LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Willywilly
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2018 09:38

Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Willywilly »

Geachte,

vandaag heb ik bij de INGbank een bezwaar aangetekend tegen het verdwijnen van de TAN-code.
Ik heb aangegeven dat ik het niet veilig vind om op mijn mobiele telefoon te moeten bankieren. Ik doe NOOIT bankzaken op mijn mobiele telefoon, omdat deze gestolen kan worden of zoek kan raken. En dan heb ik geen mogelijkheid meer om mijn bankzaken te regelen.

Ik heb ook aangegeven dat ik een touch-screen erg gevoelig vind voor fouten. Ik tik soms verkeerd aan door mijn motoriek of ik zie het niet helemaal goed. Het is een te klein scherm.

Ik vind dat het mobiel bankieren onveilig is voor een oudere, zoals ik, het is niet klantvriendelijk. Ik heb ze voorgesteld de TAN-code te laten, zoals het nu werkt. Dan kan ik veilig thuis, op mijn eigen PC bankzaken regelen. Of de bank kan weer de overschrijvingskaarten herintroduceren.

Met vriendelijke groet,

Willy Faber.

Kunt u dit onderwerp in Radar aan de orde laten komen? Ik ben vast niet de enige die deze mening heeft.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Brahms »

Willywilly schreef:Geachte,

vandaag heb ik bij de INGbank een bezwaar aangetekend tegen het verdwijnen van de TAN-code.
Ik heb aangegeven dat ik het niet veilig vind om op mijn mobiele telefoon te moeten bankieren. Ik doe NOOIT bankzaken op mijn mobiele telefoon, omdat deze gestolen kan worden of zoek kan raken. En dan heb ik geen mogelijkheid meer om mijn bankzaken te regelen.

Ik heb ook aangegeven dat ik een touch-screen erg gevoelig vind voor fouten. Ik tik soms verkeerd aan door mijn motoriek of ik zie het niet helemaal goed. Het is een te klein scherm.

Ik vind dat het mobiel bankieren onveilig is voor een oudere, zoals ik, het is niet klantvriendelijk. Ik heb ze voorgesteld de TAN-code te laten, zoals het nu werkt. Dan kan ik veilig thuis, op mijn eigen PC bankzaken regelen. Of de bank kan weer de overschrijvingskaarten herintroduceren.

Met vriendelijke groet,

Willy Faber.

Kunt u dit onderwerp in Radar aan de orde laten komen? Ik ben vast niet de enige die deze mening heeft.
Het is inderdaad volkomen belachelijk dat ING klanten min of meer dwingt om een apparaat te gaan gebruiken welke met Apps werkt. Niet duidelijk wordt er echter aangegeven dat er eind 2018 wel een alternatief komt.
Het is natuurlijk kwalijk te noemen dat dit slecht wordt gecommuniceerd.
Overigens je wilt het niet geloven, de papieren ING overschrijvingskaart bestaat nog steeds, zie er nog wel eens een voorbij komen.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat de vaste bezoekers hier weten: ik heb niet eens een snert-phone. Zit wel in de planning, maar of ik ermee overweg ga kunnen? Ik zit inderdaad ook met motoriekproblemen. Zowel de grove als de fijne motoriek. Liever heb ik dat de ING net zo'n kastje als de Rabo maakt. Kost wel wat, maar dat lijkt me aanzienlijk veiliger dan een telefoontje dat inderdaad gehackt kan worden, of dat je kan verliezen.

Maar: mocht de ING dit doorzetten, dan zijn er natuurlijk altijd nog andere banken die graag nieuwe rekeninghouders verwelkomen. Nog maar even afwachten dus wat er gaat gebeuren.

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Brahms schreef:
Het is inderdaad volkomen belachelijk dat ING klanten min of meer dwingt om een apparaat te gaan gebruiken welke met Apps werkt. Niet duidelijk wordt er echter aangegeven dat er eind 2018 wel een alternatief komt.
Het is natuurlijk kwalijk te noemen dat dit slecht wordt gecommuniceerd.
Overigens je wilt het niet geloven, de papieren ING overschrijvingskaart bestaat nog steeds, zie er nog wel eens een voorbij komen.
De ING dwingt niemand om de mobiel bankieren app te gaan gebruiken. Voor klanten die geen mobiel (willen) gebruiken, komt een alternatief voor de tancodes. Tot eind 2018 blijven de huidige tancodes.

