LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beleggen in vakantiehuizen, whiskey of auto's?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Beleggen in vakantiehuizen, whiskey of auto's?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

We zijn nu precies tien jaar na de grote bankencrisis niet alleen weer bij àf, maar de particuliere en de Staatschulden zijn zèlfs hoger dan tien jaar geleden. De slimme economen hebben zich afgevraagd waarom we de crisis niet hebben zien aankomen ... en ik vraag me af waarom we niets erbij hebben geleerd. We beginnen weer meer schulden te maken, de banken hebben nog dezelfde macht als toen en dicteren zelfs de wetgeving. Banker lopen in en uit bij de regeringen en de inkomens driften steeds verder uit elkaar. De engelse bankiers verhuizen naar Frankfurt omdat ze daar weer dezelfde absurde bonussen krijgen zoals vroeger ..

M.a.w. de volgende crisis komt, maar met nòg meer vernietiging van waarden zoals verzamelobjecten en vakantiehuisjes waar niemand meer vakantie wil/kan vieren en de fiscus en/of de Gemeente met een soort luxe-belasting de investeerder wel weet te vinden. Beleggen? Het beste in de komende crisis ... want daar worden alleen banken en financiële profi's rijker van.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Beleggen in vakantiehuizen, whiskey of auto's?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://www.volkskrant.nl/economie/de-b ... ~a4511023/

Nu instappen. Of is het al te laat?

atlas1302

Re: Beleggen in vakantiehuizen, whiskey of auto's?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Als ik dan toch van mijn geld afwil dan zou ik in Edelstenen gaan beleggen, dat kan volgens mij lekker oplopen en erg lucratief. Ik kijk regelmatig naar het progamma National geographic waar een groepje van 5 mensen over de hele wereld mijnen aandoen, geen kolen mijnen natuurlijk maar Edelstenen.
Waar ze ook mee thuis komen aan opgravingen en delfingen, het brengt gruwelijk veel geld op in de Europese markt.

Dus dat is het! Of ook al te laat?

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beleggen in vakantiehuizen, whiskey of auto's?

Ongelezen bericht door witte angora »

hänschen klein schreef:De slimme economen hebben zich afgevraagd waarom we de crisis niet hebben zien aankomen ...
Dat is dus precies mijn punt.

Toen ik nog een pubertje was, verzamelde ik postzegels. In die tijd, begin jaren 80, stegen de prijzen tot recordhoogte, vooral vanwege beleggers. Er was één zegel, het Juliaantje van 45 cent, dat per week duurder werd. Met name bij één handelaar op de Amsterdamse postzegelmarkt zag je het gebeuren. Anderen begrepen hem niet; hij verkocht ze voor 1 gulden, en een week later kocht hij nieuwe in voor 1,10, om die weer verder te verkopen voor 1,30, etcetera. Het was een hele rare gewaarwording. Mensen kochten tientallen vellen met honderd en/of tweehonderd zegels omdat ze er van uitgingen dat het veel meer waard zou worden. Uiteindelijk spatte de zeepbel uiteen. Het heeft me veel geleerd.

Door de jaren heen heb ik steeds weer hetzelfde zien gebeuren. Inderdaad, de crisis van 2008 als meest recente.

Nu was het al een probleem dat mensen hun huis niet konden kwijtraken zonder er fors op te verliezen; maar ze konden nog wel in de woning blijven zitten. Het wonen ging door. Zolang je kon blijven zitten en de hypotheek kon betalen was het niet zo'n probleem.

Maar wat je nu ziet is dat mensen gaan beleggen in vakantiehuizen. En als die markt instort, en daar kun je straks op wachten, ga je een giga-probleem krijgen. Want in die huisjes woon je niet. En als je de kosten niet meer op kan brengen, terwijl je het aan de straatstenen niet meer kwijt raakt omdat er 1000-den anderen ook te koop staan, heb je een serieus probleem.

Dat is dus waarom ik deze discussie op gang wilde brengen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Beleggen in vakantiehuizen, whiskey of auto's?

Ongelezen bericht door sjohie »

Beleggen is risico nemen, en hoe hoger het risico, het hoger de winsten. Dat was het al tijdens de tulpenmanie van 1634-1637, en dat zal altijd zo blijven. Bij vakantiehuisjes zit je met erfpacht en evt slecht gerunde parken, auto's en postzegels kunnen zomaar ineens stagneren of devalueren, bij bitcoins is 1 hack genoeg om even 15% waarde te verliezen, etc etc.

Zeldzame whisky of wijn is kostbaar, precies omdat ze zeldzaam zijn. Wij hebben een aantal flessen Haut Bages Libéral in de kelder liggen, die waren ~45 euro/fles. Serieus geld, maar de wijnen van Château Latour, waarvan de wijngaard er letterlijk náást ligt, zijn een factor 10 à 20 duurder. Enkel omdat daar gewoon te weinig van zijn voor de (gecreëerde) vraag. Die wijnen zijn echt niet zoveel beter, de waarde zit dus in de schaarsheid. Dat soort waarde is redelijk stabiel, van wijnjaar X, of Ferrari 250 GTO type Y, komen er niet ineens zomaar een paar honderd bij. Maar goed, die waardestijgingen gaan over jaren, wel redelijk stabiel, maar dat geld zit dan gewoon voor lange termijn vast, daar kan je niet zomaar bij als je even geld moet hebben voor een nieuwe CV ketel ofzo.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Beleggen in vakantiehuizen, whiskey of auto's?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

In het onderzoeksjournaal FTM worden de problemen met bubbles en steeds terugkerende bankcrisissen omschreven als het ronddelen van alcohol bij een AA-zitting in de hoop, dat de deelnemers zó van hun verslaving afkomen ...

