LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Leihcim321
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 sep 2017 14:01

PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Leihcim321 »

Ik heb al jaren, ik denk al sinds 2001 Paypal. Nooit problemen gehad. Ik gebruik het voor kleine aankopen van maximaal 50-100 EUR online op oa. ebay etc.

31 augustus om 13:30 uur kreeg ik een pushbericht op mijn telefoon dat ik 401 EURO had overgemaakt. Ik dacht dat dit een fout was en opende de Paypal app om het te controleren. Toen zag ik dat naast de 401 EURO ook een bedrag van EUR 2871 was overgemaakt naar een onbekende ontvanger (om 3.30 uur snachsts). Ik heb mijn Paypal wachtwoord onmiddellijk gewijzigd en zo snel mogelijk Paypal opgebeld.

Ik heb niemand toegestaan ​​om mijn Paypal te gebruiken of betalingen te maken. Bij thuiskomst om 16u30 bleek mijn thuiscomputer gehacked/gehijacked te zijn, er was een tekstbestand open waarin stond dat ik mijn bestanden tegen betaling in bitcoins kon laten decoderen.

Om 17.00 uur heb ik aangifte gedaan bij de politie.

De volgende dag hoorde ik niets van Paypal en heb ik nogmaals gebeld. De medewerker zei dat de betaling van mijn eigen IP-adres was gemaakt en dus als geautoriseerd was geclassificieerd. Ik heb aangegeven dat mijn pc gehackt is en ik de twee overboekingen niet heb uitgevoerd en hier zelfs aangifte van heb gedaan.
Ik gaf aan dat de twee betreffende Paypal rekeningen of van een crimineel zijn of ook gehackt moesten zijn omdat ze een rol in deze diefstal/fraude spelen. De medewerker gaf toen aan dat er inderdaad iets mis was met de betreffende twee rekeningen en de bedragen waren nog niet volledig overgeboekt. Ik dacht mooi, dan wordt alles toch opgelost.

Vandaag (2 september) ontvang ik een email waarin wordt aangegeven dat het geen ongeautoriseerde betalingen geweest zijn en het onderzoek wordt afgesloten.
Paypal heeft een verantwoordelijkheid naar zijn klanten en zou in de wetenschap dat de twee accounts misbruikt zijn door criminelen hier een grondig onderzoek naar moeten doen.
Maandag maar weer bellen en desnoods de rechtsbijstand inschakelen. Als mensen nog meer tips hebben dan zijn die meer dan welkom!
Laatst gewijzigd door Leihcim321 op 05 sep 2017 08:43, 2 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Leihcim321 schreef:Ik heb al jaren, ik denk al sinds 2001 Paypal. Nooit problemen gehad. Ik gebruik het voor kleine aankopen van maximaal 50-100 EUR online op oa. ebay etc.

31 augustus om 13:30 uur kreeg ik een pushbericht op mijn telefoon dat ik 401 EURO had overgemaakt. Ik dacht dat dit een fout was en opende de Paypal app om het te controleren. Toen zag ik dat naast de 401 EURO ook een bedrag van EUR 2871 was overgemaakt naar een onbekende ontvanger (om 3.30 uur snachsts). Ik heb mijn Paypal wachtwoord onmiddellijk gewijzigd en zo snel mogelijk Paypal opgebeld.

Ik heb niemand toegestaan ​​om mijn Paypal te gebruiken of betalingen te maken. Bij thuiskomst om 16u30 bleek mijn thuiscomputer gehacked/gehijacked te zijn, er was een tekstbestand open waarin stond dat ik mijn bestanden tegen betaling in bitcoins kon laten decoderen.

Om 17.00 uur heb ik aangifte gedaan bij de politie.

