LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door een »

Wij hebben een kleine schade opgelopen aan onze voorbumper tijdens het parkeren in een parkeervak. Het wegdek van dit parkeervak lijkt in goede staat echter aan het eind van het parkeervak staat een boom die het wegdek en de opsluitbanden omhoog geduwd heeft. Onze voorbumper is hier tegenaan gekomen en heeft schade veroorzaakt. Wij hebben de gemeente direct aansprakelijk gesteld maar zojuist hebben we te horen gekregen dat ze niet aansprakelijk zijn. Hier een citaat uit de brief die ik ontvangen heb:

"....Bij de schadelocatie is heel duidelijk zichtbaar dat de bestrating wordt opgedrukt door de wortels van een grote boom. De gemeente is dan ook van mening dat als iemand parkeert men zichzelf er van moet overtuigen dat dit ook mogelijk is zonder schade aan de eigen auto of aan andere auto's te berokkenen. In uw geval was dit blijkbaar niet mogelijk. Op grond van het bovenstaande wijzen we de aansprakelijkheid van de kant van de gemeente af en kunnen u daarom geen schadevergoeding in het vooruitzicht stellen


Van een parkeerterrein mag ik toch verwachten dat ik daar normaal, zonder schade, kan parkeren. Telefonisch gaf de gemeente aan dat men op de hoogte was slechte wegdek maar dat het niet op te lossen is omdat de boom zo groot is. Volgens mij hoort die boom daar dan niet thuis of moet het parkeerterrein afgesloten worden of voorzien worden van een bord 'slecht wegdek'.

De parkeerplaats is de laatste op een doodlopend stuk. Daar moest ik 2x steken om het plekje in te komen. Ik kwam dus niet recht voor de plek aanrijden en had geen (goed) zicht op het wegdek. Ook was het die dag vrij donker door slecht weer en de grote boom die veel licht wegneemt.

Wie heeft er nu gelijk? Is de gemeente aansprakelijk of ben ik dat?

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door Barman »

Omdat het en parkeerterrein is wik dat toch niet zeggen dat je zelf niet hoeft op te letten.

Je bent zelf aansprakelijk.

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door een »

Ik zeg niet dat ik zelf niet moet opletten, dat moet je uiteraard wel doen. Maar de gemeente moet ook onderhoud plegen aan het wegdek, lijkt me.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door riddert »

een schreef:Wij hebben een kleine schade opgelopen aan onze voorbumper tijdens het parkeren in een parkeervak. Het wegdek van dit parkeervak lijkt in goede staat echter aan het eind van het parkeervak staat een boom die het wegdek en de opsluitbanden omhoog geduwd heeft. Onze voorbumper is hier tegenaan gekomen en heeft schade veroorzaakt. Wij hebben de gemeente direct aansprakelijk gesteld maar zojuist hebben we te horen gekregen dat ze niet aansprakelijk zijn. Hier een citaat uit de brief die ik ontvangen heb:

"....Bij de schadelocatie is heel duidelijk zichtbaar dat de bestrating wordt opgedrukt door de wortels van een grote boom. De gemeente is dan ook van mening dat als iemand parkeert men zichzelf er van moet overtuigen dat dit ook mogelijk is zonder schade aan de eigen auto of aan andere auto's te berokkenen. In uw geval was dit blijkbaar niet mogelijk. Op grond van het bovenstaande wijzen we de aansprakelijkheid van de kant van de gemeente af en kunnen u daarom geen schadevergoeding in het vooruitzicht stellen


Van een parkeerterrein mag ik toch verwachten dat ik daar normaal, zonder schade, kan parkeren. Telefonisch gaf de gemeente aan dat men op de hoogte was slechte wegdek maar dat het niet op te lossen is omdat de boom zo groot is. Volgens mij hoort die boom daar dan niet thuis of moet het parkeerterrein afgesloten worden of voorzien worden van een bord 'slecht wegdek'.

De parkeerplaats is de laatste op een doodlopend stuk. Daar moest ik 2x steken om het plekje in te komen. Ik kwam dus niet recht voor de plek aanrijden en had geen (goed) zicht op het wegdek. Ook was het die dag vrij donker door slecht weer en de grote boom die veel licht wegneemt.

Wie heeft er nu gelijk? Is de gemeente aansprakelijk of ben ik dat?
U bent zelf aansprakelijk. Dat u het zelfs durft om uw eigen verantwoordelijkheid op de gemeente af te schuiven, en uw inschattingsfout ten koste van de inwoners van de gemeente wilt laten komen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik geef de gemeente gelijk, je weet toch wel dat grote bomen die neiging hebben om het wegdek omhoog te gooien. En ook al kom je er niet rechtvoor aanrijden je bent toch niet blind??

