LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] grootverbruik energie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
diana1234
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:08

grootverbruik energie

Ongelezen bericht door diana1234 »

Beste lezer,

In sept 2015 heb ik een hal gehuurd om een bedrijfje in te starten. Toen ik een stroom contract had afgesloten (bij Essent) kreeg ik een mail van Enexis dat ik een contract moest onder tekenen en terug sturen, omdat hun de hoofdleverancier zijn omdat in het pand wat ik had gehuurd een grootverbruik aansluiting zit. Oke, zo gezegd zo gedaan. (Ik wist niet beter dan dat dit bij het pand zat en dat ik dit ook had kunnen weigeren wat ik maar al te graag gedaan had.) Na 2 jaar werd ik gebeld door de huurbaas dat het pand verkocht is. Oké prima mijn contract zat er op dus al mijn contracten opgezegd en de sleutel in geleverd op 28-08-2017. Essent netjes op tijd op ge zegt allemaal geen probleem.

Omdat ik op een gegeven moment nog steeds facturen van Enexis en fudura (het meet bedrijf omdat alles op afstand uitgelezen wordt) bleef ontvangen ben ik gaan bellen waar zijn de facturen van hoe kan dit ik zit daar niet meer. Ja mevrouw de nieuwe eigenaar heeft aangegeven dat hij de aansluiting niet wilt en een nieuwe aansluiting aan laat leggen. Oké??? kan dat dan?? ja dat mag hij. En nu?.... Alles staat op mijn naam dus de nieuwe eigenaar heeft mijn aansluiten laten afsluiten waarvan ik een rekening heb ontvangen van €829,47 daarvan is €591,06 Afsluitkosten €25,02 stroom wat na mijn sleutel overdracht nog verbruikt is €15,18 Contract transportvermogen €1,50 Vastrecht transportdienst €52,75 Vastrechtaansluitdienst en €143,96 btw. een factuur van €131,02 waarvan €49,12 Ingekocht netverlies €68,46 energieheffing - €9,30 Heffingskorting en €22,74 btw. een factuur van fudura €58,96 dienst verlening. Oké... Nou na uren aan de telefoon gezeten te hebben kwam ik er dus ook nog achter dat ik verplicht ben om de aansluiten te laten verwijderen dit gaat over een bedrag van €5586,40 ex btw ex maatwerk en ex meetlengte. Tot dat deze afgesloten aansluiting verwijderd word moet ik €84,01 per maand Vastrecht betalen en €58,96 dienstverlening. Ik heb gevraagd wat er gebeurd als ik de aansluiting niet laat verwijderen, daar kreeg ik als antwoord op dat ik dan maandelijks een bedrag van €84,01 verschuldigd ben tot dat ik de aansluiting als nog laat verwijderden of hope dat ooit iemand je aansluiting overneemt.

Dus dit heeft me tot nu toe al €1221,38 gekost en de grootste koste post moet nog komen. geen idee hoe hoog dit kan op lopen hoe lang is de kabel die er ligt die ik per meter moet betalen? In het minsten geval als er dus niks bij komt geen maat en kabel werk ben ik totaal €8115,03 kwijt (inclusief de kosten hierboven). Wie kan mij hierin adviseren? Zijn deze kosten terecht? Ook heb ik al heel wat juristen gesproken en die komen niet verder als dat ik maar beter een advocaat kan nemen die €200,- per uur kosten ze verwachten dan dat ze er een paar uur mee bezig zijn om uit te zoeken wat mijn rechten zijn. Stel dat ik dat doe ben ik nog meer kwijt als het allemaal blijkt dat ik toch verantwoordelijk ben voor de kosten. Helaas had ik dus ook mijn rechtsbijstandsverzekering op gezegt daar kan ik geen aanspraak meer op maken omdat het voor val pas ontdekt is na dat ik de verzekering beeindigt heb.

alvast heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal en ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen of hier ook mee te maken heeft gehad en hoe die dit op gelost heeft.

Mvg Diana

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: grootverbruik energie

Ongelezen bericht door yan »

diana1234 schreef:Dus dit heeft me tot nu toe al €1221,38 gekost
Hoe kan het dit u "al hebben gekost" heeft u zonder dat u het redelijk vond de factuur gewoon betaald ?
Indien het automatisch is afgeschreven kunt u het bedrag terugboeken.

