LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
becca.hoevelaken
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2014 13:26

uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door becca.hoevelaken »

Wij zijn sinds mei 2013 uit de wsnp met een schone lei verklaring.. slotuitdeellijst en uitspraak rechter hebben we ook al.. een paar weken geleden kregen we een definitieve beschikking van de belastinddienst..nou opgebeld na 3 weken waar dat geld bleef ..kregen we van een medewerker te horen dat het geld was overgemaakt naar de bewindvoerder ..ik uitgelegd maar wij zijn al een jaar uit de wsnp en we hebben alles zwart op wit. medewerker belastingdienst verwees mij hierop dat ik contact maar moet opnemen met de bewindervoerster die wij toen hadden. zo gezegd en gedaan. volgens de assistente van de bewindvoerster was dit onmogelijk maar vandaag belde mijn man toch op naar de desbetreffende persoon en die zei ijskoud daar het uit 2011 was en wij nog in de wsnp zaten had zij nog recht op dat geld..mijn man best boos en antwoorde daarop wij hebben iets meer dan 3 jaar alles ingeleverd alles gedaan wat van ons verlangd werd. geen vakantiegeld gehad zelfs kindergeld hebben we ingeleverd .moeten we nog steeds boeten hiervoor.. De kinderen hun kamers moeten heel nodig opgeknapt worden daar alles kapot of te vies is..tenslotte konden we al voordat we de wsnp ingingen niets meer..zo legde hij dat uit aan Mevrouw....en zei zij daarop tenslotte helaas niets aan te doen alles wat binnenkomt en dateert uit die periode van wsnp is voor mij ...........mijn vraag luidt dus kan dit uberhaupt wel aangezien uitspraak rechter al is geweest..want ik weet van andere mensen die ook daarin hebben gezeten dat hun hun geld wel hebben gekregen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door kokka »

becca.hoevelaken schreef: wij hebben iets meer dan 3 jaar alles ingeleverd
en hoeveel procent van je schuld heb je daarmee afbetaald?

becca.hoevelaken
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2014 13:26

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door becca.hoevelaken »

goeie vraag. ons werd verteld aan t einde van de wsnp dat we klaar waren en alle schuldeisers een bepaald bedrag hadden ontvangen..en daarmee ook alles afgehandeld was..

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door Josephien12 »

edit: foutief gelezen
Laatst gewijzigd door Josephien12 op 02 jun 2014 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door gerda1956 »

@Josephien12 TS kreeg geld terug

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door gilas »

becca.hoevelaken schreef:..mijn vraag luidt dus kan dit uberhaupt wel aangezien uitspraak rechter al is geweest..
Als het nog inkomsten zijn van de tijd dat je in de WSNP hebt gezeten dan kan het wel kloppen dat deze naar de bewindvoerder gaan.
Immers in die periode zat je in de WSNP en alle inkomsten van dat jaar gingen ook naar de bewindvoerder.Je zou dus zo en zo dat geld hebben moeten afstaan aan de bewindvoerder.
Hou er rekening mee dat mocht je eventueel geld van 2012 terug krijgen,je ook dit moet afstaan.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door Jolijn »

De bewindvoerder gaat dat geld nu nog ergens aan terug betalen?

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door gilas »

Jolijn schreef:De bewindvoerder gaat dat geld nu nog ergens aan terug betalen?
Ja,aan de schulden waarvoor TS in de WSNP zat.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door Jolijn »

En wie doet de controle daarover, wie krijgt hoeveel, wordt het evenredig verdeeld?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door crazyme »

Jolijn schreef:En wie doet de controle daarover, wie krijgt hoeveel, wordt het evenredig verdeeld?
Dat lijkt mij de kern: geld gaat naar de bewindvoerder omdat het betrekking heeft op de periode wsnp, maar omdat er al een slotuitdelingslijst ligt is het nog maar de vraag of het verdeeld gaat worden over de schuldeisers.. (En anders : Kosten van een nabetaling hoger dan het bedrag zelf)

Geld hoort ook niet in de zakken van de bewindvoerder.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door ruud_a »

gezien de vele klachten over bewindvoerders, lijkt het mij een onbetrouwbaar wereldje.
daar zou eens flink moeten worden doorgelicht.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door Jolijn »

@ilas. TS staat toch niet meer onder bewindvoering? Die bewindvoerder kan en mag dan toch niets meer uitvoeren?
Als die man/vrouw/bureau er intussen mee gestopt was/failliet, waar gaat het geld dan naar toe? TS opnieuw onder bewind om evt. terug te ontvangen belastinggeld te verdelen?

47712
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:22

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door 47712 »

Jolijn heeft hier een goede score hier klopt iets niet. Zakkenvullers ?

becca.hoevelaken
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2014 13:26

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door becca.hoevelaken »

ik vind het ook maar raar dit ivm met de slotuitdeellijst en iedereen zou afgehandeld zijn.. de kosten voor gerecht en bewindvoering zouden ze het eerst hebben gekregen en dan pas de schuldeisers.. nu ik dit lees ga ik natuurlijk wel een lijst eisen waar dit aan uitbetaald word en tevens schuldeiser bellen of schrijven of dit wel zo is..dadelijk staan ze me alweer aan de deur kan ook niet..ik heb tenslotte schone lei :(

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door gilas »

Even een stapje terug,ik heb zelf in de WSNP gezeten dus uit eigen ervaring weet ik enigszins hoe het gaat.
Een schone lei ten eerste betekent niet dat de schulden van TS weg zijn.
Wat het wel betekent is dat de schuldeisers niet meer bij TS kunnen aankloppen om de schulden te betalen.


