LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mag je kosten doorberekenen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
joze1985
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 mar 2013 21:40

mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door joze1985 »

Goede dag,

Als je een zzper bent en er waren 6 consulten geboekt en ze appe 3 uur voor tijd af mag ik de schade declareren bij de klant?
Ik heb hierdoor niemand meer kunnen plaatsen. Reden was geen griep of iets ander erg iets.

Ook worden mijn telefoontjes en appjes niet meer reageert

Heel graag eerlijk advies of ik juridisch wat kan doen

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Wat stond er in het contract?

joze1985
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 mar 2013 21:40

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door joze1985 »

geen contract je kan het zien als werkzaamheden als een thuiskapper. Wel staat het op mijn fb pagina dat als er 24 uur niet vooraf word afgemeld er kosten in rekening worden gebracht voor de geboekte uren

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben nu al benieuwd welke werkzaamheden het écht in...

Los daarvan: zie het als leergeld, zorg dat deze clausule voortaan wel deel uit maakt van het contract.

joze1985
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 mar 2013 21:40

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door joze1985 »

ook mondeling is het vermeld

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

joze1985 schreef:ook mondeling is het vermeld
Lees jij überhaupt de reacties wel?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door alfatrion »

joze1985 schreef:Als je een zzper bent en er waren 6 consulten geboekt en ze appe 3 uur voor tijd af mag ik de schade declareren bij de klant?
Ik denk dat juridisch dit wel kan. Ik kan me nog wel voorstellen dat dit afhangt van wat er precies is afgesproken en waar het overgaat. Andere vraag is wil je dat wel?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door berndv »

joze1985 schreef:Als je een zzper bent en er waren 6 consulten geboekt en ze appe 3 uur voor tijd af mag ik de schade declareren bij de klant?
Ik heb hierdoor niemand meer kunnen plaatsen.
Voor dat ene "consult" lijkt me dat op zich wel haalbaar, maar die overige 5? Waren die voor dezelfde dag gepland? Mag aannemen van niet, het lijkt mij persoonlijk niet dat de overige 5 ook in rekening gebracht kunnen worden.

En wat had u in gedachten om te declareren?
joze1985 schreef:je kan het zien als werkzaamheden als een thuiskapper
hmm, ok. Vage omschrijving. Je bent thuiskapper of je bent geen thuiskapper in mijn ogen. Toen ik vroeger nog bij een kapper kwam heette het trouwens gewoon een afspraak en geen consult, maar nu scheer ik het al weer een aantal jaartjes, dus ik kom al even niet meer bij een "kapper".

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door scontra »

joze1985 schreef:Goede dag,

Als je een zzper bent en er waren 6 consulten geboekt en ze appe 3 uur voor tijd af mag ik de schade declareren bij de klant?
Ik heb hierdoor niemand meer kunnen plaatsen. Reden was geen griep of iets ander erg iets.

Ook worden mijn telefoontjes en appjes niet meer reageert

Heel graag eerlijk advies of ik juridisch wat kan doen

@joze1985,

U had 6 geplande afspraken, waarvan er één wordt afgezegd binnen de termijn van 24h waarop deze afspraak was gepland en dan kunt u deze afgezegde afspraak gewoon bij uw klant in rekening brengen.
De klant was hiervan, naar ik aanneem, duidelijk van op de hoogte.
Al met al dus geen probleem lijkt mij zo.
Als de klant niet wenst te betalen dan zult u, om uw recht te halen/krijgen, op consult bij een advocaat moeten gaan.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je hebt de klant de algemene voorwaarden gegeven?

joze1985
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 mar 2013 21:40

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door joze1985 »

