LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door renewouters »

Lowieze schreef: Een deel van de securitymaatregelen als je het met een samrtphone doet zijn de SIM authenticatie en authorisatie. Een tablet heeft dat niet.
Geen idee waar u het over heeft :)
U bedoelt waarschijnlijk dat het via een smartphone veiliger is dan met een tablet?
Ik doe al jaren bankzaken via een tablet, is nog nooit mis gegaan. Regelmatig updaten is iets waar je op moet letten, maar ik neem aan dat dat ook zo is met een smartphone.
Lijkt me niet dat iedereen alleen met een smartphone bankzaken zou moeten doen.
Als je de bank app gebruikt is een tablet net zo veilig als een smartphone. Waar het om gaat is als je veiligheidscode wilt versturen om iets te kunnen doen in een browser, je dat naar een ander apparaat moet sturen om er zeker van te zijn dat het bij de juiste persoon aan komt. Bij het aanmelden geef je je mobiele nummer op, en daar worden controle SMS naar toe gestuurd. Als je een ander nummer opgeeft, krijg je die controle SMS niet en kan je niets. Dus als je misbruik wilt maken van andermans rekening moet je eerst de inloggegevens stelen en vervolgens ook nog de mobiele telefoon en snel dingen gaan doen voordat de telefoon wordt geblokkeerd.

Maar het veiligste en makkelijkste is gewoon om bankzaken niet meer in de browser van een PC te doen, maar een app op een tablet of smartphone gebruiken. Daar zijn alle experts het wel over eens.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zombiemaster schreef:Sorry hoor, maar ING is in mijn ogen zeer veilig met TAN codes. Veel veiliger dan Rabo en ABN waar iedere straatboef die je Pincode achterhaalt je hele rekening kan leegplunderen.
Waaruit blijkt volgens u dat ING onveilig is? Hoe vaak lees je dat iemand bij ING slachtoffer is geworden? Ja, als je aan de telefoon je gebruikersnaam en wachtwoord en Tan codes gaat opdreunen dan is het ESDB.
En hoe noem je dit dan?
viewtopic.php?f=93&t=179445&p=2500755&h ... 0#p2500755

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
Zombiemaster schreef:Sorry hoor, maar ING is in mijn ogen zeer veilig met TAN codes. Veel veiliger dan Rabo en ABN waar iedere straatboef die je Pincode achterhaalt je hele rekening kan leegplunderen.
Waaruit blijkt volgens u dat ING onveilig is? Hoe vaak lees je dat iemand bij ING slachtoffer is geworden? Ja, als je aan de telefoon je gebruikersnaam en wachtwoord en Tan codes gaat opdreunen dan is het ESDB.
En hoe noem je dit dan?
viewtopic.php?f=93&t=179445&p=2500755&h ... 0#p2500755

Dat topic had niets met de onveiligheid van ING internetbankieren te maken, maar alles met de onzorgvuldigheid waarmee de vader van TS met zijn wachtwoord, gebruikersnaam, TAN-code omging en toestemming gaf om zijn computer van buitenaf over te laten nemen.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat had met de onveiligheid van Tan-codes te maken. En slecht er mee omgaan is dus ook 1 van de redenen dat het zo onveilig is.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:Dat had met de onveiligheid van Tan-codes te maken. En slecht er mee omgaan is dus ook 1 van de redenen dat het zo onveilig is.
De TAN-code op zich is helemaal niet onveilig, dat beaamt u dan weer in uw tweede zin.
Degene die de TAN-code beheert is de zwakke schakel.

HardeHamer
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 feb 2018 16:40
Locatie: Delft, Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door HardeHamer »

Eigenlijk moet heel het elektronisch bankieren worden afgeschaft. Wat was er mis met de ouderwetse acceptgiro in een envelopje doen en op het postkantoor geld halen?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door witte angora »

HardeHamer schreef:Eigenlijk moet heel het elektronisch bankieren worden afgeschaft. Wat was er mis met de ouderwetse acceptgiro in een envelopje doen en op het postkantoor geld halen?
Mijn idee. Dat gaf toch wel aardig wat lichaamsbeweging, en daarmee een betere gezondheid, dus een besparing op de zorgkosten... :D

