LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigenaarschap/zeggenschap hond

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Rotan
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jul 2007 17:39

Eigenaarschap/zeggenschap hond

Ongelezen bericht door Rotan »

Om gezondheidsredenen moet ik helaas mijn hond herplaatsen. Mijn hond, een flatcoated retriever, is 7 jaar en 8 maanden. Toen de hond als pup van net 8 weken bij ons kwam, was dat onder de voorwaarde dat de pup beschikbaar moest zijn voor dekking. Rond 2013/2014 besloot de fokster om niet met hem te dekken, ze zou de hond overschrijven naar mijn echtgenoot. Toen ik de hond wilde herplaatsen via de rashondenclub kwam ik erachter dat de chip op naam van de fokster stond. Mijn echtgenoot overleed plotseling op 4 januari 2016. Sindsdien heb ik een zeer slechte relatie met de fokster, met wie we een vriendschappelijke band hadden. Ik benaderde de fokster over de tenaamstelling. Vervolgens claimt ze dat zij als fokster het recht heeft om te bepalen bij wie de hond wordt herplaatst en zegt ze hem aan te melden voor herplaatsing. Omdat er niets gebeurde heb ik mijn hond zelf ook als herplaatser aangemeld. Via de rashondenclub kwam ik al snel in contact met meerdere belangstellenden. Mijn hond heeft inmiddels nieuwe baasjes waarmee het erg goed klikt, mensen bij wie hij wel zijn energie kwijt kan en die met hem willen en kunnen werken.
Met de fokster heb ik zelf geen contact meer, de rashondenclub onderhoudt het contact.

Ik ben in het bezit van de stamboom van mijn hond, zijn inentingsboekje, zijn chipgegevens en zijn 'pincode'. De fokster heeft eenmalig zijn puppy vervolgenting betaald. Sinds medio 2010 waren alle kosten voor de hond, zoals voeding, dierenarts, belasting en andere onderhoudskosten voor ons.
De hond heeft ook nooit gedekt.

De nieuwe eigenaren willen de chip graag op hun naam zetten, omdat ze bij een bos wonen, waar de hond vrij kan lopen. De fokster muteert echter tot nu toe niets, ondanks een verzoek daartoe door de rashondenclub.
Ik kan het echter gewoon zelf doen, want ik heb de papieren en de codes om dat te doen.

Mijn vragen zijn:

- Wie is de eigenaar van de hond en is de juridische onderbouwing hiervoor, of jurisprudentie hierover, ergens terug te vinden?
- Ik heb geen contract met de fokster, heeft ze dan toch rechten, en kan ze eisen stellen?
- Mag ik de mutatie in het chipregistratiesysteem ongestraft zelf doorvoeren?
- Kan ik, als blijkt dat de hond niet van mij is, de eigenaar de rekening presenteren voor 7 jaar onderhouds- en pensionkosten en hondenbelasting?

Het is voor de zoveelste keer dat een huisdier de dupe dreigt te worden van gesteggel, terwijl de hele situatie al erg genoeg is zonder het gesteggel.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Eigenaarschap/zeggenschap hond

Ongelezen bericht door vroem »

ter beschikking houden voor dekking is iets anders dan eigendom. Wij hadden met onze westie dezelfde constructie, is door fokker nooit gebruik van gemaakt. Maar alle beslissingsrecht verder mbt de hond lag bij ons, zo ook alle kosten. Wanneer u bij de fokker de hond betaald heeft is hij van u, met de dekkingsvoorwaarde. Dus ik zou hem dan gewoon overschrijven, laat de fokker maar komen ... dat u alles in bezit heeft om over te kunnen schrijven zegt ook iets. ik zou wel alles schriftelijk documenteren, ook dat fokker afziet van gebruik voor dekking, en zeker ook de moeite die door u zelf gedaan is voor herplaatsen, en het ontbreken van resultaat voor herplaatsen van de kant van de fokker. voor het geval dat . Maar fokker staat mi erg zwak zo niet is kansloos. .

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Eigenaarschap/zeggenschap hond

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Recht van dekken lijkt mij niet hetzelfde als de eigenaar zijn van de hond.
Klinkt meer als recht van overpad, mijn buren mogen er gebruik van maken maar het blijft mijn pad.

Als u het boekje met de chipgegevens hebt lijkt het mij toch geen punt dat u zelf de overschrijving uitvoert.
Het is al lastig genoeg een dier te moeten afstaan, een goed nieuw thuis te vinden. Daar moet je deze ellende niet bij hebben.

Anders is het wanneer er, zoals bij een asielhond vaak het geval is, vantevoren is afgesproken dat de hond in geval van herplaatsing uitsluitend terug mag naar de fokster.

Gesloten