Natuurlijk zelf mondeling nog gezegd zorg dat je de andere consulten betaald krijgt want er bellen altijd mensen af deze waren op haar naam (getuige ook want telefonisch nogmaals vermeld) waar het mij omgaat is dat mevrouw liegt over de aantal mensen daarna er omheen draait en vervolgens via de app ja echt de app 3 uur voor vertrek afzegd allemaal omdat er 1 ziek zou zijn wat ik vervolgens hoor 3 uur later. Normaal ben ik totaal niet moeilijk maar de toon en de manier ben ik niet van gediend. En nee ik ben geen kapper maar voel niet de behoefte om te zeggen wat ik doe omdat ik mij daar niet prettig bij voel en teveel informatie geeft, ik heb zelf nog wat verminderd natuurlijk van de prijs wat ik niet had hoeven doen. Dat liegen daar kan ik gewoon niet tegen zelfs met screen shot enz erbij dat het echt haar woorden waren. Vind jammer dat het zo moet maar ja .., bedankt voor de mensen die gereageerd hebben

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door BL2 »

joze1985 schreef:Natuurlijk zelf mondeling nog gezegd zorg dat je de andere consulten betaald krijgt want er bellen altijd mensen af deze waren op haar naam (getuige ook want telefonisch nogmaals vermeld) waar het mij omgaat is dat mevrouw liegt over de aantal mensen daarna er omheen draait en vervolgens via de app ja echt de app 3 uur voor vertrek afzegd allemaal omdat er 1 ziek zou zijn wat ik vervolgens hoor 3 uur later
Sorry hoor, maar dit is toch absoluut niet te lezen ! Wat staat hier nu ?
Verder even wat gegoogeld en voor je werk hoef je je zich echt niet te schamen hoor :shock:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

joze1985 schreef:Natuurlijk zelf mondeling nog gezegd zorg dat je de andere consulten betaald krijgt want er bellen altijd mensen af deze waren op haar naam (getuige ook want telefonisch nogmaals vermeld) waar het mij omgaat is dat mevrouw liegt over de aantal mensen daarna er omheen draait en vervolgens via de app ja echt de app 3 uur voor vertrek afzegd allemaal omdat er 1 ziek zou zijn wat ik vervolgens hoor 3 uur later. Normaal ben ik totaal niet moeilijk maar de toon en de manier ben ik niet van gediend. En nee ik ben geen kapper maar voel niet de behoefte om te zeggen wat ik doe omdat ik mij daar niet prettig bij voel en teveel informatie geeft, ik heb zelf nog wat verminderd natuurlijk van de prijs wat ik niet had hoeven doen. Dat liegen daar kan ik gewoon niet tegen zelfs met screen shot enz erbij dat het echt haar woorden waren. Vind jammer dat het zo moet maar ja .., bedankt voor de mensen die gereageerd hebben
Nou, omdat je zelf zo weinig informatie geeft is het ook lastig om een oordeel te hebben.

- Je hebt blijkbaar geen schriftelijke overeenkomst.
- Er zijn blijkbaar geen (of niet aantoonbaar) voorwaarden kenbaar gemaakt aan de klant.
- Blijkbaar gaat het om 6 klanten, waarvan er met maar 1 een afspraak was.
- Je zegt niet wat die "consult" zou inhouden, wat dit verhaal dubieus doet klinken. Is het wel legaal?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door olaf79 »

joze1985 schreef:Goede dag,

Als je een zzper bent en er waren 6 consulten geboekt en ze appe 3 uur voor tijd af mag ik de schade declareren bij de klant?
Ik heb hierdoor niemand meer kunnen plaatsen. Reden was geen griep of iets ander erg iets.

Ook worden mijn telefoontjes en appjes niet meer reageert

Heel graag eerlijk advies of ik juridisch wat kan doen
Het betreft hier eenzijdig contract breuk. De partij die de contract breuk pleegt moet de wederpartij de redelijke kosten vergoeden die het gevolg zijn van de breuk.

