LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] boete verkeerd parkeren - opgelost

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai allemaal,

ik heb hier een vraag, ik heb een boete gekregen voor verkeerd parkeren, dat klopt want ik had ook helemaal verkeerd geparkeerd.

Echter, ik vind het niet helemaal eerlijk: ik kwam twee weken geleden uit de nachtdienst en op weg naar huis zag ik iemand op een scooter onderuit gaan, en hard ook. Het was binnen de bebouwde kom op een weg waarbij je de straat voor autos hebt, dan een stuk gras, en dan een breed fietspad.
Ik heb mijn auto toen simpelweg op dat gras gezet (met keurig de gevaren lichten aan) en ben eerste hulp gaan verlenen en heb 112 gebeld.

Politie was er eerst en die agent in kwestie was blij dat ik er al was (ik had mijn uniform nog aan dus hij kon zien dat ik in de zorg werkte) de ambulance is ook gekomen en omdat het niet heel goed ging met de patient en omdat de situatie toch erg complex was hebben zij mij gevraagd of ik mee kon de ambulance in. Ik heb toen aan de politie gevraagd of dat mocht en of ik mijn auto daar mocht laten staan. Politie vond het een prima idee.

Een maal in het ziekenhuis heb ik mijn zoon gebeld en die is toen die auto daar weg gaan halen. Echter heb ik dus een boete gekregen omdat mijn auto dus op dat stuk gras gestaan heeft.

mijn vraag is nu: ik wil die boete natuurlijk niet betalen als dat even kan, maar ik snap dat ik dan bezwaar moet maken. Mijn vraag wat ik dan precies in dat bezwaar moet zetten. Ik vermoed zelf dat ik niet de boete van de agent die erbij was heb gekregen maar van een andere agent, moet ik dan opzoeken wie die eerste agent was? Moet ik daarnaast ook nog de jongens van de ambulance vragen of zij even kunnen bevestigen dat ik inderdaad gevraagd was mee te gaan? Of moet ik gewoon beschrijven wat er gebeurde en dan maar hopen dat het goed komt?

isabel
Laatst gewijzigd door Isabel1 op 12 feb 2014 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door Jolijn »

Niet helemaal eerlijk?
Helemaal niet eerlijk, maar wel een misverstand. Politie (die bij het on geluk was) had even een krabbeltje moeten schrijven, dat je zichtbaar in je auto had kunnen leggen
Navraag doen bij de politie? Zij kunnen je verhaal bevestigen, weten wie er dienst had enz. vraag het hen op schrift en stuur het mee. De 'jongens' van de ambulance ken je? Die zullen zeker ook willen getuigen, als dat nog nodig is, naast de getuigenis van de politie dat bekeuring niet gegeven had mogen worden.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door Isabel1 »

oh oeps, ja inderdaad ik bedoelde dat niet denigrerend van 'de jongens' maar die ken ik inderdaad, die hebben nog bij mij stage gelopen, vandaar de term.

maar dan denk ik dat ik het zo aan ga pakken, ik bel morgen dus even naar de politie en trek die verpleegkundigen van de ambulance aan de jas.
Helemaal niet eerlijk, maar wel een misverstand.
ik ga er natuurlijk ook vanuit dat het een misverstand was, maar het blijft natuurlijk wel nog steeds zo dat die auto ergens stond waar hij niet behoorde te staan.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door Jolijn »

O, maar ik bedoelde het ook niet denigrerend!!!!
Ik had er alleen "" bij gezet omdat het zo jong klinkt :)

Jij had toestemming van de politie, dan is het niet de bedoeling dat een ander je gaat bekeuren.
Een krabbel had dat kunnen voorkomen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wanneer u het niet eens bent met een bekeuring, kunt u beroep instellen bij de officier van justitie. Op de achterkant van de brief van het CJIB staat beschreven hoe dat moet. In afwachting van het oordeel van de Officier van Justitie hoeft de boete nog niet betaald te worden. Beroep instellen kan overigens alleen als het gaat om relatief lichte verkeersovertredingen, de zg. Mulder-gedragingen. Op de brief van het CJIB staat dan een grote M in de rechterbovenhoek. Tegen een politie- of OM-transactie is beroep niet mogelijk; wel kunt u die zaak voor de rechter laten komen.


bron: http://www.om.nl/vast_menu_blok/contact ... niet_eens/

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Voorbeeldbrief :
http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-recht ... boete.aspx
Zou daarin zetten hoe het gebeurd is en als het dan afgewezen zou worden kun je
nog altijd ambulancemedewerkers vragen etc.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door Isabel1 »

dank je! ik ga meteen lezen.

overigens begrijp ik eigenlijk niet waarom mijn auto niet gewoon weggesleept is (bedenk ik me nu opeens, ben ik natuurlijk wel blij voor)

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door MisW »

Een auto wordt volgens mij pas weggesleept als die een gevaar oplevert of eventueel voor een in/uit rit staat waar iemand door moet kunnen en/of misschien andere kleine redenen.

