LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door MrMancunian »

Afgelopen zaterdag vond ik een briefje in de bus dat er 's middags 5 pakketten bij de buren waren afgeleverd. 's Avonds waren de buren niet thuis, waardoor ik ze toen niet heb kunnen ophalen. Op zondagochtend, 8:30 uur, stond er een jongedame aan de deur met de mededeling dat er 5 pakketjes van H&M bij mij afgeleverd waren en dat die verkeerd bezorgd waren. Of ze ze mee mocht nemen. Ik had de pakketten nog niet in huis en ik was niet gecharmeerd van het tijdstip waarop ze aanbelde, dus ik heb haar duidelijk gemaakt dat ze weg moest gaan. Maandagavond heb ik de pakketten bij de buren opgehaald, en wat bleek, ze waren gericht aan 5 verschillende mensen, maar wel allemaal op mijn adres. Toen snapte ik opeens ook wat de jongedame zondagochtend kwam doen en wat er aan de hand was: pakketfraude.

Dinsdagochtend heb ik contact met H&M opgenomen en werd er gezegd dat ik de pakketten terug moest sturen, omdat de facturen anders zouden blijven komen. De accounts werden wel geblokkeerd. Nu zijn het niet 5 kleine pakketjes, dus ik heb aangegeven dat ik verwacht dat H&M een bezorger stuurt om de pakketten hier op te halen. Het zijn niet mijn pakketten, ik heb geen enkele overeenkomst met H&M gesloten en ik heb geen bezorgdienst. Daarop werd me verteld dat ze daar niet aan kunnen beginnen en dat ik dat dan uiteindelijk maar aan het incassobureau moest uitleggen als het zover kwam. Ik heb gezegd dat ik dat een vreemde reactie vond en dat ik het raar vind dat ik moeite moet doen en kosten moet maken (telefoonkosten, benzine) om een probleem op te lossen waar ik absoluut niet om heb gevraagd. De kosten, zo werd mij verteld, mocht ik declareren door een account op de website aan te maken en zodoende krediet te krijgen om producten bij H&M te kopen. Dat lijkt me helemaal de omgekeerde wereld! Maandagavond kreeg mijn vrouw hetzelfde te horen toen zij hierover belde.

Dinsdagavond stond de jongedame in kwestie weer voor de deur. Ze vertelde dat haar dochter de pakketten per ongeluk op het verkeerde adres had laten bezorgen en over de verschillende namen verklaarde ze dat ze de pakketten weg ging geven aan familie. Ik hoefde me geen zorgen te maken, want het was met cadeaukaarten betaald. U heeft inmiddels wel begrepen dat ik Gekke Gerrit niet ben; ik heb haar verteld dat de pakketten weg zijn gebracht en dat ze hier dus niet meer zijn. Van haar gaan we dus waarschijnlijk niets meer horen.

Ik heb m'n klacht nogmaals bij H&M neergelegd, nu via Facebook, en ik werd wederom teruggebeld door een medewerker die vertelde dat er geen enkele andere mogelijkheid was dan de pakketten via PostNL terug te sturen. Ze hadden geen contract voor een ophaaldienst, dus ze konden niets voor me doen. Er werd nogmaals op gewezen dat ik facturen en aanmaningen zou blijven krijgen en dat ik het dan uiteindelijk maar aan het incassobureau moest uitleggen.

We hebben nu 3 keer contact gezocht met H&M hierover en 3 keer krijgen we hetzelfde verhaal. Ik ben van mening dat we redelijkerwijs genoeg hebben gedaan om het probleem voor ze op te lossen, maar er is geen enkele bewegingsruimte bij hen. Sta ik in mijn recht als ik het hierbij laat en de pakketten ongeopend opberg in de kelder, totdat ze het komen halen?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door yan »

Geef bij H&M aan dat u zich beroept op "ongevraagde toezending" (7:7 lid 2 BW) en u dus de pakketten gewoon mag houden en tot geen enkele manier verplicht kan worden tot het terugsturen ervan of het betalen van een factuur.

Uit coulance wilt u H&M de mogelijkheid bieden om de pakketten op te halen, maar u bent niet verplicht deze zelf (op eigen kosten) terug te gaan sturen.

Het postorder bedrijf hoeft namelijk ook niet te verwachten dan een consument (welke geen eens klant is) voor koerier gaat spelen.

