LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Kx22
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2017 15:06

Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door Kx22 »

Beste,
Op de vraag en aanbod van tweakers.net ben ik opgelicht bij aankoop van een iPad mini. De prijs was inderdaad te mooi om waar te zijn, maar de verkoper was een 100+ positieve verkoper. Helaas kunnen de admins mij niet helpen om aan de gegevens te komen, want dat mag helaas niet.

Van horen zeggen zijn er meerdere mensen opgelicht. Ik hoop dat we samen sterker staan.
Ik heb al aangifte gedaan, maar hoop dat alle anderen dit ook doen, zodat ome Agent even flink met zijn knuppel voor het huis van deze jongen gaat zwaaien.

Situatie:
Meneer [X] bood een goedkope iPad aan.
Ik reageerde daarop en hij ging akkoord met mijn bod. Gaf zijn rekeningnummer en naam.
2 dagen later berichtte hij mij dat de verkoop niet doorgaat, want er was een fout gemaakt. Hij vroeg mijn iBan gegevens en of ik deze naar [e-mailadres verwijderd door de Moderator] wilde sturen.
Dit heb ik gedaan maar helemaal niets meer van vernomen.

Ik ben geen groot bedrag kwijt geraakt, maar het zou mij niets verbazen als er anderen zijn die meer geld zijn kwijt geraakt. Meneer bood namelijk ook Macbook en iPhones aan twv ruim 400 euro!

Ik weet niet of hij ook op Marktplaats actief is geweest.

Met vriendelijke groet,
Kx22
Laatst gewijzigd door Radar op 22 aug 2017 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door witte angora »

Kx22 schreef:Beste,
Op de vraag en aanbod van tweakers.net ben ik opgelicht bij aankoop van een iPad mini. De prijs was inderdaad te mooi om waar te zijn, maar de verkoper was een 100+ positieve verkoper. Helaas kunnen de admins mij niet helpen om aan de gegevens te komen, want dat mag helaas niet.

Van horen zeggen zijn er meerdere mensen opgelicht. Ik hoop dat we samen sterker staan.
Ik heb al aangifte gedaan, maar hoop dat alle anderen dit ook doen, zodat ome Agent even flink met zijn knuppel voor het huis van deze jongen gaat zwaaien.

Situatie:
Meneer [X] bood een goedkope iPad aan.
Ik reageerde daarop en hij ging akkoord met mijn bod. Gaf zijn rekeningnummer en naam.
2 dagen later berichtte hij mij dat de verkoop niet doorgaat, want er was een fout gemaakt. Hij vroeg mijn iBan gegevens en of ik deze naar [e-mailadres verwijderd door de Moderator] wilde sturen.
Dit heb ik gedaan maar helemaal niets meer van vernomen.

Ik ben geen groot bedrag kwijt geraakt, maar het zou mij niets verbazen als er anderen zijn die meer geld zijn kwijt geraakt. Meneer bood namelijk ook Macbook en iPhones aan twv ruim 400 euro!

Ik weet niet of hij ook op Marktplaats actief is geweest.

Met vriendelijke groet,
Kx22
Toch wel een paar vraagjes.

- hoe lang is het geleden dat je je Iban hebt doorgegeven?
- hoe kan het dat hij 100% positief is terwijl hij volgens jou meerdere mensen heeft opgelicht?
- 'van horen zeggen' heeft hij meer mensen opgelicht. Hoe betrouwbaar is volgens jou 'van horen zeggen'?
- wat verwacht je van het forum?

Met vriendelijke groet
WA

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door Hatertje »

Volgens mij is tweakers redelijk duidelijk. Zo te zien lijkt het account van de gebruiker gehacked aangezien zijn emailadres voorkomt in een database van gehackte emailadressen. De persoon die jou heeft opgelicht is dus waarschijnlijk niet de persoon die ooit het account heeft aangemaakt. In datzelfde topic heb je meerdere medestanders gevonden. Hebben jullie alle aangiftenummers al gebundeld en opnieuw bij de politie aangeklopt? En aangezien de tweakers moderators het topic hebben gesloten en verder gaan in de DM’s, wat is daar verder allemaal gezegd?