Gelukkig is het probleem 'waarheen met mijn overtollige spaargeld' eerder een luxe-probleem.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Beleggen in vakantiehuizen, whiskey of auto's?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt mij handig om eerst te bekijken waarom je wilt beleggen. Is het geld om over een paar jaar de dan benodigde auto te kopen? Is het je bron van inkomsten voor na je pensioen? Is het voor de studie van de kinderen? Of is het geld dat 'over' is voor leuke dingen?

Dit soort beleggingen lijkt mij vooral interessant voor mensen die de luxe hebben dat ze het geld niet echt nodig hebben en het risico kunnen lopen dat de investering niet (meteen) te gelde kan worden gemaakt.

stofzuigertje

Re: Beleggen in vakantiehuizen, whiskey of auto's?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zelf ervaring is foute beleggingen;

Antieke meubels, gaan langer mee dan spaanplaat uit Design studio, massief hout en vaak lastig in te passen met moderne dingen.
De TV kast... ja nu platte aan de muur.
Voor dagelijks gebruik is Antiek prima maar de waarde daling afgelopen 20 jaren is erg groot.

Mijn huisje, ja geen Chalet, waar je iemand voelde lopen als hij in de nacht naar toilet ging....
Die op de Veluwe dus weinig zon tussen de bomen... maar met kerst een windstil park met redelijke lichtval, eekhoorns om je heen en niet gezandstraald worden door harde Noordzee winden!
Ja, de KUST is nu populair maar voor mij mag je die S er tussen uit halen!
Wat 50~ 30 jaren terug duur en populair is nu goedkoop en zwaar verouderd, net als de eigenaren /bewoners!

Of het ooit weer populair zal worden.... ik zag diverse Retro producten en de Mini is weer terug, net als de Fiat 500...!
Vakantie vieren in dakgootvrije woning, anders zitten goten verstopt van eikeltjes.... en laat maar stromen met stortbui!
Ik heb lage kosten en nauwelijks waarde, maar ook lagere inbraakgevoeligheid.
In de parken staan nog vele glasbakken omdat platte TV vaak gestolen werden!
Ja, voordelig en verouderd maar niets mis mee.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Beleggen in vakantiehuizen, whiskey of auto's?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

atlas1302 schreef:Waar ze ook mee thuis komen aan opgravingen en delfingen, het brengt gruwelijk veel geld op in de Europese markt.

Dus dat is het! Of ook al te laat?
Bepaalde metalen en zeldzame aarden die in accu's en batterijen gebruikt gaan worden

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Beleggen in vakantiehuizen, whiskey of auto's?

Ongelezen bericht door renewouters »

breien schreef:Ik lees ook wel eens de glamourbladen. Als ik die bladen moet geloven zijn ook Chaneltassen een goede investering.
Het is ook een kwestie van een opzettelijke schaarste. Voor een aanta modellen is er een wachtijst van misschien wel een jaar voordat men er een kan kopen. Het is geen echt massaproduct, maar ik verdenk Chanel er we van dat de wachtlijst voor die tassen kunstmatig lang wordt gehouden. Het zijn modellen die al jaren in productie zijn. Daardoor zijn de tassen in zeer goede staat tweedehands duurder dan nieuw.
Mijn handtas komt van de Action en is een gebruiksvoorwerp. Uiteindelijk zal het wel een gewaagde belegging zijn. Zodra Victoria Beckham niet meer de ultieme tendsetter meer is wil niemand meer met een Chaneltas gezien worden.
Je kunt van alles zeggen over Chanel maar niet dat het hypemerk is dat afhankelijk is van een voormalige zangeres uit een meidengroep/vrouw van.

atlas1302

Re: Beleggen in vakantiehuizen, whiskey of auto's?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

stofzuigertje schreef:Zelf ervaring is foute beleggingen;

Antieke meubels, gaan langer mee dan spaanplaat uit Design studio, massief hout en vaak lastig in te passen met moderne dingen.
De TV kast... ja nu platte aan de muur.
Voor dagelijks gebruik is Antiek prima maar de waarde daling afgelopen 20 jaren is erg groot.

Mijn huisje, ja geen Chalet, waar je iemand voelde lopen als hij in de nacht naar toilet ging....
Die op de Veluwe dus weinig zon tussen de bomen... maar met kerst een windstil park met redelijke lichtval, eekhoorns om je heen en niet gezandstraald worden door harde Noordzee winden!
Ja, de KUST is nu populair maar voor mij mag je die S er tussen uit halen!
Wat 50~ 30 jaren terug duur en populair is nu goedkoop en zwaar verouderd, net als de eigenaren /bewoners!

Of het ooit weer populair zal worden.... ik zag diverse Retro producten en de Mini is weer terug, net als de Fiat 500...!
Vakantie vieren in dakgootvrije woning, anders zitten goten verstopt van eikeltjes.... en laat maar stromen met stortbui!
Ik heb lage kosten en nauwelijks waarde, maar ook lagere inbraakgevoeligheid.
In de parken staan nog vele glasbakken omdat platte TV vaak gestolen werden!
Ja, voordelig en verouderd maar niets mis mee.
Herkenbaar bij mij ook, in de bossen van Bergen op Zoom onder de vele Sparre bomen een huisje gekocht en zal de prijs maar niet noemen (jaloerse blikken). In de aanloop naar het buitenland in gewoond, simpel, basic en heerlijk rustig met alle rondarrende eekhoorns en konijnen.
Beetje verbouwen en na 5 jaar voor 2x de hoofdprijs verkocht, opdracht voltooid.

Gesloten