LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Angtivet
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2018 12:37

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Angtivet »

Niet via telefoon of tablet bankieren maar via een goed beveiligde computer cq laptop..

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door AndreDierick »

alfatrion schreef:De ING komt met een alternatief voor mensen die de app niet willen of kunnen gebruiken.
Dat wordt al enkele maanden uitgetoeterd, maar wat er voor de TAN in plaats komt wordt niet vermeld, ook niet als je daar via Facebook (en de inmiddels overleden Community) naar vraagt

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

AndreDierick schreef:
alfatrion schreef:De ING komt met een alternatief voor mensen die de app niet willen of kunnen gebruiken.
Dat wordt al enkele maanden uitgetoeterd, maar wat er voor de TAN in plaats komt wordt niet vermeld, ook niet als je daar via Facebook (en de inmiddels overleden Community) naar vraagt
Is het al zo ver dan dat de TAN lijsten niet meer gebruikt kunnen worden?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Lady1234 »

AndreDierick schreef:
alfatrion schreef:De ING komt met een alternatief voor mensen die de app niet willen of kunnen gebruiken.
Dat wordt al enkele maanden uitgetoeterd, maar wat er voor de TAN in plaats komt wordt niet vermeld, ook niet als je daar via Facebook (en de inmiddels overleden Community) naar vraagt
Het is nog geen eind van het jaar.

Veerle486
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2018 09:39

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Veerle486 »

Tja, op een Palm Treo of HP iPaq kun je ook niet meer internetbankieren. Als je mobiele apparatuur te oud is kun je nog altijd een laptop gebruiken. Andere optie zou zijn dat de banken de oude apps gewoon laten gebruiken maar de verantwoordelijkheid voor schade door hackers bij de gebruikers van die oude, onveilige apps te leggen.

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door AndreDierick »

Kijk bij het aanschaffen van een nieuwe smartphone eens over de grenzen heen van Samsung: een Nokia7 Plus is actueel (Android 8.1) en kost veel minder. Richtprijs is 390 Euro, mijn provider bood hem aan voor 240 Euro. En het toestel werkt flitsend. Ja ik ben van mijn geloof afgestapt omdat de banken een up-to-date (dus veilige) Windows phone niet meer willen ondersteunen!

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Nijogeth »

AndreDierick schreef:Kijk bij het aanschaffen van een nieuwe smartphone eens over de grenzen heen van Samsung: een Nokia7 Plus is actueel (Android 8.1) en kost veel minder. Richtprijs is 390 Euro, mijn provider bood hem aan voor 240 Euro. En het toestel werkt flitsend. Ja ik ben van mijn geloof afgestapt omdat de banken een up-to-date (dus veilige) Windows phone niet meer willen ondersteunen!
Up-to-date Windows phone? Dat bestaat toch niet meer nu Windows geen updates meer naar buiten brengt?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door bprosman »

Kijk bij het aanschaffen van een nieuwe smartphone eens over de grenzen heen van Samsung
Dan zou ik eerder voor een AndroidOne gaan.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

bprosman schreef:
Kijk bij het aanschaffen van een nieuwe smartphone eens over de grenzen heen van Samsung
Dan zou ik eerder voor een AndroidOne gaan.
Deze Nokia is een Android One. https://www.androidplanet.nl/nokia/7-plus/

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef: Up-to-date Windows phone? Dat bestaat toch niet meer nu Windows geen updates meer naar buiten brengt?
Er komen nog steeds gewoon maandelijkse security updates uit, de laatste op 12 juni 2018. De ontwikkeling van het OS is gestopt, maar even uit mijn hoofd zal MS nog minimaal een jaar of 2 maintenance en security releases uitbrengen om de toestellen up-to-date te houden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door kweenie »

AndreDierick schreef:Kijk bij het aanschaffen van een nieuwe smartphone eens over de grenzen heen van Samsung: een Nokia7 Plus is actueel (Android 8.1) en kost veel minder. Richtprijs is 390 Euro, mijn provider bood hem aan voor 240 Euro.
Dat is toch een heel wat duurdere prijscategorie dan die Young waarover het hier ging. Dus om nou te zeggen dat die Nokia veel minder kost...

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Cro schreef:
Nijogeth schreef: Up-to-date Windows phone? Dat bestaat toch niet meer nu Windows geen updates meer naar buiten brengt?
Er komen nog steeds gewoon maandelijkse security updates uit, de laatste op 12 juni 2018. De ontwikkeling van het OS is gestopt, maar even uit mijn hoofd zal MS nog minimaal een jaar of 2 maintenance en security releases uitbrengen om de toestellen up-to-date te houden.
Ok, maar dat is alleen voor Windows 10 en zijn alleen noodzakelijke beveiligingsupdates en bugfixes. Er komen dus geen nieuwe apps meer voor en over een jaar stoppen ook die updates.

