LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door sjohie »

Quark schreef:Kijk geregeld even in pandjes huizen of er wat van gading bij is. Kwam laatst in Groningen een Horizon box van Ziggo tegen. Deze boxen kan je niet kopen maar huur je van Ziggo. Mijn vraag aan de ondernemer hoe het kon dat hij deze box in de verkoop had, kon hij niet beantwoorden, maar hij haalde hem wel gelijk uit de winkel. Dus ik denk niet dat ze het bewust doen, maar dat het soms een stukje onkunde is.
Dat lijkt verdacht veel op mijn mobiele workstation, gewoon voor mijn nieuwsgierigheid, wat moest zo'n ding 2ehands kostten bij ze? Ik heb me laten vertellen dat de mijne, (met SSD en Quadro GPU) de 2,5k aantikt qua nieuwprijs. :shock:

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
Moneyman schreef:
Guardian72 schreef:[Ik twijfel nog of ik deze winkel echt als 'te goeder trouw' zou bestempelen - want 5 zakelijke laptops (en best dure) komt niet jan met de pet zomaar inleveren)
Da's echt te makkelijk. In deze tijd, waarin heel veel mensen geen cent te makken hebben, worden de meest bijzondere zaken beland, verpand of verkocht. Verhaaltje erbij over beëindiging van bedrijf, en klaar. De enige verplichting van een dergelijke in- en verkoper is om de verkoper zich te laten legitimeren. Als er dan stront aan de knikker is, is in ieder geval het spoor terug te volgen.
Particulieren die geen cent te makken hebben, hebben niet ineens 5(!) zakelijke laptops, die qua design en interne hardware als zodanig ook echt wel te herkennen zijn, om 2ehands aan te bieden bij een lokale winkel. En bedrijven die laptops over hebben wegens vervanging/afschrijving, geven die terug aan de leasemaatschappij, of bieden ze voor een habbekrats aan, aan de medewerkers, of een vereniging ofzo.

Een neefje van ons heeft zo'n 2e hands winkel, en hun voorraad komt uit opgekochte boedels uit een erfenis, losse consumentenelektronica die men idd aanbiedt voor wat cash, of partijen van zeg 50 matrassen uit een hotel wat verbouwd wordt. Juist hierom kopen ze nooit zo aan de achterdeur dit soort partijen elektronica, die zijn gewoon veel te vaak gestolen. Ook kennen zij hun pappenheimers in de vorm van mensen/inbrekers/junks die vaak té goedkope spullen aanbieden. Ultimo komt het er op neer hoe integer de eigenaar van zo'n bedrijfje is, en nu de economie langzaam aantrekt ziet hij de klandizie ook wat afnemen, dus dan is het voor de rotte appels steeds verleidelijker om dit soort dingen te doen, want dit loopt goed, het is snel geld. Als die collega er niet was geweest, waren die laptops in een weekje weg.
Er zit een redelijk groot verschil tussen een tweedehands winkel en een pandjeshuis, vooral als het gaat om het aanbod van zaken. Juist bij een pandjeshuis (waar het in dit topic om gaat) komen veel eerder en veel meer van dat soort waardevolle zaken binnen, dan in vergelijking met een gewone tweedehands winkel.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door witte angora »

Quark schreef:Kijk geregeld even in pandjes huizen of er wat van gading bij is. Kwam laatst in Groningen een Horizon box van Ziggo tegen. Deze boxen kan je niet kopen maar huur je van Ziggo. Mijn vraag aan de ondernemer hoe het kon dat hij deze box in de verkoop had, kon hij niet beantwoorden, maar hij haalde hem wel gelijk uit de winkel. Dus ik denk niet dat ze het bewust doen, maar dat het soms een stukje onkunde is.
Klopt, het is ook vaak onkunde. Het klinkt misschien gek, maar in kringloopwinkels en pandjeshuizen werken vaak mensen die niet overal verstand van hebben.

Bij ons in de kringloop worden er regelmatig zelfgebrande cd's en dvd's binnen gebracht. Die mogen we niet verkopen, dus dat gaat linea recta de container in. Maar veel mensen weten dat niet, dus ze brengen het gewoon. En niet iedere vrijwilliger weet dat/herkent dat. Dus als je niet oplet komt zo'n ding alsnog in de winkel (wat ik er dan rap tussen uit weet te plukken, de 'hoes' is duidelijk genoeg wat dat betreft).

Idem die Ziggo en KPN boxen. Hier in het dorp moesten onlangs een paar duizend aansluitingen naar een andere internetprovider. Zowel Ziggo als KPN leveren behalve een box een hoop kabels die je uitsluitend voor die box kunt gebruiken. Je wil niet weten hoeveel er bij ons gebracht is onder het motto: 'misschien kan een ander er nog wat mee'. Dus niet, dus gaat het linea recta de container in.

