LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslagprocedure (malafide)bewindvoerder

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
MikeyH
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jul 2013 03:06

Ontslagprocedure (malafide)bewindvoerder

Ongelezen bericht door MikeyH »

Een vriend van me staat onder beschermingsbewind in de regio Breda (naam wordt niet genoemd).
Na het doorlopen van WSNP met dezelfde bewindvoerder is er een schone lei afgegeven door de rechter 8 juni 2011.
Er is een begroting gemaakt voor het hele jaar, dus van 1-1-12/31-12-12 die onderbewindgestelde zou moeten ondertekenen en deze naar de rechter kan voor goedkeuring.

Het probleem is echter dat de bewindvoerder sjoemelt met de jaarcijfers, gebruik maakt van de term extra leefgeld op de beheer-rekening en geld ontvreemd onder de ogen van de onderbewindgestelde. Geen bankafschriften doorstuurdt van de leefrekening, maar wel van de beheer-rekening. Omzetbelastingformulieren doorstuurt naar hem, terwijl dit volgens mij toch een vd taken is van een bewindvoerder. Belastingtoeslagen niet vordert, zoals huur en bijzondere bijstand. Alle Inkomsten en uitgaven vd bankafschriften die er zijn (gehele jaar niet aanwezig) heb ik gefilterd en geen enkele totaalbedrag is gelijk. Zelfs het jaartotaal verschilt €10.000 met wat er wordt opgegeven?

Deze jongen voelt zich machteloos tegenover de bewindvoerder, terwijl hij weet dat er geld wordt ontvreemd. Om dit te bewijzen zijn wel de leefgeldafschriften nodig. En die zijn er niet? Wel zijn er al uitkomsten van 2012 die van de afschriften komen en er niet om liegen.

Nou blijkt er voor het ontslaan van een "vrijwillige" bewindvoering veel onduidelijkheid te zijn. En word er best wel behoorlijk veel gesjoemeld door malafide bewindvoerders die mensen duperen met zelfverrijking.

Waar ik in de tussentijd wel achter gekomen ben om te doen, voordat je bij de rechter-commissaris die ook de bewindvoering toegestemd heeft een ontslag/klacht brief in 2-voud stuurt .
-Er is/zijn gegronde redenen nodig, om de bewindvoerder te kunnen ontslaan of te wijzigen.
-Ontslagprocedure bij zowel de bewindvoerder, als bij de aangesloten vakvereniging.
  • Mijn vragen aan alle lezers zijn:
    -Is de bewindvoerder verplicht om ook de leefgeld bankafschriften door te geven?
    -Is de bewindvoerder verplicht om een overzicht inkomsten/uitgaven te geven?
    -Is de bewindvoerder verplicht om te reageren op de vraag over klachtenprocedure?
    -Is de bewindvoerder verplicht om inkomensbewijzen te overhandigen?
    -Is het opvolgen van bovenstaande procedure nodig of te omslachtig om de bewindvoerder te ontslaan?
    -Om ontvreemde/schadevergoeding geld terug te vorderen is er dan een civiele procedure nodig of kan dit ook gelijk vermeld worden in de ontslagbrief aan de rechter?
    -Mag de onderbewindgestelde bij zijn leefgeld en beheerbank de ontbrekende afschriften opvragen?
Bijlagen
KlachtenreglementPBIB.pdf
Klachtenreglement vakvereniging
(140.28 KiB) 229 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Burgerlijk wetboek boek 1 - personen- en familierecht.docx
Het burgelijk wetboek over bewindvoering
(20.79 KiB) 313 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Gewoondiekleine
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2013 22:52

Re: Ontslagprocedure (malafide)bewindvoerder

Ongelezen bericht door Gewoondiekleine »

Beste,

Ik kan je niet op alles antwoord geven maar ik zal zo veel mogelijk proberen te beantwoorden.

Een bewindvoerder moet elk jaar een verantwoording aan de Rechtbank afleggen en deze controleert de in en uitgaven zoals opgegeven door de bewindvoerder. Mocht de bewindvoerder sjoemelen met gelden dan zal dit ook moeten opvallen bij de Rechtbank (anders doen zij iets niet helemaal goed).

Als antwoord op je eerste vraag;
Er bestaat voor zover mij bekend een verplichting om bankafschriften op te sturen. Nu is wat je al eerder gaf de regelgeving rondom bewindvoerders erg vaag. Er staat hierin niet vermeld om welke afschriften dat gaat. Als je vriend ze wilt hebben, heeft hij er wel gewoon recht op.

Om meteen je tweede vraag mee te nemen. Dit is geen verplichting. De bankafschriften is in principe voldoende.

Volgens jullie sjoemelt de bewindvoerder ook met de leefgeldrekening? Vandaar dat je vriend daar bankafschriften van wilt?