Jij hebt zelf gebeld, dus je kan ook nog eventjes je telefoonrekening met je belletje naar 112 meesturen.
In combinatie met enige documenten ten tijde van het ongeval en voor die locatie, zit je al aardig op weg om aan te tonen dat je hebt geholpen.

Het is vervelend dat het gebeurd is, maar als je in een leuke bui bent, kan je schrijven dat je wel moest parkeren omdat je 112 moest bellen, want anders kon je een bekeuring krijgen zo achter het stuur.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Jaren geleden ontplofte een sleepboot voor mijn deur, door lekkende gasflessen, een automobilist stopte gelijk, en trok de schipper uit het brandende vaartuig, en legde hem op een schip ernaast, om hem te koelen met emmers water, een nobele actie, maar toen alles achter de rug was, en hij weer wou wegrijden, werd zijn uitzicht belemmerd door een bekeuring voor fout parkeren.
Onze dienders wijken nergens voor.wet is wet.
In u geval zou ik even contact met het bureau opnemen, misschien zijn ze tegenwoordig wat menselijker.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door tenormin »

Ja, natuurlijk gaat Isabel onder deze onredelijke bekeuring uitkomen. Massa 's getuigen. De ambulancebroeders kunnen dit accident immers gelijk bevestigen. Vind zelfs wat je schrijft "ik heb verkeerd geparkeerd" een beetje te begripvol. Waar anders had je de auto neer moeten zetten? Ja, heel misschien, maar toch niet als je iemand hulp verleent. Volgens mij heeft de plaatselijke politie ook wel genoteerd welke ongelukken en waar hebben plaatsgevonden. Lijkt mij dat de 'toestemming verlenende' agent zich jou en situatie herinnert; immers kort geleden. Zou dat als de kortste weg bewandelen; zeker weten dat ze zeggen: sorry mevrouw, foutje, bedankt.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Geen bezwaar aantekenen, want dan kom je slechts op de stapel bij het cvom terecht.
Ik zou bellen, en vragen naar de dienstdoende chef van dienst. De laatste vijf cijfers op de bekeuring, is het dienstnummer van de agent of boa welke de bekeuring heeft uitgeschreven. De chef van dienst kan in het systeem zien of jouw verhaal klopt (van de 112melding) en met alle betrokkenen snel schakelen. De bekeuring kan dan nog door degene die het heeft uitgeschreven ingetrokken worden.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door Isabel1 »

het lijkt erop dat miss tascha misschien wel een goed punt maakt.

Ik was dus druk bezig de bewijsstukken voor het bezwaar bij elkaar te vinden. en had dus de politie gebeld om te kijken of de agent getuige wilde zijn. Nou dat wilde hij zeer zeker, en hij vond het belachelijk dat ik bij een dergelijk ernstig ongeval een boete had gekregen en hij gaf overigens aan dat het gegarandeerd een misverstand was. Hij heeft met zijn leidinggevende gesproken hierover en ze gaan kijken of ze de boete kunnen intrekken. (ondertussen ga ik dus toch dat bezwaar maken, voor het geval het hen niet lukt)

overigens, de familie van de patient heeft aangeboden de boete te betalen, maar dat wil ik niet.

isabel

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door tenormin »

Zou zeker Miss Tacha 's advies opvolgen, die heeft zeker meer met dit bijltje gehakt, profiel gelezen hebben! Deze bekeuring moet gewoon verscheurd worden; als je zo 'gestraft' word door een medemens snel hulp te verlenen zijn we wel heel slecht bezig in dit land.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Enorm triest dat je in de problemen komt met "de wet" door je nek uit te steken. Ik word er misselijk van. Bah!

Helden worden gestraft. Succes Isabel. We duimen voor je.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door sacredfour »

Isabel1 Laat wel weten hoe dit afloopt.
In het geval dat de boete niet verscheurt wordt en je beroep moet instellen, vraag dan ook om een hoorzitting en voeg deze regels toe aan je bezwaar:
Het is mij bekend dat de Officier van Justitie haar/zijn minachting jegens het gewone volk duidelijk laat blijken door beroepschriften van burgers niet meer te lezen maar computers op de beroepschriften van burgers te laten beslissen. Toch blijft de Ovj zelf verantwoordelijk voor de beslissing. Ik verwacht daarom dat:

- het besluit zorgvuldig moet zijn voorbereid (artikel 3:2 Awb)
- onpartijdigheid, zonder vooringenomenheid het ‘fair play’ beginsel, (artikel
2:4 Awb)
- het besluit gemotiveerd dient te worden en de motivering moet de beslissing kunnen
dragen: de feiten moeten kloppen, juist worden geïnterpreteerd, beslissing moet zijn
gebaseerd op een adequate redenering (artikel 3:46Awb)
- de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen moeten worden afgewogen (artikel
3:4 Awb)
- u conform art 7:16 Awb mij in de gelegenheid stelt om gehoord te worden.

