LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
DonCorleone
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2017 14:02

Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door DonCorleone »

In de afgelopen 4 weken ben ik 2 keer geconfronteerd met dezelfde situatie wat bij mij onrechtmatig en zelfs als oplichting overkomt.
Het gaat om twee verschillende bedrijven maar met dezelfde manier van handelen.

Situatie 1 (Abonnement Feenstra huisbeveiliging)


In 2012 een huisbeveiliging abonnement afgesloten bij Feenstra voor meldkamer diensten inclusief apparatuur.
Het werd mij verteld dat het contractduur minimaal 5 jaar was omdat de kosten voor de apparatuur ook inbegrepen waren.
Dit is te begrijpen en ben ik akkoord gegaan en heb ik getekend.

Echter zijn de 5 jaren nu verstreken en schrijft Feenstra nog steeds hetzelfde bedrag van mijn rekening af.
Na het bellen met Feenstra werd mij verteld dat ze het bedrag niet gaan aanpassen want dat was het bedrag vermeldt in het contract.
Dus ook al stond erbij dat het inclusief apparatuur was en de apparaten al afbetaald zijn wouden ze het bedrag niet verminderen.
De enige manier om het bedrag te verminderen was om een nieuw jaarabonnement af te sluiten bij hun. :evil:
Vermindering zou dan 20 euro per maand zijn.

Situatie 2 (Abonnement KPN Mobiel)

In 2015 had ik een abonnement afgesloten bij KPN inclusief een smartphone.
Het afgesproken maandbedrag zou dan voor 2 jaar zijn inclusief de kosten / afbetalen van de smartphone.
Vandaag kom ik erachter dat KPN weer het standaard bedrag van het abonnement (inclusief de kosten voor de smartphone) in rekening heeft gebracht.
Omdat de smartphone nu afbetaald is zou ik 26 euro per maand moeten betalen en geen 49 euro. 23 euro per maand minder.
Na het bellen met KPN was daar ook de uitkomst dat ik mijn abonnement moest verlengen met een SIM Only abonnement om het bedrag van de abonnement te verlagen naar 26 euro.
Maar hier is ook de minimale duur van het abonnement 1 jaar. :evil:

Mijn vragen:

- Ben ik de enige die deze manier van handelen vreemd en onrechtmatig vindt?
- Een bedrag afspreken voor een bepaalde tijd voor het afkopen van apparatuur maar na afkopen van de apparatuur nog steeds hetzelfde bedrag in rekening brengen is toch oplichting?
- Ben ik verplicht om dit bedrag te betalen?
- Is het toegestaan om consumenten te dwingen een jaar abonnement te sluiten om het maandbedrag te verminderen waar ze in principe al recht op hebben?

Ik ben echt benieuwd of ik de enige ben die dit probleem is tegen gekomen.

Groeten!

Verwijderd

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Situatie 2: KPN had er ook voor kunnen kiezen na die 2 jaar het abonnement stop te zetten, aangezien u zelf niets gedaan heeft om dit aflopende abonnement te verlengen. Wat verwacht u dan precies? Uw 2-jarige abonnement is afgelopen, dus moet er een nieuw abonnement worden aangegaan. Dat is niet raar, toch? 1 jaar is ook heel gebruikelijk. U kunt ook overstappen naar bijvoorbeeld YouFone, waar het contract maandelijks opzegbaar is. KPN kiest daar niet voor.

Los daarvan ben ik het wel met uw standpunt eens. Het voelt niet goed dat dit soort bedrijven besluiten hetzelfde bedrag in rekening te brengen, terwijl het product al afbetaald is. Er zullen veel mensen zijn die, zonder dat ze het doorhebben, na afloop va hun abonnement nog enkele maanden te veel betalen omdat hetzelfde abonnement wordt voort gezet.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Deze wijze van handelen is niet correct. De kosten voor het product en de dienst zouden gesplitst weergegeven moeten worden. Je kun zoeken naar een uitspraak van de Hoge Raad over de 'gratis' mobieltjes. Daarnaast is een meerjarig contract voor deze diensten ook niet correct.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door mahadma »

Het tel abo heeft u niet conform de voorwaarden opgezegd, nadat de aflossing in de 2 jaar was afbetaald. Dus krijgt u automatisch een passend abo. De aflossing qua telefoon moet natuurlijk stoppen.En dat dat voor één jaar is, dat is niet ongebruikelijk. U kunt opzeggen en na het opzeggen of een pre paid sim only nemen of een provider zoeken die per maand opzegbaar is. Daar is keuze genoeg in. Ik neem aan dat u graag uw huidige nummer zal willen behouden. Overigens, vele providers bellen hun klanten als het abo aan het verlopen is.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door grun »

Als u voor de rest tevreden was over de kwaliteit van het KPN netwerk (qua bereikbaarheid en zo), dan kunt u overwegen om over te stappen naar een van de KPN dochterbedrijven. Simyo heeft bijvoorbeeld een sim-only abonnement dat per maand opzegbaar is, naast een jaar-abonnement tegen een iets lager tarief. Uw huidige nummer kunt u gewoon behouden.