Volledig artikel https://www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_per ... n_ing.html

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door renewouters »

[ongefundeerde bewering verwijderd door moderatie]
qua veiligheid: mobiele OS-en en platform zijn veel veiliger om te bankieren dan een PC. Je hebt, inherent aan het systeem, al een meerlaagse beveiliging.
Laatst gewijzigd door Radar op 26 jan 2018 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde bewering verwijderd

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Wat de vaste bezoekers hier weten: ik heb niet eens een snert-phone. Zit wel in de planning, maar of ik ermee overweg ga kunnen? Ik zit inderdaad ook met motoriekproblemen. Zowel de grove als de fijne motoriek. Liever heb ik dat de ING net zo'n kastje als de Rabo maakt. Kost wel wat, maar dat lijkt me aanzienlijk veiliger dan een telefoontje dat inderdaad gehackt kan worden, of dat je kan verliezen.

Maar: mocht de ING dit doorzetten, dan zijn er natuurlijk altijd nog andere banken die graag nieuwe rekeninghouders verwelkomen. Nog maar even afwachten dus wat er gaat gebeuren.
Er is in android tegenwoordig een "simple mode", een setting waarmee iconen groter worden, en je niet lastig wordt gevallen met bepaalde pietepeuterige instellingen. (dat laatste is vaak een reden dat mensen voor android kiezen, je kan er naar hartenlust mee prutsen). Ook kan je een andere launcher, zegmaar de overkoepelende app die het uiterlijk van je toestel bepaald instellen, de launcher genaamd Big Launcher is bijvoorbeeld voor mensen met wensen zoals jij, gemaakt.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
witte angora schreef:Wat de vaste bezoekers hier weten: ik heb niet eens een snert-phone. Zit wel in de planning, maar of ik ermee overweg ga kunnen? Ik zit inderdaad ook met motoriekproblemen. Zowel de grove als de fijne motoriek. Liever heb ik dat de ING net zo'n kastje als de Rabo maakt. Kost wel wat, maar dat lijkt me aanzienlijk veiliger dan een telefoontje dat inderdaad gehackt kan worden, of dat je kan verliezen.

Maar: mocht de ING dit doorzetten, dan zijn er natuurlijk altijd nog andere banken die graag nieuwe rekeninghouders verwelkomen. Nog maar even afwachten dus wat er gaat gebeuren.
Er is in android tegenwoordig een "simple mode", een setting waarmee iconen groter worden, en je niet lastig wordt gevallen met bepaalde pietepeuterige instellingen. (dat laatste is vaak een reden dat mensen voor android kiezen, je kan er naar hartenlust mee prutsen). Ook kan je een andere launcher, zegmaar de overkoepelende app die het uiterlijk van je toestel bepaald instellen, de launcher genaamd Big Launcher is bijvoorbeeld voor mensen met wensen zoals jij, gemaakt.
Ik heb even op je link gekeken, sjohie, het ziet er goed uit. Dank je! Misschien ook iets voor de topicstarter (maar dat kan alleen hij zelf bepalen natuurlijk). Ik vraag me alleen af waar al die andere icoontjes blijven, en als je ze niet nodig hebt, waarom ze er dan allemaal op zitten. Maar - dat heeft niks met de vraag van de topicstarter te maken natuurlijk.

Tegen die tijd maar eens iemand opsnorren die er meer verstand van heeft... en wie weet is de eventuele chromecast er ook nog op te zetten?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door scontra »

Willywilly schreef:Geachte,

vandaag heb ik bij de INGbank een bezwaar aangetekend tegen het verdwijnen van de TAN-code.
Ik heb aangegeven dat ik het niet veilig vind om op mijn mobiele telefoon te moeten bankieren. Ik doe NOOIT bankzaken op mijn mobiele telefoon, omdat deze gestolen kan worden of zoek kan raken. En dan heb ik geen mogelijkheid meer om mijn bankzaken te regelen.
.
@willywilly,

Als u eerst eens de moeite had genomen om even de informatie van ING tot u te nemen dan had u uw bezwaar en dit topic niet hoeven schrijven.

EIND 2018 KOMT ER VOOR KLANTEN DIE GEEN SMARTPHONE GEBRUIKEN EEN ALTERNATIEF voor de huidige tan-code van ING.
Dus terug in uw mandje en afwachten wat het alternatief wordt. ;-)

stofzuigertje

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dat het verdwijnt mag wel, maar de kantoren zullen de mensen hierboven moeten helpen.

