LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pensioen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
pelly
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:38

pensioen

Ongelezen bericht door pelly »

Geachte radar medewerkers
Het volgende wil ik u even meedelen
Ik ontvang mijn AOW en mijn pensioen uit Nederland van het SVB
17 jaar geleden ben ik gescheiden,en toen heb ik een handtekening gezet dat mijn ex ook meedeelt in mijn pensioen.
In 2016 heb ik een nabetaling gekregen van BPF bouw omdat er 6jaar vergeten was om uit te betalen,
En ook daar zou mijn ex in meedelen.
Nu 2017 ben ik er achter gekomen dat mijn ex ook dit geld heeft geweigerd,ben hier ingedoken en heb eens nagevraagd bij het pensioenfonds (BPF bouw) hoe dat zit.
Volgens mij komt dit geld mij dan toe omdat ik daarvoor betaald heb, dit is in de loop van de jaren van mijn salaris ingehouden.
Maar nee wordt gezegd, dat geld heeft u geen recht op en gaat in de grote pot.
In mijn beleving is dit diefstal, geld waarvoor ik jaren betaald heb.
Ik ben vast niet de enige die dit is overkomen
Kunnen pensioenfondsen dit zo maar doen? En is er iets aan te doen?
Met vr groeten
Ferdinand Hulsink
Sudstrasse 7
49843 Uelsen
Tel:0049 5942988350

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: pensioen

Ongelezen bericht door Moneyman »

pelly schreef:Geachte radar medewerkers
Het volgende wil ik u even meedelen
Ik ontvang mijn AOW en mijn pensioen uit Nederland van het SVB
17 jaar geleden ben ik gescheiden,en toen heb ik een handtekening gezet dat mijn ex ook meedeelt in mijn pensioen.
In 2016 heb ik een nabetaling gekregen van BPF bouw omdat er 6jaar vergeten was om uit te betalen,
En ook daar zou mijn ex in meedelen.
Nu 2017 ben ik er achter gekomen dat mijn ex ook dit geld heeft geweigerd,ben hier ingedoken en heb eens nagevraagd bij het pensioenfonds (BPF bouw) hoe dat zit.
Volgens mij komt dit geld mij dan toe omdat ik daarvoor betaald heb, dit is in de loop van de jaren van mijn salaris ingehouden.
Maar nee wordt gezegd, dat geld heeft u geen recht op en gaat in de grote pot.
In mijn beleving is dit diefstal, geld waarvoor ik jaren betaald heb.
Ik ben vast niet de enige die dit is overkomen
Kunnen pensioenfondsen dit zo maar doen? En is er iets aan te doen?
Met vr groeten
Ferdinand Hulsink
Sudstrasse 7
49843 Uelsen
Tel:0049 5942988350
Jij was en bent niet de begunstigde, maar je ex. Die mag het dus accepteren of weigeren, maar waarom zou een weigering ineens inhouden dat jij dan recht op dat geld hebt? Jij bent geen begunstigde.

blondy35MK
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2017 14:19

Re: pensioen

Ongelezen bericht door blondy35MK »

Geachte heer Hulsink,
De vraag valt en staat met wat is vastgelegd over de verdeling van de het ouderdomspensioen in het echtscheidingsconvenant.
Volgens mij is de Wet Verevening Pensioenrechten bij scheiding toegepast. Ook is de melding hiervan binnen twee jaar na scheiding bij het BPF Bouw gedaan.
Dit baseer ik op het feit dat het pensioenfonds het pensioen uitbetaalt aan uw ex.
Bij conversie van pensioenrechten vervalt bij overlijden van de ex partner het restant aan het pensioenfonds.
Dit is bij u niet het geval.
Het pensioen is betaalbaar gesteld door het pensioenfonds op basis van een wettelijke overeenkomst. Door dit betaalbaar stellen is uw ex hierover belasting verschuldigd. Dat zij vervolgens de uitkering weigert wil nog niet zeggen dat u hierop recht heeft. Dit hangt af van wat in het pensioenreglement is afgesproken.
Met vriendelijke groet.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: pensioen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er een conversie van uw pensioen is geweest, waardoor uw ex een eigen recht had op een deel van uw pensioen, komt dat bij weigering van de ex u niet meer toe.

Het is een andere zaak als alleen de aanspraak van uw ex gewoon rechtstreeks uitbetaald zou worden. Als ex het dan niet wil, kunt u er mijns inziens aanspraak op maken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Uw ex-partner kan nog terugkomen op zijn beslissing om geen pensioen te willen. Dan kan het zijn dat het pensioenfonds alsnog het (achterstallige) deel van uw ex moet uitbetalen. Het zou dan niet handig zijn als het al aan u was uitgekeerd.

Gesloten