LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
sibejan
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2015 00:22

afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door sibejan »

Afgelopen maand is er €29,50 autom. afgeschreven door Hollandsnieuwe, op hun factuur (online) staat daarentegen €16,- Het hogere bedrag klopt waarschijnlijk wel, maar ik vind dat hun factuur ook moet kloppen.
In reactie op een klacht (via twitter), zegt HN dat het hogere bedrag klopt, maar zeggen ze dat ze de factuur niet kunnen wijzigen:
... Er is niet teveel afgeschreven. Dit is de prijs die je betaalt zonder actiekorting. Zoals eerder vermeldt, kunnen de facturen niet aangepast worden. ...
Ik vind dit maar merkwaardig.
Kan HN dat maken?

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door Barre Barry »

sibejan schreef:Afgelopen maand is er €29,50 autom. afgeschreven door Hollandsnieuwe, op hun factuur (online) staat daarentegen €16,- Het hogere bedrag klopt waarschijnlijk wel, maar ik vind dat hun factuur ook moet kloppen.
In reactie op een klacht (via twitter), zegt HN dat het hogere bedrag klopt, maar zeggen ze dat ze de factuur niet kunnen wijzigen:
... Er is niet teveel afgeschreven. Dit is de prijs die je betaalt zonder actiekorting. Zoals eerder vermeldt, kunnen de facturen niet aangepast worden. ...
Ik vind dit maar merkwaardig.
Kan HN dat maken?
Dat doen ze toch al?

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door 16again »

HollandseNieuwe schreef:... Er is niet teveel afgeschreven. Dit is de prijs die je betaalt zonder actiekorting. Zoals eerder vermeldt, kunnen de facturen niet aangepast worden. ...
Als er sprake is van actiekorting, en de factuur houdt daar geen rekening mee, behoort er dan niet juist een lager bedrag dan op de factuur staat te worden afgeschreven?

Als een bedrijf niet eens een juiste factuur kan maken, dan geeft mij dat niet echt veel vertrouwen dat juist registreren van beltikken wel correct gebeurt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door olaf79 »

sibejan schreef:Afgelopen maand is er €29,50 autom. afgeschreven door Hollandsnieuwe, op hun factuur (online) staat daarentegen €16,- Het hogere bedrag klopt waarschijnlijk wel, maar ik vind dat hun factuur ook moet kloppen.
In reactie op een klacht (via twitter), zegt HN dat het hogere bedrag klopt, maar zeggen ze dat ze de factuur niet kunnen wijzigen:
... Er is niet teveel afgeschreven. Dit is de prijs die je betaalt zonder actiekorting. Zoals eerder vermeldt, kunnen de facturen niet aangepast worden. ...
Ik vind dit maar merkwaardig.
Kan HN dat maken?
Nee, de factuur is leidend. Als de factuur niet klopt met het afgeschreven bedrag dan zou ik deze laten storneren en HN het juiste bedrag over maken o.v.v. het factuurnummer.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Is het verschil misschien het maandelijkse bedrag dat je voor een "gratis" telefoon betaalt?

sibejan
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2015 00:22

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door sibejan »

@GJvdZ - Nee, ik heb een SIMonly pakket. En in principe klopt het geïncasseerde bedrag, de factuur daarentegen klopt (weer 'ns) niet.
@16again - Hun facturatie is al jaren af en toe in de war, niet heel vertrouwenwekkend inderdaad.
@olaf79 - Goede tip! Nog nooit gestorneerd, maar zojuist gedaan. Het is 'aangevraagd' bij de incassant? Moet ik dan wachten op goedkeuring, vooraleer ik het bedrag op de factuur overmaak?

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door De Econometrist »

sibejan schreef:
... Er is niet teveel afgeschreven. Dit is de prijs die je betaalt zonder actiekorting. Zoals eerder vermeldt, kunnen de facturen niet aangepast worden. ...
Ik vraag me af of ze dit ook naar de belastingdienst durven te schrijven. Of naar hun basisschoolleraar.

Wettelijk heb je recht op een juiste factuur, die ook nog eens aan allerlei eisen moet voldoen zoals vermelding van KvK, BTW-bedrag, adres, etc. etc. Hun boekhouding kan momenteel ook niet kloppen; er moet een kasoverschot zijn.

