LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek na echtscheiding

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ingevanempel
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2017 18:03

Hypotheek na echtscheiding

Ongelezen bericht door Ingevanempel »

Ik ben 4 jaar geleden uit elkaar gegaan. Mijn ex wilde in ons oude huis blijven wonen. Ik heb zelf nu een huurhuis.

Mijn ex heeft zwart op wit afgesproken dat hij maandelijks de hypotheek zou betalen en zou zorgen dat de hypotheek geheel op zijn naam zou komen waardoor ik niet meer hoofdelijk aansprakelijk zou zijn.

Tot op heden is dat nog steeds niet gelukt. Mijn ex weigert het huis te verkopen aan derden.

Omdat hij het huis niet kan opbrengen heeft hij het huis al 3 keer op de veiling laten komen. Oktober 2014 was de eerste keer. Hij heeft uiteindelijk nog net op tijd betaald en kon weer blijven zitten.

Juni 2017 kwam het door een hypotheekachterstand van 12 maanden weer op de veiling en weer heeft hij toen iets betaald waardoor de veiling geannuleerd werd. 12 oktober 2017 zou het ook weer geveild worden maar ook dat heeft hij weten te voorkomen.

Ik heb door zijn betalingsgedrag nu ook bkr noteringen.

Ik heb een advocaat gesproken maar ik kan wel voor vervangende toestemming gaan bij de rechtbank maar omdst mijn ex weigert daar weg te gaan moet ik ook een soort van uitzettingsbevel regelen. Dit alles is mij afgeraden om veiligheidsredenen. Dan kan ik nog vragen om verdeling van het huis op basis van tijd, maar waarschijnlijk is er verlies op het huis en ga ik dat niet winnen.

Inmiddels is ook de gemeente er mee gemoeid. Het betreft een woonhuis met daarachter een horecapand. Mijn ex doet dingen waar hij geen vergunning voor heeft en waarvoor ik als mede perceeleigenaar verantwoordelijk voor ben.

Ik heb een minimaal inkomen en heb de bank een voorstel gedaan, een bedrag te betalen, wat binnen mijn vermogen ligt om mijn naam van de hypotheek te halen maar die lachen me uit.

Mijn ex schijnt ook een voorstel te hebben gedaan maar zowel mijn ex als de bank willen mij niet vertellen wat dat voorstel inhoud.

En dan denk ik, hij kan zijn hypotheek niet eens betalen dus dat voorstel waarschijnlijk ook niet.

Waar het om gaat is het volgende. Hoe kom ik van die hypotheek af? Wat kan ik nog doen. Ik sta met mijn rug tegen de muur, slaap niet en loop hiervoor ook bij een psycholoog. Het kan in Nederland toch niet zo zijn dat ik na 4 jaar nog steeds hoofdelijk aansprakelijk moet blijven en dat mijn ex weigert te verkopen.

Wie kan mij helpen?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Hypotheek na echtscheiding

Ongelezen bericht door Cro »

Het makkelijkst kom je er vanaf door de hypotheek te betalen, dit zal echter geen optie zijn op dit moment.

Je zal toch echt met je ex om tafel moeten om dit op te gaan lossen, lukt dit niet vanwege het feit dat je ex niet wil meewerken zal je dan toch echt de juridische weg op moeten. De bank zal de hoofdelijke aansprakelijkheid echt niet gaan laten vallen tot de hypotheek afgelost is, zeker niet gezien je ex ook niet de beste betalingsmoraal er op na lijkt te houden.

Ik denk dat je het beste zelf de regie wat meer in handen moet nemen en daadwerkelijk actie moet gaan ondernemen voordat je hier mee nog meer in de problemen gaat komen. Zal het bijvoorbeeld tot een veiling komen waarbij een restschuld overblijft zal de bank ook in dat geval zeer waarschijnlijk ook bij jou aan komen kloppen en dat kunnen hoge bedragen betreffen.

atlas1302

Re: Hypotheek na echtscheiding

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Dart zwart op wit afspreken is dat ook rechtsgeldig? Ja, dan verzuimt hij om te betalen en zal u het misschien in die richting moeten zoeken. Het is al gebleken dat er weinig aan de onderhandelings tafel gebeurt, er moet toch eens paal en perk gesteld worden.

De openstaande schuld daar presenteert u de rekening van uw ex, en de gevolgstappen zullen u wel duidelijk zijn denk ik. Veiligheidsredenen...? gaat hij u verbouwen of zo, hoe moet ik dat zien.

Hard optreden en de regie in handen nemen u wilt gewoon weer lekker slapen.