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door AndreDierick »

NeoDutchio schreef:Alles wat verouderd is is niet meer veilig. Dat is voor mobiele telefoon niet anders. Als u weet wat het kost om oude systemen draaiende te houden, dan snapt u dat er op een bepaald moment de stekker er uit getrokken wordt. De paar mensen die nog met een verouderd systeem rondlopen wegen niet op tegen het werk wat het met zich meebrengt.
De Samsung Young is alweer 5 jaar oud, dus qua techniek behoorlijk achterhaald.
Klopt. Alleen ontbreekt de uitleg van "verouderd". ABN accepteert dat hun app wordt geladen op Android 4.4 e(en nieuwer). Alleen wordt 4.4 al jaren nietmeer up-to-date gemaakt! Is dat veilig? Terwijl een Windows phone enkele dagen geleden nog naar de nieuwste software versie werd geupdate!

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door AndreDierick »

Nijogeth schreef:
Cro schreef:
Nijogeth schreef: Up-to-date Windows phone? Dat bestaat toch niet meer nu Windows geen updates meer naar buiten brengt?
Er komen nog steeds gewoon maandelijkse security updates uit, de laatste op 12 juni 2018. De ontwikkeling van het OS is gestopt, maar even uit mijn hoofd zal MS nog minimaal een jaar of 2 maintenance en security releases uitbrengen om de toestellen up-to-date te houden.
Ok, maar dat is alleen voor Windows 10 en zijn alleen noodzakelijke beveiligingsupdates en bugfixes. Er komen dus geen nieuwe apps meer voor en over een jaar stoppen ook die updates.
Maar Android 4.4 is wel acceptabel? Wordt al enkele jaren niet meer van updates voorzien kijk hier maar (unsupported!) https://en.wikipedia.org/wiki/Android_version_history, en Windows krijgt nog steeds wel updates. Trouwens, welke apps mis je in Windows mobile? Is het echt nodig om zoveel apps met de zelfde functies te hebben zoals op Android?
Laatst gewijzigd door AndreDierick op 01 aug 2018 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door AndreDierick »

kweenie schreef:
AndreDierick schreef:Kijk bij het aanschaffen van een nieuwe smartphone eens over de grenzen heen van Samsung: een Nokia7 Plus is actueel (Android 8.1) en kost veel minder. Richtprijs is 390 Euro, mijn provider bood hem aan voor 240 Euro.
Dat is toch een heel wat duurdere prijscategorie dan die Young waarover het hier ging. Dus om nou te zeggen dat die Nokia veel minder kost...
240 Euro (bij Vodafone) is heel wat minder dan de bedragen die gevraagd worden door bijvoorbeeld Samsung. Zou het daarom komen dat de verkoopaantallen van Samsung terug lopen en bijvoorbeeld Huawei wel verkoop stijging waarneemt?

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door AndreDierick »

ZeerPrivé schreef:
bprosman schreef:
Kijk bij het aanschaffen van een nieuwe smartphone eens over de grenzen heen van Samsung
Dan zou ik eerder voor een AndroidOne gaan.
Deze Nokia is een Android One. https://www.androidplanet.nl/nokia/7-plus/
En deze telefoon komt er in de testen goed af, voor "normaal" gebruik is het niet nodig zoveel aan een Samsung uit te geven. Blijkt wel: de prijzen van Samsung zijn zakkende (en ook de verkoopcijfers!)

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

A.Jansen schreef:En wat gebeurt er als een mobiel kwijtraakt ?
Goede vraag. Weet iemand het antwoord?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cornelis7 schreef:
A.Jansen schreef:En wat gebeurt er als een mobiel kwijtraakt ?
Goede vraag. Weet iemand het antwoord?
Heel simpel: niets. Wat zou het probleem moeten zijn?

stofzuigertje

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Android 4.4 is veiliger dan de nieuwste 8.1.

Ja, dat zal ik even uitleggen;
De 4.4 gebruikers van die oude zooi hebben geen geld voor nieuwe telefoon en zitten eerder op lagere lonen of uitkering dus niet interessant voor criminelen, en deze groep word wekelijks kleiner dus niet rendabel te zoeken en hacken.... behalve mezelf dus.......

De 8.1 versie gebruikers hebben nieuwste toestellen en meestal meer inkomen, zelden een uitkeringstrekker tenzij het een AOWeetje is met aanvullend pensioen... dus de betere burgers met meer geld dan de 4.4 gebruikers en wel rendabel om kaal te plukken!

Ja, kijk het eens op deze manier, de makkelijk te kraken 4.4 die nauwelijks geld kan opleveren of je ziet de roodstand en kunt niets opnemen...
Of de lastiger maar wel rendabele 7.0 of hogere en liefste de 8.1.....