Ik gok dat het over het onderstaande topic gaat:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1791705/0

Kx22
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2017 15:06

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door Kx22 »

Klopt gaat om dezelfde case.
Topic is gesloten en in DM is het een en ander gecombineerd echter start ik dit topic zodat er nog meer mensen kunnen aansluiten die niet in de DM hebben gezeten. We weten natuurlijk niet wie allemaal benadeeld is.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door witte angora »

Kx22 schreef:Klopt gaat om dezelfde case.
Topic is gesloten en in DM is het een en ander gecombineerd echter start ik dit topic zodat er nog meer mensen kunnen aansluiten die niet in de DM hebben gezeten. We weten natuurlijk niet wie allemaal benadeeld is.
Dan wordt er nu al een hele hoop duidelijk. Zou je dan zo vriendelijk willen zijn om hier de correcte informatie te geven? Je beschuldigd in je openingspost iemand die dus gehackt is en die hier buiten staat. Terwijl je dat nota bene weet. 'Van horen zeggen' is dus een (nota bene tweakers-) topic vol met klachten die geverifieerd zijn. Het is op deze manier best wel lastig om zinvolle adviezen te geven, weet je.

Denk je overigens dat je hier mensen vindt die door die hacker opgelicht zijn, en op tweakers niet aan de bel hebben getrokken, terwijl het op dit forum ook nog eens totaal niet duidelijk is om wie of wat het gaat?

bsz
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:41

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door bsz »

witte angora schreef:
Kx22 schreef:Klopt gaat om dezelfde case.
Topic is gesloten en in DM is het een en ander gecombineerd echter start ik dit topic zodat er nog meer mensen kunnen aansluiten die niet in de DM hebben gezeten. We weten natuurlijk niet wie allemaal benadeeld is.
Dan wordt er nu al een hele hoop duidelijk. Zou je dan zo vriendelijk willen zijn om hier de correcte informatie te geven? Je beschuldigd in je openingspost iemand die dus gehackt is en die hier buiten staat. Terwijl je dat nota bene weet. 'Van horen zeggen' is dus een (nota bene tweakers-) topic vol met klachten die geverifieerd zijn. Het is op deze manier best wel lastig om zinvolle adviezen te geven, weet je.

Denk je overigens dat je hier mensen vindt die door die hacker opgelicht zijn, en op tweakers niet aan de bel hebben getrokken, terwijl het op dit forum ook nog eens totaal niet duidelijk is om wie of wat het gaat?
Helaas is het niet zo makkelijk. Laten we zeggen dat "hacker" een aanname is. Feit is dat dezelfde producten meerdere malen zijn verkocht, er meerdere malen ook betaald is, en er niets geleverd is. Ik heb mijn geld terug gekregen. Het lijkt mij sterk dat de "hacker" dit heeft gedaan. Een groot bedrag is echter niet teruggestort en betrokkenen zijn niet meer bereikbaar.

Kx22
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2017 15:06

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door Kx22 »

Dat zijn account gehackt is, claimt hij zelf. Echter verdenken wij dat diegene wel de dader(s) kent.
Eerst deed hij alsof hij de daders niet kent, vervolgens geeft hij ons een mailadres waar we een screenshot van onze bankafschrift moeten geven voor terugbetaling. Een enkeling is inderdaad terugbetaald na het mailen.
Echter is de hele communicatielijn gestopt. Zowel de dader als eentwintig reageren niet meer en hebben hun mail en account op tweakers verwijderd.

Ik heb geen idee of hij ook op marktplaats of andere plekken actief is geweest. Vandaar dat ik hier ook een topic open.
Als ik de bekende rekeningnummers hier mag publiceren, misschien dat andere gedupeerden hier uiteindelijk komen.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door Hatertje »

Ik kan hier niet verder over oordelen omdat de inhoud van de dm’s niet bekend zijn. Succes verder!