Mocht u toch een factuur krijgen op uw adres, dan zal deze vanzelfspekend ook met de verkeerde benaming zijn: deze kunt u gewoon terug sturen met de vermelding "woont niet op dit adres"

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

MrMancunian schreef:Sta ik in mijn recht als ik het hierbij laat en de pakketten ongeopend opberg in de kelder, totdat ze het komen halen?
Zeker. De pakketten zijn niet voor u bestemd en de brieven die volgen ook niet. Ik zou deze enveloppen gewoon ongeopend retour sturen met daarop de mededeling "retour, persoon woont hier niet".

U zou richting H&M nog een keer kunnen aangeven dat verder contact hierover zeer ongewenst is en dat u ieder verder schrijven aanmerkt als een agressieve handelspraktijk. Dit maakt een procedure bij de rechtbank mogelijk (niet dat u die route moet volgen) en u kunt klagen bij de ConsuWijzer (niet dat zij hier iets mee zullen doen). Deze personen staan niet bij u ingeschreven, dus verwacht ik dat dit niet verder gaat dan incassobureau's. Mocht het wel tot een procedure bij de rechtbank komen, dan heeft u een leuke tegenvordering: met rust gelaten worden op straffe van een dwangsom en een verklaring voor recht dat H&M jegens u een agressieve handelspraktijk hebben verricht.
MrMancunian schreef:Ik heb gezegd dat ik dat een vreemde reactie vond en dat ik het raar vind dat ik moeite moet doen en kosten moet maken (telefoonkosten, benzine) om een probleem op te lossen waar ik absoluut niet om heb gevraagd. De kosten, zo werd mij verteld, mocht ik declareren door een account op de website aan te maken en zodoende krediet te krijgen om producten bij H&M te kopen. Dat lijkt me helemaal de omgekeerde wereld!
Niet alleen dat, maar het ook nog eens gedwongen winkelnering.
yup schreef:Geef bij H&M aan dat u zich beroept op "ongevraagde toezending" (7:7 lid 2 BW) en u dus de pakketten gewoon mag houden en tot geen enkele manier verplicht kan worden tot het terugsturen ervan of het betalen van een factuur.
Dat gaat hier niet op. H&M heeft de pakketten niet ongevraagd verzonden.
NeoDutchio schreef:Principes en poot stijf houden is leuk, maar kost zo ontzettend veel tijd. U bent niet redelijkerwijs bezig en verwacht van een postorderbedrijf om een koerier langs te sturen. Dat staat in totaal geen verhouding tot de poging tot oplichting. Op dit moment bent u ook slachtoffer van (poging tot) oplichting, maar in het oplossen heeft u ook geen bewegingsruimte.
PostNL komt voor 50 cent extra (per pakketje) gewoon de pakketjes ophalen, als H&M daartoe opdracht geeft.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 09 nov 2017 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door MrMancunian »

NeoDutchio schreef:U moet echt tijd over hebben. Na het blijven communiceren met H&M nu ook al op diverse fora uw 'probleem' dumpen. Met de 5 pakketjes naar het dichtsbijzijnde PostNL gaan en ze daar kosteloos terug sturen was veel minder tijd geweest dan wat u nu allemaal al kwijt bent.
Principes en poot stijf houden is leuk, maar kost zo ontzettend veel tijd. U bent niet redelijkerwijs bezig en verwacht van een postorderbedrijf om een koerier langs te sturen. Dat staat in totaal geen verhouding tot de poging tot oplichting. Op dit moment bent u ook slachtoffer van (poging tot) oplichting, maar in het oplossen heeft u ook geen bewegingsruimte.
Als het echt om 5 kleine pakketjes zou gaan, dan zou ik er inderdaad niet zo'n probleem van maken. Helaas zijn het niet 5 kleine pakketjes, het zijn 5 grote pakketten. Verder zou het fijn zijn als u inhoudelijk zou reageren op het probleem, in plaats van mij terecht te wijzen over hoeveel tijd dit wel niet kost. Als iedereen die dit overkomt zich laat leiden door de eisen van H&M zullen ze het probleem ook niet willen aanpakken. Als je als bedrijf toestaat dat er binnen een korte tijd 5 bestellingen met 5 verschillende namen op 1 adres gedaan kunnen worden, dan vraag je om dit soort problemen. En dan is het wel heel makkelijk om die problemen neer te leggen bij iemand die er écht niets mee te maken heeft.
NeoDutchio schreef:Het gaat hier om oplichting. Maar wel bedankt voor uw tip. Vanaf nu koop ik alles nog online en vul een andere naam in. Ik zeg gewoon dat ik niets besteld heb, de facturen kan ik verscheuren aangezien ze niet op mijn naam staan en de spullen mag ik houden omdat ze 'ongevraagd' zouden zijn.
Over de poging tot oplichting denkt de politie anders. Aangezien alleen mijn adres is gebruikt, en niet mijn persoonsgegevens, ben ik niet het slachtoffer van fraude.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door yan »