Klachtenprocedure;

Er zitten 2 kanten aan de klachtenprocedure. Jouw vriend moet in principe eerst de interne klachtenprocedure doorlopen voordat hij een klacht bij de Rechtbank neer kan liggen. Nu is het niet zo dat als je in 1 keer naar de Rechtbank gaat ze dit terugkoppelen en je zeggen dat je het eerst volgens de interne klachtenprocedure moet doen.

Het is wel zo als je een klacht bij de rechtbank indient en de bewindvoerder geeft aan dat de klachtenprocedure intern niet doorlopen is dat de Rechtbank kan aangeven dat dit wel moet gebeuren.

Dus moet de bewindvoerder reageren? Hmm durf ik niet 100% te zeggen. Lijkt mij beter van wel maar of het een verplichting is weet ik niet.


Hier noem je ook weer een verplichting. Nogmaals de regels zijn erg vaag en hierbij durf ik het ook niet 100% zeker te zeggen. Handig is het wel om te geven als jouw vriend het wil om duidelijkheid te scheppen.

Als jouw vriend zijn bewindvoerder wilt laten ontslaan kan hij een brief naar de rechtbank sturen. Hierin moet hij aangeven waarom hij het ontslag aanvraagt (eventueel met bewijzen). Hierin kan je ook meteen de schadevergoeding aankaarten. De rechtbank zal dit doorsturen naar de bewindvoerder die hier een reactie op moet geven en de klacht/schadevergoeding kan weerleggen. Het antwoord van de bewindvoerder zal weer aan jouw vriend gestuurd worden. Zo te horen zullen jouw vriend en bewindvoerder het niet eens gaan worden en zullen ze beide op zitting moeten komen. Daarna zal de rechter bepalen hoe het verder gaat.

Dat is verschillend per bank en per medewerker helaas. Sommige zeggen resoluut nee en andere willen wel even voor je kijken.

Hoop dat je wat wijzer bent geworden!

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Ontslagprocedure (malafide)bewindvoerder

Ongelezen bericht door Klaas01 »

@MikeyH

Er is een begroting gemaakt voor het hele jaar, dus van 1-1-12/31-12-12 die onder bewind gestelde zou moeten ondertekenen en deze naar de rechter kan voor goedkeuring.
Dat wanneer er een vermoeden is zoals u zelf aangeeft dat er sjoemelt met jaarcijfers, dan moet hij dit nooit ondertekenen.
  • Mijn vragen aan alle lezers zijn:
    -Is de bewindvoerder verplicht om ook de leefgeld bankafschriften door te geven? JA
    -Is de bewindvoerder verplicht om een overzicht inkomsten/uitgaven te geven?JA
    -Is de bewindvoerder verplicht om te reageren op de vraag over klachtenprocedure?JA
    -Is de bewindvoerder verplicht om inkomensbewijzen te overhandigen?JA
    -Is het opvolgen van bovenstaande procedure nodig of te omslachtig om de bewindvoerder te ontslaan?NEE zie verdere beschrijving hieronder
    -Om ontvreemde/schadevergoeding geld terug te vorderen is er dan een civiele procedure nodig of kan dit ook gelijk vermeld worden in de ontslagbrief aan de rechter?JA zie hieronder verdere beschrijving
    -Mag de onderbewindgestelde bij zijn leefgeld en beheerbank de ontbrekende afschriften opvragen?JA/NEE
Het is niet omslachtig om bewindvoerder te ontslaan die zijn werk niet naar behoren verricht. Echter zal eerst moeten worden aangetoond dat er daadwerkelijk spraken is van verduistering voordat er stappen worden ondernomen naar de rechtbank.

Uit alle gegevens die u in uw bezit kunt krijgen, zal dan ook eerst moeten worden uitgezocht of er daadwerkelijk spraken is van verduistering.

Het is absoluut zeer verstandig vooraf eerst de gehele administratie na te zien op verduistering van gelden, dit kan dan neergelegd worden bij een eventuele nieuwe bewindvoerder die via de juiste rechtsgang dit mee kan nemen. Zo zal het dan gaan verlopen via de officiële rechtsgang, en dat niet naar voren zou kunnen komen dat er rekenfouten zijn gemaakt.

Afsluitkosten einde bewind, deze is 178,- en voor een gezin 232,32. Echter moet wel duidelijk aangegeven worden naar een eventuele nieuwe bewindvoerder dat u die kosten op u kunnen verhalen gezien het feit dat wanneer de rechter ook beslist dat uw vriend in het gelijke is gesteld die kosten niet op hem kunnen en mogen worden verhaald. Immers heeft uw vriend zijn gelijke behaald, mocht alsnog uw vriend deze kosten wel te moeten betalen kan de volgende stap om dat geld weer terug te krijgen via de bijzondere bijstand.