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door witte angora »

Kx22 schreef:Dat zijn account gehackt is, claimt hij zelf. Echter verdenken wij dat diegene wel de dader(s) kent.
Eerst deed hij alsof hij de daders niet kent, vervolgens geeft hij ons een mailadres waar we een screenshot van onze bankafschrift moeten geven voor terugbetaling. Een enkeling is inderdaad terugbetaald na het mailen.
Echter is de hele communicatielijn gestopt. Zowel de dader als eentwintig reageren niet meer en hebben hun mail en account op tweakers verwijderd.

Ik heb geen idee of hij ook op marktplaats of andere plekken actief is geweest. Vandaar dat ik hier ook een topic open.
Als ik de bekende rekeningnummers hier mag publiceren, misschien dat andere gedupeerden hier uiteindelijk komen.
Maar met verdenkingen kun je toch niet zomaar mensen beschuldigen op een forum waar niemand iets weet van de huidige stand van zaken?

Verder ken ik het verhaal ook niet, ben geen slachtoffer, voel me er ook niet bij betrokken, dus ik wens jullie veel succes. Het enige wat ik je mee wil geven is: wees duidelijk in je communicatie en wees voorzichtig met wat je zegt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

".......zodat ome Agent even flink met zijn knuppel voor het huis van deze jongen gaat zwaaien."

Dat was toen er nog veldwachters waren. Maar toen was er nog geen Tweakers.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door sjohie »

De moderators van Tweakers zijn duidelijk, verzamel de gegevens, lever deze in 1x aan bij de politie, en laat die eea rechercheren. Met de politie zal Tweakers, zoals ze altijd al gedaan hebben, alle relevante info delen. Dat het email adres bekend is van de linkedin hack kan betekenen dat de natuurlijke persoon achter die account inderdaad gehackt is, en dus ook slachtoffer is, echter kan een geslepen oplichter zich daar ook weer achter verschuilen. De politie kan dat met de gegevens van Tweakers veel nauwkeuriger uitzoeken dan wat forummers in een whatsapp groep, waarvan sommigen het blijkbaar toch niet kunnen laten om zelf te gaan contact zoeken/handelen, wat de hele zaak alleen maar meer vertroebeld.

bsz
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:41

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door bsz »

sjohie schreef:De moderators van Tweakers zijn duidelijk, verzamel de gegevens, lever deze in 1x aan bij de politie, en laat die eea rechercheren. Met de politie zal Tweakers, zoals ze altijd al gedaan hebben, alle relevante info delen. Dat het email adres bekend is van de linkedin hack kan betekenen dat de natuurlijke persoon achter die account inderdaad gehackt is, en dus ook slachtoffer is, echter kan een geslepen oplichter zich daar ook weer achter verschuilen. De politie kan dat met de gegevens van Tweakers veel nauwkeuriger uitzoeken dan wat forummers in een whatsapp groep, waarvan sommigen het blijkbaar toch niet kunnen laten om zelf te gaan contact zoeken/handelen, wat de hele zaak alleen maar meer vertroebeld.
Tenzij je ook aan de whatsapp en DM groep hebt deelgenomen heb je geen idee wat daar allemaal besproken is. Er is daar wel degelijk een hoop waardevolle informatie verzameld. Welke informatie Tweakers zelf heeft weten wij eenvoudig niet omdat zij dat om wettelijke redenen niet met ons mogen delen. Wel met politie indien die daar op de juiste manier om vraagt. Om te zorgen dat de politie die stap neemt is het voor benadeelden van belang te zorgen dat de politie de aangiftes ook kansrijk genoeg acht om te rechercheren. Een hoop van deze oplichtingszaken blijft namelijk bij vermeend gebrek aan aanknopingspunten liggen. De feitelijke informatie die verzameld is door "wat forummers in een whatsapp groep" is wel degelijk waardevol en geeft aanleiding te twijfelen over de 'hack' verklaring. Alleen het voorkomen van het betrokken e-mail adres op een lijst van gecompromitteerde adressen is daarvoor onvoldoende bewijs en er zijn andere feiten die niet met de uitleg over een gehacked account lijken te stroken. Ik voel me niet geroepen om alle "bewijzen" op dit forum op tafel te leggen (en dat lijkt me ook niet handig) maar het oordelen over wat een "groepje forummers in een whatsapp groep" uitspookt, zonder daar deel van te hebben uitgemaakt is niet terecht.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door Hatertje »

