LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bewindvoering

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

bewindvoering

Ongelezen bericht door keizerin »

Mijn schoonvader is door dementie onder bewindvoering gesteld. Zijn financieele zaken gingen naar een onafhankelijke stichting die alles zou regelen. 1 maand na de uitspraak van de rechter had ik nog niets gehoord en heb ik gebeld naar die stichting. Daar vertelde een aanspreekpunt dat het 3 tot 6 maanden duurt eer alles in gang gezet is. De stichting bezit alle informatie, maar moet nog een rekening openen en een bewindvoerder aanwijzen. Rekeningen waar wij niets mee kunnen (er staat wel geld op de bank, maar de rekening van mijn schoonvader is nu geblokkeerd)stapelen zich op. Bedrijven/instellingen hebben allemaal telefoontjes gehad en er is uitstel van betaling gevraagd. Dat is gekregen, maar de uitstel is varieerend van 1 tot 2 maanden. Dat betekent dat er straks hoge boetes op rekeningen komen, omdat er geen bewindvoerder binnen deze tijd aangewezen is. Wat kan ik doen? Er staat voldoende op zijn geblokkeerde bankrekening om zijn huur bijvoorbeeld af te handelen.
Laatst gewijzigd door keizerin op 15 mar 2013 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: bewindvoering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bel het juridisch loket eens voor informatie,geven gratis eenmalig advies,

Waarom is er niet ingegrepen door de fam toen pa nog bij verstand was,gaat periode aan zware dementie vooraf,waarin hij bv zoon aan had kunnen stellen als bewind voerder....
Had makkelijker geweest....maar ja dat is achteraf,


Mijn schoonvader ook ,wij en zoonzus regelde alles..

keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

Re: bewindvoering

Ongelezen bericht door keizerin »

@rozemarijntje. Mijn schoonvader had een vertrouwenspersoon. Zij had ook zijn pinpas. Zij heeft de familie niet ingelicht toen hij in het ziekenhuis kwam en de familie heeft door de weinige bezoekjes de boel onderschat. Natuurlijk maken we ons zelf verwijten dat we niet goed opgelet hebben. Met hem over financiele zaken praten toen hij nog goed was, heeft de familie uiteengedreven.(hij maakte ruzie...waar bemoeit iedereen zich mee)
Maar alles is geen antwoord op mijn vraag. Nu willen we het goed regelen (de rest van de familie heeft zijn handen van pa afgetrokken)maar we zitten met het probleem dat financiele dingen doorgaan (ziektekosten, energiekosten,huur) die wel betaald kunnen worden...maar niemand kan aan de rekening komen door de misbruik van de vertrouwenspersoon. De stichting die nog alles in kaart moet brengen zou het wel kunnen, maar te laat. Graag wil ik horen van iemand hoe dat opgelost kan worden...verwijten maken we ons zelf wel.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: bewindvoering

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Neem eens contact op met bewindvoering. Ik dacht (maar schiet me niet af als ik het fout heb) dat je een soort verklaring kon krijgen dat ze bezig zijn met bewindvoering. De bedrijven moeten dan rustig afwachten en mogen geen extra kosten rekenen over openstaande rekeningen. Vraag het gewoon even na en ga anders advies inwinnen bij een juridisch loket. Sterkte!!

keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

Re: bewindvoering

Ongelezen bericht door keizerin »

@ Auti- Mama,
Een verklaring :idea: ...daar heb ik niet aan gedacht. Morgen zal ik die stichting maar eens bellen.( geen laksigheid , maar de stichting is alleen 2 uurtjes in de ochtend bereikbaar.)
Bedankt.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: bewindvoering

Ongelezen bericht door Jolijn »

Daar vertelde een aanspreekpunt dat het 3 tot 6 maanden duurt eer alles in gang gezet is. De stichting bezit alle informatie, maar moet nog een rekening openen en een bewindvoerder aanwijzen

Als het zolang duurt (en dat aanspreekpunt niet zelf op het idee kwam om jou wat meer informatie te geven) vraag ik me af of die stichting wel de juiste is om bewind te voeren.

jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: bewindvoering

Ongelezen bericht door jeani »

proberen een machteging te krijgen over de bankrekening??? heb ik ook van mijn dochter met bewindvoer ........... omdat ze zelf niet over haar financieen kan beheersen ik de gene ben die het voor haar regelt. zo houd je wel het overzicht er over .

