LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten acceptgiro

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Donna

Re: Kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door Donna »

renewouters schreef:
De kosten zitten niet alleen in de envelop en acceptgirokaart maar ook in de risico's van te late betalingen. Voorbeeld: als je 100.000 klanten hebt die een maandelijkse rekening van 10 euro een week te laat betalen, kost dat een bedrijf al gauw zo'n 10000 euro aan financieringskosten. En dat risico wordt gedekt met de hogere kosten van een niet-automatische incasso.

Dat lijkt me erg ruim gerekend en bovendien worden incassokosten berekend voor wie te laat betaalt. En ook automatische incasso kan kosten opleveren door storneren bij te weinig geld op de rekening, of niet akkoord met overschrijving. Dat is nog duurder, tweemaal boekingskosten en geen geld ontvangen.

Donna

tijger1 schreef:@teunbosseman

Maar dat wordt gevraagd omdat niemand grote problemen met automatische incasso's kan bedenken. Die voorkomen juist problemen.
Ik kan ze niet alleen bedenken, met enkele heb ik ook ervaring. Dubbel incasseren, verkeerde bedragen, veel te vroeg afschrijven, afschrijven wat niet verschuldigd is.......
Maar het gaat er ook om dat je niet iedereen toegang wilt geven tot je bankrekening. Vaak moet je ervoor tekenen dat "alle verschuldigde bedragen" mogen worden geïncasseerd. Dat is veel te ruim gesteld, zeker omdat er discussie kan zijn over wat verschuldigd is. En ben je te laat met storneren dan moet je heel veel moeite doen om je geld weer terug te krijgen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

elenpe schreef:Energiebedrijven zijn zelfs zo handig geen machtiging voor automatische incasso dan geen levering. daar ben je dus overgeleverd aan de wil van de leverancier.
Een dergelijk beding is vermoedelijk onredelijk bezwarend (art. 6:237 onder n BW) en kun je derhalve vernietigen nadat de overeenkomst tot stand is gekomen. Daar kan het energiebedrijf niets tegen doen.
crazyme schreef:De link [van de Consumentenbond] impliceert ook dat het alleen online aankopen betreft, maar dat laatste laat ik in het midden.
Zoals eerder aangegeven was het artikels 6:230k BW. Dit levert het volgende pad op. Titel 5: Overeenomsten in het algemeen => Afdeling 2b: Bepalingen voor overeenkomsten tussen handelaren en consumenten => Paragraaf 1: algemene bepalingen. Merk op dat online en colportage geregeld is vanaf paragraaf 3. Er is geen beperking tot de online aankopen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/v ... 24-08-2015
crazyme schreef:Jouw uitleg is wel heel strikt. De consumentenbond stelt dat alleen werkelijke kosten in rekening gebracht mogen worden.
De uitleg die ik hier geef is de uitleg van de Europese Commissie. Zie vanaf: 9. Feed for the use of means of payment.
http://ec.europa.eu/justice/consumer-ma ... nce_en.pdf

Als eerste zie je het artikel. Daarop wordt aangegeven dat het betaalmiddel centraal moet staan (9.1). Vervolgens wordt het begrip 'vergoeding' uiteengezet (9.2). Daarop wordt het begrip 'kosten' uiteengezet (9.3.). En tot slot gaat het over buitenlandsgeld (9.4).

Het wetsartikel verbied dat de vergoedingen die de handelaar in rekening brengt hoger uitvallen dan de kosten die handelaar maakt. Welke kosten komen voor vergoeding in aanmerking?

Onderdeel 9.3 wordt daarom als eerste uiteengezet welke kosten er zijn (9.3.1). Vervolgens wordt in gegaan op de algemene kosten van het runnen van een bedrijf (9.3.2). En tot slot wordt uiteengezet welke kosten voor vergoeding in aanmerking komen (9.3.3). Hier geeft de commissie het volgende aan:
- het moet gaan om vergoedingen die bij de handelaar in rekening zijn gebracht;
- de kosten die handelaar legitiem in rekening kan brengen zijn: de kosten die de bank inrekening brengt voor de afwikkeling en de regeling en de marge (zoals een percentage of vaste vergoeding);
- de kosten die handelaar niet legitiem in rekening kan brengen zijn: de kosten voor de apparatuur, fraude detectie en management;
- ook de kosten voor het personeel kunnen niet legitiem in rekening worden gebracht.

Tot slot merkt de commissie op dat wanneer onder het begrip kosten alle elementen worden gebracht die direct of indirect in verband kunnen worden met een betaalmiddel, dat het verbod dan zeer lastig te handhaven zou zijn.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Sterker, er zijn al partijen (lees Essent) die zelfs kosten in rekening brengen voor betaling middels Automatische Incasso. Wat zoveel betekent, je betaalt om te kunnen betalen. Ongeacht de wijze waarop je de betaling realiseert.