Zonder openheid van zaken te geven is het lastig om hier een oordeel over te vellen. Wij kunnen niet zoveel met “een hoop waardevolle informatie verzameld” als wij niet weten wat dat inhoudt. Wat verwachten jullie precies van ons? Normaliter komen mensen naar dit forum voor advies, niet voor meldingen over vermeende oplichters.

bsz
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:41

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door bsz »

Hatertje schreef:Zonder openheid van zaken te geven is het lastig om hier een oordeel over te vellen. Wij kunnen niet zoveel met “een hoop waardevolle informatie verzameld” als wij niet weten wat dat inhoudt. Wat verwachten jullie precies van ons? Normaliter komen mensen naar dit forum voor advies, niet voor meldingen over vermeende oplichters.
Dit forum is openbaar, in tegenstelling tot de whatsapp en DM groep. Zoals eerder aangegeven melden zich naar aanleiding van dit topic wellicht nog meer slachtoffers en kunnen zo de krachten gebundeld worden om de kans te vergroten dat de politie hiermee aan de slag gaat. Advies wordt gewaardeerd, constructieve vragen ook maar ongefundeerde oordelen helpen niemand.

edit: Omdat dit een openbaar forum is, is het ook niet handig alle informatie zo maar te delen. Hier kunnen eventuele daders namelijk ook hun voordeel mee doen.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door Nevyn »

Even of topic, ik verbaas me er iedere keer weer over hoe makkelijk mensen zo'n groot bedrag van te voren overmaken naar een privé persoon. Bij mij alles boven de 50 euro haal ik persoonlijk op en dan gelijk boter bij de vis.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door witte angora »

Even je eigen woorden.
bsz schreef: maar ongefundeerde oordelen helpen niemand.
Wat zegt de moderatie van tweakers er over dat jullie hier je ongefundeerde en onbewezen beschuldigingen neer kwakken? Terwijl de geboden info zo vaag en algemeen is dat geen enkele buitenstaander (en geen enkel potentieel slachtoffer) er ook maar iets van snapt?

bsz
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:41

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door bsz »

witte angora schreef:Even je eigen woorden.
bsz schreef: maar ongefundeerde oordelen helpen niemand.
Wat zegt de moderatie van tweakers er over dat jullie hier je ongefundeerde en onbewezen beschuldigingen neer kwakken? Terwijl de geboden info zo vaag en algemeen is dat geen enkele buitenstaander (en geen enkel potentieel slachtoffer) er ook maar iets van snapt?
Waar kwak ik ongefundeerde en onbewezen beschuldigingen neer??? ik heb een aantal feiten genoemd:

-Enkele producten zijn meerdere keren verkocht
-Er is door meerdere mensen betaald
-Een deel van de betalingen is terug en een deel niet
-De betrokkenen zijn niet meer bereikbaar waar ze dat eerder wel waren

Voor het beweerde waarvoor geen "harde bewijzen" zijn heb ik mijn woorden zo zorgvuldig mogelijk gekozen:

-Er is reden om te twijfelen aan de uitleg van een gehacked account.

Ik zou je graag tot in detail alle bevindingen willen delen maar dat doe ik hier niet omdat dat niet in het belang is van de zaak. Wel hoop ik dat andere gedupeerden zich melden om de kans op verdere stappen te vergroten. Ik denk dat zij wel snappen wat de strekking van dit topic is.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door Hatertje »

Ik denk niet dat je veel mensen op Radar gaat vinden die zijn opgelicht op Tweakers. Daarvoor verschilt de doelgroep teveel. Ik denk dat je beter terecht kan bij Opgelicht o.i.d. Nogmaals succes!

