LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestelling Neckermann op mijn naam door onbekende

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
LeoG
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2017 16:15

Bestelling Neckermann op mijn naam door onbekende

Ongelezen bericht door LeoG »

Onlangs werd op het adres van mijn 87 (!) jarige moeder een groot pakket van Neckermann met een inhoud van 5 hoeslakens, 2 hoofdkussens en 1 bedsprei bezorgd. Het pakket was ter attentie van mij (zoon) gestuurd. Het pakket was noch door mijn moeder, noch door mij, besteld. Mijn moeder was overstuur en ik ben meteen naar haar toe gegaan. Ik heb direct met Neckermann gebeld en helaas blijkt iemand met gebruikmaking van mijn naam en op het adres van mijn moeder via internet bij Neckermann de bestelling te hebben geplaatst. Ik heb het pakket meteen dezelfde middag (de portokosten heb ik voor eigen rekening genomen) teruggestuurd.
Een dag later, ‘s middags, belde een man aan bij mijn moeder. Hij vertelde haar dat het pakket verkeerd bezorgd was en dat hij op een ander huisnummer in dezelfde straat woonachtig was. Mijn moeder heeft de man verteld dat het pakket reeds was geretourneerd. De man was met de auto; helaas was mijn moeder niet in de gelegenheid het kenteken te noteren.
Hier is overduidelijk sprake van een poging langs deze weg goederen te verkrijgen waar vervolgens een ander financieel voor opdraait. Heel vervelend voor degenen die dit overkomt.
Zouden bedrijven zoals in dit geval Neckermann verplicht kunnen worden gesteld om het IP adres waarvandaan de bestelling is gedaan beschikbaar te stellen aan de politie?
Langs die weg zouden de daders (die dus zeer geraffineerd te werk gaan) getraceerd kunnen worden.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bestelling Neckermann op mijn naam door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Gelukkig zijn zowel u als uw moeder slim genoeg geweest om het pakket terug te sturen. Helaas is er (nog) geen sprake van oplichting omdat het ook ergens een fout geweest zou kunnen zijn. Ik weet het, die kans is zeer klein en deze truc is bekend, maar het kan. Om die reden is Neckermann nergens tot verplicht. Overigens zou politie hiernaar moeten vragen en krijgt u daar sowieso geen bericht van.

Moneyman
Berichten: 30069
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bestelling Neckermann op mijn naam door onbekende

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:Gelukkig zijn zowel u als uw moeder slim genoeg geweest om het pakket terug te sturen. Helaas is er (nog) geen sprake van oplichting omdat het ook ergens een fout geweest zou kunnen zijn. Ik weet het, die kans is zeer klein en deze truc is bekend, maar het kan. Om die reden is Neckermann nergens tot verplicht. Overigens zou politie hiernaar moeten vragen en krijgt u daar sowieso geen bericht van.
Een fout...? Hoe dan?

alfatrion
Berichten: 21909
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestelling Neckermann op mijn naam door onbekende

Ongelezen bericht door alfatrion »

LeoG schreef:Zouden bedrijven zoals in dit geval Neckermann verplicht kunnen worden gesteld om het IP adres waarvandaan de bestelling is gedaan beschikbaar te stellen aan de politie?
Ik zie niet in hoe Neckermann daartoe verplicht zou zijn. Het staat u uiteraard vrij om aangifte te doen, maar de politie kan niet zoveel zonder wat meer informatie.

Neckermann is op grond van de zaakwaarneming wel verplicht om uw transportkosten te vergoeden.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bestelling Neckermann op mijn naam door onbekende

Ongelezen bericht door sylvesterb »

NeoDutchio schreef:Gelukkig zijn zowel u als uw moeder slim genoeg geweest om het pakket terug te sturen. Helaas is er (nog) geen sprake van oplichting omdat het ook ergens een fout geweest zou kunnen zijn. Ik weet het, die kans is zeer klein en deze truc is bekend, maar het kan. Om die reden is Neckermann nergens tot verplicht. Overigens zou politie hiernaar moeten vragen en krijgt u daar sowieso geen bericht van.
Een IP adres zegt ook niet alles.
Deze persoon kan verbinding maken via een VPN en/of proxy waardoor zijn IP adres niet naar zijn verbinding zal lijden.

atlas1302

Re: Bestelling Neckermann op mijn naam door onbekende

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Dit is gewoon oplichting en slim opgezet, ze houden de huisjes in de gaten en wegen hun kansen af. Het zijn gewoon professionals die alle tijd van de dag hebben en zo hun oplichtingspraktijken voortzetten.

Als ik mag raden dan zal het geen Nederlands kenteken zijn geweest van de weg rijdende auto, maar dat is puur suggestief natuurlijk. Ouderen mensen zullen hier denk ik vaker het slachtoffer van gaan worden want zij zijn de hele dag vaak alleen thuis en kunnen gemakkelijk met zo`n verhaal er in getuind worden.

What can we do?

Gesloten