LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verklarinf erfecht wel of niet verplicht?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
jacranang
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 apr 2009 14:37

verklarinf erfecht wel of niet verplicht?

Ongelezen bericht door jacranang »

Geachte lezers,
Vraag me voor de zekerheid af of de bank verplicht is om een verklaring van erfrecht te moeten ontvangen of een ctr (een verkorte uitgave van een testament) al voldoende is: Ergens las ik dat zo'n verklaring niet wettelijk verplicht is.
Bij de ABNAMRO staat Euro 55,00 op de bankrekening van m'n overleden partner. Moet ik nu echt een bedrag uitgeven aan de notaris vanaf 250,00 voor zo'n verklaring? Dat is nog maar een goedkoop tarief, ik zag tarieven van over de 400 Euro! Kan de bank niet volstaan met de CTR, daar staan immers dezelfde nodige gegevens in dat ik de erfgename ben. Voor die 54 Euro ga ik echt niet zo'n verklaring aanvragen, zonde van het geld en ja, zo spek ik de kas van de bank wel goed mee voor hun bonussen...

jacranang
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 apr 2009 14:37

Re: verklarinf erfecht wel of niet verplicht?

Ongelezen bericht door jacranang »

Ja ik ben bij de bank geweest en heb een samenlevingscontract overlegd en testament waarin staat dat ik de erfgename ben.
Komt het hierop neer dat men gewoon de rekening dient op te heffen en die € 55,00 zondermeer naar mijn bankrekening dienenmoeten overschrijven? Mag ik weten waar uw antwoord te lezen is zodat ik dat kan overleggen met de bank, immers de ABNAMRO vraagt erom. Alvast bedankt
(Ook bij de hypotheekbank heeft men erom gevraagd trouwens, wat ik vreemd vind aangezien de hypotheek op onze beide namen staat..)


marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: verklarinf erfecht wel of niet verplicht?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Met een CTR toen je niets anders aan dan dat er "iets" geregeld is. Dat iets kan een testament zijn, dat kan ook iets anders zijn. Erfgenaamschap toon je daar dus zeker niet mee aan.

Ook al heb je een testament mee naar de bank waarin je tot erfgenaam benoemt bent, kun je de nalatenschap nog verworpen hebben.

Een bank (in feite iedereen) kan verlangen van diegene die stelt erfgenaam te zijn, bewijs daarvan verlangen. Dat bewijs wordt dan geleverd door middel van een verklaring van erfrecht. Er bestaat dus zeker wel een wettelijke plicht als er om gevraagd wordt om je gelijk te bewijzen. En ja dat kost geld. Die € 250,-- is overigens wel erg aan de lage kant. Je moet rekening houden met aanvullende kosten, zoals legeskosten die verschuldigd zijn aan de gemeente en vaak ook nog voor het opstellen van een verklaring van zuivere aanvaarding en soms zelfs voor het voeren van een bespreking voor nadere uitleg.

In de verklaring van erfrecht staat vermeld wie erfgenaam is en of de erfgenaam de nalatenschap zuiver of beneficiair aanvaard heeft.

jacranang
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 apr 2009 14:37

Re: verklarinf erfecht wel of niet verplicht?

Ongelezen bericht door jacranang »

Ik heb de website gelezen en ga met een print uitdraai naar de bank.
In het testament staat dat ik de erfgename, de executeur ben en de uitvaart mag regelen.
Als dat niet zo was, wie had dan de crematie moeten regelen, terwijl er wel een premie is betaald voor de uitvaart? Ik heb ook een testament waarin een aangepast tekst instaat als die van m'n partner, mocht ik eerder overlijden.
In het ontvangen CTR staat dat er geen andere testament is opgemaakt. Waarvoor dient de verklaring erfrecht dan nog? Dar is voor mij al een bewijs en zou voldoende moeten zijn voor de bank.
Wat de kosten betreft: Op het internet kan je notariskosten vergelijken en dan zijn de tarieven schrikbarend, voor eenzelfde verklaring??

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: verklarinf erfecht wel of niet verplicht?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Wat voor jou voldoende bewijs is, hoeft voor een ander dat zeker nog niet te zijn. Jij bent immers, logischerwijs, overtuigd van je gelijk.

Zoals al aangegeven kan een erfgenaam verworpen hebben en dan ben je nooit erfgenaam geweest. Daarnaast is het CTR niet altijd sluitend. Mede gelet op de door jouw gebruikte tekst in je post, ga ik er van uit dat één en ander voor 2003 is opgesteld. In die tijd ging de aanbieding en verwerking nog handmatig. Met als gevolg dat er nog wel eens fouten zijn gemaakt.

