LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Financiële thuis administratie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat ik mij nog wel afvraag bij mensen die voor het overzicht graag de boodschappen contant afrekenen, hoe betaal je dan de niet-dagelijkse boodschappen? Heb je dan een aparte portemonnee voor bijvoorbeeld kleding of voor cadeautjes en voor andere categorieën? Of worden die zaken wel elektronisch betaald?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:Wat ik mij nog wel afvraag bij mensen die voor het overzicht graag de boodschappen contant afrekenen, hoe betaal je dan de niet-dagelijkse boodschappen? Heb je dan een aparte portemonnee voor bijvoorbeeld kleding of voor cadeautjes en voor andere categorieën? Of worden die zaken wel elektronisch betaald?
Bij ons: doorgaans alles uit de supermarkt telt als onderdeel van het "boodschappenbudget". Dat is dus inclusief toiletpapier, schoonmaakmiddelen, tandpasta en wasmiddel (ook al heb ik laatst colour middel gehaald bij kruidvat). Punt is dat bij ons alles wat voor de algemene zaken van het huishouden binnen die categorie past.

Overige aankopen: brandstof en kleding worden gepind. Die gaan overigens ook van mijn eigen rekening af en niet onze en/of, maar goed.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door witte angora »

Er zijn hier niet veel bemande benzinestations meer, dus aan pinnen ontkom je niet. Kleding idem. Ik weet wel wanneer de opruiming is, maar heb geen idee wat ik wel of niet ga vinden. Dus ik heb ook geen idee hoeveel contant geld ik dan zou moeten ophalen. Dat wordt dan ook weer pinnen.

Natuurlijk, ik zou dus alle uitgezochte kleding in een mandje kunnen achterlaten, pinautomaat buiten ergens opzoeken, flappen trekken, terug naar de winkel, hopen dat het mandje er nog staat en zo niet weer opnieuw beginnen... Maar volgens mij is pinnen bij de kassa dan toch nét even iets makkelijker.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Harm.calc »

renewouters schreef:Grappig dat er op een INTERNET forum wordt gediscussieerd over de nadelen van digitalisering. Moet je die discussie dan niet in het praethuys gaan voeren. Of desnoods met briefkaarten communiceren...
Kan, als jij dat handig vindt. Mooi he, ben je vrij in.
Jij stuurt een een vakantiegroet middels een een ansichtkaart met postzegel naar mamma en pappa?
Kan ook middels een Whatsapp'je maar vind ik minder charmant. Even een afbeelding zoeken van de Noordkaap en bam, groetjes uit Noorwegen :lol:

Neem van de mogelijkheden die er zijn die facetten waar jij wat mee kunt. Laat je niet belemmeren door oude methoden, laat je niet nieuwe methoden opdringen maar zoek daar voor jou de ideale middenweg in :idea:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is een goed uitgangspunt. Daar sluit ik mij bij aan.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Julie4444 schreef:
kweenie schreef:Maar ook bijvoorbeeld hoeveel je uitgeeft aan benzine, parkeren, belastingen, verzekeringen, onderhoud: allemaal per categorie apart of juist getotaliseerd, geeft mooi aan wat de auto werkelijk kost.
Mee eens. Brandstof, belastingen e.d. doen wij ook gewoon "digitaal". Ik ga ook naar een pomp zonder bediende met de pinpas. Dat zijn dan ook periodieke transacties zonder clutter.
Sinds m'n 2e auto ('98) hou ik de kosten en kilometers bij. Dat is destijds begonnen omdat ik van met de trein naar werk overstapte naar de auto. Ik wilde wel weten wat die auto me eigenlijk exact kost. En nu, 19 jaar later doe ik dat nog altijd. Uit dat overzicht rollen meer gegevens dan handig voor m'n "huishoudboekje" dus neem ik alleen de financiële data daarvan over.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie schreef:Wat ik mij nog wel afvraag bij mensen die voor het overzicht graag de boodschappen contant afrekenen, hoe betaal je dan de niet-dagelijkse boodschappen? Heb je dan een aparte portemonnee voor bijvoorbeeld kleding of voor cadeautjes en voor andere categorieën? Of worden die zaken wel elektronisch betaald?
Deze discussie is ontstaan uit het onderwerp Contactloos betalen. Omdat ik al die kleine banktransacties van dagelijkse boodschappen onhandig vind, en om beter mijn boodschappen budget in de hand te houden doe ik dat contant.
Bij mij zouden al die kleine transacties al snel zo'n 20 per maand zijn denk ik, tov 15-20 reguliere transacties. Daar zit mijn struikelblok in. Als je op je bankafschrift 300 transacties door moet dan zijn die 20 kleine transacties maar een klein deel daarvan.