Wat het alternatief word hoor je dan wel, mobiel hoeft niet, en de ASN en Triodos bank hebben kastjes waarbij geen pinpas nodig is, gewoon een andere code intoetsen dus niet je pin en dan komt er een code om in te voeren.

Wel is het nadeel van dit soort kastjes dat als je batterij leeg is je een nieuwe moet aanvragen en enkele dagen niets meer kunt doen!
Dit is elke 3 tot 5 jaren tot nu toe helaas.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brahms schreef:Overigens je wilt het niet geloven, de papieren ING overschrijvingskaart bestaat nog steeds, zie er nog wel eens een voorbij komen.
Tsja. Anders krijg je hier weer mensen die klagen dat senioren worden gediscrimineerd. Of zoiets.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Brahms »

Moneyman schreef:
Brahms schreef:Overigens je wilt het niet geloven, de papieren ING overschrijvingskaart bestaat nog steeds, zie er nog wel eens een voorbij komen.
Tsja. Anders krijg je hier weer mensen die klagen dat senioren worden gediscrimineerd. Of zoiets.
Ze worden niet gediscrimineerd, ze kunnen zonder papieren overschrijvingskaarten niet bankieren.
Je moest eens weten, ze bestaan nog, mensen zonder internet.

Een beetje respect voor mensen tussen de 85 en 100+ kan geen kwaad. Heb er dagelijks mee te maken.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brahms schreef:
Moneyman schreef:
Brahms schreef:Overigens je wilt het niet geloven, de papieren ING overschrijvingskaart bestaat nog steeds, zie er nog wel eens een voorbij komen.
Tsja. Anders krijg je hier weer mensen die klagen dat senioren worden gediscrimineerd. Of zoiets.
Ze worden niet gediscrimineerd, ze kunnen zonder papieren overschrijvingskaarten niet bankieren.
Je moest eens weten, ze bestaan nog, mensen zonder internet.

Een beetje respect voor mensen tussen de 85 en 100+ kan geen kwaad. Heb er dagelijks mee te maken.
Vertel mij wat, dat ze niet daadwerkelijk gediscrimineerd worden :lol: . Niet voor niets schrijf ik dat ze erover klagen. Een wereld van verschil... En als je niet weet waar ik het over heb... lees dan de recente topics nog maar eens na.

Wat dat respect met mijn reactie te maken heeft? geen idee. Sowieso moet respect verdiend worden, dat krijg je niet alleen maar omdat je tot een bepaalde groep behoort. D;at zou pas discriminatie zijn :wink:

mh73

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb in de webshop zelfs een klant van halverwege de veertig, die de bestellingen nog betaald per overschrijvingskaart. Duurt best lang dan voordat het op de rekening staat.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik weet dat veel ouderen een tablet hebben, waarom dan niet de app hierop installeren?
Je kunt, als je het scherm dan nog te klein vindt, dit spreiden zodat alles makkelijk te lezen en in te vullen is.
Het is een misverstand dat alles straks alleen op een smartphone zou kunnen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
sjohie schreef:
witte angora schreef:Wat de vaste bezoekers hier weten: ik heb niet eens een snert-phone. Zit wel in de planning, maar of ik ermee overweg ga kunnen? Ik zit inderdaad ook met motoriekproblemen. Zowel de grove als de fijne motoriek. Liever heb ik dat de ING net zo'n kastje als de Rabo maakt. Kost wel wat, maar dat lijkt me aanzienlijk veiliger dan een telefoontje dat inderdaad gehackt kan worden, of dat je kan verliezen.

Maar: mocht de ING dit doorzetten, dan zijn er natuurlijk altijd nog andere banken die graag nieuwe rekeninghouders verwelkomen. Nog maar even afwachten dus wat er gaat gebeuren.
Er is in android tegenwoordig een "simple mode", een setting waarmee iconen groter worden, en je niet lastig wordt gevallen met bepaalde pietepeuterige instellingen. (dat laatste is vaak een reden dat mensen voor android kiezen, je kan er naar hartenlust mee prutsen). Ook kan je een andere launcher, zegmaar de overkoepelende app die het uiterlijk van je toestel bepaald instellen, de launcher genaamd Big Launcher is bijvoorbeeld voor mensen met wensen zoals jij, gemaakt.
Ik heb even op je link gekeken, sjohie, het ziet er goed uit. Dank je! Misschien ook iets voor de topicstarter (maar dat kan alleen hij zelf bepalen natuurlijk). Ik vraag me alleen af waar al die andere icoontjes blijven, en als je ze niet nodig hebt, waarom ze er dan allemaal op zitten. Maar - dat heeft niks met de vraag van de topicstarter te maken natuurlijk.

