LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Naar mijn mening onjuist/onterechte BKR codering door ING

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Tukker86
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2014 18:19

Naar mijn mening onjuist/onterechte BKR codering door ING

Ongelezen bericht door Tukker86 »

De situatie:
Ik en mijn vrouw willen graag een huis kopen, en een huis waar we al eerder zijn wezen kijken enkele jaren terug staat nu opnieuw te koop. Dus er is bij de hele situatie enige haast geboden.
In de voorbereiding op zoek naar een hypotheek heb ik zelf mijn BKR gegevens opgevraagd, hier kwam een A3 codering naar boven... iets wat volgens onze kennis en van een adviseur ervoor zal zorgen dat we geen hypotheek zouden kunnen krijgen.

De registratie:
Kredietsoort: Overige obligo's
Contractnummer: Post ik uiteraard niet
Bedrag: 0
Ingangsdatum: 02-09-2008
Werkelijke einddatum: 17-08-2010
Registratieweek: 37-2008

Bijzonderheden
Code - Omschrijving - Met ingang van
A - Achterstand - 02-09-2008
3 - Bedrag van 250 Euro of meer is afgeboekt - 17-08-2010

Geregistreerd door ING Rekeningen en Pakketten

Waarom onjuist/onterecht

Ik kan me totaal niets herinneren van dat ik uberhaupt een rekening bij ING gehad heb, wat ik me wel kan voorstellen dat mijn ouders ooit een rekening voor me daar (destijds Postbank) geopend hebben toen ik een jaar of 12 was, kan me herinneren dat je vroeger bij het openen van een gratis rekening vaak een welkomstgeschenk kreeg. Maar ik heb deze niet gebruikt. Ik ben dus ook heel benieuwd, wie ooit voor deze rekening getekend heeft, en wil ook graag een kopie van een legitimatiebewijs zien.

Daarom heb ik contact gezocht met de ING, alle BKR zaken verliepen uitsluitend via e-mail, ik moest een e-mail sturen en zou binnen 2 dagen antwoord hebben. Na 2 dagen geen respons, wederom gebeld. Normaal gaven ze het telefoonnummer van deze afdeling niet, maar voor deze keer kon ik de afdeling wel zelf bellen.

Daar kreeg ik een zeer meewerkende vrouw aan de telefoon, die direct alles voor me uit zou zoeken. Na even graven bleek de rekening in 2008 in het rood gekomen te zijn. De gegevens bij de rekening kwamen allemaal overeen (voorletters, toenmalig adres en geboortedatum). Toen ik vroeg naar een kopie id / handtekening werd ik doorverwezen, dit kon men niet zien.

Weer een ander nummer gebeld (bleek later klantenservice van Internetbankieren te zijn) en deze kon niets voor me doen, maar als ik even geduld had ging ze in conclaaf met een collega. Uiteindelijk werd ik weer doorverbonden met iemand anders van Team Achterstanden. Deze zou alles voor me uit gaan zoeken en me terug bellen.
Vandaag terug gebeld; wat boven water gekomen is en het hele zaakje nog vreemder maakt; het bedrag zou in 2010 uit handen gegeven zijn aan een incasso bureau, welke in 2012 het geld ontvangen heeft.

De correspondentie van het incassobureau kon de ING (Team Achterstanden) niet terugvinden, ik ben doorverwezen naar een incasosbureau. Ze hebben geen kenmerk, alleen een naam en telefoonnummer dus dit spoor loopt denk ik dood. Voor een kopie van de documenten van het openen van de rekening ben ik doorverwezen naar de algemene klantenservice.

Deze snapte er weinig van, want die kunnen dit soort document van gesloten rekeningen niet zien, wel zijn er weer wat datums boven water.
De rekening is 2 dagen voor mijn 12e verjaardag geopend (ongeveer 16 jaar geleden dus). Wat dat betreft is mijn vermoeden dus juist mbt wie de rekening geopend heeft. De afschriften van de rekening kon de klantenservice ook niet meer in zien. Het advies is nu een brief schrijven naar de afdeling Operations. Dit gaan we dus direct doen.

