LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening Essent

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Laurabreda
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2015 20:03

Jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Laurabreda »

Een tijd geleden had ik met veel plezier mijn meterstanden doorgegeven aan Essent want ik had dit jaar heel zuinig gedaan ik zou vast wel een leuk bedrag terug krijgen! Niets was minder waar.. Ik kreeg eventjes een afrekening van 1.148,74!! Ik ben een alleenstaande student die in een oud flatje woont met een oude moederhaard in de woonkamer. De woningbouw heeft al gekeken voor een gaslek dit was niet het geval.. Mijn elektriciteit was heel laag dus het ligt echt aan het gas. Essent beweert dat ik de vorige jaren te weinig heb betaald.. Dat kan best zijn maar dan kom je toch nog niet aan zo'n ontiegelijk hoog bedrag? Al die jaren moest ik trouwens ook gewoon bij betalen wel gelukkig bedragen onder de 100 euro. Kan iemand mij adviseren wat ik nu nog kan doen? Alvast bedankt!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door vroem »

als voorgaande jaren een eindafrekening hadden van telkens een 100 euro meer, en je verbruik nu lager is geweest kan het alleen aan wijziging tarief liggen. Dus ga de oude jaarafrekeningen erop na wat je verbruik was en hoe de tarieven waren. Ze kunnen niet gaan roepen dat het door voorgaande jaren komt wanneer daar al jaarafrekeningen van opgemaakt zijn.
(bovenstaande heb je als het goed is al doorlopen trouwens?)

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Gas is niet duurder geworden, alleen de energie heffing is iets omhoog gegaan. Mogelijk zijn de afgelopen jaarafrekeningen opgemaakt met geschatte meterstanden? Dit is te zien op de jaarafrekening als er een sterretje staat bij de meterstand. Ook kan de doorgegeven meterstand niet op de laatste jaarafrekening goed zijn overgenomen van wat u heeft doorgegeven. Moeilijk te zien met de gegevens die u hier heeft neergezet.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Laurabreda,

Hartelijk dank voor uw bericht. U geeft aan dat u een hoge bijbetaling heeft gekregen op de jaarafrekening. Ik kan mij voorstellen dat u bent geschrokken van de hoge bijbetaling en bied hiervoor mijn excuses aan. Graag zoek ik het e.e.a. voor u uit. Hiervoor verzoek ik u uw naam, postcode, huisnummer, telefoonnummer en een kopie van uw bericht te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijk groet,

Patricia
Essent Klantenservice
Webcare

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Laurabreda schreef:Essent beweert dat ik de vorige jaren te weinig heb betaald.. Dat kan best zijn maar dan kom je toch nog niet aan zo'n ontiegelijk hoog bedrag?
Hoezo kan dit best zijn? Zijn de afrekeningen van voorgaande jaren soms op schattingen gebaseerd omdat je de meterstanden niet had doorgegeven? In dat geval kan het inderdaad zijn dat er elk jaar van een te laag verbruik is uitgegaan waarvoor je nu de nabetaling in rekening wordt gebracht. Als je voorgaande jaren ook al de juiste standen hebt doorgegeven kan je niet te veel betaald hebben. Wat zeggen de specificaties op je jaarnota over de herkomst van die 1184 euro?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ik krijg jaarlijks een afrekening van Essent. Dus verrekeningen van meer dan 1 jaar kan niet.
Daarnaast hou ik m'n meterstanden in de gaten. Zo tackle ik zelf als mijn verbruik plots (veel) hoger is.
Ik krijg elk jaar een keurige jaarafrekening waarmee niets mis is.
Voor mij een reden dat ik al jaren klant van Essent ben. Voor een paar tienden van een eurocent stap ik niet over naar een andere aanbieder.

Maar het begint echt bij jezelf. Hou je standen in de gaten. Daar wordt je op afgerekend.

Gesloten