LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Internet pesten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
evert55
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2014 08:20

Internet pesten

Ongelezen bericht door evert55 »

Hallo allemaal,

Ik wordt al enkele dagen geplaagd door iemand die mijn email adres opgeeft bij diverse datingsites, sexsites en andere nieuwsbrieven. Ik weet wie het is. Ook weet ik dat deze persoon andere dingen gaat bedenken om mij te treiteren. Wat kan ik doen? Kan ik aangifte doen zodat ze alvast een zaak kunnen opbouwen?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag is of je het kunt bewijzen.

Los daarvan: is een ander mailadres geen oplossing?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat voor zaak zou je willen opbouwen? Om aangifte te doen moet er een strafbaar feit zijn. Als het om een civiele zaak gaat, dan gaat een advocaat ook klauwen met geld kosten, en je zult wel harde bewijzen moeten hebben.

Als je weet wie het is kun je (mits dat geen gepasseerd station is) ook in gesprek gaan, proberen dingen uit te praten/recht te zetten, en af te spreken elkaar voortaan helemaal met rust te laten, helemaal links te laten liggen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door sjohie »

evert55 schreef:Hallo allemaal,

Ik wordt al enkele dagen geplaagd door iemand die mijn email adres opgeeft bij diverse datingsites, sexsites en andere nieuwsbrieven. Ik weet wie het is. Ook weet ik dat deze persoon andere dingen gaat bedenken om mij te treiteren. Wat kan ik doen? Kan ik aangifte doen zodat ze alvast een zaak kunnen opbouwen?
Ik zou die persoon er op aanspreken, dat zal vermoedelijk meer effect hebben dan hiermee naar de politie gaan. Dit is irritant en kinderachtig, maar geen echte ID-fraude waar de politie iets aan kan doen.

En als aanspreken niet lukt, kan je andere dingen bedenken. Ik zou dan denken aan een baksteen met een briefje voor zijn voordeur achterlaten, met de belofte dat bij de volgende keer de steen door de ruiten heen gaat, een briefje onder de ruitenwissers achterlaten dat het slim is om af en toe de remmen te checken,of een mailtje met het hele verhaal naar het [email protected] mailadres van zijn werkgever sturen, als je zegt dat je vermoed dat hij dit vanaf zijn werk doet, zullen ze hem daar ook wel even er op aanspreken.

evert55
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2014 08:20

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door evert55 »

Ander mail adres is geen oplossing. Gaat om een bedrijfsemail.
Geen gesprek mogelijk. Deze persoon is niet 100% in orde en valt niet mee te praten.
Ja, er is bewijsmateriaal.

berend67
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 sep 2008 14:59

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door berend67 »

evert55 schreef:Ander mail adres is geen oplossing. Gaat om een bedrijfsemail.
Geen gesprek mogelijk. Deze persoon is niet 100% in orde en valt niet mee te praten.
Ja, er is bewijsmateriaal.
Als het om een bedrijfsemail gaat zou ik je leidinggevende hier werk van laten maken, het is tenslotte hun email wat wordt misbruikt.

Jacky2006
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 jun 2010 20:43

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door Jacky2006 »

Wat kinderachtig van deze persoon om dit te doen. Helaas bestaan er ook dit soort mensen, die durven je niet recht in je gezicht te zeggen wat er is, maar doen het achter je rug om.

Heb ooit eens iemand gekend die zich verlaagde hiertoe. Het beste wat je kan doen is het negeren, de mail van inschrijving niet bevestigen en ze in een apart mapje zetten en dan naar je leidinggevende stappen. Is deze persoon die je lastigvalt een collega of iemand die je kent van buiten het werk?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Wat voor zaak zou je willen opbouwen? Om aangifte te doen moet er een strafbaar feit zijn. Als het om een civiele zaak gaat, dan gaat een advocaat ook klauwen met geld kosten, en je zult wel harde bewijzen moeten hebben.

Als je weet wie het is kun je (mits dat geen gepasseerd station is) ook in gesprek gaan, proberen dingen uit te praten/recht te zetten, en af te spreken elkaar voortaan helemaal met rust te laten, helemaal links te laten liggen.
Het is weldegelijk strafbaar om de persoonsgegevens van een ander te (ge/mis)bruiken. Ik zou weldegelijk aangifte doen want zonder aangifte sta je uberhaupt nergens. Jij en het bedrijf kunnen flinke immateriele schade oplopen door dit soort gedonder