De volgende dag hoorde ik niets van Paypal en heb ik nogmaals gebeld. De medewerker zei dat de betaling van mijn eigen IP-adres was gemaakt en dus als geautoriseerd was geclassificieerd. Ik heb aangegeven dat mijn pc gehackt is en ik de twee overboekingen niet heb uitgevoerd en hier zelfs aangifte van heb gedaan.
Ik gaf aan dat de twee betreffende Paypal rekeningen of van een crimineel zijn of ook gehackt moesten zijn omdat ze een rol in deze diefstal/fraude spelen. De medewerker gaf toen aan dat er inderdaad iets mis was met de betreffende twee rekeningen en de bedragen waren nog niet volledig overgeboekt. Ik dacht mooi, dan wordt alles toch opgelost.

Vandaag (2 september) ontvang ik een email waarin wordt aangegeven dat het geen ongeautoriseerde betalingen geweest zijn en het onderzoek wordt afgesloten.
Paypal heeft een verantwoordelijkheid naar zijn klanten en zou in de wetenschap dat de twee accounts misbruikt zijn door criminelen hier een grondig onderzoek naar moeten doen.
Maandag maar weer bellen en desnoods de rechtsbijstand inschakelen. Als mensen nog meer tips hebben dan zijn die meer dan welkom!
Dus Paypal is verantwoordelijk omdat jouw PC niet goed is beveiligd en je het wachtwoord van Paypal in je geheugen van je computer hebt opgeslagen. Dit is vergelijkbaar met iemand je pincode geven van je bankrekening welke daarna via een betaalautomaat je rekening plundert.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:Dus Paypal is verantwoordelijk omdat jouw PC niet goed is beveiligd en je het wachtwoord van Paypal in je geheugen van je computer hebt opgeslagen. Dit is vergelijkbaar met iemand je pincode geven van je bankrekening welke daarna via een betaalautomaat je rekening plundert.
Paypal lijkt me wel verantwoordelijk voor het feit dat blijkbaar geen 2FA gebruikt wordt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-fac ... entication

Leihcim321
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 sep 2017 14:01

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Leihcim321 »

sylvesterb schreef:
Dus Paypal is verantwoordelijk omdat jouw PC niet goed is beveiligd en je het wachtwoord van Paypal in je geheugen van je computer hebt opgeslagen. Dit is vergelijkbaar met iemand je pincode geven van je bankrekening welke daarna via een betaalautomaat je rekening plundert.
Beste sylvesterb, bedankt voor je reactie. Ik zou het zelf eerder vergelijken met een inbraak in mijn huis waar mijn pinpas gestolen wordt. De schuld ligt niet bij Paypal maar de verantwoordelijkheid voor de correcte afhandeling mijninziens wel. Zij zouden zo moeten kunnen zien dat ontvangende accounts niet deugen. Dit werd gister overigens door de klantenservice medewerker van Paypal telefonisch reeds bevestigd.
Maar dat doet er niet echt toe, ik vroeg hier om advies en ideeën over wat nu te doen.

@16again dat heb ik nu inderdaad aangezet, dat is bij Paypal een optie en geen verplichting :(

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door 16again »

Dan is het jou aan te rekenen dat je 2FA niet aan had staan, en valt Paypal aan te rekenen dat 2FA niet verplicht is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Leihcim321 schreef: Beste sylvesterb, bedankt voor je reactie. Ik zou het zelf eerder vergelijken met een inbraak in mijn huis waar mijn pinpas gestolen wordt. De schuld ligt niet bij Paypal maar de verantwoordelijkheid voor de correcte afhandeling mijninziens wel.
Je moet het vergelijken met een inbraak waarbij je pinpas en het briefje wat er naast ligt met de pincode wordt gestolen. De hacker heeft echt jouw computer gebruikt (jouw IP) om de transactie te doen, dit betekend dat hij geen inzicht had in het wachtwoord maar dat dit opgeslagen zat in je browser, dat is erg naïef om dat te doen bij een betaal functionaliteit.