Mocht blijken uit de diverse stukken, dat uw vriend ook zelf de incasso kosten te hebben betaald dan kan uw vriend dit ook via de rechtbank onder artikel 222 de rechter daarop attenderen dat deze kosten voor de bewindvoerder zijn en niet van uw vriend.

Advies bij rechtbank
Hoe moeilijk het ook zal zijn voor uw vriend, het is absoluut aan te raden dat bij de zitting geen emotie te laten zien naar de rechter. Uw vriend moet straid to the point zijn. In de rechtbank zal de tegenpartij alles uit de kast halen dat zij het beste voor hebben met de cliënt. Ook zullen ze de rechter ervan overtuigen dat zij meerdere malen hebben gesproken met de cliënt om het probleem op te lossen en al zijn vragen te hebben beantwoord. Dit kan in de rechtbank bij je vriend ineens in het verkeerde keel gat schieten, en dat hij uithaalt. Daar behaal je geen winst mee, 1 simpel antwoord naar de rechter is, wellicht zou de bewindvoerder dit kunnen aantonen met bewijsstukken.

Zo zijn er meerdere uithaal procedures die uitgespeeld wordt in de rechtbank naar uw vriend, overtuig hem ervan dat hij alleen op de vragen antwoord die de rechter wil horen. De nieuwe bewindvoerder moet ook aanwezig zijn, dus laat vooral hem praten uit zijn bevindingen en de bewijsstukken.

Ik hoop hierbij voldoende informatie hebben verstrekt.

Bazooka
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2012 15:34

Re: Ontslagprocedure (malafide)bewindvoerder

Ongelezen bericht door Bazooka »

Hoe krijg je de kopieën van afschriften van je (al dan niet opgeheven) rekeningen?

Na zn aanstelling heft B (de bewindvoerder) de betaalrekening van OBG (de onderbewindgestelde) op.
OBG was en is nog steeds de rekeninghouder* v.d. nu opgeheven rekening.

* De betaalrekening blijft op naam staan v.d. OBG.

Na zn aanstelling opent B twee nieuwe rekeningen voor OBG: betaalrekening en leefgeldrekening.
OBG is (ook) de rekeninghouder van beide nieuwe rekeningen.

Bel n willekeurige bank en vraag hoe kopieën van afschriften van n betaalrekening te verkrijgen zijn. Hun antwoord zal ongeveer zo luiden: Als t om n enkel recent afschrift gaat kan de rekeninghouder n gratis kopie ervan via Klantenservice aanvragen. Als t om oudere afschriften of om afschriften van n opgeheven rekening gaat dan moet de rekeninghouder de kopieën schriftelijk aanvragen (die afschriften worden bewaard in n archief op n bepaalde afdeling).

1. kopieën van oudere afschriften en kopieën van afschriften van n opgeheven rekening moeten worden aangevraagd bij n bepaalde afdeling (met archief waar bankgegevens 7 jaar worden bewaard);
2. de rekeninghouder moet ZELF en SCHRIFTELIJK met toevoeging van n KOPIE VAN GELDIG ID de aanvraag doen;
3. in de aanvraag moet t REKENINGNUMMER staan en om WELKE AFSCHRIFTEN t gaat;
4. DE KOSTEN per gekopieerd afschrift zijn € ... met als maximumbedrag € ... (per aanvraag worden maximaal 12 afschriften gekopieerd);
5. de betr afdeling stuurt de aanvrager n FACTUUR ten behoeve van n BETALING VOORAF v.d. kosten;
6. WIE DE BETALING DOET MAAKT NIET UIT als t betalingskenmerk maar bij de betaling wordt vermeld;
7. als ADRES VOOR TOEZENDING v.d. kopieën wordt t adres gebruikt dat op de afschriften staat, tenzij de aanvrager n ander adres in zn aanvraag vermeldt.

Vertel je dat de aanvrager een OBG zal zijn? Dan gaan de antwoorden verschillen (en de toon! Zo agressief!) en wel, als volgt:
ad 1: enkel de bewindvoerder kan de aanvraag doen;
ad 2: de aanvraag kan per email, hoeft niet schriftelijk;
ad 5: de rekening gaat n/d bewindvoerder;
ad 6: de bewindvoerder moet de betaling doen;
ad 7: de aangevraagde kopieën gaan n/d bewindvoerder.

Als t zo gaat, wordt de OBG niet alleen gediscrimineerd en t bankgeheim geschonden van een rekening die hij in gebruik had vóór de onderbewindstelling, ook kan hij niet buiten de bewindvoerder om het bewijs verkrijgen van vermoedelijke malversaties gepleegd met die rekening door de bewindvoerder!