Tegen die tijd maar eens iemand opsnorren die er meer verstand van heeft... en wie weet is de eventuele chromecast er ook nog op te zetten?
Chromecast is wat een omfloerste term, het is zowel een techniek, waarbij je muziek en video vanuit een app (youtube, netflix, ik meen spotify, en bijvoorbeeld die van de NPO) die op een android telefoon of tablet draait, verstuurt via WiFi naar een apparaat wat daarmee om kan gaan, als dat "chromecast" de naam is van een zgn dongle, die je in de hdmi-aansluiting van een TV stopt, en die draadloos verzonden beeld of geluid oppikt, en toont op de tv. Maw de app moet kunnen "casten" en je moet een chromecast dongle hebben die 't kan ontvangen, en kan presenteren aan je TV.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:Heel cru en mijn toevoeging zal wel weer door de redactie verwijderd worden maar in de opgroei fase van kinderen leren ze alles van hun vader en moeder toch. Naarmate de kinderen ouder worden gaat het andersom en gaan de ouders van de kinderen leren en kunnen dus met wat bijsturing met het nieuwe tijdperk meegaan. Helaas gebeurd die manier van kennis tussen ouders en kind uitwisselen niet want het kind moet aan zijn/haar carrière werken een vooral veel geld genereren want status opbouwen is mega super cool. Pa en ma gaan hopeloos achterlopen en begrijpen er geen hout meer van en met wat mazzel is er een kind die wat uit wil leggen maar dan wel snel want werkdruk en thuis druk weegt zwaar en met wat mazzel doet een ooit geliefde zoon/dochter de voordeur ook nog dicht maar vaak ook weer niet dus loopt pa of ma er nog achteraan om de voordeur alsnog te sluiten. Pa en ma blijven met vragen zitten en hun kinders kunnen of willen vanwege drukte geen uitleg geven. Ergo onze vader en moeder willen wel aan de digitalisering van processen deelnemen maar de kinderen hebben er geen tijd voor om ze te leren omgaan met de veranderingen.
Praat u nu uit eigen ervaring?
Ik ken genoeg ouderen die hulp krijgen van jongeren. Ze kunnen trouwens op veel plaatsen hier (bibliotheek, ouderenwelzijn, thuiszorgorganisatie, vakbond) cursussen voor ouderen volgen, waar alles in een rustig tempo uitgelegd wordt.
En dan is het een kwestie van je pc of laptop veel gebruiken en zo ervaring opdoen.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:Niet van kinderen uit de omgeving maar zoon of dochter, die hebben vaak geen tijd want pa en ma zijn er wel om op terug te vallen maar in goede tijden in de vergeethoek belandt.
U klinkt nogal gefrustreerd. Gelukkig is dat lang niet bij iedereen zo.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door sjohie »

Lowieze schreef:
snuffel1 schreef:Niet van kinderen uit de omgeving maar zoon of dochter, die hebben vaak geen tijd want pa en ma zijn er wel om op terug te vallen maar in goede tijden in de vergeethoek belandt.
U klinkt nogal gefrustreerd. Gelukkig is dat lang niet bij iedereen zo.
Wou net zeggen, ik als kind ondersteun mijn ouders, nét 70+ met digitale zaken waar nodig. Eventueel op afstand via iets als teamviewer, want we wonen op 500m na, twee provincies verderop, maar die zijn op hun beurt ook zo dat ze bij vragen ook zelf bellen. Grosso modo werkt dat best prima, alhoewel ik niet heb kunnen voorkomen dat een gehaaide Media Markt verkoper ze ~1 jaar geleden nog met droge ogen een windows mobile smartphone verkocht, waarmee ze nu bijvoorbeeld hun slimme thermostaat niet kunnen bedienen, want dat app-ecosysteem is rap aan het opdrogen.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door witte angora »

En als je als oudere geen kinderen hebt?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:En als je als oudere geen kinderen hebt?
Dan vraag je iemand anders om hulp. Er zijn overigens ook kinderen (geen jeugd) die zelf de ballen verstand hebben van een smartphone of laptop/tablet. Die zelf ook maar van alles aanklikken, met ongewenste abonnementen zitten of klagen dat ze echt nooit iets besteld hebben (zie dit forum).

Zoals ik eerder al zei, er zijn veel instanties waar je beginners- en gevorderdencursussen kunt volgen.

Gesloten