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door witte angora »

bsz schreef:
witte angora schreef:Even je eigen woorden.
bsz schreef: maar ongefundeerde oordelen helpen niemand.
Wat zegt de moderatie van tweakers er over dat jullie hier je ongefundeerde en onbewezen beschuldigingen neer kwakken? Terwijl de geboden info zo vaag en algemeen is dat geen enkele buitenstaander (en geen enkel potentieel slachtoffer) er ook maar iets van snapt?
Waar kwak ik ongefundeerde en onbewezen beschuldigingen neer???
Ik zei: JULLIE. De topicstarter is degene die loeihard beweerde dat de oorspronkelijke eigenaar ook de oplichter is. Jij gaat er nog eens zachtjes overheen. Terwijl er al door meerderen gezegd is, ook door Tweakers: laat de politie het uitzoeken. Die hebben de tools ervoor. Pas als dat gebeurd is, en een rechter zich er over heeft uitgesproken, heb je zekerheid en is er iets bewezen. Eerder niet.

Verder laat ik het erbij, dit heeft geen enkel nut.

bsz
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:41

Re: Opgelicht bij vraag & aanbod op Tweakers

Ongelezen bericht door bsz »

witte angora schreef: Ik zei: JULLIE. De topicstarter is degene die loeihard beweerde dat de oorspronkelijke eigenaar ook de oplichter is. Jij gaat er nog eens zachtjes overheen.
Pardon? Ten eerste lees ik dat niet, ten tweede ben jij degene die stellig beweert dat het betrokken account gehacked is. De onderbouwing die je daarvoor geeft rammelt nogal. Buiten dat zijn er tegenstrijdigheden die op zijn minst twijfel zaaien over de juistheid van de hack-claim, hebben betrokkenen het contact verbroken en is er voldoende reden dat niet klakkeloos aan te nemen maar verder te onderzoeken.
Terwijl er al door meerderen gezegd is, ook door Tweakers: laat de politie het uitzoeken. Die hebben de tools ervoor. Pas als dat gebeurd is, en een rechter zich er over heeft uitgesproken, heb je zekerheid en is er iets bewezen. Eerder niet.

Verder laat ik het erbij, dit heeft geen enkel nut.
Allemaal leuk en aardig, maar zo werkt het niet. Een benadeelde kan helaas niet zomaar op een knop drukken om een rechercheur van de politie aan het werk te zetten. Er is nu door meerdere mensen aangifte gedaan en van die aangiftes is proces verbaal opgemaakt. Of ook door de oorspronkelijk eigenaar van het account aangifte is gedaan van identiteitsfraude weet ik niet. Van de andere benadeelden weet ik dat wel. Of de politie verder iets met de aangiftes doet hangt ook af van hoe kansrijk de politie een vervolgonderzoek acht. Dit topic is mede bedoeld om benadeelden met elkaar in contact te brengen en de kans op oplossing van deze 'kwestie' te vergroten: De benadeelden willen gewoon hun geld terug, dat lijkt me niet zo vreemd! Verder wil ik je er op wijzen dat er behalve in het gesloten topic nog meer is besproken dan "laat de politie het uitzoeken", waaronder een hoop nuttige zaken die mede aanleiding zijn geweest dit topic op het radar forum te openen.. Op de details ga ik op een openbaar forum niet in omdat dat niet in het belang is van deze zaak. Als je benadeelde bent en je kunt dat aannemelijk maken wil ik in een PB nog enige toelichting geven. Als je moderator bent en je hebt je twijfels over de inhoud van dit topic wil ik dat ook graag doen, uiteraard in beide gevallen op vertrouwelijke basis.



Als je een vraag of opmerking hebt waar we verder mee kunnen wordt dat uiteraard gewaardeerd. Dit topic is er tenslotte om benadeelden te helpen. Als je daar steentje aan bij kunt dragen: graag!

Gesloten