Koper marktplaats wil geld terug

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Bellas

Koper marktplaats wil geld terug

Ongelezen bericht door Bellas » 05 nov 2017 20:18

Ik heb een aantal weken geleden een 10 jaar oude polaroid camera verkocht via marktplaats. De camera is al jaren niet meer gebruikt, maar was nog in een zeer goede staat. Een man deed een bod en stuurde ik bied 30 euro en wil hem morgen ophalen.
Hij heeft hem opgehaald, maar heeft hem helemaal niet bekeken. Niet eens de doos geopend.
Een paar dagen later kreeg ik een berichtje dat er een knopje niet werkt. Hij zegt nu ik kom naar je huis toe en wil m'n geld terug.
Moet ik zijn geld terug geven? Ik vind het helemaal geen fijn gevoel dat hij zo voor m'n deur kan staan.

yan

Re: Koper marktplaats wil geld terug

Ongelezen bericht door yan » 06 nov 2017 10:24

Nee,
Van een tweedehands artikel van 10 jaar oud kan worden verwacht dat er enige slijtage is.
U zal de camera hebben aangeboden als zijnde tweedehands en zonder garantie? Dan hoeft u geen geld terug te geven.
Stuur de man een bericht met hierin dit vermeld en geef tevens aan dat u niet gediend bent van dreigementen.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 » 06 nov 2017 11:02

yan schreef:Nee,
Van een tweedehands artikel van 10 jaar oud kan worden verwacht dat er enige slijtage is.
U zal de camera hebben aangeboden als zijnde tweedehands en zonder garantie? Dan hoeft u geen geld terug te geven.
Stuur de man een bericht met hierin dit vermeld en geef tevens aan dat u niet gediend bent van dreigementen
Ipv de laatste zinsnede zou ik schrijven: In het vertrouwen u voldoende te hebben geïnformeerd??

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 06 nov 2017 11:26

Inderdaad. Er is helemaal geen sprake van dreigementen. Zoek de problemen ook niet op zou ik zeggen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 06 nov 2017 11:35

Bellas schreef:Ik heb een aantal weken geleden een 10 jaar oude polaroid camera verkocht via marktplaats. De camera is al jaren niet meer gebruikt, maar was nog in een zeer goede staat. Een man deed een bod en stuurde ik bied 30 euro en wil hem morgen ophalen.
Hij heeft hem opgehaald, maar heeft hem helemaal niet bekeken. Niet eens de doos geopend.
Een paar dagen later kreeg ik een berichtje dat er een knopje niet werkt. Hij zegt nu ik kom naar je huis toe en wil m'n geld terug
Moet ik zijn geld terug geven? Ik vind het helemaal geen fijn gevoel dat hij zo voor m'n deur kan staan.
Klinkt in mijn oren toch wel aardig bedreigend.. :shock:
Ik zou daar niet zo blij mee zijn.
@Bellas, is dit niet werkende knopje een essentieel onderdeel ook al is de camera in zeer goede staat ?
Heeft u dit ook gemeld in de advertentie?
Wat ik misschien zou doen? Tja..ik denk ....hem zn geld dan maar teruggeven en de camera opnieuw op MP zetten met dit euvel erbij.
Ik zou zelf echt geen zin hebben in gedoe !

scontra

Ongelezen bericht door scontra » 06 nov 2017 11:47

Bellas schreef:Ik heb een aantal weken geleden een 10 jaar oude polaroid camera verkocht via marktplaats. De camera is al jaren niet meer gebruikt, maar was nog in een zeer goede staat. Een man deed een bod en stuurde ik bied 30 euro en wil hem morgen ophalen.
Een paar dagen later kreeg ik een berichtje dat er een knopje niet werkt. Hij zegt nu ik kom naar je huis toe en wil m'n geld terug.
@Bellas,

Hoewel u niet verplicht bent de camera terug te nemen omdat het, zoals de koper aangeeft, niet naar behoren functioneert aangezien de koper niet aan zijn onderzoeksplicht heeft voldaan.
Maar u heeft de camera ook niet op de werking daarvan gecontroleerd, naar ik mag aannemen.
Om problemen te voorkomen, het gaat maar over een paar centen, zult u er (naar mijn idee) verstandig aan doen om de camera terug te nemen en de koper de aankoopsom terug te geven.
Dit voorkomt naar alle waarschijnlijkheid een hele hoop onnodig gedoe, aangezien de koper "u weet te wonen".
De soep zal nooit niet zo heet worden gegeten dan hij wordt opgediend, maar even slikken is altijd nog beter dan stikken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 06 nov 2017 11:48

