LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aangifte van diefstal in rusthuis?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Sjaanyuppie58
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2017 21:00

Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door Sjaanyuppie58 »

Diefstal
mijn Tante is 89 jaar ,zit nu in een rusthuis, Er is een aantal jaren een man over de vloer gekomen om dagelijks een boodschap voor haar te doen.
We zijn er nu achter gekomen, dat deze man iedere dag 200,00 euro van haar rekening haalde .
Deze man is nu in een rusthuis, hij is Dement. mijn tante is geestelijk nog in orde.
We willen aangifte tegen deze man doen. heeft dit zin of is het verspilde moeite.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 okt 2017 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Sjaanyuppie58
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2017 21:00

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door Sjaanyuppie58 »

Niet in het rusthuis !! maar bij haar thuis.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Een jaar lang dagelijks € 200,- is wekelijks tenminste € 1.000,- en zeggen we een jaar lang, dat is tenminste € 50.000,-
en daar twijfelt u nog? Demente bejaarden in een rusthuis hebben ook een bankrekening of een persoon die de bankrekening beheert.
Uw bewijs staat onomstotelijk vast ... (?).

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door Brahms »

Sjaanyuppie58 schreef:Diefstal
mijn Tante is 89 jaar ,zit nu in een rusthuis, Er is een aantal jaren een man over de vloer gekomen om dagelijks een boodschap voor haar te doen.
We zijn er nu achter gekomen, dat deze man iedere dag 200,00 euro van haar rekening haalde .
Deze man is nu in een rusthuis, hij is Dement. mijn tante is geestelijk nog in orde.
We willen aangifte tegen deze man doen. heeft dit zin of is het verspilde moeite.
Verspilde moeite ! Serieus, over wat voor een bedrag hebben we het dan ?

Deze nu wat demente man heeft misschien een zeer goed gevulde bakrekening (bv koophuis verkocht) of een leuk spaarpotje, maar realiseer wel, dit is indirekt dan uw familiekapitaal (lees: erfenis)

Heb je echte bewijzen, direct aangifte doen en een actie opstarten om het bedrag terug te vorderen !

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door moederslink »

breien schreef:Hoe lang heeft de man zijn gang kunnen gaan. Hij deed al jaren iedere dag de boodschappen en haalde 200.00 van de rekening.
Ben ik nu de enige die zich afvraagt waarom de man niet eerder tegen de lamp llep.
Nee , ik vraag mij ook altijd af hoe dit mogelijk is . Je leest vaker dit soort schreinende verhalen. Kennelijk zijn er geen direct betrokkenen die zich met hun familielid bemoeien of bemoeid hebben.
Trouwens ook in de rust/ verpleeghuizen zelf wordt ook gestolen vd oudjes. Ik lees dat vaak zat in de krant . Dieptriest!
Brahms schreef:Deze nu wat demente man heeft misschien een zeer goed gevulde bakrekening (bv koophuis verkocht) of een leuk spaarpotje, maar realiseer wel, dit is indirekt dan uw familiekapitaal (lees: erfenis)

Heb je echte bewijzen, direct aangifte doen en een actie opstarten om het bedrag terug te vorderen !
Eens!
Deze man heeft waarschijnlijk ook familie en deze strijken straks deze erfenis op. Dit kan echt niet! Dat druist tegen elk rechtvaardigheidsgevoel in.
Dus met bewijzen aangifte doen en zsm!

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Brahms schreef:[Heb je echte bewijzen, direct aangifte doen en een actie opstarten om het bedrag terug te vorderen !
Aangifte doe je m.i. bij de politie; is een verklaring, waar je geen bewijs voor nodig hebt.
Voor 'Valse aangifte' zie b.v. https://www.strafrechtadvocatennetwerk. ... n-gevolgen .