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: bewindvoering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

keizerin schreef:@rozemarijntje. Mijn schoonvader had een vertrouwenspersoon. Zij had ook zijn pinpas. Zij heeft de familie niet ingelicht toen hij in het ziekenhuis kwam en de familie heeft door de weinige bezoekjes de boel onderschat. Natuurlijk maken we ons zelf verwijten dat we niet goed opgelet hebben. Met hem over financiele zaken praten toen hij nog goed was, heeft de familie uiteengedreven.(hij maakte ruzie...waar bemoeit iedereen zich mee)
Maar alles is geen antwoord op mijn vraag. Nu willen we het goed regelen (de rest van de familie heeft zijn handen van pa afgetrokken)maar we zitten met het probleem dat financiele dingen doorgaan (ziektekosten, energiekosten,huur) die wel betaald kunnen worden...maar niemand kan aan de rekening komen door de misbruik van de vertrouwenspersoon. De stichting die nog alles in kaart moet brengen zou het wel kunnen, maar te laat. Graag wil ik horen van iemand hoe dat opgelost kan worden...verwijten maken we ons zelf wel.
Beste
Het si geen verwijt!!!

Bel juridisch loket eens wat je kan doen...geven eenmalig gratis advies.
Er moet nu idd snel wat gebeuren..

Verwijte maken moet je niet doen! Dinge zijn gebeurd en dat loopt nu eenmaal zo!
Bel eens..kijken wat ze zeggen

Sterkte

keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

Re: bewindvoering

Ongelezen bericht door keizerin »

Jolijn schreef: Daar vertelde een aanspreekpunt dat het 3 tot 6 maanden duurt eer alles in gang gezet is. De stichting bezit alle informatie, maar moet nog een rekening openen en een bewindvoerder aanwijzen

Als het zolang duurt (en dat aanspreekpunt niet zelf op het idee kwam om jou wat meer informatie te geven) vraag ik me af of die stichting wel de juiste is om bewind te voeren.
Het advies om deze sichting te benaderen kregen we van iemand van de GGD.(ouderenmishandeling) de rechter is bekend met deze stichting en heeft ingestemd met de keuze. Niets wees er op dat we een verkeerde keuze hadden gemaakt. Nu lijkt er geen weg terug. Maar mijn geduldige man zal de mw van de GGD die deze stichting heeft aanbevolen wel vragen mee te gaan en een gesprek met een leidingevende van de stichting om de zaak te bespoedigen. Wij moeten nu het beste maken van onze wellicht verkeerde keuze.

keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

Re: bewindvoering

Ongelezen bericht door keizerin »

jeani schreef:proberen een machteging te krijgen over de bankrekening??? heb ik ook van mijn dochter met bewindvoer ........... omdat ze zelf niet over haar financieen kan beheersen ik de gene ben die het voor haar regelt. zo houd je wel het overzicht er over .
Aangezien pa meerdere kinderen heeft, wilde mijn man geen machtiging. Een onafhankelijke stichting leek zo ideaal. Met de nadruk op LEEK.

keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

Re: bewindvoering

Ongelezen bericht door keizerin »

Het juridisch loket komt met het antwoord dat we aan de rechter een andere bewindvoerder kunnen vragen. (Maar we hebben nooit eerder met het bijltje gehakt en weten we geen instantie die mijn schoonvader op korte termijn kan helpen. DAT wordt namelijk niet van tevoren verteld .) En dat we een klacht bij de stichting kunnen indienen.
Wat weer geen antwoord op mijn vraag is.
Klagen en naar de rechtbank gaan kost weer tijd en de rekeningen blijven zich dan opstapelen.Wij willen de schade voor mijn schoonvader zoveel mogelijk beperken. Hoe?
Ik hoop dat de stichting een verklaring afgeeft, dat zij het in beheer hebben, wat we naar elke schuldeiser zullen sturen.

jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: bewindvoering

Ongelezen bericht door jeani »

misschien zelf het bewindvoer gaan overnemen??

keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

Re: bewindvoering

Ongelezen bericht door keizerin »

jeani schreef:misschien zelf het bewindvoer gaan overnemen??
Dat kan niet meer doordat de rechtbank al een uitspraak heeft gedaan.een nieuw verzoek moet weer via de rechtbank gaan , daar de beslissing al bij de stichting lag.

Maar er is wél een oplossing gekomen. Mijn man heeft de leidinggevende van de mevrouw die ik gesproken heb, benadert. Deze verzekerde hem dat het beslist niet de bedoeling was zo'n lang termijn in acht te nemen. Dat er iets mis is gegaan, waardoor hij niet benadert is en als hij de aanmaningingen wilde brengen die nieuw binnengekomen waren, zou er morgen werk van gemaakt worden.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: bewindvoering

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Wat fijn dat het (hopelijk) is opgelost!! :D

Gesloten