U bied ze een prima oplossing: namelijk ze kunnen het komen/laten ophalen.

H&M is hier niet de partij welke eisen kan stellen aan wat u zou moeten doen, zij zijn inderdaad zo onhandig geweest om zonder goede controle de pakketten op te sturen naar uw adres. Wat voor een contracten ze met bezorgdiensten hebben is niet relevant en al helemaal niet uw probleem. Als ze de spullen graag terug willen kunnen ze prima een ophaalafspraak door de bezorgdienst laten maken, daar is geen contract voor nodig.

Gewoon nog eenmalig reageren: willen ze het terug dan kunnen ze binnen 30 (?) dagen een ophaal afspraak inplannen.

MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door MrMancunian »

yan schreef:U bied ze een prima oplossing: namelijk ze kunnen het komen/laten ophalen.

H&M is hier niet de partij welke eisen kan stellen aan wat u zou moeten doen, zij zijn inderdaad zo onhandig geweest om zonder goede controle de pakketten op te sturen naar uw adres. Wat voor een contracten ze met bezorgdiensten hebben is niet relevant en al helemaal niet uw probleem. Als ze de spullen graag terug willen kunnen ze prima een ophaalafspraak door de bezorgdienst laten maken, daar is geen contract voor nodig.

Gewoon nog eenmalig reageren: willen ze het terug dan kunnen ze binnen 30 (?) dagen een ophaal afspraak inplannen.
En wat is de consequentie dan als ze die termijn van 30 dagen overschrijden? Het zijn nog steeds niet mijn pakketten, dus ik kan ze daarna niet zomaar weggooien.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een computersysteem kan niet bijhouden op welke naam en welk adres er besteld wordt en zal dus ook niet ingrijpen bij meerdere bestellingen.
U praat ook over kosten, over welke kosten heeft u het? U heeft 1 keer gebeld met H&M waarna de accounts geblokkeerd zijn. U betaald daar normale belkosten over. Hoeveel cent zou het geweest zijn? Dan het vriendelijke verzoek om de pakjes in te leveren bij het dichtsbijzijnde PostNL punt. U praat over benzinekosten, dus u heeft een auto. Als iemand toch even boodschappen gaat doen, of ergens heen moet, gooi het in de auto en drop het af bij het punt.
Noem mij dan makkelijk, meewerkend en meedenkend, maar het zou bij mij niet in mijn hoofd opkomen om dwars te gaan liggen, eissen te stellen, zelfs met wetteksten te gaan smijten. Ik zou gewoon even meewerken. Laat het alles bij elkaar 1 euro kosten voor u om op te lossen, heeft u een goed gevoel aangezien u een fraude geval aangepakt heeft, u heeft weer een spannend verhaal op een volgende verjaardag en wie weet had u nog een leuke attentie gekregen van H&M.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door Cro »

Hou er wel rekening mee dat dit soort zaken, ook voor jou nadelig kunnen zijn, in het minst erge geval kan H&M jouw adres blacklisten zodat je niet meer bij hun kan bestellen als de pakketten inderdaad niet teruggaan en er aanmaningen en incassobureau's in het spel komen. Ik het ergste geval kan het echter zo zijn dat je deze gegevens bij een 3de partij in een systeem komen, waar hoewel dit eigenlijk niet mag, niet direct tegen opgetreden wordt en je in een situatie komt waarbij meerdere partijen die van die data gebruik maken niet meer op jouw adres willen leveren, ook al is deze situatie niet door jou veroorzaakt.

