LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkeren lijfrentepolis Aegon

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Henk45

Uitkeren lijfrentepolis Aegon

Ongelezen bericht door Henk45 » 17 apr 2016 12:18

Eind Jaren 90 werkte ik bij een Universiteit waar reorganisaties waren aangekondigd. Hierom had ik bij spaarbeleg een AOW-privéplan afgesloten.
Hierbij werd een deel van het spaargeld belegd in aandelen, hier had je zelf geen invloed op, maar er zou op een veilige manier belegd worden. Toen deze aandelenmarkt instortte was ik al een deel van mijn spaargeld kwijt.
In 2005 was spaarbeleg overgenomen door Aegon en werd het AOW-Privéplan omgezet in een lijfrentepolis, die op 1 april 2011 zou expireren.
Vóór deze datum nam er een adviseur contact op hoe één en ander zou worden afgewikkeld.
Omdat ik in 2000 met een regeling vroegtijdig met pensioen was gegaan, werkte ik nog parttime als schoolbuschauffeur. Daarom kreeg ik het advies om een uitgestelde lijfrentepolis aan te vragen en deze te laten uitkeren als ik zou stoppen met deze baan. Omdat elke 5 jaar een nieuwe chauffeurspas, met keuring moest worden aangevraagd besloot ik in het jaar dat ik 70 werd te stoppen.
Het jaarcontract liep echter per schooljaar Ook dit vond Ik vreemd en noemde toen mijn zoon omdat ik gescheiden ben. van juli tot september en omdat ik aan het eind van het schooljaar, in juli 2015 mijn contract had opgezegd, leek het mij belastingtechnisch, beter om de uitkering in 2016 te laten starten.
Dus kreeg ik begin maart een E-mail om een kopie van een bankafschrift met mijn naam en rekeningnummer op te sturen voor een tegenrekening.
Dit deed ik op 07-03-2016. Daarna werd het een poosje stil. Later werd ik gebeld met de vraag waarom ze nog niets van mij hadden gehoord. Ik antwoordde toen dat ik de gevraagde kopie had opgestuurd. Toen kreeg ik als antwoord, nee u moet via”mijn Aegon” een tegenrekening openen en dit wijst zich vanzelf.
Hier begon ik mee, maar kwam niet verder, want bovenin verscheen een waar- schuwing in rode letters, dit kan niet u bent te oud neem contact op met uw adviseur. Dit deed ik en kreeg als antwoord, dan zal ik wel even met u mee kijken.
Uiteindelijk kwam er uit dat ik te oud was en dit niet meer zelf mocht doen, de adviseur moest dit doen, maar daar hing een prijskaartje van 350,= Euro aan.
Dat moet dan maar, maar ik vind dit vreemd, antwoordde ik. De adviseur ging wat rondvragen en toen bleek dat er toch niet uitgekeerd kon worden, want dat had moeten starten vóór 31 december in het jaar dat ik 70 werd. Maar er kon wel in een verzekeringsvorm worden uitgekeerd, met de vraag of ik nog naasten had, die ik als medeverzekerde op wilde geven, want mocht u te komen overlijden dan
wordt de polis niet automatisch aan de erfgenamen uitgekeerd Ook dit vond Ik
vreemd en noemde toen mijn zoon omdat ik gescheiden ben. Hierop kwam de vraag hoe oud is die? Ik antwoordde 29 jaar.
Oh maar dat kan niet, want de medeverzekerde moet van ongeveer dezelfde leeftijd zijn, maar er is wel iets mogelijk maar daar hangt ook weer een prijs- kaartje aan.
Ik zal het door de betreffende afdeling uit laten zoeken en u hoort nog van ons, maar dit kan wel even duren.
Later werd ik teruggebeld met de mededeling dat ook de verzekeringsvorm niet mogelijk was en dat ik een getekend schriftelijk verzoek moest indienen voor uit- kering in eens, maar dat hield wel in, dat Aegon verplicht was om hier 52% belasting over in te houden, het verschil zou ik via een t-biljet aan de belastingdienst terug kunnen vragen.
Dit heb ik inmiddels gedaan en ben in afwachting van wat er komen gaat.
Mijn vraag aan u, is dit allemaal normaal, temeer omdat mij nooit verteld is dat de uitkering moet starten in het jaar dat je 70 wordt en waarom stuurden ze mij dan begin maart 2016 deze mail?

Klaas Jan

Re: Uitkeren lijfrentepolis Aegon

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 17 apr 2016 17:16

Hallo Henk45, lijfrentepolissen zijn ingewikkelde materie. Hier http://financieel.infonu.nl/verzekering ... rente.html staat een overzicht met de diverse mogelijkheden/verplichtingen. Overigens staan de voorwaarden toch in uw polis naar ik mag aannemen.
Maar dat Aegon zich in dit soort zaken veel pro-actiever op mag stellen is wel duidelijk.

tijger1

Re: Uitkeren lijfrentepolis Aegon

Ongelezen bericht door tijger1 » 17 apr 2016 18:20

U zult als u het in één keer laat uitkeren ook nog 20% revisierente moeten betalen. Dus wellicht is een jaarlijkse uitkering of zo, toch verstandiger.

Gesloten