Paypal heeft onderzoek gedaan en hieruit is gebleken dat er niets mis is met de rekening van de ontvanger. Jij hebt aangifte gedaan dus nu is het aan de politie om verder onderzoek te doen. Bij paypal ga je niet verder komen, net zoals je bij de bank niet verder komt als je je bankpas + pincode naast elkaar bewaard en er geld via telebankieren vanaf jouw PC wordt overgemaakt naar een bepaald rekeningnummer.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Leihcim321 schreef:...en desnoods de rechtsbijstand inschakelen. Als mensen nog meer tips hebben dan zijn die meer dan welkom!
Voor je een z.g. rb-verzekering bedoelt, zou ik de polisvoorwaarden nalezen; zie b.v. viewtopic.php?f=31&t=165165&p=2288137&h ... e#p2288137

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat een onzinreacties lees ik hier weer. Paypal is gewoon reuze slecht beveiligd. Daar heeft topicstarter verder niets mee te maken. Het probleem met beveiligen is dat beveiliging en gebruiksgemak conflicteren. Je kan Paypal zelfs zonder wachtwoord gebruiken op eBay. Tweestaps authentificatie hadden ze vele jaren geleden al makkelijk kunnen verplichten. Maar daar beginnen ze niet aan omdat dat het gebruiksgemak in de weg staat.

Paypal wil marktleider zijn in de online betaalwereld. Gebruiksgemak staat daarbij voorop. Bij calamiteiten die uit dit beleid voortkomen, wordt de rekening bij de gebruikers gelegd. De Paypal aandeelhouders zijn lachende derde.

Tip: zorg er voor dat Paypal alleen bij je creditcard kan als funding optie. Machtig Paypal nooit om geld van je bankrekening te halen. En laat nooit geld op je pp rekening staan.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:Wat een onzinreacties lees ik hier weer. Paypal is gewoon reuze slecht beveiligd.
Dit is onzin. Paypal biedt veilige opties maar de consument vind deze te lastig. Het niets te maken met slecht beveiligd zijn.
Bob Schurkjens schreef: Tip: zorg er voor dat Paypal alleen bij je creditcard kan als funding optie. Machtig Paypal nooit om geld van je bankrekening te halen. En laat nooit geld op je pp rekening staan.
Slechte tip, met storneren verdwijnt de vordering van Paypal niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wie heeft het over storneren? Je moet pp gewoon geen toegang geven tot je bankrekening behalve om er geld op te storten. Ontkoppel dus je bankrekening voor betalingen en koppel er je creditcard aan. Als er frauduleus geld van je creditcard wordt gehaald kun je tenminste nog verhaal halen bij Visa of Mastercard. Bij je bankrekening kun je dat schudden.

Verder was topicstarter niet in de problemen gekomen als pp tancodes zou gebruiken net als bij internetbankieren. Maar daar ga je weer: dat is minder gebuiksvriendelijk dus daar begint pp niet aan. Het gaat om gemak.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:Wie heeft het over storneren? Je moet pp gewoon geen toegang geven tot je bankrekening behalve om er geld op te storten. Ontkoppel dus je bankrekening voor betalingen en koppel er je creditcard aan. Als er frauduleus geld van je creditcard wordt gehaald kun je tenminste nog verhaal halen bij Visa of Mastercard. Bij je bankrekening kun je dat schudden.
Paypal ziet het niet als frauduleuze betaling, dus ook al had hij zijn Paypal gekoppeld aan een creditcard dan had hij nog steeds Paypal achter zicht aangekregen voor het betalen van de rekening. En je creditcard maatschappij ziet Paypal die int niet als fraudeleus.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

http://www.creditcards.com/credit-card- ... s-1280.php

Zie tip 1 en 2 voor kopers. Ook hier wordt een voorbeeld aangehaald van iemand wiens bankrekening via Paypal werd leeggeroofd.

Daarom nogmaals: ontkoppel je bankrekening bij Paypal en betaal alleen via creditcard.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door mp2017 »

Bob Schurkjens schreef:http://www.creditcards.com/credit-card- ... s-1280.php

Zie tip 1 en 2 voor kopers. Ook hier wordt een voorbeeld aangehaald van iemand wiens bankrekening via Paypal werd leeggeroofd.