Mensen bedoelen het vaak goed, en in veel kringloopwinkels werken vrijwilligers (en soms ook betaalde krachten) die heus niet alles weten. En dan gaat het nog wel eens fout.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Bent u handelaar of opkoper in (tweedehands) goederen of ongeregelde goederen? Dan heeft u te maken met onderstaande specifieke wet- en regelgeving. Deze artikelen beschrijven de meld- en registratieplicht en de strafmaat als u zich hier niet aan houdt:
•Artikel 437 van het Wetboek van Strafrecht (WvSr)
•Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid, van het WvSr
•Artikel 2:67 en 2:68 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

In aanvulling op het WvSr kan de gemeenteraad (artikel 437ter) in een Algemeen Plaatselijke Verordening opkopers verplichten om een verkoopregister bij te houden van handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen. De opkoper legt iedere verkoop van gebruikte en ongeregelde goederen vast door deze (digitaal) te noteren.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daarom zei ik eerder al dat legitimatie vragen verplicht is. Onderstaand citaat is dan ook onjuist.
olaf79 schreef:Een pandjeshuis mag niet eens om een kopie legitimatie vragen. Dat zou een grove overtreding zijn van de privacy wetgeving en de wet op de registratie persoonsgegevens.

In principe hoeft een koper geen onderzoek te doen waar een verkoper zijn waar vandaan haalt tenzij er gerede twijfels bestaan of dienen te bestaan.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Quark »

Zelf als ik goud verkoop, of oud ijzer naar de oud ijzer boer breng, moet ik mij legitimeren.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:Ik snap dat de boxen en kabels niet verkocht kunnen worden in de kringloopwinkel., maar ik hoop wel dat de kringloopwinkel een aparte container heeft voor elektronica-afval. Zeker de kabels bevatten veel koper en kunnen nog geld op leveren.
Dat klopt, wij hebben een mannetje dat het oud ijzer, en ook oude kabels en electronica ophaalt. Als hij het niet ophaalt zouden wij het gescheiden bij de gemeentewerf moeten inleveren (die er vervolgens net zo makkelijk aan verdient). Electronica moeten we op de werf ook apart inleveren. Dus of we het aan de bron scheiden en aan die man meegeven, of aan de bron scheiden en zelf wegbrengen, dat is lood om oud ijzer.

Maar dat is niet het punt waar het de topicstarter om gaat, dus verder wil ik er niet op in gaan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door olaf79 »

Quark schreef:Zelf als ik goud verkoop, of oud ijzer naar de oud ijzer boer breng, moet ik mij legitimeren.
Dat is wat anders dan kopie paspoort of id maken. Dit is absoluut verboden ook voor een goudsmit.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:[

Idem die Ziggo en KPN boxen. Hier in het dorp moesten onlangs een paar duizend aansluitingen naar een andere internetprovider. Zowel Ziggo als KPN leveren behalve een box een hoop kabels die je uitsluitend voor die box kunt gebruiken. Je wil niet weten hoeveel er bij ons gebracht is onder het motto: 'misschien kan een ander er nog wat mee'. Dus niet, dus gaat het linea recta de container in.
Wat voor kabels zijn dat dan? Bij mijn ZIggo apparaten (Horizon box, kabelmodem) zitten alleen coax- en ethernetkabels. Alles met standaard connectoren.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb van Ziggo een Humax. En wat KPN geeft daar heb ik geen idee van. Er zitten in ieder geval kabels bij die je nergens anders voor kan gebruiken.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door witte angora »

Helemaal waar, breien. Maar veel kringloopwinkels krijgen hun spullen gratis en voor niks, wij ook. Criminelen zullen bij ons dus niks kunnen 'verdienen'. Laptops krijgen wij hier trouwens nauwelijks. Computers ook niet. Wel van die computerschermen en toetsenborden, maar meer als dat ook niet. En die computerschermen gaan bij ons voor 3,95 weg, en als ze binnen 14 dagen niet verkocht zijn, gaan ze op een andere manier weg omdat er gewoon geen vraag naar is en we er nauwelijks plek voor hebben.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door witte angora »

witte angora schreef:Ik heb van Ziggo een Humax. En wat KPN geeft daar heb ik geen idee van. Er zitten in ieder geval kabels bij die je nergens anders voor kan gebruiken.
Net even gekeken, het gaat om kabels van de router.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Guardian72 »

witte angora schreef:Helemaal waar, breien. Maar veel kringloopwinkels krijgen hun spullen gratis en voor niks, wij ook
Maar, ik heb het nooit over een kringloop winkel gehad.
De ellendeling heeft het ingeleverd bij een filiaal wat bestaat door het inkopen en verkopen van gebruikte producten, en soms deze ook in pand neemt (dus een lening verstrekt met een goed als onderpand).

Een kringloopwinkel zal niet direct alles (kunnen) controleren - heb zelf ook wel eens dingen naar kringloop gebracht - in een doos - en kon doos gewoon afgeven. Controle? Nee, want er was een inbrengdag. Dus logisch dat ze niet controleren. Maar, op deze manier krijgt de crimineel ook geen geld voor zijn 'arbeid' - dus zal dit bij kringloop niet zo heel veel gebeuren. (Tenzij de crimineel dan de gestolen goederen 'terugkoopt' voor een prikkie, en daardoor ineens een 'legaal' product heeft).