Hetzelfde voor Windows computers, de Windows Me van 1999 krijgt zelden nog een oud virus waar de oude verlopen scanner nog wel weg mee weet, er word niets meer ontwikkeld omdat zelfs opvolger XP al behoorlijk zeldzaam gaat worden.
Voor Vista, weinig verkocht systeem en Win 98 en Win 98SE is het hetzelfde, en Win 95, om daar mee online te gaan, het kan maar daar valt niets te halen dus internet bank klieren met Win 95 zou daarom veilig moeten zijn want niemand verwacht bij de nog aanwezige een bank saldo!

Ik heb van Windows 3.11 tot 7 op oude bakken draaien... die blokkendoos van Windoos 8terlijk hoef ik niet.....
Alle met zwaar verouderde anti virus programma's die volgens mij geen update meer kunnen vinden.
Niets mis mee want wie wil die oude zooi nog?
Zie het als een hobby / privé museum.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Mark1992 »

stofzuigertje schreef:De Android 4.4 is veiliger dan de nieuwste 8.1.

Ja, dat zal ik even uitleggen;
De 4.4 gebruikers van die oude zooi hebben geen geld voor nieuwe telefoon en zitten eerder op lagere lonen of uitkering dus niet interessant voor criminelen, en deze groep word wekelijks kleiner dus niet rendabel te zoeken en hacken.... behalve mezelf dus.......

De 8.1 versie gebruikers hebben nieuwste toestellen en meestal meer inkomen, zelden een uitkeringstrekker tenzij het een AOWeetje is met aanvullend pensioen... dus de betere burgers met meer geld dan de 4.4 gebruikers en wel rendabel om kaal te plukken!

Ja, kijk het eens op deze manier, de makkelijk te kraken 4.4 die nauwelijks geld kan opleveren of je ziet de roodstand en kunt niets opnemen...
Of de lastiger maar wel rendabele 7.0 of hogere en liefste de 8.1.....

Hetzelfde voor Windows computers, de Windows Me van 1999 krijgt zelden nog een oud virus waar de oude verlopen scanner nog wel weg mee weet, er word niets meer ontwikkeld omdat zelfs opvolger XP al behoorlijk zeldzaam gaat worden.
Voor Vista, weinig verkocht systeem en Win 98 en Win 98SE is het hetzelfde, en Win 95, om daar mee online te gaan, het kan maar daar valt niets te halen dus internet bank klieren met Win 95 zou daarom veilig moeten zijn want niemand verwacht bij de nog aanwezige een bank saldo!

Ik heb van Windows 3.11 tot 7 op oude bakken draaien... die blokkendoos van Windoos 8terlijk hoef ik niet.....
Alle met zwaar verouderde anti virus programma's die volgens mij geen update meer kunnen vinden.
Niets mis mee want wie wil die oude zooi nog?
Zie het als een hobby / privé museum.
Meh, niet mee eens. Android 4.4 blijft onveiliger. Stel dat wat je zegt klopt: consumenten met een telefoon van Android 4.4 hebben geen/minder geld voor een nieuwere telefoon en zijn daardoor minder interessant voor criminelen. Criminelen gaan in de meeste gevallen voor het makkelijke geld, in de meeste gevallen zit dat in de lagere klasse, doordat zij makkelijker voor de gek gehouden kunnen worden, met bijvoorbeeld phishing. Wanneer consumenten met een hogere Android een gekke e-mail ontvangen, waarbij we jouw standpunt even aanhouden, consumenten met meer geld (dus waarschijnlijk ook iets hoger opgeleid), zullen het bericht eerder niet vertrouwen dan consumenten met een lager IQ. Het gaat vaak over dit soort berichten namelijk:

''U heeft een pakketje klaarliggen bij afhaalpunt X, wanneer dit pakket niet wordt opgehaald worden er kosten van €8,60 in rekening gebracht.

Kunt u het pakket niet ophalen? Of verwacht u geen pakket? Geef dit door via http:// blablablalbla

[Groeten etc]''

Dit is een bericht uit een e-mail waarbij een kennis van mij daadwerkelijk is ingetrapt, dit ging om Ransomware, waardoor er bestanden werden gelockt. Echter, zullen bepaalde mensen eerst controleren of zij iets besteld hebben, of waar de link naar zal leiden. Terwijl consumenten met een lager inkomen, en dus al minder geld hebben, op de link zullen klikken om het bedrag van €8,60 niet te hoeven betalen, of gewoonweg erg benieuwd zijn naar het ''pakketje'' dat voor hun klaar ligt, misschien is het wel een telefoon :P?

Voor criminelen is ''kleingeld'' in massa, meer waard dan een aantal keer ''iets groter'' geld.

Gesloten