LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pensioenuitkering Postnl

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
leomarij
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2018 13:19

pensioenuitkering Postnl

Ongelezen bericht door leomarij »

Goedendag, mijn naam is Leo van Gerven en ik heb een voor mij enkele belangrijke vragen. Mijn partner is dit jaar 40 jaar in dienst van PTT,TNT,TPG, Postnl.
Ze heeft al die 40 jaar premie AOW en haar pensioenbijdrage betaald.
Nu lees ik het bericht van Pensioenfonds Postnl dat de pensioenuitkering vanaf 1 januari 2018 pas wordt uitbetaald op 68 jarige leeftijd. Haar AOW-leeftijd is verhoogt van 65 jaar naar 66 jaar en 4 maanden terwijl ze bij Postnl op 65 jaar al gebruik kon maken van mijn maximaal opgebouwd 100% pensioen. Doordat ze langer moet werken voor de AOW werd haar pensioenuitkering, omdat ze de premie dus langer betaalde, een klein beetje verhoogt. Als ik nu lees dat Pensioenfonds Postnl de uitkering van het pensioen pas op 68 jaar laten ingaan, en het niet koppelt aan de AOW leeftijd, begrijp ik dat er dus naar rato 20 maanden minder pensioen aan haar zal worden betaald als ze de AOW-gerechtigde leeftijd heeft behaald.

Vraag 1: Kan het pensioenfonds de uitbetaling van het pensioen zomaar verhogen naar 68 terwijl de AOW-leeftijd lager ligt?
Vraag 2: Mogen ze mijn ingelegde premie zich zomaar toe-eigenen?
Vraag 3: Hoe kan ik de 20 maanden pensioenopbouw die ik nu ga missen bij dat pensioenfonds eventueel verhalen?
Wij voelen ons als ouderen alweer gepakt hierdoor.

Bij voorbaat hartelijke dank,

Met vriendelijke groeten,
Leo van Gerven

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: pensioenuitkering Postnl

Ongelezen bericht door henk51 »

TS schreef:

Vraag 1: Kan het pensioenfonds de uitbetaling van het pensioen zomaar verhogen naar 68 terwijl de AOW-leeftijd lager ligt?
Vraag 2: Mogen ze mijn ingelegde premie zich zomaar toe-eigenen?
Vraag 3: Hoe kan ik de 20 maanden pensioenopbouw die ik nu ga missen bij dat pensioenfonds eventueel verhalen?
Wij voelen ons als ouderen alweer gepakt hierdoor.

1 dat kan dat doen de meeste pensioenfondsen ?AOW leeftijd ligt nu nog lager maar is in de toekomst waarschijnlijk waarheid.
2.Het is niet uw ingelegde premie van uw partner.Er wordt niet toe geigend.Premie wordt nog steeds gebruikt voor pensioen partner.
3 Uw partner hoeft niets te missen kan gewoon op AOW leeftijd pensioen ontvangen. Misschien handig de voorwaarden pensioenfonds eens door te lezen
had u deze vraag niet hoeven te stellen. Telefoontje met pensioenfonds kan ook veel vragen wegnemen.
U schreef zelf al dat het pensioenbedrag iets verhoogd wordt op basis van 68 jarige leeftijd. Als uw parnter met 66 jaar en een paar maanden zijn/haar pensioen laat ingaan is dit hoger dan dat oude pensioen bedrag. Was bij mij ook zo.

Advies ga na de website pensioenfonds en lees alles eens rustig door en bel bij onduidelijkheid het Pensioenfonds.

groeten Henk

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: pensioenuitkering Postnl

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Leo, bij die 68 jaar gaat het om een rekenleeftijd. Uw vrouw kan haar pensioen als vanouds eerder opnemen. Op deze pagina https://www.pensioenpostnl.nl/68 staat: De nieuwe pensioenleeftijd is 68 jaar. Maar u kunt kiezen om eerder met pensioen te gaan. Bijvoorbeeld vanaf de leeftijd waarop u AOW krijgt. Nog eerder kan ook. U kunt bij Pensioenfonds PostNL vanaf 60 (gedeeltelijk) met pensioen.
Maar let op: hoe eerder u met pensioen gaat, hoe lager uw uitkering wordt. Dat komt doordat we uw pensioen dan over meer jaren aan u moeten betalen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: pensioenuitkering Postnl

Ongelezen bericht door kweenie »

Vraag 1: Kan het pensioenfonds de uitbetaling van het pensioen zomaar verhogen naar 68 terwijl de AOW-leeftijd lager ligt?
Dat doen ze niet 'zomaar', dat doen ze in opdracht van de sociale partners die dit zo hebben afgesproken. Waarbij ze zich onder andere moeten houden aan de fiscale regels, die voorschrijven dat het hogere opbouwpercentage alleen mag als de pensioenrichtleeftijd naar 68 gaat.

Verder wordt bij het verhogen van de pensioenrichtleeftijd van de al opgebouwde aanspraken de uitkering per jaar herrekend en verhoogd. Als je de uitkering zou vervroegen, bijvoorbeeld tot je Aow leeftijd, dan wordt dit weer teruggerekend en zul je ongeveer op het zelfde bedrag uitkomen.
Vraag 3: Hoe kan ik de 20 maanden pensioenopbouw die ik nu ga missen bij dat pensioenfonds eventueel verhalen?
Je gaat geen 20 maanden opbouw missen. Je gaat juist de mogelijkheid krijgen om als je langer door werkt extra pensioen op te bouwen. In de oude situatie was het zo dat je pensioenopbouw bijvoorbeeld met 65 jaar stopte. Doorwerken tot bv 66 jaar betekende dat je pensioen welliswaar werd herrekend en iets hoger werd, maar na je 65ste bouwde je niet meer op. Met het verhogen van die pensioenrichtleeftijd bouw je dus wel extra aanspraken op.

leomarij
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2018 13:19

Re: pensioenuitkering Postnl

Ongelezen bericht door leomarij »

Dank voor het snelle antwoord. Ik begrijp dat ik hier mijn verontschuldigingen aan moet bieden vanwege het niet begrijpen van de eerste berichtgeving. Slechts gereageerd op de eerste berichtgeving en niet verder gekeken. Mijn oprechte verontschuldigingen.
Leo van Gerven

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: pensioenuitkering Postnl

Ongelezen bericht door kweenie »

Och, verontschuldigingen zijn nu ook weer niet nodig. Het is vooral goed dat je ernaar vraagt hoe het nu eigenlijk zit. Veel andere mensen vragen daar niet naar en blijven dan met aannames zitten die misschien helemaal niet kloppen. En met een vervelend en bezorgd gevoel, als dat misschien helemaal niet nodig is.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: pensioenuitkering Postnl

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Dat lijkt me toch niet nodig. Het is ook lastige materie. Vanavond is er in Tros Radar een item over pensioenen trouwens.

Gesloten