Anyway - de laatste update is dat de politie nog steeds onderzoek doet, maar dat ik Maandag een deel van de in beslag genomen goederen kan komen ophalen... scheelt toch al weer iets..

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door witte angora »

Guardian72 schreef:
witte angora schreef:Helemaal waar, breien. Maar veel kringloopwinkels krijgen hun spullen gratis en voor niks, wij ook
Maar, ik heb het nooit over een kringloop winkel gehad.
Klopt, dat was breien.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Even een update.
Zojuist bij de politie geweest, alvast een deel opgehaald van de in beslag genomen goederen. (Goede administratie is wat waard:))

Ik heb nog eens nagevraagd.
De regel (schijnt zelfs wet te zijn) is dat een bedrijf dat zich bezighoud met in en verkoop van 2e hands goederen MOET dit registreren (in iets wat de politie een DOR noemt). Dit systeem is gekoppeld aan een register dat via internet bekend staat onder 'stopheling.nl' - en op het moment dat iets als gestolen daar staat, mogen zij het niet inkopen.

MAAR - om gevallen zoals bij ons te voorkomen (vrijdagavond diefstal, zaterdagochtend te koop aanbieden) is het ook de wet dat dit soort goederen minimaal 3 dagen (is afhankelijk van APV, kan langer zijn) bewaard moeten worden, om het slachtoffer kans te geven aangifte te doen, en kenmerken zoals serienummers in dat systeem te kloppen.
En laat deze winkel dat dus niet hebben gedaan... de politie onderzoekt dus nu behalve de diefstal, ook dit nalatig handelen (al mochten ze maar niet meer dan dit over vertellen).
Ik vraag me af of dit bedrijf dus nu of medeverantwoordelijk gehouden kan worden voor onze schade, of dat wij alsnog aangifte tegen hen kunnen/moeten doen wegens negeren wet, waardoor ze in principe helers zijn.. ondanks dat ze inderdaad bij inkoop wel alles netjes geregistreerd hebben, inclusief data van de inbrenger (die de politie dus in handen heeft).

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je daarmee verder wilt, zul je toch die wettelijke basis helder moeten hebben. De overtreding daarvan is immers de basis van je onrechtmatige daad.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Moneyman schreef:Als je daarmee verder wilt, zul je toch die wettelijke basis helder moeten hebben. De overtreding daarvan is immers de basis van je onrechtmatige daad.
Ik ga er van uit dat de politie weet wat de inhoud van de APV is - is dat voldoende wettelijke basis?
En onrechtmatige daad - het verkopen van een goed dat niet aan hen toebehoort?

Aanvulling - APV Gemeente Amsterdam - waar de gestolen waar te koop werd aangeboden:
https://www.regelgeving.amsterdam.nl/al ... ening_2008

2.1.7 : verkoopregister: het register dat bestemd is voor het aantekening houden van het verkopen of op andere wijze overdragen van alle gebruikte en ongeregelde zaken door de handelaar.

Artikel 2.30 Vervreemding van door opkoop verkregen goederen

1. Het is de handelaar en een voor hem handelend persoon verboden een door opkoop verworven zaak gedurende de eerste drie dagen dat die onder hem is, over te dragen of daaraan een wijziging aan te brengen, behalve als deze wijziging geen invloed heeft op de herkenbaarheid van de zaak.
2. De burgemeester kan ten aanzien van een door hem aangewezen handelaar of een voor hem handelend persoon voor de duur van uiterlijk één jaar de in het eerste lid bedoelde termijn tot maximaal veertien dagen verlengen

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als jouw zaak zich in Amsterdam afspeelt, is dit voldoende ;)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door olaf79 »

Guardian72 schreef:
olaf79 schreef:In principe hoeft een koper geen onderzoek te doen waar een verkoper zijn waar vandaan haalt tenzij er gerede twijfels bestaan of dienen te bestaan.
Volgens zowel de Politie als het hoofdkantoor van deze keten pandjeshuizen moet iemand die goederen boven een bepaalde waarde inlevert, zich legitimeren, en dit moet genoteerd worden. JUIST om gevallen zoals deze - dat niet iedere dief zomaar snel alles kan inleveren.

En, hoe wil je anders aantonen dat je je niet schuldig maakt aan heling? (in dit geval is dan de 'koper' het pandjeshuis, en de verkoper onze dief)
Bovendien de gegevens noteren op een formulier is wat anders dan een kopie van het legitimatiebewijs te maken...

Nogmaals, alleen als je het vermoeden hebt of zou moeten hebben van onrechtmatige praktijken dien je de aankoop te weigeren en de politie in te schakelen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Regels verkoop 'tweedehandswinkels'

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Update - vandaag bij een ander filiaal van de 2e hands winkel nog een laptop van ons aangetroffen.
Ik heb deze persoonlijk daar gezien, en heb aangifte en serienummer lijst laten zien.
Deze PC is door de politie ook in beslag genomen.

verder nog geen info over wanneer in beslag genomen goederen terug komen.

Gesloten