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door een »

U bent zelf aansprakelijk. Dat u het zelfs durft om uw eigen verantwoordelijkheid op de gemeente af te schuiven, en uw inschattingsfout ten koste van de inwoners van de gemeente wilt laten komen.
Misschien even ter verduidelijking: het was niet in te schatten omdat het slecht te zien was vanuit de auto. Als je naast de auto staat, ja, dan zie je het overduidelijk. Maar vanuit de auto, met slecht licht was het gewoon niet te zien. Ik ben een voorzichtige rijder, ben erg zuinig op mijn auto.

@Sephora: nee, ik ben niet blind maar heb geen 'nightview' op mijn bril. En moet ik bij iedere boom uitstappen om te kijken of het wegdek wel goed is? Het was geen 2 cm. dat het omhoog kwam maar 10-15 cm. op sommige plaatsen. En nee, die 10-15 cm. zie je gewoon nauwelijks als er slecht zicht is (het regende ook nog eens, dat was ik vergeten te melden)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door tenormin »

Tja, hoe vervelend ook voor u, de Gemeente heeft wel gelijk. Over het algemeen zijn straten en stoepen waar oude, grote bomen staan "opgehoogd" doordat de wortels vaak alles omhoog drukken. Als je met slecht weer "loopt" heb je ook kans om een doodssmak te maken; dus in alle omstandigheden is uitkijken het credo.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door kokka »

ik ben er niet zo van overtuigd dat de gemeente in dit geval vrijuit gaat.
ik zou denk ik toch via mijn rechtsbijstand proberen deze schade vergoed te krijgen.
wat ik me alleen wel afvraag, als je een 10-15cm opgedrukte bestrating niet ziet, had je de trottoirband erachter dan wel gezien? je hebt toch licht op je auto?

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door een »

kokka schreef:ik ben er niet zo van overtuigd dat de gemeente in dit geval vrijuit gaat.
ik zou denk ik toch via mijn rechtsbijstand proberen deze schade vergoed te krijgen.
wat ik me alleen wel afvraag, als je een 10-15cm opgedrukte bestrating niet ziet, had je de trottoirband erachter dan wel gezien? je hebt toch licht op je auto?
Het juist vooral de troittoirband (door mij in mijn topic opsluitband genoemd) die omhoog stond. Normaal gesproken past je bumper daar overheen en sta je met je wielen vlakbij/tegen die troittoirband aan.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door Jefdus »

Maar u kiest er dan zelf voor om helemaal tot de trottoirband op te rijden. Het lijkt me logisch dat je dan zelf eerst goed kijkt of dat wel mogelijk is.

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door een »

Maar u kiest er dan zelf voor om helemaal tot de trottoirband op te rijden. Het lijkt me logisch dat je dan zelf eerst goed kijkt of dat wel mogelijk is.
Het parkeervak loopt tot aan die troittoirband dus logisch dat ik tot daar doorrijdt. Anders steekt mijn auto aan de andere kant uit, dus ik moet wel.

Ik heb trouwens net mijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld. Zij gaven aan dat de gemeente wel degelijk aansprakelijk is als er achterstallig onderhoud is. Ze gaan de zaak van me overnemen.

Wordt vervolgd.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door Dirkie »

Volgens mij hoort die boom daar dan niet thuis of moet het parkeerterrein afgesloten worden of voorzien worden van een bord 'slecht wegdek'.
Ik zou de boom aanklagen omdat hij daar illegaal stond....
Als ik ergens wil parkeren dan kijk ik eerst of ik daar wel kan parkeren. Als het zicht slecht is, dan moet ik dus extra voorzichtig zijn. En als ik achteruit wil parkeren moet ik nog voorzichtiger zijn, omdat je dan nog minder ziet. Heeft U wel gekeken of er bij de inrit niet staat dat U voor eigen risico parkeert?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door GJvdZ »

een schreef:
Misschien even ter verduidelijking: het was niet in te schatten omdat het slecht te zien was vanuit de auto. Als je naast de auto staat, ja, dan zie je het overduidelijk. Maar vanuit de auto, met slecht licht was het gewoon niet te zien. Ik ben een voorzichtige rijder, ben erg zuinig op mijn auto.
Je ziet dat toch al je aan komt rijden? Met slecht licht heb je je koplampen hopelijk aan.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door kokka »

een schreef:
Maar u kiest er dan zelf voor om helemaal tot de trottoirband op te rijden. Het lijkt me logisch dat je dan zelf eerst goed kijkt of dat wel mogelijk is.
Het parkeervak loopt tot aan die troittoirband dus logisch dat ik tot daar doorrijdt. Anders steekt mijn auto aan de andere kant uit, dus ik moet wel.

Ik heb trouwens net mijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld. Zij gaven aan dat de gemeente wel degelijk aansprakelijk is als er achterstallig onderhoud is. Ze gaan de zaak van me overnemen.

Wordt vervolgd.
nou, succes ik hoop dat je ons op de hoogte houd van het verloop van de zaak.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door sephora30 »

En moet ik bij iedere boom uitstappen om te kijken of het wegdek wel goed is?

Bij hele grote bomen is dat wel verstandig ja.