U hoeft enkel te betalen waar u vóór de sleutel overdracht gebruik van heeft gemaakt (dus evt vastrecht en transport kosten tot die periode)
Alle kosten die daarna komen (dus ook de afsluit kosten) zijn voor de nieuwe eigenaar, deze koop namelijk het pand zoals het is, dus met uw aansluiting, als het dan anders moet, dan dient deze dit zelf te regelen/betalen

diana1234
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:08

Re: grootverbruik energie

Ongelezen bericht door diana1234 »

Bedankt voor je reactie, Ja zo vind ik het ook maar zo vinden hun het niet omdat alles op mijn naam staat komt alles bij mij aan, de nieuwe eigenaar heeft dit geweigerd bij Enexis daardoor komt Enexis bij mij. Ik heb van alles geprobeerd en inderdaad heb ik het zelf over gemaakt omdat ik niet verder kom en alles duid erop dat dit mijn kosten zijn en ik heb geen zin in verhogingen, mocht het blijken dat de kosten onterecht zijn zal ik deze kosten weer terug verhalen. Het enige waar ik recht op heb volgens Enexis is de €25 die verbruikt is na de sleutel overdracht. Mijn huurbaas heeft alles verkocht hoe het er op dat moment bij stond dus ik nam aan ook inclusief grootverbruik ik wist ook niet beter als dat het bij het pand hoorde. Dat ding zit in een hok aan het gebouw vast. Ik heb het nog nooit gezien je kunt er ook niet bij komen. Het zit er misschien al 50 jaar of langer. Ik Heb 2 jaar lang te veel energie kosten betaald want ik had deze aansluiting niet eens nodig en nu moet ik ook nog eens alles laten verwijderen.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: grootverbruik energie

Ongelezen bericht door yan »

Wat Enexis vind en/of wat de nieuwe eigenaar wilt is niet jouw probleem.
Jij hebt betaald voor de energie die je gebruikte, nu zit je er niet meer dus hoef je dat ook niet te doen.

De rest moet Enexis maar met de nieuwe eigenaar regelen.
Reageer naar Enexis dat jij geen eigenaar (meer) bent van het pand en de aansluiting en dat ze voor meer informatie zich tot de nieuwe eigenaar moeten wenden en dat jij er verder niet meer over lastig gevallen wilt worden.

diana1234
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:08

Re: grootverbruik energie

Ongelezen bericht door diana1234 »

Ok dat heb ik geprobeerd. Ze zeggen vroeger was dat zo maar omdat ze teveel problemen hebben over wie het gaat betalen word het op iemands naam gezet en daar is het voor.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: grootverbruik energie

Ongelezen bericht door HADES2001 »

diana1234 schreef:Ok dat heb ik geprobeerd. Ze zeggen vroeger was dat zo maar omdat ze teveel problemen hebben over wie het gaat betalen word het op iemands naam gezet en daar is het voor.
Oh dat is makkelijk, komt er ongeveer op neer dat ze uw naam en de nieuwe eigenaar op een dartbord hangen, pijltje gooien en de dichtsbijzijnde mag betalen... zo werkt het niet in de maatschappij er zijn regels over, dat hun daar in het verleden veel problemen mee hebben gehad is niet uw probleem.
Gezien de best wel hoge kosten zou ik aanraden een keertje je rechtsbijstand erbij te halen (als je die hebt) misschien dat die een paar tips hebben over hoe u dit het beste en snelste kan aanpakken.

diana1234
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:08

Re: grootverbruik energie

Ongelezen bericht door diana1234 »

Nou mijn rechtsbijstand had ik ook op gezet omdat ik ging stoppen dus daar kan ik geen aanspraak meer op maken. Mijn particulieren telt niet omdat het over bedrijfsmatig conflict gaat. Ook heb ik al heel wat mensen gesproken en niemand kan mij een advies geven omdat ze niet weten hoe het nou eigelijk zit daardoor kom ik steeds bij Enexis uit en die zegt dat het mijn probleem is.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: grootverbruik energie

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Oh niet helemaal wakker vandaag las over het zakelijke heen
Probeer het is hier https://www.higherlevel.nl/forum/
Hier worden eigenlijk alleen maar zakelijke dingen besproken tros radar is meer voor consumenten

diana1234
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:08

Re: grootverbruik energie

Ongelezen bericht door diana1234 »

O sorry dat wist ik niet ik ga meteen even de website bezoeken bedankt voor de tip

Gesloten