LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:En als je als oudere geen kinderen hebt?
Er zullen vast wel mensen zijn die te vertrouwen zijn. Het is voornamelijk het lef hebben om toe te geven dat er hulp nodig is.

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Esceha »

Dit nog los van de verplichtng dat ING verplicht een telefoon aan ter schaffen met Internet verbindfing.

Citaat: ".....zijn er natuurlijk altijd nog andere banken die graag nieuwe rekeninghouders verwelkomen".
EXACT !!!

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
witte angora schreef:En als je als oudere geen kinderen hebt?
Er zullen vast wel mensen zijn die te vertrouwen zijn. Het is voornamelijk het lef hebben om toe te geven dat er hulp nodig is.
En als je nooit hulp nodig gehad hebt, en het ook niet hebt als dingen gewoon bij het oude zouden zijn gebleven, of als de ontwikkelingen in een rustiger tempo gaan?

Dat er mantelzorg nodig is als ouderen niet meer kunnen lopen of ernstig ziek zijn is prima. Maar mantelzorg omdat de ontwikkelingen in de maatschappij zo snel gaan dat steeds meer mensen het niet meer bij kunnen houden? Ik vind dit te gek voor woorden, sorry.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door angel1978 »

De hele maatschappij vertragen omdat er een aantal mensen zijn die het niet bij (willen) houden, DAT is pas te gek voor woorden.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
Nijogeth schreef:
witte angora schreef:En als je als oudere geen kinderen hebt?
Er zullen vast wel mensen zijn die te vertrouwen zijn. Het is voornamelijk het lef hebben om toe te geven dat er hulp nodig is.
En als je nooit hulp nodig gehad hebt, en het ook niet hebt als dingen gewoon bij het oude zouden zijn gebleven, of als de ontwikkelingen in een rustiger tempo gaan?

Dat er mantelzorg nodig is als ouderen niet meer kunnen lopen of ernstig ziek zijn is prima. Maar mantelzorg omdat de ontwikkelingen in de maatschappij zo snel gaan dat steeds meer mensen het niet meer bij kunnen houden? Ik vind dit te gek voor woorden, sorry.
Dat is iets van alle generaties door de tijden heen toch? Mijn oma had moeite met de komst van de tv en van een telefoon moest ze helemaal niets weten, leek wel hekserij, praten door een draadje.
Mijn vader had weer moeite met de GSM, maar is toch in staat geweest er mee om te gaan op hoge leeftijd en heeft er ook nog veel plezier van gehad.
De wil om ermee te leren om te gaan en eventueel hulp te vragen moet er wel zijn.
Niet blijven roepen dat je terug wil naar vroeger, want vroeger komt nooit meer terug!

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door grun »

stofzuigertje schreef:Wat het alternatief word hoor je dan wel, mobiel hoeft niet, en de ASN en Triodos bank hebben kastjes waarbij geen pinpas nodig is, gewoon een andere code intoetsen dus niet je pin en dan komt er een code om in te voeren.

Wel is het nadeel van dit soort kastjes dat als je batterij leeg is je een nieuwe moet aanvragen en enkele dagen niets meer kunt doen!
Dit is elke 3 tot 5 jaren tot nu toe helaas.
Ik heb zo'n kastje van de ASN bank, de digipas. Die geeft van tevoren al aan dat de batterij bijna op is, zodat je een nieuwe aan kunt vragen. Hij is dan nog wel een beperkt aantal keren te gebruiken, maar je hoeft geen moment zonder te zitten. Zodra de nieuwe ontvangen is, wordt de oude automatisch na 14 dagen geblokkeerd.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:De hele maatschappij vertragen omdat er een aantal mensen zijn die het niet bij (willen) houden, DAT is pas te gek voor woorden.
Niet willen of niet kunnen, angel? Dat maakt nog wel even een verschil.

Als je midden in het leven staat en volop aan het werk bent ga je redelijk vanzelf mee met dit soort ontwikkelingen. Maar voor degenen die al jaren aan de kant staan is het een heel ander verhaal. Een deel daarvan lukt het nog wel; een ander deel lukt dat gewoon niet. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze niet kunnen.