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door Brahms »

chrisd1 schreef:
Brahms schreef:[Heb je echte bewijzen, direct aangifte doen en een actie opstarten om het bedrag terug te vorderen !
Aangifte doe je m.i. bij de politie; is een verklaring, waar je geen bewijs voor nodig hebt.
Voor 'Valse aangifte' zie b.v. https://www.strafrechtadvocatennetwerk. ... n-gevolgen .
Probeerde slechts aan te geven dat TS het wel zeker miet weten, anders heeft aangifte doen natuurlijk geen enkel nut.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Brahms schreef:
chrisd1 schreef:
Brahms schreef:[Heb je echte bewijzen, direct aangifte doen en een actie opstarten om het bedrag terug te vorderen !
Aangifte doe je m.i. bij de politie; is een verklaring, waar je geen bewijs voor nodig hebt.
Voor 'Valse aangifte' zie b.v. https://www.strafrechtadvocatennetwerk. ... n-gevolgen .
Probeerde slechts aan te geven dat TS het wel zeker miet weten, anders heeft aangifte doen natuurlijk geen enkel nut.
Heb zelf wel eens aangifte gedaan (in een ernstige letselschade-zaak); voor zover ik kan bekijken, wordt iets als in dit topic zonder meer geseponeerd.

atlas1302

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ja die dingen gebeuren inderdaad, ook bij mijn beginnend dementerende moeder. De vraag is nu hoe kan deze man nu elke dag 200 euro achter over drukken zonder dat daar iemand in twee jaar tijd niets in de gaten heeft.
Het zal waarschijnlijk gepind zijn elke dag met een pas en pincode om boodschappen te doen, mevrouw is geestelijk in orde !

Hij zal inderdaad boodschappen hebben gedaan, elke dag pasje ophalen of zo, en vergeten te vertellen dat er iets meer gepind is dan alleen de boodschappen. De man is nu dement en dat gebeurt ook niet van de ene dag op de andere, dus 2 jaar geleden moest daar ook al tekenen van zijn.

Sorry, het is niet goed te praten maar er is onzorgvuldig te werk gegaan, een dement iemand neem je niet in zakelijk vertrouwen. In dit geval waarschijnlijk op pad sturen met een pinpas.

Ik zou de man daar ook op aanspreken, maar hij zal zeggen....wie ik?? dement toch!

atlas1302

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

En wat denk je van die bankafschriften die steeds bij je op de mat vallen, moet toch opvallen ..kan niet anders. Volgens mij is hier iets anders aan het spelen, en de politie zal zich ook wel het een en ander afvragen, denkt u ook niet? Het voordeel is dat u minder inkomsten belasting betaald 8)

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door Dieke83 »

wat een vervelende situatie.
Snel aangifte doen en veel succes

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door Alex E »

Vreemd verhaal, dagelijks € 200,= pinnen gedurende langere tijd zonder dat de rekeninghouder het opvalt? In ieder geval scheen uw tante er warmpjes bij te zitten. Wellicht is er thans ook nog genoeg geld om een terzake deskundige advocaat te raadplegen. Met aangifte doen bij de politie krijgt u tante haar geld namelijk niet terug, daarvoor moet een civiele rechtszaak gevoerd worden. Bewezen zal moeten worden dat de thans demente man het geld daadwerkelijk ontvreemd heeft en dan rest de vraag of er van dat geld nog iets over is.

Elsveer
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2017 23:09

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door Elsveer »

atlas1302 schreef:En wat denk je van die bankafschriften die steeds bij je op de mat vallen, moet toch opvallen ..kan niet anders. Volgens mij is hier iets anders aan het spelen, en de politie zal zich ook wel het een en ander afvragen, denkt u ook niet? Het voordeel is dat u minder inkomsten belasting betaald 8)
Heeft niets met inkomstenbelasting te maken, die is al betaald. Ik denk dat u Misschien minder vermogensbelasting bedoeld.

fred.vredenhof
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2017 07:32
Contacteer:

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door fred.vredenhof »