Het zou zo kunnen zijn dat je werkgever je telefoonkosten betaalt. Die moet je dan declareren aan de hand van je factuur. Die neemt ook echt geen genoegen met je hogere afschrijving, want dat kan hij op zijn beurt ook weer niet verantwoorden.
Bovendien kan HN er nog tot 2 jaar achter komen dat er te weinig is gefactureerd, wat dus ook klopt, en nabetaling vragen. Toon jij dan maar eens aan dat destijds het hoge bedrag wél is voldaan.

Ik zou inderdaad ook, zoals hiervoor al opgemerkt is, de boeking storneren en het factuurbedrag overmaken, nauwkeurig met alle kenmerken. Het zou kunnen dat je dan voor het restbedrag weer een nieuwe factuur krijgt, en die zal je dan ook moeten betalen als het hoge bedrag inderdaad het overeengekomen abonnementsgeld is. Maar het klopt dan in ieder geval allemaal wel. Dit soort dingen moet gewoon in orde zijn, punt!

Is dit trouwens een maandelijks terugkomend probleem, voor zolang die actie duurt?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door olaf79 »

sibejan schreef:@GJvdZ - Nee, ik heb een SIMonly pakket. En in principe klopt het geïncasseerde bedrag, de factuur daarentegen klopt (weer 'ns) niet.
@16again - Hun facturatie is al jaren af en toe in de war, niet heel vertrouwenwekkend inderdaad.
@olaf79 - Goede tip! Nog nooit gestorneerd, maar zojuist gedaan. Het is 'aangevraagd' bij de incassant? Moet ik dan wachten op goedkeuring, vooraleer ik het bedrag op de factuur overmaak?
In principe wordt een stornering binnen 24 uur behandeld en teruggestort. Nu is het vakantie dus het kan wat langer duren. Ik zou even wachten tot je het geld terug hebt en dan pas het juiste bedrag overmaken. Stuur ze ook even een mail o.v.v. factuurnummer wat je gedaan hebt en waarom en dat ze het niet moeten wagen nogmaals te incasseren.

sibejan
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2015 00:22

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door sibejan »

Update: een bedrag kan niet 'handmatig' overgemaakt worden aan HN, dit moet per IDEAL (anders wordt 't niet behandeld). En daarmee kan ik geen ander bedrag aangeven dan het gevraagde €29,50.
Per facebook en twitter en uiteindelijk ook per telefoon heb ik verheldering gevraagd, maar ze blijven aangeven dat ze hun foutieve factuur (dat bekennen ze wel) niet kunnen aanpassen. "Ze hebben wel heel veel begrip voor me."
Ik kan wel een klacht indienen: net gedaan. (met moeite, want je moet pop-ups accepteren met je browser, wat ik standaard niet doe)

Ik ben benieuwd hoe ze zullen reageren. Als ik nou blij werd van dit soort gedoe, zou ik alsnog proberen handmatig het lagere bedrag over te maken, met als risico dat ik de openstaande betaling niet nakom, en straks niet meer kan bellen. En hiervan een rechtzaak opzetten ofzo. Maar ik heb er al genoeg energie aan verkwist, dus ik betaal gewoon het teveel en vergeet het. Natuurlijk zal ik iedereen ontraden klant te worden bij HN en zelf overstappen zodra er een gunstiger alternatief is.

(@olaf79 - de stornering is gelukt, dankje. Een mail sturen kan je trouwens niet, slechts per twitter, facebook of voor €0,45 per telefoongesprek.)

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Als je het banknummer kent van HN (en dat ken je van vorige afschrijvingen en staat ook wettelijk verplicht op de factuur), dan kan je handmatig overschrijven. Waarom zou dat niet kunnen? Jij betaalt, dus jij bepaalt!!

