LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank weigert inzage in banktransacties overleden moeder

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
RadioReclame
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2017 12:07

Rabobank weigert inzage in banktransacties overleden moeder

Ongelezen bericht door RadioReclame »

Best forum en forumgebruikers,
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen heb ik het volgende dilemma.
Ik ( volledig gemachtigde) vraag de Rabobank om copy ( of digitaal ) van de transactie van mijn (overleden) moeder op.
Ik vraag de bank om 5 jaren of zoals ze zelf aangeven "u kunt het aanvragen tot 7 jaar terug" en dat wordt tot 3 keer toe geweigerd. Ik heb vervolgens contact gehad met de notaris, maar die zegt dat zij niet de bevoegdheid hebben hiervoor. Ik heb ook de Rabo helpdesk gebeld die zeggen dat het wel moet kunnen, maar u moet zich bij de lokale bank vervoegen voor de overzichten, die kunnen wij niet voor u maken.

Hoe moet ik dit nu benaderen want ik vang steeds bot, en naar mijn idee wordt er niet voor niks aangegeven dat ze overzichten kunnen geven. Kan ik deze casus onderbouwen met wettelijke bepaling en zo ja, welke ?

Alvast dank voor het lezen en goede tips.


Groet.
Jd

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Rabobank weigert inzage in banktransacties overleden moeder

Ongelezen bericht door Brainless »

Als eerste gecondoleerd met het overlijden van uw moeder.
U volmacht is na overlijden van uw moeder komen te vervallen.
Hier kunt u lezen welke papieren u evt nodig heeft om de rekening (beperkt!) te kunnen beheren.
Ik weet niet of de bank verplicht is inzake te geven van betalingen/afschrijvingen over een langere periode.
https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... overlijden

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Rabobank weigert inzage in banktransacties overleden moeder

Ongelezen bericht door thecure »

er zijn toch rekeningafschriften verstuurd??

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rabobank weigert inzage in banktransacties overleden moeder

Ongelezen bericht door witte angora »

RadioReclame schreef:Ik heb ook de Rabo helpdesk gebeld die zeggen dat het wel moet kunnen, maar u moet zich bij de lokale bank vervoegen voor de overzichten, die kunnen wij niet voor u maken.

Hoe moet ik dit nu benaderen want ik vang steeds bot,
Allereerst gecondoleerd! Er komt best wel een hoop regelwerk op je af, of niet dan. En dagelijkse kost is het niet. Eigenlijk moet iedereen steeds weer het wiel opnieuw uitvinden (of een 'dealer' zien te vinden die een geschikt wiel verkoopt) om er achter te komen hoe dingen het beste geregeld kunnen worden.

Uit je reactie maak ik op dat de lokale bank kan helpen. Heb je daar al contact mee opgenomen? Zo niet, dan zou je misschien telefonisch een afspraak kunnen maken, en dan kun je meteen vragen welke papieren je mee moet nemen. Ik denk sowieso je eigen identiteitsbewijs, maar ook een verklaring van erfrecht of iets dergelijks.

nientje1980
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 feb 2008 16:50

Re: Rabobank weigert inzage in banktransacties overleden moeder

Ongelezen bericht door nientje1980 »

Beste TS,
Uw volmacht vervalt op moment van overlijden.
U dient dan voor de bank een verklaring van erfrecht en akte van overlijden te overleggen.
Mijn ervaring hiermee is dat de bank eerst alles bevriest. Alleen lopende incasso's blijven nog doorgaan zoals gemeente ed.
Daarna werd de rekening vrijgegeven.
Wellicht fat de bank dus eerst de gegevens (via de juiste afdeling) moet aanpassen en daarna kan de rekening op uw naam gezet worden. Als het goed is kan u dan ook de bij en af schrijvingen moeten kunnen zien/opvragen.
Ik hoop dat alles snel door de bank wordt verwerkt en sterkte tijdens deze moeilijke tijd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rabobank weigert inzage in banktransacties overleden moeder

Ongelezen bericht door olaf79 »

Met een verklaring van erfrecht kunt u niet zo veel u bewijst daarmee dat u erfgenaam bent, niet dat u de nalatenschap mag afhandelen. U dient een verklaring van executeur testament te overhandigen. Deze krijgt u van de notaris van uw moeder als zij u tot de executeur heeft benoemd ten minste. Zo niet dan kan hij aangeven wie dat wel is en kunt u deze persoon benaderen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rabobank weigert inzage in banktransacties overleden moeder

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben even specifiek gaan snuffelen hoe dingen geregeld zijn. Op onderstaande link staat enige info:

https://www.rabobank.nl/particulieren/o ... verlijden/

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Rabobank weigert inzage in banktransacties overleden moeder

Ongelezen bericht door chrisd1 »

@redhead55
Zo'n Verklaring is niet altijd nodig.
Wanneer dat wel het geval is, dan kan die worden opgemaakt door een notaris; die heeft daarvoor wel de instemming van alle erven nodig.
Over de z.g. erven-rekening kunnen de erfgenamen in gezamenlijkheid beschikken; maar ze kunnen er ook eentje of twee in gezamenlijkheid of, als ze elkaar allemaal vertrouwen, ook elkaar afzonderlijk machtigen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rabobank weigert inzage in banktransacties overleden moeder

Ongelezen bericht door olaf79 »

redhead55 schreef:
olaf79 schreef:Met een verklaring van erfrecht kunt u niet zo veel u bewijst daarmee dat u erfgenaam bent, niet dat u de nalatenschap mag afhandelen. U dient een verklaring van executeur testament te overhandigen. Deze krijgt u van de notaris van uw moeder als zij u tot de executeur heeft benoemd ten minste. Zo niet dan kan hij aangeven wie dat wel is en kunt u deze persoon benaderen.
Een verklaring van erfrecht is nodig van alle erfgenamen. Ik spreek uit ervaring. Toen mijn moeder overleed moesten wij (2 broers en 1 zus) alledrie een verklaring van erfrecht overleggen (er mag ook in staan dat 1 van de erfgenamen gerechtigd is namens de anderen op te treden.)
Vervolgens wordt de rekening op naam gesteld van de erfgenamen. Dus niet mevr. XXXXX maar de erven mevr XXXX.
Daarna kunt U (met een nieuwe pas) weer over de rekening beschikken.
TS heeft in dit geval beide nodig, tenzij hij enig erfgenaam is.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Rabobank weigert inzage in banktransacties overleden moeder

Ongelezen bericht door chrisd1 »

olaf79 schreef:TS heeft in dit geval beide nodig, tenzij hij enig erfgenaam is.
Wat bedoel je hiermee?? Dat iemand enig erfgenaam is, moet natuurlijk ook worden verklaard door een notaris.

Gesloten