In uw geval is het redelijk te stellen dat het eerste consult niet meer kan worden gevuld door een andere klant, daarvoor is het te kort dag. Het is dus redelijk deze kosten aan de klant in rekening te brengen. U heeft dit recht ook als dit niet in uw algemene voorwaarden staan of als u dit niet vtv heeft medegedeeld

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door berndv »

joze1985 schreef:Natuurlijk zelf mondeling nog gezegd zorg dat je de andere consulten betaald krijgt want er bellen altijd mensen af deze waren op haar naam (getuige ook want telefonisch nogmaals vermeld) waar het mij omgaat is dat mevrouw liegt over de aantal mensen daarna er omheen draait en vervolgens via de app ja echt de app 3 uur voor vertrek afzegd allemaal omdat er 1 ziek zou zijn wat ik vervolgens hoor 3 uur later. Normaal ben ik totaal niet moeilijk maar de toon en de manier ben ik niet van gediend. En nee ik ben geen kapper maar voel niet de behoefte om te zeggen wat ik doe omdat ik mij daar niet prettig bij voel en teveel informatie geeft, ik heb zelf nog wat verminderd natuurlijk van de prijs wat ik niet had hoeven doen. Dat liegen daar kan ik gewoon niet tegen zelfs met screen shot enz erbij dat het echt haar woorden waren. Vind jammer dat het zo moet maar ja .., bedankt voor de mensen die gereageerd hebben
wat u doet maakt me ook niet uit, probeerde het in context wat te begrijpen hoe die 6 afspraken gezien moesten worden. Als ik het goed begrijp zou u 6 consulten voor 6 verschillende personen doen tijdens 1 afspraak. Nu heeft 1 iemand zich ziek gemeld en wil degene die de afspraak voor die 6 consulten heeft geboekt dus alle 6 de consulten afzeggen? Zie ik het zo goed?

In dat geval zou ik zeggen dat als de gehele afspraak niet doorgaat en dit niet binnen een redelijke termijn gemeld wordt toch een redelijke vergoeding tegenover mag staan. Of dit het volle tarief is of dat hier een andere berekening op los gelaten moet worden is wel even afhankelijk van het soort werk. Het zou in ieder geval redelijk zijn om de gederfde inkomsten in rekening te brengen. Een kapper die ook nog iemand een permanentje of verfbeurt geeft heeft ook onkosten aan materiaal dat nu niet gebruikt wordt, maar dit betreft geen inkomstenverlies, zelfde geldt voor bijvoorbeeld reiskosten die nu niet gemaakt hoeven te worden.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door alfatrion »

olaf79 schreef:Het betreft hier eenzijdig contract breuk. De partij die de contract breuk pleegt moet de wederpartij de redelijke kosten vergoeden die het gevolg zijn van de breuk.

In uw geval is het redelijk te stellen dat het eerste consult niet meer kan worden gevuld door een andere klant, daarvoor is het te kort dag. Het is dus redelijk deze kosten aan de klant in rekening te brengen. U heeft dit recht ook als dit niet in uw algemene voorwaarden staan of als u dit niet vtv heeft medegedeeld
De uitkomst is niet per definitie fout, maar de kennelijke route die je daarnaar toe neemt wel. De wederpartij pleegt natuurlijk geen contractbreuk door geen gebruik te maken van de knipbeurt. De wederpartij moet de afgesproken prijs voor de 6 consulten betalen tenzij aannemelijk is dat TS dit bedrag had kunnen beperken. Pas wanneer de wederpartij dat niet tijdig doet en verzuim zijn intreden doet kan gesproken worden over contractbreuk.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door BL2 »

Was het maar een knipbeurt.
Maar zonder dollen, het hele verhaal is zo onduidelijk uitgelegd door TS dat we nog geen eens weten hoe de afspraak en hoeveelheid consulten nu in elkaar zat.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door olaf79 »

BL2 schreef:Was het maar een knipbeurt.
Maar zonder dollen, het hele verhaal is zo onduidelijk uitgelegd door TS dat we nog geen eens weten hoe de afspraak en hoeveelheid consulten nu in elkaar zat.
Dat klopt...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: mag je kosten doorberekenen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Zolang Jozé1985 weigert te vertellen waar dit nu precies over gaat en wat er aan de hand was kunnen we simpelweg geen nuttig antwoord geven.

Gezien het feit dat dit het verhaal is op dit topic ben ik geneigd te zeggen dat Jozé helemaal niets kan eisen.

Gesloten