Daarom nogmaals: ontkoppel je bankrekening bij Paypal en betaal alleen via creditcard.

Als je in de link leest, dan staat ook dit:

Why: Someone who gains fraudulent access to your PayPal account could clean out your bank account, too.

En dit is het geval bij TS.

Bij iedere andere bank als je de inlog gegevens kwijt raakt, gebeurd hetzelfde.

Dus PayPal is dan niet zo`n uitzondering zoals het hier weergegeven wordt.

Zouden deze mensen allemaal fout zijn?

More than 192 million people worldwide use PayPal for online purchases and sales.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:Dan is het jou aan te rekenen dat je 2FA niet aan had staan, en valt Paypal aan te rekenen dat 2FA niet verplicht is.
paypal biedt de optie voor 2FA en zijn m.i. Niet verantwoordelijk als klanten dit niet gebruiken. Gebruikers kunnen ook een goede reden hebben om het niet te gebruiken. Bijvoorbeeld als je geen mobiele telefoon hebt of wilt hebben.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Paypalklanten worden niet eens gewezen op de 2fa optie. Ik ben nooit door Paypal gewezen op deze mogelijkheid. Dat vind ik op zich al heel slecht.

In plaats daarvan promoten ze hun One Touch™ betaaloptie waarbij je niet eens meer een wachtwoord hoeft te gebruiken. Want bij Paypal weten ze dat mensen wel houden van gemak en niet van wachtwoorden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Leihcim321 schreef:Ik heb niemand toegestaan ​​om mijn Paypal te gebruiken of betalingen te maken. Bij thuiskomst om 16u30 bleek mijn thuiscomputer gehacked/gehijacked te zijn, er was een tekstbestand open waarin stond dat ik mijn bestanden tegen betaling in bitcoins kon laten decoderen.
Dat is niet hacking maar randsomware.

Klinkt alsof je PC in ieder geval geïnfecteerd is met het een en ander en daar ben je wel zelf verantwoordelijk voor.

Als je dit soort problemen wil voorkomen moet je 2-factor-authenticatie instellen op alles wat belangrijk is (dus ook je e-mail!). Laat je computer goed schoonmaken en beveiligen, en geef websites nooit toegang tot je bankrekening dmv machtigingen of wat dan ook.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Julie4444 schreef:
Leihcim321 schreef:Ik heb niemand toegestaan ​​om mijn Paypal te gebruiken of betalingen te maken. Bij thuiskomst om 16u30 bleek mijn thuiscomputer gehacked/gehijacked te zijn, er was een tekstbestand open waarin stond dat ik mijn bestanden tegen betaling in bitcoins kon laten decoderen.
Dat is niet hacking maar randsomware.
Klinkt alsof je PC in ieder geval geïnfecteerd is met het een en ander en daar ben je wel zelf verantwoordelijk voor.
Maar hier is ook via de PC van hem (zijn IP adres) geld overgemaakt, lijkt dus wel wat meer te zijn dan gewoon een ransomware.
Los dat daarbij de melding niet in een tekst bestandje staat. Maar hoe dank ook je eigen verantwoordelijkheid.

Dat Paypal 2FA niet promoot en zelf met nog eenvoudiger wijze van betalen komt maakt hun niet verantwoordelijk, dit blijf je altijd zelf.

Verwijderd

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Leihcim321 schreef:Ik heb al jaren, ik denk al sinds 2001 Paypal. Nooit problemen gehad. Ik gebruik het voor kleine aankopen van maximaal 50-100 EUR online op oa. ebay etc.

31 augustus om 13:30 uur kreeg ik een pushbericht op mijn telefoon dat ik 401 EURO had overgemaakt. Ik dacht dat dit een fout was en opende de Paypal app om het te controleren. Toen zag ik dat naast de 401 EURO ook een bedrag van EUR 2871 was overgemaakt naar een onbekende ontvanger (om 3.30 uur snachsts). Ik heb mijn Paypal wachtwoord onmiddellijk gewijzigd en zo snel mogelijk Paypal opgebeld.