Mijn conclusie is dan ook:
-Zolang de ING niet bewijzen kan dat ik die rekening ooit geopend heb, de codering niet terecht op mijn naam staat!
-De codering onjuist is, er is geen bedrag afgeboekt als het uiteindelijk betaald is, er had een herstelcode vermeld moeten worden in het BKR.

Wat raden jullie mij aan? Ik ga nu nog eens de ING bellen met het verzoek een kopie van alles te sturen (handtekening, id-kaart, brieven incasso, etc)

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Naar mijn mening onjuist/onterechte BKR codering door ING

Ongelezen bericht door czarczar »

Ik heb niet de indruk dat het om een enorm bedrag gaat.
Het is niet zo dat elke BKR-codering een reden is voor een geldverstrekker een hypotheek-aanvraag te weigeren. Er zal nader onderzoek moeten worden gedaan.
Zo komt het ook wel eens voor dat iemand een BKR-notering heeft voor een achterstallige rekening bij een post-order-bedrijf van bijv. 200 euro. Een geldverstrekker zou wel gek zijn daaruit te concluderen dat hij je dan geen hypotheek kan verstrekken.
Bij kleine bedragen loopt het meestal wel met een sisser af. Maar goed, mijn advies is toch alle gegevens zo snel mogelijk boven water te krijgen (en alles, dus ook e-mails ed. te bewaren).

Tukker86
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2014 18:19

Re: Naar mijn mening onjuist/onterechte BKR codering door ING

Ongelezen bericht door Tukker86 »

Alle telefoongesprekken zijn opgenomen, en alle correspondentie bewaar ik uiteraard.
Het zou gaan om een bedrag van € 1195,-

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Naar mijn mening onjuist/onterechte BKR codering door ING

Ongelezen bericht door czarczar »

Tukker86 schreef:Alle telefoongesprekken zijn opgenomen, en alle correspondentie bewaar ik uiteraard.
Het zou gaan om een bedrag van € 1195,-
Dat is toch wel een aanzienlijk bedrag.
Ik vind het een hele uitzonderlijke situatie.
Ik zou niet aanstonds aannemen dat je er niet verantwoordelijk voor bent. De rekening is op jouw naam geopend door je ouders die destijds jouw belangen moesten behartigen. Je was immers zelf niet handelingsbevoegd.

Ik blijf dan zitten met de vraag: waar bestaat de schuld precies uit die in 2008 is ontstaan?
Dat zul je boven water moeten zien te krijgen. De ING rekent kosten, maar 1195 euro lijkt mij wat al te gortig voor een rekening die nooit is gebruikt.

Mijn advies: probeer te achterhalen waar de schuld precies uit bestaat.
Focus je niet op de vraag of die schuld wel terecht is, dat komt vanzelf boven tafel.
Blijf vriendelijk, dan blijf je medewerking houden en maak niet de fout meteen de aanval te kiezen met 'bewijs maar eens dat ...'
Zie het als een uitdaging dit erg vreemde geval samen met de ING boven tafel te krijgen en ga ondertussen gewoon door met de onderhandeling/aanschaf van de woning.
Zorg wel dat je een ontbindingsclausule in een voorlopig koopcontract laat opnemen voor het geval je door dit geintje toch de hypotheek niet rond kunt krijgen. Zo'n ontbindingsclausule is eigenlijk altijd wel standaard opgenomen in een voorlopig koopcontract, maar controleer dat goed voordat je tekent.

Tukker86
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2014 18:19

Re: Naar mijn mening onjuist/onterechte BKR codering door ING

Ongelezen bericht door Tukker86 »

Bedankt voor het meedenken!
De financiele situatie van mijn ouders was destijds niet bepaald goed, dus ik kan me voorstellen dat er gewoon gebruik gemaakt is van de rekening voor bijv een doorlopend krediet op de betaalrekening. Stel dit is in 2008 gebeurd, met een maximum van 1000 eur, dan kan dit door de rente wel oplopen tot 1195 eur.