Vaak zijn het mensen die al de handenvol hebben om de dagelijkse gang van zaken draaiende te houden. Die hebben doorgaans de energie niet om ook nog eens de ins en outs van allerlei nieuwigheden te leren. Plus dat je ook nog eens gedwongen wordt een dure snert-phone te kopen, met bijbehorend abonnement. Terwijl er binnen het maandelijkse budget weinig ruimte is voor nieuwe maandelijkse verplichtingen.

En weet je wat nu zo gek is? Als ik de winkel in loop om me te oriënteren op een snert-phone en uitleg hoe ik er over denk, wordt ik volledig serieus genomen. IRL snappen mensen dat er een flinke groep is voor wie het gewoon te hoog gegrepen is.

Maar als de ASN net zo'n kastje heeft als de Rabobank, dan denk ik dat ik wel weet waar ik eerdaags heen ga.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
angel1978 schreef:De hele maatschappij vertragen omdat er een aantal mensen zijn die het niet bij (willen) houden, DAT is pas te gek voor woorden.
Niet willen of niet kunnen, angel? Dat maakt nog wel even een verschil.

Als je midden in het leven staat en volop aan het werk bent ga je redelijk vanzelf mee met dit soort ontwikkelingen. Maar voor degenen die al jaren aan de kant staan is het een heel ander verhaal. Een deel daarvan lukt het nog wel; een ander deel lukt dat gewoon niet. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze niet kunnen.

Vaak zijn het mensen die al de handenvol hebben om de dagelijkse gang van zaken draaiende te houden. Die hebben doorgaans de energie niet om ook nog eens de ins en outs van allerlei nieuwigheden te leren. Plus dat je ook nog eens gedwongen wordt een dure snert-phone te kopen, met bijbehorend abonnement. Terwijl er binnen het maandelijkse budget weinig ruimte is voor nieuwe maandelijkse verplichtingen.

En weet je wat nu zo gek is? Als ik de winkel in loop om me te oriënteren op een snert-phone en uitleg hoe ik er over denk, wordt ik volledig serieus genomen. IRL snappen mensen dat er een flinke groep is voor wie het gewoon te hoog gegrepen is.

Maar als de ASN net zo'n kastje heeft als de Rabobank, dan denk ik dat ik wel weet waar ik eerdaags heen ga.
U kunt overweg met internet, waarom zou een smartphone zo'n probleem zijn? De dingen waar u geen belangstelling voor heeft zoals Facebook, Instagram etc. kunt u links laten liggen.
Ik vraag me af of het niet meer een verzet is tegen de moderne tijd, dan niet kunnen omgaan met nieuwe dingen.
Ik had overigens gelezen dat u een tablet heeft, maar deze niet aan de praat krijgt. Zoek daar eens hulp voor dan, u kunt daar zoveel plezier van hebben. Zet er een app op van uw bank, hoeft u ook niet naar een smartphone te gaan zoeken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door renewouters »

Lowieze schreef:Ik weet dat veel ouderen een tablet hebben, waarom dan niet de app hierop installeren?
Je kunt, als je het scherm dan nog te klein vindt, dit spreiden zodat alles makkelijk te lezen en in te vullen is.
Het is een misverstand dat alles straks alleen op een smartphone zou kunnen.
Een deel van de securitymaatregelen als je het met een samrtphone doet zijn de SIM authenticatie en authorisatie. Een tablet heeft dat niet.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

renewouters schreef:
Lowieze schreef:Ik weet dat veel ouderen een tablet hebben, waarom dan niet de app hierop installeren?
Je kunt, als je het scherm dan nog te klein vindt, dit spreiden zodat alles makkelijk te lezen en in te vullen is.
Het is een misverstand dat alles straks alleen op een smartphone zou kunnen.
Een deel van de securitymaatregelen als je het met een samrtphone doet zijn de SIM authenticatie en authorisatie. Een tablet heeft dat niet.
Geen idee waar u het over heeft :)
U bedoelt waarschijnlijk dat het via een smartphone veiliger is dan met een tablet?
Ik doe al jaren bankzaken via een tablet, is nog nooit mis gegaan. Regelmatig updaten is iets waar je op moet letten, maar ik neem aan dat dat ook zo is met een smartphone.
Lijkt me niet dat iedereen alleen met een smartphone bankzaken zou moeten doen.