Ik heb niemand toegestaan ​​om mijn Paypal te gebruiken of betalingen te maken. Bij thuiskomst om 16u30 bleek mijn thuiscomputer gehacked/gehijacked te zijn, er was een tekstbestand open waarin stond dat ik mijn bestanden tegen betaling in bitcoins kon laten decoderen.

Om 17.00 uur heb ik aangifte gedaan bij de politie.

De volgende dag hoorde ik niets van Paypal en heb ik nogmaals gebeld. De medewerker zei dat de betaling van mijn eigen IP-adres was gemaakt en dus als geautoriseerd was geclassificieerd. Ik heb aangegeven dat mijn pc gehackt is en ik de twee overboekingen niet heb uitgevoerd en hier zelfs aangifte van heb gedaan.
Ik gaf aan dat de twee betreffende Paypal rekeningen of van een crimineel zijn of ook gehackt moesten zijn omdat ze een rol in deze diefstal/fraude spelen. De medewerker gaf toen aan dat er inderdaad iets mis was met de betreffende twee rekeningen en de bedragen waren nog niet volledig overgeboekt. Ik dacht mooi, dan wordt alles toch opgelost.

Vandaag (2 september) ontvang ik een email waarin wordt aangegeven dat het geen ongeautoriseerde betalingen geweest zijn en het onderzoek wordt afgesloten.
Paypal heeft een verantwoordelijkheid naar zijn klanten en zou in de wetenschap dat de twee accounts misbruikt zijn door criminelen hier een grondig onderzoek naar moeten doen.
Maandag maar weer bellen en desnoods de rechtsbijstand inschakelen. Als mensen nog meer tips hebben dan zijn die meer dan welkom!
Heeft u kinderen of een kennis met wraakgevoelens die dit bij u thuis hebben gedaan? Is dat nog een mogelijkheid?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door sylvesterb »

JohnTheBassist schreef: Heeft u kinderen of een kennis met wraakgevoelens die dit bij u thuis hebben gedaan? Is dat nog een mogelijkheid?
De politie zal gewoon onderzoek moeten doen, het verhaal is vreemd aangezien normaal geen tekst bestand wordt getoond bij een mallware en er geen vormen zijn waar de computer wordt overgenomen (anders zou je wel meer meldingen zien). Los dat TS nergens meldt dat ook al zijn bestanden zijn gecodeerd.

Iemand heeft dus dus zijn PC overgenomen, dit zou best een kennis/familielid kunnen zijn, of iemand die via teamviewer eerder support heeft verleend, echter moet de politie dit uitzoeken. Paypal is geen partij de transactie is uitgevoerd met TS zijn gegevens en wachtwoord en vanaf zijn PC. Een bank zou de transactie via IDeal ook niet annuleren puur omdat TS zegt dat het fraude is.

Rechtsbijstand e.d. kunnen dus weinig, mogelijk dat de politie nog iets kan betekenen. Hebben zij onderzoek gedaan op jouw PC wat voor "virus" het dan was?

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door mp2017 »

Bob Schurkjens schreef:Paypalklanten worden niet eens gewezen op de 2fa optie. Ik ben nooit door Paypal gewezen op deze mogelijkheid. Dat vind ik op zich al heel slecht.

In plaats daarvan promoten ze hun One Touch™ betaaloptie waarbij je niet eens meer een wachtwoord hoeft te gebruiken. Want bij Paypal weten ze dat mensen wel houden van gemak en niet van wachtwoorden.
Misschien moet je toch meer de berichten van PayPal lezen, dan wordt je wijzer.
Niet alle dingen worden je voorgeschoteld,maar zelf eens kijken, dat ontbreekt jou, behalve het afkraken van een bedrijf.

Dit kan je bij PayPal lezen, tenminste als je interesse hebt:

https://www.paypal.com/us/selfhelp/arti ... er-faq3500

@Julie4444
Dat is niet hacking maar randsomware.
Zo in welke randsomeware kan je de PC overnemen?

Gesloten