Iets dat natuurlijk zeer vervelend kan zijn, misschien heb je niets met H&M, maar als door een akkefietje als dit straks bijv. Coolblue ook niet meer op dit adres wil leveren omdat een bepaalde risico analyse aangeeft dat het risico te groot is terwijl je wel een fervent shopper bent bij Coolblue om maar een voorbeeld te noemen is dat natuurlijk niet prettig.

Wat dit soort zaken betreft kan het dus handig zijn om de zaak niet principieel op de spits te drijven en toch maar gewoon terug te sturen om niet in de toekomst door allemaal hoepels te moeten springen mocht een situatie als bovenstaande zich voordoen.
MrMancunian schreef:
yan schreef:U bied ze een prima oplossing: namelijk ze kunnen het komen/laten ophalen.

H&M is hier niet de partij welke eisen kan stellen aan wat u zou moeten doen, zij zijn inderdaad zo onhandig geweest om zonder goede controle de pakketten op te sturen naar uw adres. Wat voor een contracten ze met bezorgdiensten hebben is niet relevant en al helemaal niet uw probleem. Als ze de spullen graag terug willen kunnen ze prima een ophaalafspraak door de bezorgdienst laten maken, daar is geen contract voor nodig.

Gewoon nog eenmalig reageren: willen ze het terug dan kunnen ze binnen 30 (?) dagen een ophaal afspraak inplannen.
En wat is de consequentie dan als ze die termijn van 30 dagen overschrijden? Het zijn nog steeds niet mijn pakketten, dus ik kan ze daarna niet zomaar weggooien.
Uit mijn hoofd zit er ergens een verjaringstermijn van 2 of 5 jaar, waarna ze de pakketten niet meer alsnog op kunnen eisen.

MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door MrMancunian »

NeoDutchio schreef:Een computersysteem kan niet bijhouden op welke naam en welk adres er besteld wordt en zal dus ook niet ingrijpen bij meerdere bestellingen.
Als applicatieontwikkelaar weet ik uit ervaring dat een controle op adres heel simpel in te bouwen is.
NeoDutchio schreef:U praat ook over kosten, over welke kosten heeft u het? U heeft 1 keer gebeld met H&M waarna de accounts geblokkeerd zijn. U betaald daar normale belkosten over. Hoeveel cent zou het geweest zijn? Dan het vriendelijke verzoek om de pakjes in te leveren bij het dichtsbijzijnde PostNL punt. U praat over benzinekosten, dus u heeft een auto. Als iemand toch even boodschappen gaat doen, of ergens heen moet, gooi het in de auto en drop het af bij het punt. Noem mij dan makkelijk, meewerkend en meedenkend, maar het zou bij mij niet in mijn hoofd opkomen om dwars te gaan liggen, eissen te stellen, zelfs met wetteksten te gaan smijten. Ik zou gewoon even meewerken. Laat het alles bij elkaar 1 euro kosten voor u om op te lossen, heeft u een goed gevoel aangezien u een fraude geval aangepakt heeft, u heeft weer een spannend verhaal op een volgende verjaardag en wie weet had u nog een leuke attentie gekregen van H&M.
U heeft uw punt gemaakt, u vindt dat het een kleine moeite is allemaal. Ik vind het echter een kleine moeite voor een bedrijf om zelf te zorgen dat hun spullen terugkomen. Als iemand u belt dat uw portemonnee in Amsterdam is gevonden, met daarin 900 euro, dan is uw reactie toch ook niet: "Ik woon in Tilburg, komt u het zelf even brengen?"

Moiseule58

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Voor mij zou dit ook een principekwestie zijn. H&M kan wel degelijk de pakketten op laten halen. Tip: doet u niets meer telefonisch, alleen schriftelijk en maak foto’s van de pakketten en alle post die eventueel volgt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

MrMancunian schreef: Als iemand u belt dat uw portemonnee in Amsterdam is gevonden, met daarin 900 euro, dan is uw reactie toch ook niet: "Ik woon in Tilburg, komt u het zelf even brengen?"
Deze vergelijking slaat kant noch wal. Als ik mijn portemonnee verlies is dat mijn eigen verantwoordelijkheid. Hier wordt fraude gepleegt en kan makkelijk rechtgezet worden.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS is er niet verantwoordelijk voor at H&M is opgelicht. Er is juridisch gezien niets mis met het standpunt "kom maar ophalen".

