LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Medeweggebruiker5
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2017 12:47

Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door Medeweggebruiker5 »

Na het in tikken van mijn kenteken in google toen ik op zoek was naar onderdelen, kwam ik tot mijn verbazing een foto van mijzelf tegen op http://www.rijgedrag.nl.

Bij deze foto staat dat ik iemand heb ingehaald met zeker 180 en dat ik een 'wheely' heb gedaan in druk verkeer. Als 'bewijs' ben ik te zien terwijl ik sta te wachten bij een stoplicht. Voor de duidelijkheid: dit heb ik zeker niet gedaan!

Ik heb de site een beetje verder bekeken en zie dat er zo nog vele berichten op staan. Vrijwel allemaal met een foto van de auto of motor met duidelijk in beeld het kenteken. Allen zonder enkele vorm van bewijs. Ook zie ik dat je kunt adverteren op deze website.

Al met al een slimme zet van de oprichter van deze site, een uitlaat klep voor al je verkeersfrustratie, waar hij/zij weer geld mee verdiend door adverteerders te trekken.

Ik heb uiteraard een mailtje gedaan waarin ik vriendelijk verzoek of mijn foto samen met de aantijgingen van de anonieme persoon verwijderd worden. Hellaas krijg ik geen reactie hierop.

Ik heb begrepen dat een foto op internet plaatsen samen met verzonnen feiten strafbaar is (smaad en laster, artikel 261 en 262) . In dit geval staat rijgedrag.nl vol met foto's waarbij beweringen worden gedaan die mensen kunnen schaden. Het gaat er hier niet om of het wel of niet waar is, er worden dingen geplaatst waarbij gezegd wordt dat dat feiten zijn terwijl er geen bewijs word geleverd.

Ik hoop dat hiermee http://www.rijgedrag.nl onder de aandacht komt van juristen en ik ben benieuwd of dit zomaar mag en of Radar wel een reactie krijgt van de beheerder van de site.

marcogroningen
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2011 20:26

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door marcogroningen »

Als er videobeelden bij zouden staan zou ik het een goede site vinden. Dan worden asociale rijders met de neus op de feiten gedrukt. Echter alleen tekst zonder bewijs vind ik niet kunnen. Tip voor de makers van de site: Zorg voor dashcam beelden van de overtredingen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ook dashcambeelden laten vaak een zeer vertekend beeld zien. Ik ben niet zo van dat ongecontroleerd namen and shamen.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door GJS »

Dit is gewoon reclame voor die website, niemand gaat toch zijn kenteken op google invullen om onderdelen te zoeken.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door Snoodaard »

GJS schreef:Dit is gewoon reclame voor die website, niemand gaat toch zijn kenteken op google invullen om onderdelen te zoeken.
Aangezien de meeste onderdelenwebsites op kenteken werken om gelijk de juiste producten te tonen, is dat niet zo'n heel gek idee.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door GJS »

Heb je het ook geprobeerd met een kenteken, ik vind dan echt geen onderdelen voor mijn auto, ook niet als ik onderdelen als zoekterm toevoeg.
Normaal moet je toch eerst naar een onderdelensite toegaan en daar je kenteken invoeren.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door crazyme »

Vreemde site. Er gebeurt helemaal niets op die site. Het forum is zo dood als een pier, er worden wel topics geopend maar niemand reageert op elkaar. Net als de meldingen, deze worden uitsluitend geplaatst zonder enige reactie.

Grote kans dat wij deel uitmaken van een reclamecampagne.

Medeweggebruiker5
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2017 12:47

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door Medeweggebruiker5 »

Ligt er aan hoe je google gebruikt GJS. Google leert wat jij zoekt en past zich daarop aan, tevens zeer erg reking houdend met hun adverteerders. Daarom is google eigenlijk niet meer zo'n goede zoekmachine (niet objectief).

Maar dit heeft weinig te maken met mijn onderwerp. Ik wil weten van bijvoorbeeld een jurist of deze website een grens over gaat volgens de wet. En hoe ik mijn foto met verhaal eraf krijg.

Zeggen dat ik hier ben om reclame te maken is een bizare bewering gezien mijn situatie. Het laatste wat ik wil is meer aandacht vestigen op mij of mijn berichten.

In het mooiste geval hoop ik dat iemand met invloed zegt dat deze site niet kan en zorgt dat hij volledig verdwijnt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door sjohie »

Medeweggebruiker5 schreef:Ligt er aan hoe je google gebruikt GJS. Google leert wat jij zoekt en past zich daarop aan, tevens zeer erg reking houdend met hun adverteerders. Daarom is google eigenlijk niet meer zo'n goede zoekmachine (niet objectief).