Aad van Hoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2016 15:01

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Aad van Hoorn »

@De moderator
Waarom pleegt u hier censuur ?
Ik kan mij voorstellen dat namen en/of andere persoonlijke gegevens worden verwijdert.
Maar of een opmerking ongefundeerd is, daar wil ik zelf nog wel over kunnen beslissen.
Of bent u de mening toegedaan dat de gebruikers van dit forum daar niet toe in staat zijn ?
In dat geval zou het misschien beter zijn dit gehele forum aan de kant te schuiven.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door scontra »

Esceha schreef:Dit nog los van de verplichtng dat ING verplicht een telefoon aan ter schaffen met Internet verbindfing.
Waar gaat het hier eigenlijk nog over ??
Voor ING-klanten die "GEEN" gebruik maken van een Smartphone wordt, ter vervanging van de TAN-code, een nieuwe manier ontwikkeld om te kunnen internetbankieren.
Zij die dat niet willen en/of kunnen hoeven helemaal niet met een Smartphone aan de slag.
Het gedram om te moeten/willen overstappen naar een andere bank is je reinste en volkomen onnodige kletskoek.
Eind van dit jaar is alles voor iedereen opgelost en kan hij/zij bankieren op de manier die hem/haar het beste uitkomt, met of zonder Smartphone. :idea:

LaurensR
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018 14:10

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door LaurensR »

En toch blijft lezen moeilijk. "Prettig op ieder scherm
Géén gepriegel meer: de nieuwe inlogpagina stelt zich in op jouw apparaat. Of je nu een smartphone, laptop, pc of tablet gebruikt."

AstorBenno
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2014 13:11

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door AstorBenno »

Wat ik nergens terug zie (lees) is de fraude gevoeligheid Smart-telefoon. 99% heeft niet eens een virusscanner geïnstalleerd. Flauwe grappen als 'niet nodig' is grote onzin. Het is wel degelijk nodig. Misschien dat ING weer komt met een niet werkende virusscanner zoiets als, ja, ja, "IBM Security Trusteer Rapport". Oef, wat was dat een blunder. Ik lees net ergens dat de ING zegt dat de App. veilig is. Die geloofwaardigheid wordt uit voorgaande teniet gedaan. Je begrijpt het al. Ik heb geen Smartphone en die zal er ook NOOIT komen met al die onzinnige troep er op geïnstalleerd en zeker niet voor Internet bankieren. :x

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door angel1978 »

AstorBenno schreef:Wat ik nergens terug zie (lees) is de fraude gevoeligheid Smart-telefoon. 99% heeft niet eens een virusscanner geïnstalleerd. Flauwe grappen als 'niet nodig' is grote onzin. Het is wel degelijk nodig. Misschien dat ING weer komt met een niet werkende virusscanner zoiets als, ja, ja, "IBM Security Trusteer Rapport". Oef, wat was dat een blunder. Ik lees net ergens dat de ING zegt dat de App. veilig is. Die geloofwaardigheid wordt uit voorgaande teniet gedaan. Je begrijpt het al. Ik heb geen Smartphone en die zal er ook NOOIT komen met al die onzinnige troep er op geïnstalleerd en zeker niet voor Internet bankieren. :x
Dat moet je natuurlijk zelf weten, maar dat betekent nog niet dat je dan maar allerlei ongefundeerde onzin de wereld in moet slingeren.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door grun »

AstorBenno schreef:Ik heb geen Smartphone en die zal er ook NOOIT komen met al die onzinnige troep er op geïnstalleerd en zeker niet voor Internet bankieren. :x
Er zijn ook mensen die een smartphone hebben omdat er ook een gps module inzit en je ermee kunt navigeren, bijvoorbeeld.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door CB »