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou gewoon het bedrag over maken dat je vind dat je verschuldigd bent. En niet zoveel waarde hechten aan de factuur.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door olaf79 »

sibejan schreef:Update: een bedrag kan niet 'handmatig' overgemaakt worden aan HN, dit moet per IDEAL (anders wordt 't niet behandeld). En daarmee kan ik geen ander bedrag aangeven dan het gevraagde €29,50.
Per facebook en twitter en uiteindelijk ook per telefoon heb ik verheldering gevraagd, maar ze blijven aangeven dat ze hun foutieve factuur (dat bekennen ze wel) niet kunnen aanpassen. "Ze hebben wel heel veel begrip voor me."
Ik kan wel een klacht indienen: net gedaan. (met moeite, want je moet pop-ups accepteren met je browser, wat ik standaard niet doe)

Ik ben benieuwd hoe ze zullen reageren. Als ik nou blij werd van dit soort gedoe, zou ik alsnog proberen handmatig het lagere bedrag over te maken, met als risico dat ik de openstaande betaling niet nakom, en straks niet meer kan bellen. En hiervan een rechtzaak opzetten ofzo. Maar ik heb er al genoeg energie aan verkwist, dus ik betaal gewoon het teveel en vergeet het. Natuurlijk zal ik iedereen ontraden klant te worden bij HN en zelf overstappen zodra er een gunstiger alternatief is.

(@olaf79 - de stornering is gelukt, dankje. Een mail sturen kan je trouwens niet, slechts per twitter, facebook of voor €0,45 per telefoongesprek.)
Tsja, dat je niet kunt overmaken is hun probleem, niet het jouwe.
Als je toch bezig bent met de bank, dan zou ik gelijk een permanente blokkering op hun bankrekening zetten zodat ze niet alsnog gaan incasseren.

Als emailen niet lukt stuur je ze toch gewoon een brief.

sibejan
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2015 00:22

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door sibejan »

HN reageert per e-mail op mijn online ingediende klacht:
Beste Sibejan,

Bedankt voor je e-mail.

Helaas kunnen wij de facturen niet aanpassen. Bedrag ad € 29,50 is terecht in rekening gebracht omdat je actiekorting is vervallen. De kosten simonly 550 € 19,50 met databundel 500 mb ad € 10,- derhalve berekend.

Vertrouwend je voldoende te hebben geïnformeerd.

Het is niet mogelijk om direct op deze email te reageren. Heb je toch nog vragen?
Ga dan naar hollandsnieuwe.nl/klantenservice voor het antwoord op de meest gestelde vragen. Je kunt hier je vraag invullen en zo direct het antwoord vinden. Staat jouw vraag er niet bij? Stel dan je vraag via ons webformulier.

Met vriendelijke groet,

Robert
Denk dat ik deze e-mail maar even forward naar de belastingdienst, of i.i.g. naar m'n boekhouder.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door De Econometrist »

alfatrion schreef:En niet zoveel waarde hechten aan de factuur.
Dat is nogal een merkwaardige stellingname. Temeer omdat de factuur het ENIGE document is waarin de verplichtingen van de schulddragende partij worden gematerialiseerd die voortvloeien uit de wettige overeenkomst. Bovendien ook het enige bewijs voor de belastingdienst dat er een transactie heeft plaatsgevonden, en voor welk bedrag, en het vormt ook de grond voor de berekening waarop de af te dragen BTW wordt gebaseerd. Kort gezegd wordt daarin genoemd wat de leverancier van de klant wil, en dat is ook wat de klant is nagekomen zodra hij de factuur heeft voldaan. Als de klant in verzuim is, dan is het ook deze factuur die t.z.t. voor een rechter komt te leggen om te bepalen in welke mate de klant niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan.

Maar nogmaals heel simpel gezegd; de factuur MOET correct zijn en standaard een aantal zaken bevatten, en daar heeft de klant RECHT op. Als je teveel laat afschrijven en het er bij laat zitten, dan ben je juridisch helemaal nergens als over bijvoorbeeld een jaar HN tot de conclusie komt dat ze te lage facturen hebben verzonden en het verschil nogmaals in rekening brengt. Ga dan een rechter maar eens proberen te overtuigen dat je al die tijd wel voldoende hebt betaald omdat je meer betaalde dan wat er op de factuur stond. De rechter laat je dan afvoeren in een dwangbuis met je armen op je rug geknoopt...

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door encore »

Storneren en het gefactureerde bedrag overmaken. Tevens de vermelding dat je eerst een factuur hoort te krijgen en na goedkeuring de incasso. Dat schort er ook nog wel eens aan bij dit soort goedkope providers...

