LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Georgie159
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 aug 2017 12:34

Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door Georgie159 »

Een tijdje geleden heb ik helaas ivm. zware hartproblemen moeten afhaken van het werkzaam bestaan!
Ik kreeg van mijn toenmalige werkgever een schadevergoeding mee.
Na een aantal weken kreeg ik een brief van het UWV, dat zij van de belastingdienst door gekregen hadden dat ik dat bedrag had ontvangen. Men probeerde dat toen in mindering te brengen op mijn uitkering maar dankzij Juridisch loket hebben zij dat terug moeten boeken. Dit ter zijde.
Mijn vraag is, mag de belasting mijn bank gegevens zomaar doorgeven aan het UWV.
Ik ga/ ging ervan uit , dat de belastingdienst je bank gegevens alleen gebruikt om illegale geldstromen te onderscheppen, om geld voor terroristische organisaties te ontdekken en andere illegale inkomsten. geldhandelingen te ontdekken en grootschalige belastingfraude te ontdekken?
Of zit ik er naast en mogen ze wel zomaar alle bankgegevens met UWV. Politie en Jan en alleman geven?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door kweenie »

Ze geven je bankgegevens niet door. Ze geven je inkomsten die, waaronder ook die ontslagvergoeding valt.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Zou zo snel het antwoord niet weten. Wel is de Belastingdienst vorig jaar nog op de vingers getikt door de Raad van State omdat het inkomens doorgaf aan verhuurders in het kader van inkomensafhankelijke huurverhoging.

Weet niet of verhuurders gelijk gesteld kunnen worden aan het UWV. Daar heeft iemand anders misschien het antwoord wel op.

Bron: https://www.raadvanstate.nl/pers/persbe ... egory_id=8

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

MichielFRL schreef:
Henk Toeter schreef:Zou zo snel het antwoord niet weten. Wel is de Belastingdienst vorig jaar nog op de vingers getikt door de Raad van State omdat het inkomens doorgaf aan verhuurders in het kader van inkomensafhankelijke huurverhoging.

Weet niet of verhuurders gelijk gesteld kunnen worden aan het UWV. Daar heeft iemand anders misschien het antwoord wel op.

Bron: https://www.raadvanstate.nl/pers/persbe ... egory_id=8
Dat is gecorrigeerd. De Belastingdienst mag deze gegevens doorgeven.
De Raad van State heeft deze uitspraak nooit gecorrigeerd. De regering heeft een bepaling in het leven geroepen zodat het nu wel mag. De uitspraak van de Raad van State is dus nog altijd relevant.

Minister Blok heeft redelijk snel een wetsvoorstel door beide Kamers geloodst omdat het kabinetsbeleid (toen en nu) erop is gericht de doorstroming in de huursector te bevorderen.

Heb je misschien ook iets van informatie in het kader van het UWV of wou je gewoon slim doen?
Laatst gewijzigd door Henk Toeter op 20 okt 2017 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door renewouters »

Henk Toeter schreef:
Minister Blok heeft redelijk snel een wetsvoorstel door beide Kamers geloodst omdat het kabinetsbeleid (toen en nu) erop is gericht de doorstroming in de huursector te bevorderen.
[off-topic] Blok is de meest kleurloze minister die we ooit hebben gehad, maar het is wel 1 van de weinigen die maatregelen neemt als het nodig is (even los van de discussie of je het met deze wetgeving eens bent). Het regeringsbeleid kon niet voldoende worden uitgevoerd dus heeft hij er voor gezorgd dat het wel weer mogelijk werd. Zouden meer ministers moeten doen.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Volgens mij mag het.... Tenzij iemand wat anders denkt natuurlijk.

Voor degene die geen zin hebben om te lezen. 8) https://docreader.readspeaker.com/docre ... ogle%20Inc.
Bijlagen
convenant_belastingdienst_cbs_uwv_al11771z1ed.pdf
(2.92 MiB) 95 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door witte angora »

Allemaal leuk en aardig, maar het doorgeven van belastinggegevens aan verhuurders heeft niks te maken met het doorgeven van belastinggegevens aan het UWV. Terwijl het in dit topic om het laatste gaat.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door Statler »

uwv is een ketenpartner van de belastingdienst, gevolg is inzage in bepaalde stukken.
Bankgegevens vallen hieronder. het convenant waar Henk Toeter naar refereert heeft betrekking op inkomsten uit loon en inkomsten uit overige werkzaamheden om te bepalen of iemand terecht een uitkering van het uwv heeft of heeft gehad.
In geval van ts mag het dus.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door mp2017 »

Georgie159 schreef: Ik ga/ ging ervan uit , dat de belastingdienst je bank gegevens alleen gebruikt om illegale geldstromen te onderscheppen, om geld voor terroristische organisaties te ontdekken en andere illegale inkomsten. geldhandelingen te ontdekken en grootschalige belastingfraude te ontdekken?
Ik hoop toch, dat deze zin sarcastisch bedoeld is, want niemand kan zo naïef zijn!

