LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ex uitkopen na ontbinding samenlevingscontract

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ex uitkopen na ontbinding samenlevingscontract

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kijk, goed dat je het zo uitgezocht hebt. Ik zou gewoon dit aanbod doen, en anders: see you in court. Niet eindeloos blijven discussieren, voor dat je het weet zeg of schrijf je iets wat tegen je kan werken.

svks
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2017 16:53

Re: Ex uitkopen na ontbinding samenlevingscontract

Ongelezen bericht door svks »

john18 schreef:Maar de overwaarde daar blijf je dan nog mee. Kan de huis dan niet beter worden verkocht en dat ze de onbetaalde lasten naar ratio in mindering brengen van de overwaarde?
Ze zijn destijds overeengekomen dat hij het huis + hypotheek zou overnemen van haar (dit is ook met de bank besproken en financieel mogelijk). Hij wil het huis graag behouden omdat het om een goede locatie gaat en voor zover ik weet wil ze hem niet dwingen om te verhuizen.

De overwaarde wordt dus in het samenlevingscontract gedekt en moet 50/50 gedeeld worden minus wat zij nog aan achterstallige hypotheeklasten is verschuldigd, geldend voor de waarde van het huis vanaf het moment dat zij verhuisde.
Het huis verkopen of niet verkopen heeft dus weinig effect op de uiteindelijke uitkomst. De restschuld zal worden afbetaald, maar de afgeloste waarde + overwaarde verdeeld over hen twee volgens het contract blijft hetzelfde.
Laatst gewijzigd door svks op 19 sep 2017 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

svks
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2017 16:53

Re: Ex uitkopen na ontbinding samenlevingscontract

Ongelezen bericht door svks »

Moneyman schreef:Kijk, goed dat je het zo uitgezocht hebt. Ik zou gewoon dit aanbod doen, en anders: see you in court. Niet eindeloos blijven discussieren, voor dat je het weet zeg of schrijf je iets wat tegen je kan werken.
Inderdaad, er zit niks anders op dan de afspraak afwachten en hopen dat beide partijen redelijk blijven. Bedankt voor de hulp!

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Ex uitkopen na ontbinding samenlevingscontract

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Ex uitkopen na ontbinding samenlevingscontract

Ongelezen bericht door john18 »

Leo The Emperor schreef:Ze is 50% eigenaar en heeft dus recht op 50% van de huidige overwaarde. Daar is niks chinees bij.
De kosten over de afgelopen periode kunnen wel via het samenlevingscotnract worden afgewikkeld, de overwaarde niet.
Dit is vastgelegd in de eigendoms akte. Je kunt ook niet zomaar haar bezit ontnemen omdat je toevallig uit elkaar bent gegaan
Datum uit elkaar gaan of scheiding is relevant. Vooral als er in de samenlevingscontract beschrijvingen staan. Het is niet het 50% 50% die ter sprake is maar peildatum waarde woning. Vooral als er 1 in blijft. Dat is de peildatum voor eventuele overwaarde waar het nu om gaat.

Speedy123
Berichten: 1158
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Ex uitkopen na ontbinding samenlevingscontract

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Mijn broerje heeft in een vergelijkbare situiatie gezeten (hij werkte al en betaalde de hypotheek, zij studeerde nog. Ze hadden wel een samenlevingsovereenkomst. Uiteindelijk is het op een rechtzaak uitgedraaid waarbij de rechter geoordeeld heeft dat mijn broertje als enige de hypotheek betaald heeft en dat zijn ex daarom geen recht had op enige overwaarde.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ex uitkopen na ontbinding samenlevingscontract

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

vraag me af of uw vriend het huis al heeft laten taxeren en dat met name op de datum dat vriendin er vandoor ging?

dat zou ik nog wel even laten doen, denk dat er toen, na een jaar, nog weinig overwaarde bij kwam in dat ene jaar, vermoed ook zomaar dat de ex hem, misschien wel op advies van een ander, een poot wil uitdraaien!!!

ik geef haar gezien deze hele situatie weinig kans, laat haar maar naar de rechter gaan, mijn zoon zat in een vergelijkbare situatie en hoefde ook niets te betalen uiteindelijk, sterker, officieel zou de ex nog moeten betalen al heeft hhij hier toen van afgezien ivm omstandigheden...

laat het goed uitrekenen, stel haar voor om om niet uit elkaar te gaan of dat bedrag wat het huis meer is waard geworden gedeeld door 2 waarbij bij haar deel de kosten nog afgetrokken moeten worden zoals deze van de notaris en hypotheek lasten waar zij niet meer meebetaald heeft maar wel nog verantwoordelijk voor was, vergeet ook de taxatiekosten niet mee te nemen...

denk zomaar dat er dan weinig overblijft voor haar, wil ze toch meer, dan gewoon dagvaarding afwachten, vraag in dat geval wel verklaring vna de notaris met wat daar besproken is door vriend en ex vriendin!!!

stofzuigertje

Re: Ex uitkopen na ontbinding samenlevingscontract

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dreigen met advocaat, doen dubieuze incasso bedrijven ook vaak en mag.

Meubels, ze heeft haar spullen meegenomen en dus geen recht meer op 50% en dan geen nieuw waarde bij aankoop maar marktplaats waarde... en die is Nihil...

WOZ waarde op moment van weg lopen is vaak gunstiger.

De eerste jaren moet je eerst de kosten van Hypo, Notaris en overdracht betalen dus bouw je geen waarde op met hypo maandelijks betalen!

Het weghalen haar spullen, had ze toen meer moeten pakken....

Een kansloze zaak en haar huidige zal wel geld willen en als dat Nederlander is die niets weet van jullie periode en hoe het geregeld was.....
Door geen reactie of antwoord te geven stoppen vele omdat ze tegen dichte deur praten.
Negeer deze vrouw die nieuwe relatie heeft en toen ze weg ging erg veel mondeling regelde met weghalen spullen!
Bewaar E mail en vooral niet meer antwoorden....

Gesloten