LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hulp bij Dagvaarding brief

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mesmerised
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2017 13:46

Hulp bij Dagvaarding brief

Ongelezen bericht door Mesmerised »

Hallo!
Ik ben vandaag voor de eerste keer in contact gekomen met een brief van een deurwaarder en dagvaarding.
In deze brief staat (onnodige info weggelaten):
"Slechts indien laatsgenoemde bedrag uiterlijk twee werkdagen voor '____' op de rekening '____' is bijgeschreven, kunt u de gerechtelijke procedure voorkomen. In dat geval zal de dagvaarding niet worden aangebracht bij griffie van het gerecht, voorts is dan geen griffierecht verschuldigd."

Nu is mijn vraag: houdt dit in dat als ik het desgewenste bedrag betaal ik dan niet naar het gerecht hoef te gaan of moet ik hoe dan ook daarheen?

Groetjes,
Peter

Mina Geeta
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2017 20:39

Re: Hulp bij Dagvaarding brief

Ongelezen bericht door Mina Geeta »

Hoi, als u alles voor de zitting betaald dan trekken ze de zitting in. U hoeft niet naar de zitting

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hulp bij Dagvaarding brief

Ongelezen bericht door 16again »

Mina Geeta schreef:Hoi, als u alles voor de zitting betaald dan trekken ze de zitting in. U hoeft niet naar de zitting
Niet 2 dagen voor de zitting, maar 2 dagen voor opgegeven termijn ! Dat is een wezenlijk verschil.

De brief betreft een soort "concept dagvaarding."
Er zijn ook dergelijke nepbrieven in omloop, TS kan zelf best inschatten of dat hier ook geldt
Laatst gewijzigd door 16again op 22 mar 2017 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Hulp bij Dagvaarding brief

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Is deze claim terecht en moet je betalen.... of is het een dubieuze die dreigt met en loze onzin?

Ik heb deze week er ook weer 2 binnen gekregen, niets aan de hand, gewoon toevallig iemand met zelfde voorletter en achternaam....
maar nooit zaken gedaan maar ik werd gevonden en ze zoeken iemand die deze voorletter + familie naam heeft.

Alleen betalen ter voorkoming verdere kosten als je werkelijk iets verschuldigd bent.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hulp bij Dagvaarding brief

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
Mina Geeta schreef:Hoi, als u alles voor de zitting betaald dan trekken ze de zitting in. U hoeft niet naar de zitting
Niet 2 dagen voor de zitting, maar 2 dagen voor opgegeven termijn ! Dat is een wezenlijk verschil.

De brief betreft een soort "concept dagvaarding."
Er zijn ook dergelijke nepbrieven in omloop, TS kan zelf best inschatten of dat hier ook geldt
Dit is geen concept, maar een echte dagvaarding. Er moet enkele dagen voor de zitting betaald zijn. Betaal op tijd, want een dag te laat kan je honderden euro's kosten.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Hulp bij Dagvaarding brief

Ongelezen bericht door Franskia »

Dit lijkt heel erg op een "fishingmail" om je geld afhandig te maken. Een deurwaarder moet de dagvaarding persoonlijk uitreiken (betekenen). Het beste is om te kijken waarop de "schuld" betrekking heeft en als je dit herkent met de schuldeiser contact op te nemen. Normaal gesproken zou er eerst een herinnering gestuurd moeten zijn. De deurwaarder wordt vaak als laatste ingeschakeld. Als je de deurwaarder wilt bellen, zoek dan op internet zijn gegevens op, dan weet je of je met een "echte" te maken hebt.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hulp bij Dagvaarding brief

Ongelezen bericht door Moneyman »

"Betekenen" hoeft niet per sé in persoon, maar kan ook gewoon in een envelop (art. 47 Rv.).

Rebeldoom
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mar 2015 20:21

Re: Hulp bij Dagvaarding brief

Ongelezen bericht door Rebeldoom »

Franskia schreef:Dit lijkt heel erg op een "fishingmail" om je geld afhandig te maken. Een deurwaarder moet de dagvaarding persoonlijk uitreiken (betekenen). Het beste is om te kijken waarop de "schuld" betrekking heeft en als je dit herkent met de schuldeiser contact op te nemen. Normaal gesproken zou er eerst een herinnering gestuurd moeten zijn. De deurwaarder wordt vaak als laatste ingeschakeld. Als je de deurwaarder wilt bellen, zoek dan op internet zijn gegevens op, dan weet je of je met een "echte" te maken hebt.
Dat is onzin.
Een deurwaarder mag een dagvaarding ook betekenen door de envelop in de brievenbus te stoppen.

Daarnaast: als de zitting op (ik noem maar iets) 21 april gepland is, dan moet het geld dus uiterlijk 19 april op de rekening van de deurwaarder staan.
Dan kunt u dus het beste 17 april het geld overmaken (en het liefst eerder). Als u te laat bent en de zitting kan niet meer geannuleerd worden, dan betaalt u de kosten voor de zitting.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hulp bij Dagvaarding brief

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je even zitten kopiëren, of is dot allemaal eigen tekst, Redhead?

Dit deel is in ieder geval veel te absoluut gesteld:
Alvorens daadwerkelijk een dagvaarding (exploot) uit te brengen zal de deurwaarder U nog een maal in de gelegenheid stellen de vordering te voldoen.
Als een deurwaarder een zaak binnen krijgt om te dagvaarden, wordt een dergelijke brief niet verzonden. Dat traject is immers zonder effect al doorlopen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hulp bij Dagvaarding brief

Ongelezen bericht door alfatrion »

redhead55 schreef:Het incassobureau zal in dat geval de zaak moeten overdragen aan een Gerechtsdeurwaarder.
Wanneer ik een deurwaarder inschakel om de dagvaarding langs te brengen, dan draag ik de zaak echt niet over. Bij de kantonrechter kan in persoon worden geprocedeerd en ook met een incassobureau of een ander als gemachtigde.

Gesloten