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door sjohie »

berend67 schreef:
evert55 schreef:Ander mail adres is geen oplossing. Gaat om een bedrijfsemail.
Geen gesprek mogelijk. Deze persoon is niet 100% in orde en valt niet mee te praten.
Ja, er is bewijsmateriaal.
Als het om een bedrijfsemail gaat zou ik je leidinggevende hier werk van laten maken, het is tenslotte hun email wat wordt misbruikt.
Dit inderdaad, een bedrijf wat aanklopt bij de politie, of de emailprovider/werkgever van de dader, heeft meestal iets meer gewicht in dit soort zaken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door crazyme »

sjohie schreef:
berend67 schreef:
evert55 schreef:Ander mail adres is geen oplossing. Gaat om een bedrijfsemail.
Geen gesprek mogelijk. Deze persoon is niet 100% in orde en valt niet mee te praten.
Ja, er is bewijsmateriaal.
Als het om een bedrijfsemail gaat zou ik je leidinggevende hier werk van laten maken, het is tenslotte hun email wat wordt misbruikt.
Dit inderdaad, een bedrijf wat aanklopt bij de politie, of de emailprovider/werkgever van de dader, heeft meestal iets meer gewicht in dit soort zaken.
Hoeveel kans geef je het dat iemand die er zelf geen last van ondervind het daadkrachtig gaat aanpakken ?

Politie heeft altijd wel iets beters te doen.

Is die gast niet zelf aan te pakken ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door sjohie »

crazyme schreef:[quote="sjohie"
evert55 schreef:Ander mail adres is geen oplossing. Gaat om een bedrijfsemail.
Geen gesprek mogelijk. Deze persoon is niet 100% in orde en valt niet mee te praten.
Ja, er is bewijsmateriaal.

Als het om een bedrijfsemail gaat zou ik je leidinggevende hier werk van laten maken, het is tenslotte hun email wat wordt misbruikt.

Dit inderdaad, een bedrijf wat aanklopt bij de politie, of de emailprovider/werkgever van de dader, heeft meestal iets meer gewicht in dit soort zaken.
Hoeveel kans geef je het dat iemand die er zelf geen last van ondervind het daadkrachtig gaat aanpakken ?

Politie heeft altijd wel iets beters te doen.

Is die gast niet zelf aan te pakken ?
Een beetje bedrijf wat begaand is met hun medewerkers zouden hier best wel enige moeite in willen steken. Dat verschilt vast per bedrijf, en zal ook zeker afhangen van de grootte ervan, maar je weet het maar nooit. Nog los van het feit dat het melden, je als medewerker verschoont van allerlei ellende, mocht er via die route een virus oid op de mailserver binnenkomen. Als het bedrijf een digitale gedragscode of iets van een emailprotocol heeft, is dat ook in de kiem gesmoord.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat kan een bedrijf doen tegen een mafketel die overal een emailadres dumpt ?

Meer dan het spamfilter wat bijstellen zal het niet worden.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

crazyme schreef:Wat kan een bedrijf doen tegen een mafketel die overal een emailadres dumpt ?

Meer dan het spamfilter wat bijstellen zal het niet worden.
Afhankelijk van het bedrijf - maar men zou, zeker als persoon bekend is, een rekening kunnen sturen voor alle tijd die dit kost.
Is relatief eenvoudig - en als persoon X niet betaald kunnen ze er een incassocowboy op gaan zetten.

Zal misschien niets opleveren - maar dan heeft deze 'vriend' van TS ook wat extra stress.

Eigenlijk is het te triest voor woorden dat er mensen zijn die echt geen eigen leven hebben, en dan denken dat het leuk is dat van een ander te gaan verpesten.

Trouwens - een ander mailadres zou best mogelijk moeten zijn - al was het maar als 'alias' onder het bestaande account - kan je mail van het besmette adres filteren naar een mapje - en legitieme verzenders melden dat je niet meer [email protected] bent - maar nu [email protected]
Een beetje systeembeheerder met exchange kennis moet dit zo voor je kunnen regelen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik zou inderdaad je leidinggevende verwittigen en het bedrijf kan dat het spamfilter bijstellen oid.

Terugslaan of een zaak opbouwen werkt meestal averechts. Iemand die dit soort dingen doet wordt hier alleen maar door aangemoedigd, want hij krijgt namelijk wat hij wil en dat is aandacht. Als je het spamfilter aanpast en/of niet reageert zal hij het een tijd lang blijven proberen maar uiteindelijk zijn interesse verliezen aangezien het geen effect heeft.

Mocht dat niet zo zijn en gaat hij door dan kan je eventueel in overleg naar de politie stappen. Dan moet het natuurlijk wel heel ernsitg zijn en duidelijk dat die persoon de dader is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Internet pesten

Ongelezen bericht door moederslink »

@evert55, hoe gaat het nu? Is die collega nog bezig? Wat is en wordt er aan gedaan?

Gesloten