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door CB »

witte angora schreef:
HardeHamer schreef:Eigenlijk moet heel het elektronisch bankieren worden afgeschaft. Wat was er mis met de ouderwetse acceptgiro in een envelopje doen en op het postkantoor geld halen?
Mijn idee. Dat gaf toch wel aardig wat lichaamsbeweging, en daarmee een betere gezondheid, dus een besparing op de zorgkosten... :D
Zullen we dan ook maar meteen de acceptgiro's afschaffen en terug gaan naar de stenen tafelen met hamer en bijtel om de overboekingen te bikken. Op zich ook wel een goede oefening

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door witte angora »

CB schreef:
witte angora schreef:
HardeHamer schreef:Eigenlijk moet heel het elektronisch bankieren worden afgeschaft. Wat was er mis met de ouderwetse acceptgiro in een envelopje doen en op het postkantoor geld halen?
Mijn idee. Dat gaf toch wel aardig wat lichaamsbeweging, en daarmee een betere gezondheid, dus een besparing op de zorgkosten... :D
Zullen we dan ook maar meteen de acceptgiro's afschaffen en terug gaan naar de stenen tafelen met hamer en bijtel om de overboekingen te bikken. Op zich ook wel een goede oefening
Het is beitel. Helaas was er in die tijd geen spellingscontrole...

Maar dit gaat teveel off-topic, het gaat over het verdwijnen van de TAN-codes. Die er in het stenen tijdperk uiteraard ook niet waren, maar dat is een ander verhaal.

Peertje55
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2018 20:42

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Peertje55 »

Wat veel mensen niet zien is dat ING verplicht een bepaald merk "slimme" telefoon te gebruiken. Namelijk een Android (lees Google) of een Apple. ING maakt namelijk alleen maar voor deze telefoons een app. Ik gebruik uit principe beide niet. Apple niet om dat deze fabrikant een alleenheerser is en dus de macht heeft over wat wel en niet kan/mag op de telefoon. Daarbij zijn deze abnormaal duur (veroorzaakt door de consument). Android niet omdat hier Google de alleenheerser is en ik hoef u waarschijnlijk niet meer te vertellen waarom na de recente Radar XL uitzendingen (althans dat hoop ik niet!) ING zal dus met een alternatief moeten komen die de anderen (dan de Apple en Google gebruikers) tegemoet komt. Ik ben benieuwd. Anders is er altijd nog (nu nog wel) het alternatief van een ander bank of geld dan maar niet op de bank. Wat dat laatste betreft... eigenlijk stimuleert ING dus het onveilige bewaren van geld in een oude sok.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Welk alternatief besturingssysteem is er dan nog, Peertje?

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Regggy »

Peertje55 schreef:Wat veel mensen niet zien is dat ING verplicht een bepaald merk "slimme" telefoon te gebruiken. Namelijk een Android (lees Google) of een Apple. ING maakt namelijk alleen maar voor deze telefoons een app. Ik gebruik uit principe beide niet. Apple niet om dat deze fabrikant een alleenheerser is en dus de macht heeft over wat wel en niet kan/mag op de telefoon. Daarbij zijn deze abnormaal duur (veroorzaakt door de consument). Android niet omdat hier Google de alleenheerser is en ik hoef u waarschijnlijk niet meer te vertellen waarom na de recente Radar XL uitzendingen (althans dat hoop ik niet!) ING zal dus met een alternatief moeten komen die de anderen (dan de Apple en Google gebruikers) tegemoet komt. Ik ben benieuwd. Anders is er altijd nog (nu nog wel) het alternatief van een ander bank of geld dan maar niet op de bank. Wat dat laatste betreft... eigenlijk stimuleert ING dus het onveilige bewaren van geld in een oude sok.
Aluhoedjes zoals jij zorgen voor zoveel ellende in de wereld..

Android en Apple worden door (nagenoeg alle) bedrijven ondersteund, omdat dit de twee meest gebruikte platforms zijn. Er gaan veel kosten, ontwikkeling en onderhoud in een app zitten, om het voor de 3 mensen die Windows Phone of iets anders hebben nog te maken is gewoon niet de moeite. Maar wees gerust: Als er een ander (volgens jou ongetwijfeld ook Evil) OS groot wordt in telefoonland, zal dit ook gewoon door ING en alle andere banken ondersteund gaan worden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door bprosman »

Eigenlijk moet heel het elektronisch bankieren worden afgeschaft. Wat was er mis met de ouderwetse acceptgiro in een envelopje doen en op het postkantoor geld halen?
Daar is dit mis mee :
https://www.ed.nl/bladel/bankmedewerker ... ~ae9bb7c1/

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door renewouters »

Nijogeth schreef:Welk alternatief besturingssysteem is er dan nog, Peertje?
Er zijn nog wat obscure OS-en van Russische, Noord-Koreaanse en Chinese origine...