moederslink schreef:
Een paar dagen later kreeg ik een berichtje dat er een knopje niet werkt. Hij zegt nu ik kom naar je huis toe en wil m'n geld terug
Klinkt in mijn oren toch wel aardig bedreigend.. :shock:
Ik zou daar niet zo blij mee zijn.
@Bellas, is dit niet werkende knopje een essentieel onderdeel ook al is de camera in zeer goede staat ?
Heeft u dit ook gemeld in de advertentie?
Wat ik misschien zou doen? Tja..ik denk ....hem zn geld dan maar teruggeven en de camera opnieuw op MP zetten met dit euvel erbij.
Ik zou zelf echt geen zin hebben in gedoe !
In de context van iemand die iets bij je thuis opgehaald heeft en niet tevreden is, vind ik het eerder een logische reactie. Uiteraard ben je er als verkoper niet blij mee, maar dit risico is inbegrepen bij handelen in oude spullen op Marktplaats.

Als je nu zelf al over "bedreiging" begint, toon je je zwak tegenover de koper en sta je op voorhand al 1-0 achter. Als je zeker bent van je zaak en die paar tientjes zijn het je waard; dan gewoon je poot stijf houden. Zo niet: volg het advies van Moederslink.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein » 06 nov 2017 12:00

@Bellas
Wanneer u in de advertentie óók heeft geschreven 'in zeer goede staat' mag je er als koper vanuitgaan, dat er gebruikssporen zijn, maar de camera in ieder geval wèl werkt. Een knopje doet het niet, kan ook betekenen, dat hij onbruikbaar kan zijn.

Laat die klant komen, uitleggen wàt er niet werkt, controleer of de camera nog compleet is en geef het geld terug. Wèl raar, dat de koper niet ter plekke heeft onderzocht en dáárom zou ik ook wantrouwend zijn. Hij heeft zich niet geïdentificeerd? Dan handel alles aan de deur af, liefst met een tweede persoon in de buurt. Misschien gaat hij met € 5,00 minder toch weer met de camera naar huis ...

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma » 06 nov 2017 12:35

Verkoop op MP van particulier naar particulier is geen garantie/rechten. De koper heeft niet eens de moeite genomen om het gekochte te bekijken, laat staan te controleren op correct werken (je had bijna een doos met een steen kunnen verkopen). Dus heeft hij/zij niet voldaan aan de minimaal redelijke onderzoekplicht. Over garantie praten is verspilling van adem. Je kan natuurlijk ingaan op zijn vraag, maar vraag dan per mail een foto van wat er niet werkt. De betiteling van "een knopje" werkt niet is wel heel erg summier. Waarschijnlijk is de koper geschrokken van de prijs/verkrijgbaarheid van de filmpacks en verzint daarom een smoesje. Toevoeging: er zitten niet veel 'knopjes' aan een polaroid, één om het filmpack te plaatsen of het lege te verwijderen, het tweede is de ontspankop om de foto te maken. Er zitten zeker niet veel meer knopjes op.
Laatst gewijzigd door mahadma op 06 nov 2017 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 06 nov 2017 12:47

Bellas schreef: ik heb een aantal weken geleden een 10 jaar oude polaroid camera verkocht via marktplaats. De camera is al jaren niet meer gebruikt, maar was nog in een zeer goede staat. Een man deed een bod en stuurde ik bied 30 euro en wil hem morgen ophalen.
Ik heb de OP nog eens gelezen en dik gedrukt dat dit een aantal weken geleden speelde.
Dat betekent dat deze koper nog ( steeds ) niet ad deur is geweest? 8)

vroem

Ongelezen bericht door vroem » 06 nov 2017 12:48

De vraag is natuurlijk of het wel dezelfde camera is die terugkomt. nr genoteerd hoop ik?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 06 nov 2017 12:57

Ik zou mijn verlies nemen en die 30 van harte terugbetalen. Of hem zijn rekeningnummer vragen en het er op storten.
[offtopic passage verwijderd door moderatie]
Laatst gewijzigd door Radar op 06 nov 2017 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage verwijderd

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd » 06 nov 2017 14:46

Koper heeft het product zelf opgehaald en niet de moeite genomen om hem even te bekijken of te testen. Zijn verlies. Ik zou me er niet druk om maken. De koper heeft geen enkel recht. Je kunt uiteindelijk natuurlijk coulant zijn en de camera terug nemen en hem het geld terug betalen. Maar iets zegt me dat je nooit kunt vast stellen of koper het bewuste knopje niet zelf kapot gemaakt heeft. Ook omdat u zelf stelt dat hij hier een paar dagen later pas mee kwam. Als het nou dezelfde dag was geweest had ie nog een punt gehad. Nu niet meer. Ik zou de camera niet terug nemen als ik u was. Koper heeft geen enkel recht.

