LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] alimentatie plicht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
dirkvuijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2017 18:55

alimentatie plicht

Ongelezen bericht door dirkvuijk »

Wanneer word er eens wat gedaan aan de duur van de alimentatie plicht dat is nu nog 12 jaar wat ik echt belachelijk vind zoals iedereen die ik daar over spreekt , ik ben nu aan het 9e jaar begonnen en ben 68 jaar en 2 jaar met pensioen waar die ex ook van profiteert , af en toe hoor je geluiden dat ze het terug willen brengen naar 5 jaar maar daar blijft het ook bij , dus blijft het een blok aan mijn been en nog alleen financieel verbonden met die ex

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: alimentatie plicht

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ook al zal de tijd terug gebracht worden, dat maakt voor u niets uit. U heeft immers deze afspraak gemaakt en daar zal geen aanpassing in komen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: alimentatie plicht

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

dirkvuijk schreef:Wanneer word er eens wat gedaan aan de duur van de alimentatie plicht dat is nu nog 12 jaar wat ik echt belachelijk vind zoals iedereen die ik daar over spreekt , ik ben nu aan het 9e jaar begonnen en ben 68 jaar en 2 jaar met pensioen waar die ex ook van profiteert , af en toe hoor je geluiden dat ze het terug willen brengen naar 5 jaar maar daar blijft het ook bij , dus blijft het een blok aan mijn been en nog alleen financieel verbonden met die ex

Hoe lang duurt de alimentatieplicht?
Als je gescheiden bent na 1 juli 1994, dan gelden de volgende wettelijke termijnen van de alimentatieduur:

Een periode van twaalf jaar als er sprake is van een huwelijk met kinderen of een huwelijk zonder kinderen dat langer dan vijf jaar heeft geduurd.
Een periode van maximaal vijf jaar als het huwelijk niet langer dan vijf jaar heeft geduurd en jullie geen kinderen hebben. De alimentatieduur is dan net zo lang als de duur van het huwelijk.
De termijn gaat in op de dag dat je scheiding wordt opgenomen in de burgerlijke stand van de gemeente.

https://www.echtscheiding-wijzer.nl/ali ... -duur.html

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: alimentatie plicht

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind dat ook vaak vreemd. Als partij A akkoord gaat met een scheiding en partij B ook, dan zou (zeker zonder kinderen) daar ook direct een grens getrokken moeten worden.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: alimentatie plicht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:Ik vind dat ook vaak vreemd. Als partij A akkoord gaat met een scheiding en partij B ook, dan zou (zeker zonder kinderen) daar ook direct een grens getrokken moeten worden.
En wat dan als de een niet akkoord gaat met een scheiding, omdat hij of zij brodeloos wordt? Of nog minder dan een minima?

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: alimentatie plicht

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dan zullen er dus afspraken moeten worden gemaakt en is de partij die wel wil scheiden de onderliggende partij.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: alimentatie plicht

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »


witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: alimentatie plicht

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar de pensioenrechten zijn toch al verdeeld bij de scheiding? Ze zal dan toch geen aanspraak meer op jouw deel kunnen maken? En om dan aanspraak te kunnen maken op die paar centen AOW die je hebt, dat lijkt me toch ook niet te kunnen?

Daarbij, ik neem aan dat de kinderen het huis uit zijn. Dan is er inmiddels toch sprake van een termijn van maximaal 5 jaar? Ze hoeft immers niet meer voor de kinderen te zorgen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: alimentatie plicht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:Maar de pensioenrechten zijn toch al verdeeld bij de scheiding? Ze zal dan toch geen aanspraak meer op jouw deel kunnen maken? En om dan aanspraak te kunnen maken op die paar centen AOW die je hebt, dat lijkt me toch ook niet te kunnen?

Daarbij, ik neem aan dat de kinderen het huis uit zijn. Dan is er inmiddels toch sprake van een termijn van maximaal 5 jaar? Ze hoeft immers niet meer voor de kinderen te zorgen.
Als de scheiding niet binnen twee jaar gemeld wordt aan de pensioenuitvoerder, betaalt het pensioenfonds niet rechtstreeks aan de ex.

Er zijn blijkbaar kinderen geweest en dan is de termijn 12 jaar. Dat die kinderen eventueel allang uit huis zijn is daarvoor niet relevant.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 08 mar 2018 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: alimentatie plicht

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ook als er geen kinderen waren en het huwelijk langer duurde dan 5 jaar is de partneralimentatieplicht 12 jaar https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... limentatie

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: alimentatie plicht

Ongelezen bericht door Brahms »

Alimentatie, een van de redenen om nooit te trouwen. In een samenlevingscontract kan je hier prima en eerlijke afspraken over maken.
Vele (mannen) krijgen door de verplichte alimentatie hun leven na een scheiding nooit meer op de rails, terwijl de ex. wederhelft blijft genieten van de financiele voordelen.
Kinderen opvoeden doe je samen, dat daardoor de vrouw niet kan werken is echt niet meer van deze eeuw.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: alimentatie plicht

Ongelezen bericht door kweenie »

dirkvuijk schreef:Wanneer word er eens wat gedaan aan de duur van de alimentatie plicht dat is nu nog 12 jaar wat ik echt belachelijk vind zoals iedereen die ik daar over spreekt , ik ben nu aan het 9e jaar begonnen en ben 68 jaar en 2 jaar met pensioen waar die ex ook van profiteert , af en toe hoor je geluiden dat ze het terug willen brengen naar 5 jaar maar daar blijft het ook bij , dus blijft het een blok aan mijn been en nog alleen financieel verbonden met die ex
Wat al eerder gemeld is, er is al lang wat gedaan aan die 12 jaar. Voor veel mensen is de termijn korter.

Bij een grote verandering in inkomen kun je daarbij ook om herziening vragen van de alimentatie.
Brahms schreef: Vele (mannen) krijgen door de verplichte alimentatie hun leven na een scheiding nooit meer op de rails, terwijl de ex. wederhelft blijft genieten van de financiele voordelen.
Kinderen opvoeden doe je samen, dat daardoor de vrouw niet kan werken is echt niet meer van deze eeuw.
Klopt, maar het gros van de pensioenaanspraken is vaak in de vorige eeuw opgebouwd :wink: En in die oude tijd, met oude normen, is er een grote groep mensen bij wie deze keus gemaakt is en waarbij die keus na tien of twintig jaar nauwelijks meer effectief terug te draaien is. (Waarbij die keus vaak niet eens zo bewust gemaakt is, het werd vaak als vanzelfsprekend verondersteld.)

Voor de mensen die wel meer geëmancipeerd waren en die allebei een carrière hebben kunnen opbouwen doen de regels trouwens ook geen probleem zijn. Bij gelijke inkomens en pensioenen zal er dan ook heb alimentatie om de hoek komen kijken.

Gesloten