Donna

Shine schreef:Sterker, er zijn al partijen (lees Essent) die zelfs kosten in rekening brengen voor betaling middels Automatische Incasso. Wat zoveel betekent, je betaalt om te kunnen betalen. Ongeacht de wijze waarop je de betaling realiseert.
Bij luchtvaartmaatschappijen moet je ook betalen voor de betaling, maakt niet uit hoe je betaalt. Banken hebben plannen om in plaats van rente te geven de klant te laten betalen voor een bankrekening.

alfatrion

Als Essent bij de ING zit, dan kost een automatische incasso haar hooguit 9 cent. Dit mag ze in rekening brengen, maar niet meer.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

@alfatrion

Als het werkelijk waar is wat u stelt, dan begrijp ik niet dat Consuwijzer verwijst naar verschillende uitspraken van de rechter. Dan zou het toch een eitje moeten zijn voor elke consumentenvereniging of zo om daar een rechtszaak over te beginnen en glansrijk te winnen?

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

Shine schreef:Sterker, er zijn al partijen (lees Essent) die zelfs kosten in rekening brengen voor betaling middels Automatische Incasso. Wat zoveel betekent, je betaalt om te kunnen betalen. Ongeacht de wijze waarop je de betaling realiseert.
Als je de rekening nakijkt dan zie je echt wel dat ditzelfde bedrag er weer bijkomt. Dus uiteindelijk betaal je niks voor de automatische incasso.

tijger1

@jan

Je betaalt bij Essent echt € 0,40 voor de automatische incasso hoor.

hendrie1963

Ongelezen bericht door hendrie1963 »

Het voordeel is van automatische betaling dat je het altijd kunt terug storten op je rekening. Als ik denk de rekening klopt niet dan ga ik eerst in discussie met het bedrijf en dan stort ik het terug. Moeten zij maar bewijzen dat het wel klopt.

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

Dit is een gedeelte van mijn energierekening.

€ 30,29 Essent Retail Energie B.V. Service- en administratiekosten

Verwerking betalingsverkeer 04-01-2014 t/m 04-01-2015 13 x €30,29 2,3300

€ -26,00 Essent Retail Energie B.V. Kortingen

Korting voor betalen via automatische incasso 04-01-2014 t/m 04-01-2015 13 x € -26,00 2,0000

Uit bovenstaande blijkt dat je inderdaad 33 eurocent betalen moet voor administratiekosten.

tijger1

Met ingang van 2015 is het in ieder geval per acceptgiro € 2,82, maar als er per automatische incasso wordt betaald, wordt er een korting verleend van € 2,42, dus blijft over € 0,40,

VCampen

Ongelezen bericht door VCampen »

Mijn ervaring is dat je het beste zelf elke maand het geld kunt overmaken.
Je hoeft dan geen bedrijven op te bellen omdat er iets mis is gegaan met afschrijving.
Je hoeft ook de bank niet te bellen omdat er geld terug gestort moet worden.
Je hoeft ook je bankrekening niet in de gaten te houden.

Helaas is het ook mijn ervaring dat bedrijven de kosten voor een acceptgiro misbruiken om mij een automatische incasso op te dringen.
De kosten voor acceptgiro wordt door sommige bedrijven van de ene dag op de andere met 50% tot wel 100% verhoogd en daar wordt dan fijntjes bij vermeld dat automatische incasso gratis is.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL »

De reden dat bedrijven de kosten voor een acceptgiro verhogen is dat er te weinig klanten zijn welke volgens dit betaalsysteem betalen. Vanwege de diverse rechtszaken wordt het vaak omschreven als administratiekosten waarop de klant dan een korting krijgt als hij/zij per automatische incasso betaalt.
Aan bovenstaande methode is wettelijk niks onjuist. Een bedrijf mag allerlei kosten bedenken mits overeengekomen met de klant en indien er tussentijds een wijziging wordt doorgevoerd welke niet vooraf in de algemene voorwaarden is opgenomen heeft de klant het recht de overeenkomst te ontbinden.

Als voorbeeld noem ik een niet nader te noemen bedrijf met ruim 650.000 klanten waarvan een kleine 400 een papieren factuur per post willen. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht bij de desbetreffende klanten (het is gewoon een onderdeel van de opties welke je tegen betaling kan kiezen).
De groep van 400 klanten is te klein voor een professionele printstraat met automatische verwerking en dus zit er iemand 1x per maand facturen te printen en in een envelop te doen. Zoals iedereen zal begrijpen is dit een nogal duur grapje ten opzichte van de klanten welke de factuur in de "mijn omgeving" opzoeken. Het zou dan toch ook onredelijk zijn als de rest van de klanten moet betalen voor die paar welke afwijkende behoeften hebben?!

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

Wat zou het toch mooi zijn om weer zo'n Brabantia doosje te hebben en je weekgeld te kunnen splitsen.

Iedere week een meneer langs voor het innen van de huur of hypotheek en iedere vrijdag de groenteboer, bakker enz. ( Die natuurlijk ook nog dagelijks met paard en wagen aan de deur komen) betalen.