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd » 06 nov 2017 14:47

Bob Schurkjens schreef:Ik zou mijn verlies nemen en die 30 van harte terugbetalen. Of hem zijn rekeningnummer vragen en het er op storten.
[offtopic passage verwijderd door moderatie]

Waarom? Het heeft er toch alle schijn van dat koper het product zelf heeft gesloopt. Koper moet zelf zijn verlies maar nemen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 06 nov 2017 16:42

Op zich heb je volkomen gelijk. Maar verkopen op Marktplaats kan enorm gezeur zijn en onveilig. Ik ben er al jaren geleden mee gestopt.

Agnes Jongeriussen

Ongelezen bericht door Agnes Jongeriussen » 08 nov 2017 19:24

Ik stuur alles op en mijn privéadres krijgt niemand te weten, ik wil geen "bontkraagjes" aan m'n deur die soms graag het artikel willen ophalen maar hun bedoeling zijn niet zo vriendelijk namelijk, ervaring mee helaas.
En ik zeg er altijd bij garantie tot aan de drempel van mijn deur, welke? maakt niet uit voor/achter of staldeur of zelfs de pleedeur zodra het artikel over de drempel gaat is de garantie al verstreken.
Ik heb er ook ooit eentje gehad hoor die na weken pas tot de conclusie kwam dat ze eigenlijk niet om kon gaan met apparaat, nog zo duidelijk gezegd weet u ermee om te gaan, weet u precies hoe het werkt? de handleiding zit erbij en mij niet bellen of mailen achteraf zoek hulp en mocht je er niet goed van worden zoek dan hulp bij de plaatselijke Psycholoog!!
Kom op hé we zijn heen bedrijf of winkel en een garantie bieden doen wij sowieso al niet, je hebt de kans gekregen om het goed te bekijken en zelfs uit te proberen en dan na weken ruim 6!! komen klagen dat je er niet mee kunt omgaan, dat had je eerder moeten bedenken, sterkte ermee.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb » 08 nov 2017 19:44

Agnes Jongeriussen schreef:Ik stuur alles op en mijn privéadres krijgt niemand te weten, ik wil geen "bontkraagjes" aan m'n deur die soms graag het artikel willen ophalen maar hun bedoeling zijn niet zo vriendelijk namelijk, ervaring mee helaas.
En ik zeg er altijd bij garantie tot aan de drempel van mijn deur, welke? maakt niet uit voor/achter of staldeur of zelfs de pleedeur zodra het artikel over de drempel gaat is de garantie al verstreken.
Ik heb er ook ooit eentje gehad hoor die na weken pas tot de conclusie kwam dat ze eigenlijk niet om kon gaan met apparaat, nog zo duidelijk gezegd weet u ermee om te gaan, weet u precies hoe het werkt? de handleiding zit erbij en mij niet bellen of mailen achteraf zoek hulp en mocht je er niet goed van worden zoek dan hulp bij de plaatselijke Psycholoog!!
Kom op hé we zijn heen bedrijf of winkel en een garantie bieden doen wij sowieso al niet, je hebt de kans gekregen om het goed te bekijken en zelfs uit te proberen en dan na weken ruim 6!! komen klagen dat je er niet mee kunt omgaan, dat had je eerder moeten bedenken, sterkte ermee.
Ik koop niets op Marktplaats wat ik niet kan ophalen, ga niet risico nemen om het verkeerde (of zelfs niets) te ontvangen.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 » 08 nov 2017 21:00

Mensen die roepen voor 3 tientjes ik weet waar je huis woont, dat zijn schreeuwers aan de zijlijn. Laat lekker gaan ik zou me niet laten intimideren, het zegt al genoeg van de persoon.

Dieke83

Ongelezen bericht door Dieke83 » 09 nov 2017 07:47

Zou ook niks doen de koper heeft de camera een paar weken misschien zelf gesloopt?
\wie weet niks doen en gewoon doorgaan met je leven.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye » 09 nov 2017 09:38

je bent niets verplicht, heeft hij dit knopje zelf gesloopt? oftewel, heb je zelf wel gekeken of alles werkte?

dan nog ben je niets verplicht trouwens...

Plaats reactie