Recente jurisprudentie (ljn=BY1539)maakt duidelijk dat hier niet zomaar aan dit laatste kan worden voorbij gegaan:

7. Ingevolge artikel 6:22 Awb kan een besluit waartegen beroep is ingesteld, ondanks schending van een vormvoorschrift door het orgaan dat op het beroep beslist, in stand worden gelaten indien blijkt dat de belanghebbenden daardoor niet zijn benadeeld.

8. Het horen in administratief beroep dient een aantal belangen. In de totstandkomings-geschiedenis van de Awb is, voor zover hier van belang, erop gewezen dat het horen ertoe kan dienen om degene die niet goed in staat is om zijn bezwaren schriftelijk te verwoorden, de gelegenheid te bieden de bezwaren mondeling toe te lichten, om nadere informatie van het overheidsorgaan te krijgen en verder om door uitwisseling van informatie en standpunten het vertrouwen van de burger in de overheid - ook als hij geen gelijk krijgt - te versterken.

9. In onderhavige zaak kan niet worden geoordeeld dat deze met het horen gediende belangen niet zijn geschaad en evenmin dat de betrokkene door het niet horen niet is benadeeld. De officier van justitie heeft in de fase van het administratief beroep niet een zodanige compensatie geboden dat geoordeeld zou kunnen worden dat - ondanks de schending van de hoorplicht - van benadeling geen sprake is.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door dhc »

Nou...misschien omdat de tekst behoorlijk eisend is,op het beledigende af, niet netjes en onvriendelijk. Bereik je dus niks mee.Beter gewoon omschrijven wat er is gebeurd en verzoeken de bekeuring te vernietigen.
Stroop en vliegen snap je?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door tenormin »

8. Het horen in administratief beroep dient een aantal belangen. In de totstandkomings-geschiedenis van de Awb is, voor zover hier van belang, erop gewezen dat het horen ertoe kan dienen om degene die niet goed in staat is om zijn bezwaren schriftelijk te verwoorden, de gelegenheid te bieden de bezwaren mondeling toe te lichten, om nadere informatie van het overheidsorgaan te krijgen en verder om door uitwisseling van informatie en standpunten het vertrouwen van de burger in de overheid - ook als hij geen gelijk krijgt - te versterken.
Als was het alleen al dit hoofdstuk wat je aanhaalt. Daarenboven, Isabel heeft al positief lijkend contact gehad met de dienstdoende agent: als dit niet goed gaat uitpakken voor Isabel dan begrijp ik absoluut dat toekomstige redders/helpers in nood niet meer gaan helpen. Hoewel, dat gaat niet samen: niet helpen en Isabel.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door sacredfour »

Nou...misschien omdat de tekst behoorlijk eisend is,op het beledigende af, niet netjes en onvriendelijk. Bereik je dus niks mee.Beter gewoon omschrijven wat er is gebeurd en verzoeken de bekeuring te vernietigen.
Stroop en vliegen snap je?
Het doet er eigenlijk niet toe wat de tekst is zover de OvJ je bezwaar behandeld. Bezwaren worden standaard afgewezen. De enigste manier waarom je nog de kans hebt dat een mens van vlees en bloed je bezwaar leest is om dit handmatig te schrijven. Computers kunnen namelijk geen handschrift lezen. Wat wel van belang is, is dat als je bezwaar en je verzoek om gehoord te worden afgewezen wordt, de kantonrechter de weigering om gehoord te worden wel serieus moet nemen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door dhc »

Ga het mij aub niet uitleggen, ik weet hoe het werkt...twee bekeuringen aangevochten en uiteraard gewonnen.
En het is "enige" en niet "enigste"....OVJ zit niet op grapjassen te wachten....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: boete verkeerd parkeren - opgelost

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sacredfour schreef:Het doet er eigenlijk niet toe wat de tekst is zover de OvJ je bezwaar behandeld. Bezwaren worden standaard afgewezen. De enigste manier waarom je nog de kans hebt dat een mens van vlees en bloed je bezwaar leest is om dit handmatig te schrijven. Computers kunnen namelijk geen handschrift lezen. Wat wel van belang is, is dat als je bezwaar en je verzoek om gehoord te worden afgewezen wordt, de kantonrechter de weigering om gehoord te worden wel serieus moet nemen.
Dat is NIET waar wat u schrijft dat bezwaren standaard worden afgewezen.

Gesloten