Let wel,alleen de schulden waarvoor TS in de WSNP ging worden in die regel mee genomen.
Als TS schulden maakt tijdens en na de WSNP,dan is dat helaas pindakaas maar die worden niet meer meegenomen in de schone lei.
Alle inkomsten gedurende de 3 jaar waarin de WSNP loopt,is voor de bewindvoerder,dus ook de inkomsten die je eventueel ontvangt na de schone lei en die je officieel in die 3 jaar had moeten ontvangen.
Er wordt een berekening gemaakt om te zien hoeveel je per maand nodig hebt om van te leven.
In sommige gevallen betaald de bewindvoerder de vaste lasten ook maar het kan ook zijn dat je een bedrag voor de vaste lasten ontvangt,dit zou je moeten overleggen met de bewindvoerder.
Van de inkomsten die de bewindvoerder binnenkrijgt is een deel zijn vergoeding,geen 1 bewindvoerder doet het gratis en wat erover blijft wordt op een rekening geplaatst.
Na een schone lei wordt met het geld wat op die rekening staat de schulden voor zover mogelijk afgelost.
En zoals gezegd,mochten er inkomsten komen na de schone lei die van die 3 jaren zijn dan worden ook die gebruikt om de schulden verder af te lossen.

Een bewindvoerder die via de rechter wordt toegewezen,wordt ook gecontroleerd via de rechter.
Dus,bij problemen moet je meteen een brief naar de rechtbank sturen waar de WSNP is uitgesproken.
Dat zou TS nu ook kunnen doen en proberen om via die weg,wat geld terug te halen maar hou er wel rekening mee dat de kans bestaat dat de rechter de inkomsten van 2011 toewijst aan de bewindvoerder.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door gilas »

becca.hoevelaken schreef:ik vind het ook maar raar dit ivm met de slotuitdeellijst en iedereen zou afgehandeld zijn.. de kosten voor gerecht en bewindvoering zouden ze het eerst hebben gekregen en dan pas de schuldeisers.. nu ik dit lees ga ik natuurlijk wel een lijst eisen waar dit aan uitbetaald word en tevens schuldeiser bellen of schrijven of dit wel zo is..dadelijk staan ze me alweer aan de deur kan ook niet..ik heb tenslotte schone lei :(
Ik zou me niet te druk maken over die schone lei,die heb je gewoon gekregen en als er schuldeisers van die schone lei proberen om je alsnog die schuld te laten betalen,dan druk je ze gewoon die lijst en de uitspraak van de rechter onder hun neus want ze mogen dat gewoon niet doen.

Maar ik zou als ik jou was wel een brief naar de rechtbank schrijven waar je WSNP is uitgesproken.
Er is dan misschien een kleine kans dat je wat terugkrijgt en een kleine kans is altijd beter dan helemaal niets.

becca.hoevelaken
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2014 13:26

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door becca.hoevelaken »

Dank je wel Gilas voor je reactie.. ik snap het wel dat de bewindvoerster zegt dat ze recht heeft op dat geld omdat het dateert van de tijd dat we in de wsnp zaten..mijn reageren kwam natuurlijk voort omdat ik blij was dat we wat centjes terug kregen en wij zo de kamers van de kinderen na 6 jaar eindelijk konden opknappen..we zijn destijds zo in deze woning getrokken zonder ook maar iets te hebben ..wij zijn dat ook geheel zelf schuld dat wij in die situatie beland zijn en ik ben blij dat het allemaal achter de rug is..dus eigenlijk mag ik in de handen klappen..leuk is natuurlijk anders

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door crazyme »

http://www.goeievraag.nl/vraag/financie ... ten.441373

Relevant, met dien verstande dat in deze casus nog geen slotuitdelingslijst is gemaakt.

De vraag is dus of de bewindvoerder de inkomsten verwachtte en al heeft meegenomen in de slotuitdelingslijst.

becca.hoevelaken
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2014 13:26

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door becca.hoevelaken »

ja vogels wij kregen dus een definitieve berekening van 2011 dat we recht hadden op zorgtoeslag..de belasting dienst kan zelfs tot 10 jaar terug nog vanalles wijzigen maar de gewone burger kan maar tot 5 jaar terug ..

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: uit de wsnp al een jaar en nog geld inleveren

Ongelezen bericht door berndv »

Ik snap je punt. Maar nu krijg je geld terug uit de wsnp periode, en je vind dat je daar recht op hebt. Draai dit eens om. Er komt een schuldeiser met een schuld van voor of tijdens de wsnp periode, zou u die gaan betalen? Of zou u zich dan beroepen op de slotuitdeellijst?

Gesloten