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door een »


Je ziet dat toch al je aan komt rijden? Met slecht licht heb je je koplampen hopelijk aan.

Nee, want als ik het gezien had was het niet gebeurd. Ja, ik had mijn lampen aan.

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door een »

Nou, succes ik hoop dat je ons op de hoogte houd van het verloop van de zaak.

Bedankt, ik zal het evt. nieuws melden!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door sjohie »

een schreef:
kokka schreef:ik ben er niet zo van overtuigd dat de gemeente in dit geval vrijuit gaat.
ik zou denk ik toch via mijn rechtsbijstand proberen deze schade vergoed te krijgen.
wat ik me alleen wel afvraag, als je een 10-15cm opgedrukte bestrating niet ziet, had je de trottoirband erachter dan wel gezien? je hebt toch licht op je auto?
Het juist vooral de troittoirband (door mij in mijn topic opsluitband genoemd) die omhoog stond. Normaal gesproken past je bumper daar overheen en sta je met je wielen vlakbij/tegen die troittoirband aan.
Normaal gesproken is nogal subjectief natuurlijk, er zijn plenty modellen auto's waarbij een trottoirband niet onder de voorbumper past. Zo zijn er hier in de gemeente een paar plekken waarbij onze Saab 9-3 (met normaal onderstel, dus niet verlaagd etc) niet over de trottoirband past. En daarnaast houdt het parkeervak op bij de trottoirband, die is normaliter onderdeel van de stoep, aangezien de functie ervan het opsluiten van het zand onder de tegels is, en niet van het parkeervak. :wink:

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door Renske99 »

een schreef:Het juist vooral de troittoirband (door mij in mijn topic opsluitband genoemd) die omhoog stond. Normaal gesproken past je bumper daar overheen en sta je met je wielen vlakbij/tegen die troittoirband aan.

ben ik niet met je eens, veel hangt van je auto af, en de snelheid waar je mee aan komt tuffen.
Voorheen reden wij een Mazda tribute, een terrein wagen dus, die kon je moeiteloos over een trottoirband heen zetten.
Nu rijden we een seat altea, ik had niet ingeschat hoe laag die bij de grond ligt, als je zit, zit je nog redelijk hoog, maar een drempel is al een probleem, we moeten zowat uitstappen om erover heen te komen, of schuin erover, of zo langzaam rijden dat ie bijna uitvalt.
Parkeren is helemaal drama, zeker als je achteruit een vak insteekt als je de pech hebt dat er een goot loopt (en dat loopt het vaak) dan raak ik op zeker de ondergrond.
Om nog maar te zwijgen van die halfronde randen die ze vaak bij parkeerplekken gebruiken, zeker weten dat die voor mij zijn als ik tever naar voren doorrijd, hetzelfde geld voor een stoeprand.

Ben blij dat de gemeente hier wel voor rede vatbaar is, zo hebben wij hier een stoep lopen, daarnaast idd grote bomen die de tegels omhoog drukken, i.v.m. bezuinigingen gaat de straatverlichting vroeger/eerder uit, zo zie je dus die omhoogliggende stenen niet meer (althans ik niet meer, ik zie in het donker al minder, dus elke avond gevaar voor je leven tijdens het uitlaten van de honden)
Ik heb de gemeente hiervan op de hoogte gesteld, want ik ben niet de enige die daar loopt, we hebben hier een bejaardenhuis zitten en ook die oude mensjes lopen daar met hun voetjes die niet meer zo goed omhoog willen.
Binnen een week waren ze ter plaatste om er wat aan te doen, wortels afgeschraapt (of weet ik het) en de stoep iets omhoog gelegt, want zeg nou zelf, een stukje stoep van pak m beet 30 meter waar 18 plekken onmogelijk liggen dat kan in mijn ogen niet.
Nou de gemeente was het kennelijk met me eens, want net op die plek is ook geen straatverlichting meer.

badeendje
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2013 16:34

Re: Schade opgelopen door slecht onderhouden parkeerterrein

Ongelezen bericht door badeendje »

Ik ben jurist en kan je vertellen dat je een grote kans maakt om te winnen. De gemeente hoort de inrichting van een (in dit geval) parkeerterrein op orde te hebben om het veilig en zonder kans op (letsel)schade te kunnen gebruiken waarvoor het bedoeld is: parkeren. Natuurlijk moet je als gebruiker ervan je verantwoordelijkheid nemen door rustig te manouvreren en verlichting te voeren indien nodig. Ook moet je voldoende zicht hebben (met beslagen ramen rijden, niet doen). Rijd je tegen een hekwerk aan, dan ben je zelf verantwoordelijk maar een trottoir- of opsluitband hoort recht te liggen en niet gevaarlijk uit te steken. Je hoeft er als gebruiker niet vanuit te gaan dat er stukken beton of steen uitsteken. Topicstarter kan met mij contact opnemen als hij/zij hulp nodig heeft, ik durf het wel aan!
Laatst gewijzigd door badeendje op 18 apr 2013 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten