Radar

toggle menu

Opzeggen van nog niet getekende overeenkomst kinderopvang

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Opzeggen van nog niet getekende overeenkomst kinderopvang

door Ciryadin » 19 apr 2017 08:40

Situatie: WNSP + Gescheiden (Geen Co-Ouderschap)

Ik heb onlangs bij een kinderopvang, voor 1x per week opvang aangevraagd i.v.m. nieuw werk.
Nu heb ik blijkbaar geen co-ouderschap (nagevraagd bij de belastingdienst) dus kan ik ook geen Kinderopvang Toeslag aanvragen.

Omdat ik in de WNSP zit kan ik dus niet 200+ euro per maand ophoesten en heb ik verzocht de opvang stop te zetten.
Nu zou ik volgens de opvang nog een maand opzegtermijn hebben, maar ik had nog niet de overeenkomst getekend teruggestuurd.

Ben ik dan ook in deze verplicht de opzegtermijn te betalen of kan ik per direct opzeggen en hoef ik alleen de eerste maand te betalen?

Ciryadin

Vind dit topic leuk

RE: Opzeggen van nog niet getekende overeenkomst kinderopvang

door BreejKC » 28 apr 2017 12:25

Als u niets getekend heeft en geen keiharde mondelinge toezeggingen gedaan heeft aan de instelling voor kinderopvang dan zit u, met mijn bescheiden juridische kennis, nergens aan vast. Komen ze kindertjes te kort daar, dat ze u zo onder druk zetten?

Zouden ze toch de brutaliteit hebben u rekeningen toe te sturen, betaal ze niet en protesteer uitsluitend schriftelijk daartegen. Daarmee verzamelt u bewijs.

Heeft men desondanks de brutaliteit incassobureus en/of deurwaarders tegen u in te schakelen, zwicht dan niet onder die druk. Zo lang de instelling geen ondertekend bewijs kan leveren dat u met hen een overeenkomst voor kinderopvang bent aangegaan, dan hebben ze "geen poot om op te staan". Als u incassobureus en/of deurwaarders hierover informeert, dan zal een goed incassobureau of deurwaarder dit nagaan bij haar opdrachtgever.

Zo niet, dan komt het vanzelf tot een rechtszaak. Iedere rechter zal om zo'n ondertekend bewijsmiddel vragen. Kan dit door de instelling niet overlegd worden, dan verliezen zij simpelweg zo'n zaak en zijn alle gemaakte kosten, die dan flink hoog zijn opgelopen, voor die opdrachtgever. Waarschijnlijk weet zo'n instelling dat zelf ook wel en blijft het vooralsnog bij wat loze dreigementen of intimidatie.
BreejKC

Vind deze reactie leuk

door Jantje7 » 28 apr 2017 12:41

Of u nu wel of geen co-ouderschap hebt maak voor de kinderopvangtoeslag niet uit. Bent u wel co-ouder dan kunnen beide kinderopvangtoeslag aanvragen
Jantje7

Vind deze reactie leuk

door ErnieG » 28 apr 2017 13:05

Even voor de duidelijkheid: je hebt wel al afspraken gemaakt, het kind is al een keer naar de opvang geweest en je hebt alleen de schriftelijke bevestiging nog niet ingeleverd?
ErnieG

Vind deze reactie leuk

door dani75 » 28 apr 2017 14:26

Co-ouderschap is alleen van belang als je kinderopvangtoeslag aanvraagt en je kinderen staan niet op je woonadres ingeschreven maar bij de andere ouder.
Zijn de kinderen al naar de opvang geweest?
dani75

Vind deze reactie leuk

door Moneyman » 28 apr 2017 14:45

Ciryadin schreef:Situatie: WNSP + Gescheiden (Geen Co-Ouderschap)

Ik heb onlangs bij een kinderopvang, voor 1x per week opvang aangevraagd i.v.m. nieuw werk.
Nu heb ik blijkbaar geen co-ouderschap (nagevraagd bij de belastingdienst) dus kan ik ook geen Kinderopvang Toeslag aanvragen.

Omdat ik in de WNSP zit kan ik dus niet 200+ euro per maand ophoesten en heb ik verzocht de opvang stop te zetten.
Nu zou ik volgens de opvang nog een maand opzegtermijn hebben, maar ik had nog niet de overeenkomst getekend teruggestuurd.

Ben ik dan ook in deze verplicht de opzegtermijn te betalen of kan ik per direct opzeggen en hoef ik alleen de eerste maand te betalen?

Uit je laatste zin begrijp ik dat de opvang reeds loopt. Natuurlijk heb je je te houden aan de overeenkomst, ook als die nog niet schriftelijk vastgelegd was. Een mondelinge overeenkomst is net zo rechtsgeldig. Het advies van Breejkc is daarom pertinent onjuist en gevaarlijk om op te volgen. Een schriftelijke overeenkomst is makkelijker bewijsbaar, maar nogmaals: een mondelinge overeenkomst is gewoon rechtsgeldig en afdwingbaar.

Maar... waar is je bewindvoerder in dit verhaal?
Moneyman

Vind deze reactie leuk

door 16again » 28 apr 2017 17:19

Moneyman schreef:Het advies van Breejkc is daarom pertinent onjuist en gevaarlijk om op te volgen. Een schriftelijke overeenkomst is makkelijker bewijsbaar, maar nogmaals: een mondelinge overeenkomst is gewoon rechtsgeldig en afdwingbaar.

Uiteraard zullen geleverde opvanguren betaald moeten worden.
Voor zoverre er een overeenkomst is...kan de kinderopvang dan ook aantonen dat de algemene voorwaarden ter hand gesteld zijn?
Zoniet, dan zijn de voorwaarden, en dus de opzegtermijn, wellicht niet van toepassing
16again

Vind deze reactie leuk

Sorteer op

Keer terug naar Overig juridisch / financieel