En de Gas en elektra ? Gewoon even naar de gasfabriek en munten kopen voor in de meter.

Zucht wast was het vroeger toch een stuk beter :lol:

VCampen

Ongelezen bericht door VCampen »

MichielFRL schreef:De reden dat bedrijven de kosten voor een acceptgiro verhogen is dat er te weinig klanten zijn welke volgens dit betaalsysteem betalen. Vanwege de diverse rechtszaken wordt het vaak omschreven als administratiekosten waarop de klant dan een korting krijgt als hij/zij per automatische incasso betaalt.
Aan bovenstaande methode is wettelijk niks onjuist. Een bedrijf mag allerlei kosten bedenken mits overeengekomen met de klant en indien er tussentijds een wijziging wordt doorgevoerd welke niet vooraf in de algemene voorwaarden is opgenomen heeft de klant het recht de overeenkomst te ontbinden.

Als voorbeeld noem ik een niet nader te noemen bedrijf met ruim 650.000 klanten waarvan een kleine 400 een papieren factuur per post willen. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht bij de desbetreffende klanten (het is gewoon een onderdeel van de opties welke je tegen betaling kan kiezen).
De groep van 400 klanten is te klein voor een professionele printstraat met automatische verwerking en dus zit er iemand 1x per maand facturen te printen en in een envelop te doen. Zoals iedereen zal begrijpen is dit een nogal duur grapje ten opzichte van de klanten welke de factuur in de "mijn omgeving" opzoeken. Het zou dan toch ook onredelijk zijn als de rest van de klanten moet betalen voor die paar welke afwijkende behoeften hebben?!
Leuk verhaal maar ik trap er niet in.
Als iedereen via automatische incasso gaat betalen dan is er helemaal niemand meer om over te halen om te kiezen voor automatische incasso en dan gaat automatische incasso gewoon geld kosten.

alfatrion

MichielFRL schreef:de diverse rechtszaken
Daar heb je die "diverse rechtszaken" weer. Een dergelijke zin wekt ten onrechte de indruk dat het standpunt degelijk onderbouwd wordt, maar over welke rechtszaken hebben we het hier?
MichielFRL schreef:Als voorbeeld noem ik een niet nader te noemen bedrijf met ruim 650.000 klanten waarvan een kleine 400 een papieren factuur per post willen. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht bij de desbetreffende klanten (het is gewoon een onderdeel van de opties welke je tegen betaling kan kiezen).
De huidige regeling is redelijk, want het gaat om kleine bedragen. Dat hele kleine "onrecht" wordt wel weer ergens anders gecompenseerd. Als je alle kleine dingetjes moet gaan bijhouden dan ben je een vermogen kwijt aan het systeem. En hoe is te controleren dat er niet teveel wordt betaald.

Donna

Bij een groot deel van de automatische incasso's gaat het om vaste bedragen. Daarvoor is het niet nodig elke maand een acceptgiro te sturen, het bedrag staat al vast en je kunt dat zo betalen. Een bedrijf kan ook de acceptgiro per mail versturen, dat zijn minimale kosten. Maar een aantal bedrijven doet dat niet, zij sturen acceptgiro's en berekenen daarvoor een veelvoud van de kosten die ze maken.
Bij de meeste bedragen die ik per automatische overschrijving betaal heb ik geen problemen, alleen VGZ houdt er van om steeds weer dwars te gaan liggen. En ik heb daar nog nooit een betalingsachterstand gehad.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Uit eigen ervaring kan ik wel wat problemen melden met incasso`s die niet goed gegaan zijn ... maar groot? Nee - vaak was een belletje naar de bank voldoende.

Als voorbeeld: Worldonline ging destijds ineens van mijn rekening afschrijven. Zomaar, zonder machtiging. ABN Amro kon daar niets tegen doen (vertelde de baliemedewerker) behalve dan rekening opzeggen (direct maar gedaan).

Nog een: Ziggo maakte een fout en 'vergat' een maand de incasso te doen. Kreeg brief dat de maand daarna dubbel zou worden geincasseerd. Dus - 'probleem' maar wel opgelost. (Vond het niet netjes van Ziggo - hadden ze ook gewoon over 2 maanden kunnen smeren voor mensen die wat krapper bij kas zijn.. maar goed).

Gelukkig is de ING qua incasso iets 'beter' - ik kan het blokkeren, terughalen of bij een kantoor dit laten doen. De baliemedewerker daar vond de reactie van ABN vreemd , en was blij met een nieuwe klant.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL »

Guardian72 schreef:(Vond het niet netjes van Ziggo - hadden ze ook gewoon over 2 maanden kunnen smeren voor mensen die wat krapper bij kas zijn.. maar goed).
Deze reden wordt vaak genoemd, maar slaat natuurlijk nergens op.
Als er een maand overgeslagen wordt houd je dat geld over en kan de volgende maand dus rustig dubbel geïncasseerd worden.

Gesloten