Helaas zitten wij in een soort gelijkwaardige situatie
Het draait inmiddels om het woord dement en geestelijk in orde..
Uw tante is dus geestelijk in orde, derhalve had zij kunnen weten dat er geld van haar rekening werd afgehaald. Daarnaast heeft ze haar pinpas afgegeven aan deze man met de bij behorende pincode. Daarmee heeft ze hem toestemming gegeven tot haar rekening en de daar opstaande financiële middelen.Zij heeft verzuimd om controles uit te oefenen.
Waarom heeft uw tante niet haar rekeningafschriften bekeken en hoe komt het nu dat u er nu pas achter komt?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

niet alleen aangifte doen maar ook een vordering instellen op deze man, desnoods via de familie dan wel erfgenamen dan wel de zaakgelastigde van deze man...

als hij boodschapjes mocht doen dan wil dit nog niet zeggen dat hij meer geld van de rekening mcoht afhalen, toch zou ik als eerste in gesprek gana met de familie, kan zijn dat deze man al dement was en zich van geen kwaad bewust was, wil de familie gene kant op, ook niet na overleg vna de bewijzen die u heeft dan zult u vervolgstappen kunnen ondernemen...

let wel, u eist dus u moet bewijzen en dat zal niet makkelijk zijn, hoe bewijst u bijvoorbeeld dat juist deze man dit geld opnam bij de bank, heeft u vide beelden bijvoorbeeld?

Nevyn
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Aangifte doen kan altijd. maar is de bewijslast duidelijk. Mevrouw is geestelijk oké dus wilsbekwaam. Geeft haar pas met geheime pincode dagelijks aan een kennis die nu wils onbekwaam is en onder toezicht is geplaatst. Dement kan je alleen van de ene op de andere dag worden door een zware CVA in het geheugen centrum van de hersenen. De andere vormen gaan geleidelijk.
Dus als meneer niet die eerste vorm heeft gehad, waren tijdens het doen van de boodschappen al tekenen.
Hiermee wil ik niet goed praten wat er is gebeurt.
Maar ook bij mevrouw ligt, zoals al een paar keer genoemd, een verantwoording. Kennelijk stond en staat er genoeg geld op de lopende rekening en is verzuimd om afschriften te controleren.
Als meneer het geld gelijk heeft uitgegeven en geen kapitaal heeft, valt er niet veel te halen en strafrechtelijk zal tegen een onder bewind staande oudere weinig te doen zijn.
Wordt het een civiele zaak tegen eventueel erfgenamen of zaak gelastigde. Maar die zijn als meneer zelf geen kapitaal heeft niet persoonlijk aan te spreken.
Dus heb je watervaste bewijzen, aangifte doen, maar denk dat je het niet makkelijk krijgt ?
Wat zegt een advocaat hierop ?

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Aangifte van diefstal in rusthuis?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hawk-Eye schreef:niet alleen aangifte doen maar ook een vordering instellen op deze man, desnoods via de familie dan wel erfgenamen dan wel de zaakgelastigde van deze man...

als hij boodschapjes mocht doen dan wil dit nog niet zeggen dat hij meer geld van de rekening mcoht afhalen, toch zou ik als eerste in gesprek gana met de familie, kan zijn dat deze man al dement was en zich van geen kwaad bewust was, wil de familie gene kant op, ook niet na overleg vna de bewijzen die u heeft dan zult u vervolgstappen kunnen ondernemen...

let wel, u eist dus u moet bewijzen en dat zal niet makkelijk zijn, hoe bewijst u bijvoorbeeld dat juist deze man dit geld opnam bij de bank, heeft u vide beelden bijvoorbeeld?
Er zal in elk geval regelmatig geld opgenomen zijn en dit zal op de afschriften staan. Van daaruit zal er een vervolg moeten komen om te bewijzen dat het deze persoom was die het opnam en niet de vrouw zelf.

Gesloten