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat noem ik dus geen realistische alternatieven. Net als Windows phone, waar men geen updates meer voor maakt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Peertje55 schreef:Wat veel mensen niet zien is dat ING verplicht een bepaald merk "slimme" telefoon te gebruiken. Namelijk een Android (lees Google) of een Apple. ING maakt namelijk alleen maar voor deze telefoons een app. Ik gebruik uit principe beide niet. Apple niet om dat deze fabrikant een alleenheerser is en dus de macht heeft over wat wel en niet kan/mag op de telefoon. Daarbij zijn deze abnormaal duur (veroorzaakt door de consument). Android niet omdat hier Google de alleenheerser is en ik hoef u waarschijnlijk niet meer te vertellen waarom na de recente Radar XL uitzendingen (althans dat hoop ik niet!) ING zal dus met een alternatief moeten komen die de anderen (dan de Apple en Google gebruikers) tegemoet komt. Ik ben benieuwd. Anders is er altijd nog (nu nog wel) het alternatief van een ander bank of geld dan maar niet op de bank. Wat dat laatste betreft... eigenlijk stimuleert ING dus het onveilige bewaren van geld in een oude sok.
ING verplicht je geen bepaald merk, maar kijkt naar wat de meeste consumenten kiezen.

Wereldwijd zijn er maar 2 OS systemen levensvatbaar gebleken, dit is IOS van Apple en Android van Google. Microsoft is gestopt met hun eigen software.

Jij bent tegen elke OS die een succes is, immer heb je het telkens over alleenheerser, maar elk succes zorgt uiteindelijk dat een bedrijf alleenheerser wordt. Zo is Facebook de alleenheerser voor sociale media. Is Whatsapp de alleen heerser voor berichtjes versturen. Over 10 jaar kan dit weer geheel anders zijn.

ING hoeft niets, zij maken een keuze. Namelijk de twee marktleiders ondersteunen met hun App. Kies jij wat anders dan kies je ook maar een andere bank, hierin ben je geheel vrij en dat is de ING ook in hun keuze voor welke OS ze ondersteunen.

Je kunt ING niet verplichten enkele tienduizenden euro's (mogelijk meer) te investeren in 0,01% van hun klantenbestand omdat zij weigeren het meest gebruikte software te gebruiken. Met de argumentatie dat de bedrijven hun niet aanstaan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Willywilly schreef:Geachte,

vandaag heb ik bij de INGbank een bezwaar aangetekend tegen het verdwijnen van de TAN-code.
Ik heb aangegeven dat ik het niet veilig vind om op mijn mobiele telefoon te moeten bankieren. Ik doe NOOIT bankzaken op mijn mobiele telefoon, omdat deze gestolen kan worden of zoek kan raken. En dan heb ik geen mogelijkheid meer om mijn bankzaken te regelen.

Ik heb ook aangegeven dat ik een touch-screen erg gevoelig vind voor fouten. Ik tik soms verkeerd aan door mijn motoriek of ik zie het niet helemaal goed. Het is een te klein scherm.

Ik vind dat het mobiel bankieren onveilig is voor een oudere, zoals ik, het is niet klantvriendelijk. Ik heb ze voorgesteld de TAN-code te laten, zoals het nu werkt. Dan kan ik veilig thuis, op mijn eigen PC bankzaken regelen. Of de bank kan weer de overschrijvingskaarten herintroduceren.

Met vriendelijke groet,

Willy Faber.

Kunt u dit onderwerp in Radar aan de orde laten komen? Ik ben vast niet de enige die deze mening heeft.
Bankieren op de smartphone is veel veiliger dan de onveilige TAN codes die vooraf worden gegenereerd en dus geen info bevatten over bedrag, rekeningnr etc. Een geautoriseerde opdracht kan zo door een hacker eenvoudig worden veranderd. De logincalculators van o.a. Rabobank en ABN zijn gekoppeld aan het bedrag en de rekening en daardoor is het veel lastiger een al geautoriseerde transactie aan te passen.
Tevens maak je bij de mobiel gebruik van de app van de bank. Als deze gehackt is, dan komt dat door een bug in de app, en dan mag de bank daar lekker voor opdraaien.

Gesloten