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

witte angora schreef:Allemaal leuk en aardig, maar het doorgeven van belastinggegevens aan verhuurders heeft niks te maken met het doorgeven van belastinggegevens aan het UWV. Terwijl het in dit topic om het laatste gaat.
De Afdeling bestuursrechtspraak is van oordeel dat een verplichting voor de Belastingdienst om inkomensgegevens te verstrekken aan verhuurders van sociale huurwoningen uitdrukkelijk en duidelijk in de wet moet staan. Zo'n expliciete wettelijke verplichting ontbreekt nu, terwijl die wel nodig is omdat de Belastingdienst gegevens die hij ontvangt niet aan anderen mag geven, tenzij de wet hem expliciet verplicht om deze gegevens te verstrekken.
A contrario redeneren, dan kom je er wel. ;)

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door witte angora »

Henk Toeter schreef:
witte angora schreef:Allemaal leuk en aardig, maar het doorgeven van belastinggegevens aan verhuurders heeft niks te maken met het doorgeven van belastinggegevens aan het UWV. Terwijl het in dit topic om het laatste gaat.
De Afdeling bestuursrechtspraak is van oordeel dat een verplichting voor de Belastingdienst om inkomensgegevens te verstrekken aan verhuurders van sociale huurwoningen uitdrukkelijk en duidelijk in de wet moet staan. Zo'n expliciete wettelijke verplichting ontbreekt nu, terwijl die wel nodig is omdat de Belastingdienst gegevens die hij ontvangt niet aan anderen mag geven, tenzij de wet hem expliciet verplicht om deze gegevens te verstrekken.
A contrario redeneren, dan kom je er wel. ;)
Ik ben het niet met je eens, Henk. Het gedeelte dat je zwart zet, de ontbrekende wettelijke verplichting, slaat op het voorgaande, wat je niet zwart hebt gezet:
een verplichting voor de Belastingdienst om inkomensgegevens te verstrekken aan verhuurders van sociale huurwoningen uitdrukkelijk en duidelijk in de wet moet staan.
Ontbrekende wetgeving betreffende gegevensuitwisseling tussen BD en verhuurders heeft niks te maken met gegevensuitwisseling tussen BD en UWV. Dat is heel andere wetgeving.

Georgie159
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 aug 2017 12:34

Re: Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door Georgie159 »

Oke, bedankt voor jullie reactie's, is mij duidelijk!
Fijn weekend!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is op zich een leuke discussie om te kijken waar de wettelijke grond ligt voor de gegevensuitwisseling/Ioonaangifteketen tussen Belastingdienst en UWV. En ook goed om daar kritisch naar te kijken. Daarvoor kun je o.a. kijken in het convenant waar Henk Toeter naar verwijst of je googlet wat op termen zoals de wet financiering sociale verzekeringen. En dan kun je verder wroeten... Maar dan kom je een hoop behoorlijk zware materie tegen.

Je komt dan terecht bij de wettelijke en bestuurlijke basis van een vrij simpel idee: in plaats van dat de werkgevers aan diverse instellingen precies dezelfde loongegevens moeten doorgeven, is het efficiënter om die gegevens maar aan een instelling door te geven. Daarom is er een 'keten' waarbij de Belastingdienst die gegevens verzamelt en weer doorgeeft aan het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, dat de werknemersverzekeringen uitvoert.

Kort samengevat, de belastingdienst mag niet zomaar gegevens aan een andere organisatie geven, maar voor de uitwisseling tussen Belastingdienst en UWV is dit allemaal zeer goed afgedekt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Belastingdienst gaf mijn bankgegevens door aan UWV.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Georgie159 schreef:Een tijdje geleden heb ik helaas ivm. zware hartproblemen moeten afhaken van het werkzaam bestaan!
Ik kreeg van mijn toenmalige werkgever een schadevergoeding mee.
Na een aantal weken kreeg ik een brief van het UWV, dat zij van de belastingdienst door gekregen hadden dat ik dat bedrag had ontvangen. Men probeerde dat toen in mindering te brengen op mijn uitkering maar dankzij Juridisch loket hebben zij dat terug moeten boeken. Dit ter zijde.
Mijn vraag is, mag de belasting mijn bank gegevens zomaar doorgeven aan het UWV.
Dit mogen ze om te voorkomen dat er fraude wordt gepleegd. Als u de schadevergoeding netjes op opgegeven dan was er ook niets in mindering gebracht. Helaas verzuimen mensen dit wel eens (niet altijd met kwade bedoelingen) en daarom zijn de systemen gekoppeld,
Georgie159 schreef: Ik ga/ ging ervan uit , dat de belastingdienst je bank gegevens alleen gebruikt om illegale geldstromen te onderscheppen, om geld voor terroristische organisaties te ontdekken en andere illegale inkomsten. geldhandelingen te ontdekken en grootschalige belastingfraude te ontdekken?
Banken geven alle transacties boven € 10.000 door aan de Belastingdienst dit om kleinschalige fraude maar ook grootschalige fraude te ontdekken.
Georgie159 schreef: Of zit ik er naast en mogen ze wel zomaar alle bankgegevens met UWV. Politie en Jan en alleman geven?
Niet Jan en alleman er zitten hier regels aan, maar het is puur om misbruik/fraude te voorkomen/ontdekken. Verbaast mij eigenlijk dat je hierover zo verbaast bent.

Gesloten