Dat wil niet zeggen dat alle kleine bedragen door mij contant gebeurt. Dagelijkse boodschappen is bij mij in hoofdzaak de supermarkt, levensmiddelen. Enkel koop ik dan die fles bleekwater, die fles haarshampoo en die 2 paar sokken voor 5 euro. Over het algemeen koop ik schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorging in bulk in, niet bij de AH en gaat gewoon per pin.
Kleding gaat , op die 2 paar sokken van de AH na, altijd met de pin. Of dit nu een t-shirt is van een tientje, of 3 overhemden van 75 euro.

Je moet dit niet zo zwart-wit zien, van alles zo doen of niet. Het is niet mijn levensdoel alle kleine betalingen contant te doen :wink:

En voor dit onderwerp - Financiële thuis administratie - kleding, schoonmaakmiddelen, persoonlijke verzorging zijn geen kostengroepen die ik bijhoud. Ben ik ooit wel mee begonnen maar kwam bij mij geen lijn in waar ik iets mee kon, ten opzichte van de tijd die me dat koste.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door kweenie »

OK, bedankt. Ik vroeg mij dat af, hoe je dat nu eigenlijk in de praktijk doet. Maar dat is dan helder.

Al zou ik zelf denken dat je voor kleding etc. juist ook wel een indicatie zou willen hebben wat je er ongeveer aan kwijt bent per jaar en hoe dat over de seizoenen verdeeld is. Ik vind dat juist wel leuk om te zien, hoe daar dan pieken in zitten (bv voor een winterjas of schoenen) een wanneer dat zo ongeveer is. Zeker als je dat met een grafiekje over een aantal jaren ziet.

Ik vind het bij de auto trouwens ook wel leuk om dat juist in een grafiek te zetten. Dat je langzaam maar zeker de onderhoudskosten ziet toenemen en dat je op een gegeven moment daarom ook 'toe bent' aan een andere auto. Dat je ook min of meer objectief kunt bevestigen wat je gevoel op dat moment al zegt.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Financiële thuis administratie

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie schreef:Al zou ik zelf denken dat je voor kleding etc. juist ook wel een indicatie zou willen hebben
In 2009 (331 euro, 17 dingen) en 2010 (292 euro, 18 dingen) heb ik dit met kleding gedaan. Blijkbaar, mede ingegeven door toch wel het werk wat je ervan hebt, ben ik daar na 2 jaar weer mee gestopt. Misschien ook omdat ik toen bepaald heb dat het voor mij jaarlijks rond de 300 euro ligt. Voor mij zit daar toch geen lijn in. In 2016 een winterjas gekocht, niet in de aanbieding, en 2 keer een zomerjas. Dan is zo'n jaar door die 2 producten zo vervuild dat dat dan niet werkt. Want dit jaar en volgend jaar koop ik geen jassen weer.
Voor mij werkte dit niet.
kweenie schreef:Dat je langzaam maar zeker de onderhoudskosten ziet toenemen en dat je op een gegeven moment daarom ook 'toe bent' aan een andere auto.
Ik heb tot nu toe (even afkloppen) nooit pech met auto's gehad, qua onderhoud. Vervangen van een distributieriem gooit roet in het eten, moet gewoon na een bepaald aantal kilometers en kost veel geld. Niet een reden dan een andere auto te kopen.
Ik schrijf mijn auto af tot ie de leeftijd van 11 jaar heeft en ik nog 1.500 euro inruil krijg op een gelijkwaardige auto. Dus aankoopbedrag delen door het aantal maanden is wat ik elke maand opzij zet.

Grafieken:
Die werken niet altijd voor mij. Omdat het makkelijk is heb ik ze wel per kostengroep gemaakt (op jaarbasis), en een grafiek van alle kostengroepen maar ik merk dat fluctuaties in kosten te veel vervuiling oplevert.
Bij kosten wonen bv aflossing hypotheek. Het ene jaar 1.000 euro, een jaar later 2.000 euro, die verschillen zijn dan te groot.
Bij autokosten, het ene jaar dat ik veel op andere vestiging zit en veel meer kilometers maak.
Zijn allemaal dingen die vervuilend werken en niet te maken hebben met dat dingen duurder worden of dat je in zaken nog hebt kunnen bezuinigen.

Gesloten