In ieder geval zou ik niet blijven zitten in de huidige situatie en betaalt u veel te veel. Omdat het abonnement verlopen is, kunt u ook maandelijks opzeggen. Wellicht nog eerder, maar de juristen hier weten dat vast beter.

feenstramede
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 feb 2011 17:05

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door feenstramede »

Geachte heer, mevrouw DonCorleone,

Naar aanleiding van uw bericht reageren wij graag als volgt.

Het contract welke u in 2012 bij ons bent aangegaan heeft een minimale looptijd van 5 jaar en wordt na de 5 jaar stilzwijgend maandelijks verlengd (Dit kunt u ook terugvinden in onze algemene voorwaarden). Na 5 jaar kunt u uw contract (maandelijks) opzeggen. U bent zeker niet verplicht om uw contract met een jaar te verlengen, maar bij verlenging van uw contract is het mogelijk om dit voort te zetten tegen gereduceerd tarief.

Graag willen wij hierover telefonisch in contact met u komen. Zou u zo vriendelijk willen zijn om uw contactgegevens te e-mailen naar [email protected]?

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,
Feenstra Webcare

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door alfatrion »

feenstramede schreef:Het contract welke u in 2012 bij ons bent aangegaan heeft een minimale looptijd van 5 jaar en wordt na de 5 jaar stilzwijgend maandelijks verlengd (Dit kunt u ook terugvinden in onze algemene voorwaarden). Na 5 jaar kunt u uw contract (maandelijks) opzeggen. U bent zeker niet verplicht om uw contract met een jaar te verlengen, maar bij verlenging van uw contract is het mogelijk om dit voort te zetten tegen gereduceerd tarief.
U bent onverstandig bezig. De klant wil enkel reductie, maar kan natuurlijk ook de overeenkomst met u vernietigen. De overeenkomst met Feenstra is te vernietigen, omdat Feenstra niet heeft voldaan aan de vereisten van artikel 7:61 BW. Het gevolg van vernietigen is dat Feenstra alle betaalde bedragen moet terugbetalen en de installatie terug krijgt.

De uitspraak van de Hoge Raad.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... R:2016:236

NOS: hoe krijg je geld terug?
https://nos.nl/artikel/2119123-hoe-krij ... estel.html

AHaa
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jul 2008 21:08

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door AHaa »

Situatie 2 KPN Mobiel.

Daar heb ik nu ook last mee.
Abonnement in september 2016 afgesloten voor 20 euro in de maand.
Ook het toestel via KPN aangeschaft met een afbetalings overeenkomst via KPN finance van 9 euro per maand voor de periode van 24 maanden.

KPN zet beide als een bedrag op de maandfacturen.
September 2018 is geweest en ik verwacht een verlaging van 9 euro de volgende maand op het totaal bedrag. Het mobiel-abonnement voldoet nog, dus hoeft geen aanpassing.

Nu in mei maar eens gebeld en krijg te horen dat ze alleen de teveel betaalde kosten kunnen berekenen als er eerst verlengd word.
Dat is dus oplichting.

De reden is waarschijnlijk ondeugdelijke software van de administratie afdeling van de KPN, waar verlengen een soort work-around voor is geworden.

Het forum van KPN benaderd (KPN heeft geen klantenservice email-adres???) waar wordt gezegd dat verlengen niet de manier is en mijn vraag wordt doorgezet naar een afdeling binnen KPN. Van de afdeling toestelkosten een mail ontvangen, met als tip; verleng het abonnement en dan kunnen we de teveel betaalde kosten berekenen.
Nog steeds oplichting.

Wat is hier een oplossing voor:
Aangifte doen?
Vertrouwen op de klantenservice van KPN?

Welke consumentenwetten overtreed KPN hiermee?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door Costnix »

Er zijn twee mogelijkheden:
1. U verlengt het abonnement bij de KPN
2. U geeft aan, dat naar de concurrent wilt overstappen en krijt u misschien een goed aanbod van de KPN.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@Ahaa

Waarom niet even contact opgenomen in september? Waar wilt u aangifte van doen?

Wat is hier oplichting aan?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door alfatrion »

AHaa schreef:
17 mei 2019 09:44
Welke consumentenwetten overtreed KPN hiermee?
Heb je deze draad gelezen?

AHaa
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jul 2008 21:08

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door AHaa »

@alfatrion Ik heb de documenten wel door gelezen, maar kan door het taalgebruik er niets van maken. Het betreft bij mijn abonnement geen gratis telefoon.
Er is een aparte overeenkomst getekend tussen KPN Finance en mij voor de duur van 24 maanden.

AHaa
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jul 2008 21:08

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door AHaa »

@Lady1234 Ik wil graag met u een contract aangaan van 2 maanden voor het tarief van 40 euro. Dit betreft de aankoop van een stofzuiger van 80 euro.
Na die 2 maanden is de stofzuiger van u, maar ik blijf na die 2 maanden wel elke maand 40 euro incasseren. Wat vindt u daarvan?