Dat ook jij een testament hebt, maakt nu even niets uit. Het kan wel handig zijn om je testament nu aan te laten passen.

Op de vergelijkssites staat dat ook vermeld, dat de omvang van de dienstverlening per notaris kan verschillen. Het kan beperkt zijn tot het alleen maar opstellen van een verklaring van erfrecht, het kan ook zijn dat je nog tips en/of adviezen krijgt.

jacranang
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 apr 2009 14:37

Re: verklarinf erfecht wel of niet verplicht?

Ongelezen bericht door jacranang »

Beste marcel75,
Beide testamenten + samenlevingscontracten zijn op hetzelfde datum in 2006 opgemaakt.
In de testamenten staat duidelijk wie de erfgenamen zijn. De CTR geeft oa aan hoeveel testamenten zijn opgemaakt. Er is maar 1 opgemaakt en daarin staat dat ik de erfgename ben, ik heb niks verworpen, anders zou ik niet naar de bank gaan of deze topic openen. Of begrijp ik soms iets niet?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: verklarinf erfecht wel of niet verplicht?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Het gaat alleen om het testament van je overleden partner. Het samenlevingscontract zou ook bij het ctr ingeschreven moeten zijn. Als die er niet staat, dan blijkt maar weer dat het ctr niet altijd volledig is. Als tussen het tekenen van het testament en het overlijden de samenleving verbroken geweest is, kan het testament zijn werking verloren hebben. Allemaal zaken die op enige wijze aangetoond moeten worden.

jacranang
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 apr 2009 14:37

Re: verklarinf erfecht wel of niet verplicht?

Ongelezen bericht door jacranang »

Bedankt voor de reactie, in het ctr staat wel een samenlevingscontract vermeld. Origineel heb ik zelfs getoond aan de bank. Een andere bankrekening staat op beide namen, dus het is aantoonbaar dat we tot datum overlijden partners waren en op 1 adres hebben gewoond. Ik ga morgen naar de bank en vraag om opheldering: men vraagt nl ook nog om een afschrift van het GBA vd gemeente: die kan je alleen opvragen als je gehuwd bent geweest of een geregistreerd partnerschap hebt gehad werd me verteld. Het wordt steeds ingewikkelder om aan te tonen dat ik samenwoonde en notabene een en/of rekening bij de bank had! Ik heb genoeg bewijs zou ik zeggen. Ik hoop niet dat dit een lange kwestie wordt voor die 54 EURO. Kost de bank alleen nog meer man-uren.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: verklarinf erfecht wel of niet verplicht?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Ik kan met mijn buurman een en/of rekening aangaan. Het zegt allemaal niets. Zoals al aangegeven ben je overtuigd van je eigen gelijk, en dat is logisch, maar je moet het kunnen bewijzen. En ja, mensen, met name Nederlanders willen niets tot zeer weinig betalen om alles goed geregeld te hebben. Wees blij dat je niet in Duitsland woont. Dan was je een veelvoud kwijtgeweest, maar had het dan wel normaal gevonden dat je moest betalen.

jacranang
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 apr 2009 14:37

Re: verklarinf erfecht wel of niet verplicht?

Ongelezen bericht door jacranang »

Wil ik tenslotte toch maar hierop reageren, want het laatste antwoord slaat nergens op: Als je met je buurman een en/of rekening hebt, dan wonen jullie toch niet samen. Rekening gaat naar 1 adres. Dan kan je volgens mij ook geen samenlevingscontract hebben, jullie zijn immers buren..

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: verklarinf erfecht wel of niet verplicht?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Ik kan het voornemen hebben of zelfs samengewoond hebben met de buurman. Een van beide is al voldoende om een samenlevingscontract te hebben. Voor het opstellen ervan is het samenwonen niet vereist. Voor de werking er van wel. Dan kan ik dus samenlevingscontract en testament overleggen als de buurman overlijdt bij de bank waar ik een en/of rekening heb.

jacranang
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 apr 2009 14:37

Re: verklarinf erfecht wel of niet verplicht?

Ongelezen bericht door jacranang »

Beste lezers/forum

De bank heeft deze kwestie verder opgelost zonder verklaring van erfrecht! Een CTR was al voldoende bewijs dat er maar 1 testament was gemaakt. en uiteindelijk moest ik alleen m'n samenlevingscontract tonen.
Bedankt voor de reacties!

Gesloten