Ingevanempel
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2017 18:03

Re: Hypotheek na echtscheiding

Ongelezen bericht door Ingevanempel »

Ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Ik wil het huis wel verkopen maar mijn ex wil gewoon niet weg uit het huis en ik kan daar tot op de dag van vandaag niets aan veranderen.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Hypotheek na echtscheiding

Ongelezen bericht door Cro »

Dan zul je toch echt je ex wat harder (juridisch) moeten gaan aanpakken, de hoofdelijke aansprakelijkheid bij de bank zal je echt niet onderuit komen tenzij de hypotheek opnieuw gefinancierd kan worden op alleen de naam van de ex, wat gezien zijn betalingsmoraal me onmogelijk lijkt of wanneer de hypotheek volledig afgelost zal worden. Dit laatste lijkt alleen mogelijk bij verkoop van het huis en de betaling van een eventuele restschuld. Daar zal je dus op aan moeten sturen.

Dat jullie afspraken gemaakt hebben bij de scheiding is leuk, maar de bank hoeft daar niets mee te doen. Jouw ex heeft jou schijnbaar iets beloofd wat hij niet waar kan maken en daar zal jij last mee krijgen wat je nu al merkt met bijvoorbeeld BKR noteringen maar gezien zijn betalingsmoraal kan het geduld bij de bank ook ooit op zijn en dan kunnen ze ook gewoon bij jou aan komen kloppen voor bijvoorbeeld de maandelijkse betalingen, ongeacht de afspraken die jij en je ex gemaakt hebben.

Ingevanempel
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2017 18:03

Re: Hypotheek na echtscheiding

Ongelezen bericht door Ingevanempel »

Klopt helemaal. Alleen kan ik het huis niet verkopen zonder medewerking van mijn ex en is het volgens een advocaat niet haalbaar om te gaan voor verdeling. Ook vervangende toestemming met uitzettingsbevel is geen optie.

In maart moest het van de bank te koop worden gezet. Er was een serieuze kopen met een goed bod. De 3de keer dat de makelaar met de kopers kwam kijken is de makelaar flink bedreigd door mijn ex.

Door dit alles heb ik echt geen idee meer wat ik nog kan doen.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Hypotheek na echtscheiding

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Ingevanempel schreef:Ook vervangende toestemming met uitzettingsbevel is geen optie.
Waarom niet zonder uitzettingsbevel?

Hij heeft tenslotte met u afgesproken dat
hij maandelijks de hypotheek zou betalen en zou zorgen dat de hypotheek geheel op zijn naam zou komen waardoor ik niet meer hoofdelijk aansprakelijk zou zijn
Dan zou u daar nakoming van moeten eisen met eventueel een daaraan verbonden dwangsom. Subsidiair eisen dat woning wordt verkocht en de rechter hem oplegt mee te werken aan verkoop.

Waarom zegt uw advocaat dat dat niet kan?

PS: ben met Cro eens dat gesprekken met de bank geen oplossing gaan bieden. Die zullen niet zomaar een verhaalsmogelijkheid opgeven.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hypotheek na echtscheiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Volgens mij wordt het tijd voor een betere advocaat. Tenzij er factoren zijn die je niet verteld, zijn er gewoon mogelijkheden om dit op te lossen.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hypotheek na echtscheiding

Ongelezen bericht door witte angora »

Scheiding is scheiding, dus dit zal toch een keer opgelost moeten worden, of je ex nu wil of niet. Zo simpel is het op hoofdlijnen (en ja, ik heb je betoog gelezen, ik snap dat er nogal wat angels en voetklemmen zitten).

Als hij de makelaar en de kopers bedreigt heeft, is er dan aangifte van gedaan?

atlas1302

Re: Hypotheek na echtscheiding

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Haar ex wilt helemaal niks, alleen maar goedkoop wonen en rekken en er bij blijven als ik het zo mag geloven.
De makelaar is flink bedreigd en u heeft het niet breed dus dat zal morgen ook geen Top Advocaat worden die het een en ander wel op de rails kan zetten.

Je kan je afvragen hoe komt het zover na 4 lange jaren, en de bank zal ook wel zenuwachtig beginnen te worden. Nou, als u toch met de rug tegen de nuur staat, een minimaal inkomen heeft waarvan u net rond kan komen...laat het dan gebeuren.

U trekt zich terug en wacht op de knallen die er gaan komen en anticipeer er dan op. Voelt u zich bedreigt! doe aangifte en wacht daar niet mee. Het lost het probleem niet direkt op maar het kan je later wel helpen bij de rechter, en die kant gaat het echt op.

Gesloten