AstorBenno schreef:Wat ik nergens terug zie (lees) is de fraude gevoeligheid Smart-telefoon. 99% heeft niet eens een virusscanner geïnstalleerd. Flauwe grappen als 'niet nodig' is grote onzin. Het is wel degelijk nodig. Misschien dat ING weer komt met een niet werkende virusscanner zoiets als, ja, ja, "IBM Security Trusteer Rapport". Oef, wat was dat een blunder. Ik lees net ergens dat de ING zegt dat de App. veilig is. Die geloofwaardigheid wordt uit voorgaande teniet gedaan. Je begrijpt het al. Ik heb geen Smartphone en die zal er ook NOOIT komen met al die onzinnige troep er op geïnstalleerd en zeker niet voor Internet bankieren. :x
Nooit een Smartphone gehad en kennelijk veel ervaring opgedaan met de fraude gevoeligheid van een Smartphone. Ik gebruik al jaren een Smartphone en heb er nog geen frauduleuze ervaringen mee gehad. Kunt u uw ervaringen met de fraude van een Smartphone met mij delen, zodat ik weet waar ik op moet letten? Bij voorbaar dank.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Willywilly schreef:Ik heb ze voorgesteld de TAN-code te laten, zoals het nu werkt. Dan kan ik veilig thuis, op mijn eigen PC bankzaken regelen.
Maar de huidige manier die jij gebruikt van TAN-code bij de ING is juist heel erg onveilig gebleken. Daarom gaat de ING er ook mee stoppen omdat ze zien dat andere banken veel minder fraude gevallen hebben.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Sorry hoor, maar ING is in mijn ogen zeer veilig met TAN codes. Veel veiliger dan Rabo en ABN waar iedere straatboef die je Pincode achterhaalt je hele rekening kan leegplunderen.
Waaruit blijkt volgens u dat ING onveilig is? Hoe vaak lees je dat iemand bij ING slachtoffer is geworden? Ja, als je aan de telefoon je gebruikersnaam en wachtwoord en Tan codes gaat opdreunen dan is het ESDB.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verdwijnen TAN-code bij INGbank, alternatief onveilig?

Ongelezen bericht door sjohie »

AstorBenno schreef:Wat ik nergens terug zie (lees) is de fraude gevoeligheid Smart-telefoon. 99% heeft niet eens een virusscanner geïnstalleerd. Flauwe grappen als 'niet nodig' is grote onzin. Het is wel degelijk nodig. Misschien dat ING weer komt met een niet werkende virusscanner zoiets als, ja, ja, "IBM Security Trusteer Rapport". Oef, wat was dat een blunder. Ik lees net ergens dat de ING zegt dat de App. veilig is. Die geloofwaardigheid wordt uit voorgaande teniet gedaan. Je begrijpt het al. Ik heb geen Smartphone en die zal er ook NOOIT komen met al die onzinnige troep er op geïnstalleerd en zeker niet voor Internet bankieren. :x
Virusscanner is niet nodig, tenzij je niet oplet wat voor apps je installeert, of nog stommer, buiten de officiele appstore om, apps gaat installeren. En dan ga ik er van uit dat men rudimentaire veiligheidsmaatregelen als een ontgrendelpatroon, of nog liever vingerafdruk ontgrendeling heeft ingesteld op de smartphone.

De appstore's van Apple en Google hebben naast steeds beter wordende ingangscontroles, ook diverse manieren waaraan jij kan zien wat je gaat installeren. Zo zijn de bankier apps allemaal vaak gedownload en beoordeeld, honderdduizenden keren elk, wat bij malafide apps niet zo is. Verder zie je alle permissies die een app vraagt van te voren.

Zie het zo, als jij op zaterdagmiddag door de Kalverstraat loopt met een open rugzak, is de kans groot dat je beurs gestolen wordt, idem als jij je smartphone voorziet van illegale apps en geen persoonlijke ontgrendeling.

Zo'n smartphone is zo veilig als je die als gebruiker maakt, als je dat niet snapt, moet je inderdaad geen smartphone nemen. Maar dat betekent dus niet dat een smartphone inherent onveilig is.

Gesloten