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door yan »

NeoDutchio schreef:
MrMancunian schreef: Als iemand u belt dat uw portemonnee in Amsterdam is gevonden, met daarin 900 euro, dan is uw reactie toch ook niet: "Ik woon in Tilburg, komt u het zelf even brengen?"
Deze vergelijking slaat kant noch wal. Als ik mijn portemonnee verlies is dat mijn eigen verantwoordelijkheid. Hier wordt fraude gepleegt en kan makkelijk rechtgezet worden.
En als H&M iets opstuurt naar iemand die niets heeft besteld is dan ook hun eigen verantwoordelijkheid.

Moiseule58

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

alfatrion schreef:TS is er niet verantwoordelijk voor at H&M is opgelicht. Er is juridisch gezien niets mis met het standpunt "kom maar ophalen".
Sterker nog, de pakketten kunnen om wat voor reden dan ook niet aankomen bij H&M als TS deze retour stuurt. Dan ligt de bewijslast bij TS. Dit gevonden bij Consuwijzer,

Quote/Wanneer heb ik geen bewijs nodig?
Veel verkopers bezorgen zelf de spullen en halen ze ook weer op. Dat heeft voor u een groot voordeel. U hoeft dan niet te bewijzen dat u het product hebt opgestuurd. En als een product tijdens het vervoer beschadigt, hoeft u niets te betalen. Hiervoor is de verkoper verantwoordelijk/unquote

MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door MrMancunian »

Moiseule58 schreef:Sterker nog, de pakketten kunnen om wat voor reden dan ook niet aankomen bij H&M als TS deze retour stuurt. Dan ligt de bewijslast bij TS.
Dit is inderdaad één van de overwegingen om het niet zelf weg te brengen. Daarmee accepteer ik aansprakelijkheid voor het correct aankomen van de pakketten...

Rebeldoom
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mar 2015 20:21

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door Rebeldoom »

NeoDutchio schreef:U moet echt tijd over hebben. Na het blijven communiceren met H&M nu ook al op diverse fora uw 'probleem' dumpen. Met de 5 pakketjes naar het dichtsbijzijnde PostNL gaan en ze daar kosteloos terug sturen was veel minder tijd geweest dan wat u nu allemaal al kwijt bent.
Principes en poot stijf houden is leuk, maar kost zo ontzettend veel tijd. U bent niet redelijkerwijs bezig en verwacht van een postorderbedrijf om een koerier langs te sturen. Dat staat in totaal geen verhouding tot de poging tot oplichting. Op dit moment bent u ook slachtoffer van (poging tot) oplichting, maar in het oplossen heeft u ook geen bewegingsruimte.
Ik zie dat u anders ook genoeg tijd over heeft aangezien u er een sport van maakt om deze TO zowel hier als op het Kassa forum terecht te wijzen.

Mijn inziens is TO geen partij in deze. En ik geef TO groot gelijk dat hij uit principe niets verder onderneemt. Het is wel heel makkelijk om je ‘klanten’ te vragen pakketten terug te sturen en vervolgens je eigen interne problemen niet op te lossen. TO is niet de eerste die dit overkomt en zal ook niet de laatste zijn, als iedereen als makke schaapjes doet wat H&M van hen vraagt.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Deze zou namelijk moeten bewijzen dat hij/zij niets besteld heeft.
Onzin.
NeoDutchio schreef:Wat als.... wat als het huis nu afbrand waar die dozen inliggen, dan is ts ook verwantwoordelijk.
Ik kan me zomaar voorstellen dat de rechter zou oordelen dat H&M de dozen, dan maar eerder had moet komen afhalen. Dit gewoon bangmakerij.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door yan »

Inderdaad Onzin,

H&M moet bewijzen dat hij ze wel besteld heeft EN dat hij ze ontvangen heeft.
Dat kunnen ze beide niet.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

H&M kan bewijzen dat TS deze spullen heeft ontvangen, omdat hij dit aan H&M heeft aangegeven.

Moiseule58

Re: Onterecht 5 pakketten ontvangen, H&M weigert ophalen

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Persoonlijk begrijp ik NeoDutchio wel. Het is een kleine moeite om een pakje retour te sturen. Maar het gaat hier om vijf grote pakketten. Op het moment dat TS deze retour stuurt wordt hij verantwoordelijk voor deze pakketten. En aangezien het hier heel duidelijk om oplichting/fraude gaat, zal de inhoud niet bestaan uit een paar goedkope shirtjes.

Gesloten