Had ik eerder kunnen reageren. Jazeker. Maar had ik dan een ander antwoord van KPN gekregen?

AHaa
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jul 2008 21:08

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door AHaa »

@Costnix De KPN zal u graag als klant willen.

Wellicht zal ik later verlengen, als de kosten en wat ik ervoor krijg voor mij interessant is.
Waar het om gaat is de procedure en die klopt niet bij de KPN.
Dat is zonde, want het kant vaste klanten wegjagen naar een andere, vaak minder goede provider.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door Costnix »

Bij de concurrenten van de KPN doen ze het zelfde. Na een contract van bepaalde duur, wordt deze automatisch omgezet in eentje van onbepaalde duur., die elke maand opgezegd kan worden.
Het is bepaald niet netjes wat de KPN en zijn concurrenten doen.
Een mailtje, dat het contract binnenkort afloopt, zou heel handig zijn voor de klant.
Maar KPN wilt als klant behouden en maakt geen slapende hond (klant) wakker.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

AHaa schreef:
20 mei 2019 08:35
@Lady1234 Ik wil graag met u een contract aangaan van 2 maanden voor het tarief van 40 euro. Dit betreft de aankoop van een stofzuiger van 80 euro.
Na die 2 maanden is de stofzuiger van u, maar ik blijf na die 2 maanden wel elke maand 40 euro incasseren. Wat vindt u daarvan?

Had ik eerder kunnen reageren. Jazeker. Maar had ik dan een ander antwoord van KPN gekregen?
Ik koop geen telefoon op afbetaling, iets anders trouwens ook niet, maar zou ik door omstandigheden mij daartoe gedwongen voelen, dan zou ik heel strikt in de gaten houden tot wanneer mijn verplichting loopt.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door k2p »

Costnix schreef:
20 mei 2019 08:55
Bij de concurrenten van de KPN doen ze het zelfde. Na een contract van bepaalde duur, wordt deze automatisch omgezet in eentje van onbepaalde duur., die elke maand opgezegd kan worden.
Het is bepaald niet netjes wat de KPN en zijn concurrenten doen.
Niet waar. Ik heb bij Tele2 een contract voor 25 euro per maand abonnement + 15 euro per maand toestelkosten. Na de eerst 24 maanden is de 15 euro toestelkosten vanzelf verdwenen.

Ik zou bijna willen zeggen "Goed werk, Tele2". Maar eigenlijk is het gewoon, conform afspraak/contract.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door alfatrion »

AHaa schreef:
20 mei 2019 08:28
@alfatrion Ik heb de documenten wel door gelezen, maar kan door het taalgebruik er niets van maken. Het betreft bij mijn abonnement geen gratis telefoon.
Er is een aparte overeenkomst getekend tussen KPN Finance en mij voor de duur van 24 maanden.
Als de kosten zijn gespecificeerd (zoveel voor de telefoon en zoveel voor het abonnement) of de telefoon en het abonnement niet gelijktijdig bij dezelfde partij zijn afgesloten, dan hoort je bericht hier niet thuis, omdat je casus dan geen gelijkenis vertoond.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door grun »

AHaa schreef:
20 mei 2019 08:39
Waar het om gaat is de procedure en die klopt niet bij de KPN. Dat is zonde, want het kant vaste klanten wegjagen naar een andere, vaak minder goede provider.
Zoals iemand al eerder voorstelde, U zou kunnen overwegen naar Simyo te gaan want daar kunt u wel per maand opzeggen. Dat is net zo'n goede provider als KPN zelf en ze maken ook gebruik van de KPN infrastructuur. Simyo is de budget dochter van KPN voor bellen, net zoals Telfort de budget dochter van KPN voor internet en tv is (of beter gezegd was).

AHaa
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jul 2008 21:08

Re: Gedwongen verlenging jaarabonnement na afbetalen apparatuur

Ongelezen bericht door AHaa »

alfatrion schreef:
20 mei 2019 10:25
AHaa schreef:
20 mei 2019 08:28
@alfatrion Ik heb de documenten wel door gelezen, maar kan door het taalgebruik er niets van maken. Het betreft bij mijn abonnement geen gratis telefoon.
Er is een aparte overeenkomst getekend tussen KPN Finance en mij voor de duur van 24 maanden.
Als de kosten zijn gespecificeerd (zoveel voor de telefoon en zoveel voor het abonnement) of de telefoon en het abonnement niet gelijktijdig bij dezelfde partij zijn afgesloten, dan hoort je bericht hier niet thuis, omdat je casus dan geen gelijkenis vertoond.
Bij afsluiten waren het twee contracten. Echter heeft KPN deze samengevoegd en is men "vergeten" dat het twee delen waren.
Precies zoals hierboven is vermeld als situatie 2

Gesloten