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door alfatrion »

De Econometrist schreef:Temeer omdat de factuur het ENIGE document is waarin de verplichtingen van de schulddragende partij worden gematerialiseerd die voortvloeien uit de wettige overeenkomst.
Voor een overeenkomst betreffende de levering van bijvoorbeeld ADSL of televisie waarvoor iedere maand 20 euro betaald moet worden, dan maakt het voor de verplichting van de klant niet uit of de leverancier een factuur van 10 of 20 euro stuurt. Er moet dan gewoon iedere maand 20 euro betaald worden.
De Econometrist schreef:Als je teveel laat afschrijven en het er bij laat zitten, dan ben je juridisch helemaal nergens als over bijvoorbeeld een jaar HN tot de conclusie komt dat ze te lage facturen hebben verzonden en het verschil nogmaals in rekening brengt.
De rechten en plichten van partijen worden bepaald door de overeenkomst. Een bedrijf verkrijgt niet het recht op een extra 10 euro per maand door na een jaar een juiste factuur op te maken. Dat een rechter een dergelijke vordering zou toewijzen is iets dat zich alleen in jouw hoofd afspeelt.

De klant kan met behulp van een factuur ook niet bewijzen dat hij zich gehouden heeft aan diens verplichtingen. Daar zijn o.a. kwitanties voor.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Wat er verschuldigd is blijkt uit de overeenkomst, en wat er in rekening is gebracht blijkt uit de factuur. Er is geen ander document waaruit blijkt wat er in rekening gebracht is, en de factuur vormt ook de input van de omzet voor de fiscus. Daarom moet de factuur wettelijk correct zijn. Als bij een audit blijkt dat HN structureel andere bedragen incasseert dan dat ze factureert, komt er geen accountantsverklaring.

Tevens, als HN na verloop van tijd de contracten en de facturen naast elkaar legt, komt zij tot de conclusie dat er al die tijd een te laag bedrag in rekening is gebracht. Tot 2 jaar na dato kan het verschil dan alsnog worden gevorderd. Ga jij als klant dan maar eens in verzet, door aan te tonen dat je je er al die tijd bij neer hebt gelegd dat er meer werd geïncasseerd dan gefactureerd.

En ondertussen beschikt HN over dit verschil als zwart geld, en houdt ook de BTW hierover in de pocket. Lekker bezig...

sibejan
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2015 00:22

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door sibejan »

encore schreef:Storneren en het gefactureerde bedrag overmaken. Tevens de vermelding dat je eerst een factuur hoort te krijgen en na goedkeuring de incasso. Dat schort er ook nog wel eens aan bij dit soort goedkope providers...
Dit heb ik deels geprobeerd, maar resulteert in 2 risico's (omdat naar het schijnt handmatig overboeken niet wordt verwerkt, al of niet acceptabel laat ik even buiten de discussie) die ik het niet waard vind te nemen:
1. ik kan afgesloten worden (terecht of niet, ik heb daar geen zin in voor een paar euro)
2. ik kan opgenomen worden in het Preventel register. (alhoewel het me sterk lijkt dat dat zo'n vaart loopt, vertelde een vriend die in deze wereld werkt dat 't heel snel gebeurt soms - en nogmaals: terecht of niet, ik vind 't 't risico niet waard.)

@De Econometrist - ik bewaar natuurlijk de correspondentie, die hard maakt dat hun factuur niet klopte, zie mijn vorige bericht.

Maar, een vraag aan jullie: welke dienst (ik denk bijv. aan de belastingdient) die HN aan kan pakken op zijn klantonvriendelijke (of zelfs illegale?) handelswijze aanschrijven. (oftwel wie kan ik het bericht uit mijn vorige reactie doorsturen, waaruit blijkt dat HN zelf aangeeft geen correcte factuur heeft gestuurd.)
Laatst gewijzigd door sibejan op 14 mei 2015 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afgeschreven bedrag hoger dan factuur Hollandsnieuwe

Ongelezen bericht door alfatrion »

ACM, via ConsuWijzer, maar verwacht er niet veel van.

Gesloten