Het geven van de reden voor de aanvraag zou van n rekeninghouder niet gevraagd laat staan geëist mogen worden, of die rekeninghouder nu wel of niet onder bewind is gesteld. Immers, het gaat de bank niets aan wat de reden v.d. aanvraag is.

Hoe n OBG de betaling kan doen? Hij kan het van zn leefgeld-rekening doen; hij kan de factuur door zn opa laten betalen of door wie dan ook; hij kan net als ieder ander v.d. betaling en kopieen afzien.

Kan jij niet "gewoon" aan kopieën van je afschriften komen? Dien een klacht in bij je bank (of bewindvoerder)! Stuur n kopie naar:
Autoriteit Financiële Markten
T.a.v. afd Meldpunt Financiële Markten
Antwoordnr 11090
1000 PB A'dam

Eis dat je TEN SPOEDIGSTE ZWART OP WIT van de directie van je bank (of bewindvoerder) een GARANTIE krijgt dat n aanvraag voor kopieën van afschriften van al dan niet opgeheven rekeningen van wie dan ook, onder bewind of niet, zal worden behandeld per de punten zoals die je uiteengezet zijn door de Klantenservice van je bank (zoals de 7 hierboven). En dat daarbij DUS NIET DE PRIVACY EN HET BANKGEHEIM WORDEN GESCHONDEN van met name n onderbewindgestelde doordat bijv de bewindvoerder ingelicht wordt over de aanvraag (= schending v.d. rekeninghouder’s privacy) en de bewindvoerder (ook?) kopieën afschriften ontvangt van de rekeninghouder’s (inmiddels opgeheven) rekeningen die hij in gebruik had vóór de onderbewindstelling (= schending van het bankgeheim).

Veluwebrouwerij
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 feb 2012 20:14

Re: Ontslagprocedure (malafide)bewindvoerder

Ongelezen bericht door Veluwebrouwerij »

Een curator of bewindvoerder moet volgens de wet rekening en verantwoording afleggen.

Ik heb de rekening en verantwoording bij de rechtbank meermaals opgevraagd en krijg geen antwoord.

Ik krijg zelfs geen antwoord op de vraag welke controlevoorschriften gelden op de periodieke verantwoording aan de rechtbank, alvorens deze decharge aan de curator verleent.

Ik heb gegronde redenen om hiernaar te vragen, aangezien ik gebruik maak van een PGB en ik hoorde dat de wet gewijzigd zou zijn respectievelijk de controletechniek en dat er maar eens in de vijf jaar verantwoording dient te worden afgelegd.

Voorts zou men bij overgang van de ene naar de andere curator alleen maar een vermogensoverzicht willen ontvangen.

Het risico dat ik ten gevolge van al dan niet moedwillige fouten van de curartoren het PGB over meerdere jaren moet terugbetalen is groot, omdat ik geen enkele controle kan en mag uitvoeren. Ik meen dat ik er recht op inzage van alle documenten heb, omdat ik nog een vorm van werkend verstand heb, doch dit wordt mij onmogelijk gemaakt door het hoofd bewindbureau die mij de opdracht heeft gegeven om elk document [zonder begeleidend schrijven] terug te sturen aan de afzender [wie het dan ook is] en als ik zaken aan het bewindbureau doe toekomen wordt dit doorgezonden aan de curator. Ik heb veel vragen over meer ingewikkelde zaken en zie dat dingen fout gaan en probeer bij te sturen. Het hoofd bewindbureau heeft aangegeven dat zij geen budget heeft om mij vragen te beantwoorden op grond van het feit dat de overheid haar afdeling onvoldoende budget geeft. Met andere woorden ik wordt geconfronteerd met de macht van de rechtbankambrtenaren die iemand kunnen maken en breken. Tegen deze beslissing kan ik niet in bezwaar en beroep, althans volgens dit hoofd van de afdeling. Hier wordt een rechtsmiddel ingezet waarvoor het niet is gegeven. In wet staat volgens mij duidelijk dat in geval je een geschil van inzicht hebt met je curator, je het recht hebt om het oordeel van de curator te laten toetsen en een vervangende beslissing te vragen.

In plaats dat een curator problemen voor mij oplost, veroorzaakt hij er nog meer door niet te luisteren, actie te ondernemen en je ziet curatoren zich aan alle kanten indekken tegen mogelijke gevolgen, want nooit ligt iets aan hen.

En wat doet de nationale ombudsman, die steekt zijn kop in het zand door mij uit te sluiten van het klachtrecht bij deze instantie.

Kortom: de rechterlijke macht is een vijand geworden in plaats van een beschermer.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ontslagprocedure (malafide)bewindvoerder

Ongelezen bericht door Moneyman »

En wat verwacht je nu van ons? Ik denk dat we, als we de curator zouden spreken, een heel ander verhaal zouden horen.

Gesloten