier, je aangifte kan doen. ( binnen de wet)

Een medewerker van het Uwv, gaf mij het advies, om 2 jaar thuis te blijven, en om zo een WGA uitkering te krijgen, maar als ze echt begaan zou zijn, zou ze ook gezegd hebben, dat je meer krijgt, als je volledig wordt afgekeurd. Begrijp je wat ik bedoel? Mijn situatie zl nooit verbeteren, maar als ik het UWV bel, met de vraag wat ik het beste kan doen, dan verwacht ik een antwoord als

" meer groente eten meneer, staat u zo weer op de werkvloer" of " meneer, uitgaan van een afkeuring wordt u niet beter van. Praat eerst eens met uw huisarts" etc etc. Ben al 9 jaar ziek, dus dat zullen ze wel niet zeggen, maar een beetje op dit niveau.. Krijg je gewoon een helder en straight antwoord van die lui? We gaan het maar eens proberen

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door berndv »

Het UWV heeft geen "belang" in het wel of niet toekennen van een uitkering. Ze krijgen geen provisie op afgekeurde uitkeringen.

Tuurlijk zal het doel van iedereen zijn om u zo mogelijk aan het werk te houden. Ik zeg dus ook duidelijk zo mogelijk! Ik mag ook hopen dat het niet uw uiteindelijke doel is om tot uw pensioengerechtigde leeftijd een uitkering te ontvangen, maar alleen als werken op geen enkele andere mogelijk is.

Ik denk ook dat u wel enigszins op de zaken vooruit loopt door direct er van uit te gaan dat u volledig afgekeurd wordt, maar daar kan en wil ik niet over oordelen. Als u momenteel een aanstelling heeft voor 16 uur, ik weet niet hoeveel uw maandinkomen is, maar met 16 uur zou het mij misschien zelfs wel lijken dat u mogelijk zelfs nig aanvulling kan krijgen vanuit de bijstand. Feit zal blijven, dat indien u bent afgekeurd, u financieel vaak wel een paar stappen terug zult moeten doen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou ik heb ook wel eens vragen gehad en uwv beantwoorde die gewoon..

Wat bovenstaande zegt,16 uur maar kan ook zijn dat u een vrouw bent met maar baan van 16 uur?

Idd niet op zaken voorruit lopen,zou he hele proces maar doorlopen..en dan zien

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door Devloes »

Klopt 16 uur.
Uiteraard werkte ik meer, maar ben toen een studie gaan doen, waardoor ik maar 16 uur
Werkte. In die tijd, dat ik parttime werkte, werd ik dus 50% afgekeurd. Toen was ik redelijk stabiel, maar de aanvallen komen nu dagelijks. Volgens Neuroloog is er ook met medicatie, niets meer tedoen. Ik weet niet waar en welke baas mij zou willen hebben, met gemiddeld 8 epileptische aanvallen op een dag. :-) mijn vrouw werkt, dus een aanvulling krijg ik niet, dus moet ik mn handje ophouden bij mn vrouw haha.

Soms denk ik nog steeds, "was die studie nooit begonnen, en had toen full-time gewerkt, en zat ik bij de 50% afkeuring, in rustig vaarwater. Klinkt natuurlijk helemaal niet politiekcorrect, maar als je mijn situatie en ziektebeeld zou kennen, dan begrijp je 't direct. Ook omdat er aan mijn buitenkant niets tezien is, is een goede beoordeling door een bedrijfsarts vn het uwv, soms lastig.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door berndv »

Devloes schreef: Soms denk ik nog steeds, "was die studie nooit begonnen, en had toen full-time gewerkt, en zat ik bij de 50% afkeuring, in rustig vaarwater. Klinkt natuurlijk helemaal niet politiekcorrect, maar als je mijn situatie en ziektebeeld zou kennen, dan begrijp je 't direct. Ook omdat er aan mijn buitenkant niets tezien is, is een goede beoordeling door een bedrijfsarts vn het uwv, soms lastig.
Daarom wil ik ook geen oordeel hierover vellen. Ik ben zelf zwaar astmatisch, kan hier gelukkig gewoon mijn werk om doen, maar is ook aan de buitenkant niet zichtbaar en brengt soms de nodige rare gezichten met zich mee. Kan soms dagen zonder aanval, en in de zomer(hooikoorts) soms wel 5 per dag.

Een beoordeling van een bedrijfsarts is altijd een momentopname, en gelukkig heb ik hier geen ervaring mee. Ik snap wel uw punt van het fulltime werken en het afkeuren. Helaas kan ik u niet van de juiste info voorzien, maar wens u alle sterkte.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Er word gekeken wat het gemiddelde is van de laatste 6 maanden toen je werkte.
Daarvan krijg je de eerste 2 of 3 maanden 75% en daarna 70%.

Maar je moet toch eerst 2 jaar ziek zijn voordat je in aanmerking komt voor een keuring ???

Ik zou gewoon het UWV bellen en die leggen je het precies uit hoe het allemaal in elkaar steekt.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door Jan1 »

Inderdaad voelt het alsof je bij de duivel te biecht gaat, maar toch is het het beste om om raadt te vragen bij het UWV. Deze mensen zijn er voor om je van dienst te zijn, en hebben er geen belang bij mom je op het verkeerde been te zetten.

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door Devloes »

Dank
Ik ga morgen meteen bellen

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door kokka »

Wat een nare situatie zeg.. heel veel sterkte daarmee.
Heb je bij je huidige werkgever een parttime contract, of een nul uren contract?
dat kan verschil maken in het loon dat je krijgt tijdens je ziekte.
Als je eenmaal in de WIA gaat, na die twee jaar ziektewet,krijg je ongeveer 75% van je laatstverdiende loon( met een maximum van 37.000 bruto per jaar) als dit minder is als het geldende minimum loon, krijg je het minimum loon.
als je schrijft dat je nu 16 uur werkt, zal het wel op het laatste neer gaan komen.
Bij het UWV zullen ze je daar inderdaad alles over kunnen vertellen.

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door TonGr »

WIA komt pas in beeld als je 2 jaar in de ziektewet hebt gezeten.
Niet per definitie, kan ook vervroegd aangevraagd worden.
WIA gaat, na die twee jaar ziektewet,krijg je ongeveer 75%
Mits het een iva-uitkering word en niet een wga-uitkering.

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door TonGr »

Dat klopt, dat zal dan door de werkgever bepaald worden
De enige die dit bepaald en aan kan vragen is de werknemer zelf, de werkgever kan dit niet.
Maar moet je daar als werknemer mee akkoord gaan?
Als werknemer word je er financieël niet beter of slechter van, de werkenemer bespaart veel kosten.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Hallo, het beste advies is hierboven al gegeven. Niet vooruitlopen op de zaken want er zijn meerdere scenario's en soorten uitkeringen mogelijk. Toch een poging tot aanvullend advies:
-laat je bijstaan in de procedure en zeker bij een gesprek met een arts van het UWV. Het geeft je steun en twee personen luisteren beter dan eentje.
-je schrijft dat je arbeidsongeschikheidsuitkering niet uitbetaalt. Hoe zit dat? Je hebt de verzekering toch ooit af kunnen sluiten zonder gewijgerd te worden en hebt premies betaald?! Dat je klachten verergerd zijn doet daar toch niks aan af. Niet bij laten zitten maar hulptroepen inroepen.
-zit je in een pensioenfonds? Sommige pensioenfondsen keren een (bescheiden) arbeidsongeschiktheidspensioen uit. Een aantal betaalt (deels) de pensioenpremies voor je door.

Heel veel sterkte!

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door TonGr »

Je hebt de verzekering toch ooit af kunnen sluiten zonder gewijgerd te worden en hebt premies betaald?!
Misschien de aanvraag niet volledig naar waarheid ingevuld?

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

TonGr schreef:
Je hebt de verzekering toch ooit af kunnen sluiten zonder gewijgerd te worden en hebt premies betaald?!
Misschien de aanvraag niet volledig naar waarheid ingevuld?
Meer een vraag die door de vraagsteller zelf beantwoord dient te worden lijkt me.

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door TonGr »

Meer een vraag die door de vraagsteller zelf beantwoord dient te worden lijkt me.
Wie zegt dan dat ik hem aan jou stel?

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

U reageert op mijn vraag die ik stel omtrent het afsluiten van een arbeidsongeschikthiedsverzekering in het verleden. Mijn vraag kan beter door degene beantwoord worden die het onderwerp opende.
Uw zin 'Misschien de aanvraag niet naar waarheid ingevuld?' is geen open vraag maar herbergt een suggestie waarbij uitgegaan wordt van dat iemand niet te goeder trouw heeft gehandeld. Voor die suggestie is vooralsnog geen enkele reden.

Devloes
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 sep 2012 11:58

Re: Waarschijnlijk wordt ik afgekeurd (IVA)

Ongelezen bericht door Devloes »

Jawel. Verzekering kunnen afsluiten, alleen Ben ik volgens de verzering niet
Gedekt als de afkeuring is, vanwege epilepsie, omdat deze aandoening bekent was tijdens het
Afsluiten van de verzekering.

Heb tijdens het afsluiten van de verzeketing eerlijk de vragenlijst ingevuld.
Bij het controleren van de medische gegevens, wad de verzeketing er anders toch achter komen
Dat ik al veel eerder klachten had. Ik vul papieren voor dit soort zaken, altijd waarheidsgetrouw in. Wellicht onverstandig geweest? Ik dacht, dat eerlijkheid altijd het beste is. :-(

Gesloten