Maar de schuld is dus wel voldaan in 2012 vertelde de ING, maar dit is dus weer niet gemeld aan het BKR. Dus naast de vraag of het wel of niet terecht is dat deze op mijn naam staat, is er dus ook de vraag of de codering wel juist is (A3 ipv herstel)

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Naar mijn mening onjuist/onterechte BKR codering door ING

Ongelezen bericht door czarczar »

Tukker86 schreef: Maar de schuld is dus wel voldaan in 2012 vertelde de ING, maar dit is dus weer niet gemeld aan het BKR. Dus naast de vraag of het wel of niet terecht is dat deze op mijn naam staat, is er dus ook de vraag of de codering wel juist is (A3 ipv herstel)
Het bedrag kan dus verklaard worden.
In uw begin-post schrijft u dat de klantenservice geen documenten kan inzien van gesloten rekeningen.
Bedoelde u echt 'gesloten' of betreft het een geblokkeerde rekening?
Rekeningen worden namelijk pas gesloten als alle schulden zij voldaan. Rekeningen worden geblokkeerd om te voorkomen dat schulden niet kunnen oplopen door opname van geld.

De inschrijving bij het BKR is gedaan door de ING. De ING kan dit gemakkelijk ongedaan maken door aan de BKR aan te geven dat de schuld is opgelost/ingelost.
Je kunt natuurlijk een hele weg bewandelen van een rechtszaak zodat de rechter het kan uitzoeken, maar dat schiet niet op en u heeft haast.

U heeft al een paar keer contact gehad met de ING en heeft al aardig weten te achterhalen waar het om gaat. Bel met het dichtstbijzijnde ING-kantoor voor een afspraak. Neem een beetje een groot kantoor, geen klein filiaaltje. Leg het verhaal uit en vraag zeer dringend om een gesprek omdat u online en telefonisch steeds wordt doorverwezen. U wilt het probleem oplossen, maar komt niet verder.
Een persoonlijk gesprek kan wonderen doen, gewoon het hele verhaal neerleggen en papieren en e-mails meenemen. Desnoods een lijst met wie u heeft gebeld en wanneer. Vergeet uw identiteitsbewijs ook niet mee te nemen.
Kunt u wellicht meteen informatie krijgen over de hypotheekmogelijkheden.

Als de schuld echt in 2012 is voldaan en de rekening is gesloten, dan moet de ING-medewerker dat binnen 2 dagen wel kunnen regelen met de BKR.
Bellen met helpdesken die de helft niet kunnen inzien schiet niet op. In filialen hebben ze veel meer mogelijkheden. U heeft dan meteen een contactpersoon.

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: Naar mijn mening onjuist/onterechte BKR codering door ING

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Tukker86 schreef:De situatie:
Ik en mijn vrouw willen graag een huis kopen, en een huis waar we al eerder zijn wezen kijken enkele jaren terug staat nu opnieuw te koop. Dus er is bij de hele situatie enige haast geboden.
In de voorbereiding op zoek naar een hypotheek heb ik zelf mijn BKR gegevens opgevraagd, hier kwam een A3 codering naar boven... iets wat volgens onze kennis en van een adviseur ervoor zal zorgen dat we geen hypotheek zouden kunnen krijgen.


Goedemorgen,

Ik las je bericht en wil graag kijken wat ik voor je kan betekenen. Ik stuur je een privébericht voor wat aanvullende gegevens.

Groet,

Marlies
ING Webcare team

Tukker86
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2014 18:19

Re: Naar mijn mening onjuist/onterechte BKR codering door ING

Ongelezen bericht door Tukker86 »

Marlies beantwoord!
Afgelopen vrijdag op advies van een juridisch adviseur 2 brieven verstuurd aan ING, we wachten even af.

Gesloten