Maar dit heeft weinig te maken met mijn onderwerp. Ik wil weten van bijvoorbeeld een jurist of deze website een grens over gaat volgens de wet. En hoe ik mijn foto met verhaal eraf krijg.

Zeggen dat ik hier ben om reclame te maken is een bizare bewering gezien mijn situatie. Het laatste wat ik wil is meer aandacht vestigen op mij of mijn berichten.

In het mooiste geval hoop ik dat iemand met invloed zegt dat deze site niet kan en zorgt dat hij volledig verdwijnt.
Tsja, zoals ik het snap, kan iedereen het kenteken van een andere, in zijn/haar ogen a-sociale, weggebruiker plaatsen op die site. Iemand heeft blijkbaar reden gezien om jouw motor (dat neem ik aan, omdat je met een auto doorgaans geen wheelie kan maken) met kenteken te noteren. Die medeweggebruiker is volstrekt anoniem op dit moment, dus er is voor niemand hier iets te zeggen over de beweringen bij die foto, dus ook niet of ze wel of niet juist zijn. Dat jij zegt dat het niet zo is, is begrijpelijk, slechts weinig mensen zouden morren toegeven dat ze iets hebben gedaan wat niet echt netjes is. :wink:

Maar goed, het KvK nummer duidt op een exploitant van gokautomaten, misschien kan je via die bedrijfsgegevens iets wijzer worden? Het voelt een beetje als een hobbysite van iemand.

Wat ik wel weet, is dat een Google op streetview kentekens moet "blurren" omdat dat een tot een persoon herleidbaar kenmerk is, het zou dus zomaar zo kunnen zijn dat dit in strijd is met privacywetgeving. Anders leg je dit eens voor aan de autoriteit persoonsgegevens? Die kan je online tippen.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eventjes snel gekeken, voor één bestuurder worden mensen zelfs gewaarschuwd.. :lol: :lol:

Het lijkt me toch niet dat half Nederland alle kentekens die je daar vind uit het hoofd gaat leren om vervolgens passief/actief te reageren als de betreffende snuiter/snuiterin langs komt scheuren is het wel? Niet alleen dat, auto's wisselen nog wel eens van eigenaar...

Het is een nonsens-site zonder enige toegevoegde waarde. Dus ik denk dat die site sowieso maar uit de lucht gehaald moet worden.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Eigenlijk vind ik dit best wel een mooie website.

Maar is hier wel spraken van smaad? Artikel 261 SR heeft het over iemands goede eer en naam, een kenteken lijkt dat niet. Het herleidt immers niet tot een persoon want ook iemand anders dan de eigenaar had in de auto kunnen rijden. Wie zou dan aangifte moeten doen van smaad? De auto?

Dan zou je ook nog na moeten gaan of het klopt wat er staat, en dat weet je zelf waarschijnlijk het beste. Ga je aangifte doen van smaad als je een wheely hebt gedaan? Want als het op beeld staat en de politie krijgt die beelden, is er en geen spraken van smaad en mag je bij de politie gaan uitleggen waarom je een wheely doet en met 180km/h rijdt.

Het is een beetje vergelijkbaar met criminelen die een beroep doen op het portretrecht omdat de criminele praktijken op video staan en gedeeld worden. Het kan wel maar je kunt het beter niet doen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Medeweggebruiker5 schreef:In het mooiste geval hoop ik dat iemand met invloed zegt dat deze site niet kan en zorgt dat hij volledig verdwijnt.
Reken er niet op :wink:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door crazyme »

Moneyman schreef:
Medeweggebruiker5 schreef:In het mooiste geval hoop ik dat iemand met invloed zegt dat deze site niet kan en zorgt dat hij volledig verdwijnt.
Reken er niet op :wink:
Je loopt alleen het risico dat er meer bezoekers komen, er door advertenties meer geld binnenkomt en de site dus alleen maar groter wordt.

Wanneer je de link naar de site laat staan...

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door Jetsertje »


Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Slechte site trouwens. Ik sta er niet eens op :D

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door crazyme »

Moneyman schreef:Slechte site trouwens. Ik sta er niet eens op :D
Barst van de taalfouten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Is Rijgedrag.nl een lasterpagina?

Ongelezen bericht door kokka »

Met zo'n prutfiets kan je niet eens een wheelie doen

Gesloten