LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als je een zwaar verouderde virusscanners gebruikt waarvan de definities al jaren niet zijn bijgewerkt, is het niet zo gek dat er geen meldingen van besmetting komen.
Weet je zeker dat er geen malware op die oude hobbiebakken staat en dat ze geen deel uitmaken van een botnet?

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Moneyman schreef:
Cornelis7 schreef:
A.Jansen schreef:En wat gebeurt er als een mobiel kwijtraakt ?
Goede vraag. Weet iemand het antwoord?
Heel simpel: niets. Wat zou het probleem moeten zijn?
Kan je met elke telefoon je TAN-code vinden door je app, of is die aan 1 telefoonnummer gebonden?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@cornelis7

De Tancode wordt verstuurd als een sms naar het bekende, daarvoor aangemelde, telefoonnummer.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Mark1992 schreef: Terwijl consumenten met een lager inkomen, en dus al minder geld hebben, op de link zullen klikken om het bedrag van €8,60 niet te hoeven betalen, of gewoonweg erg benieuwd zijn naar het ''pakketje'' dat voor hun klaar ligt, misschien is het wel een telefoon :P?
Heb je ook enige onderbouwing van deze theorie? Want wetenschapelijk onderzoek heeft juist aangetoond dat er geen verband is.
Tegenover UT Nieuws Magazine geeft Marianne aan dat het openen van phishingmail meer ligt in de goedgelovigheid van mensen: Mensen gaan ervan uit in hun contact met anderen dat diegene de waarheid spreekt. Dat heeft te maken met de truth bias, oftewel de waarheidsvertekening op het moment dat je iets hoort”.
https://www.maq2.nl/faculteitsmedewerke ... studenten/

Hackers richten zich op de grote massa, dit staat los van inkomen of opleiding. Mensen zijn goed gelovig en daarom trappen ze ook in veel van dit soort zaken, dit forum staat dagelijks vol van dit soort voorbeelden, pas achteraf gaan ze nadenken.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maar als je benkiert via de app (en daar ging het toch over), krijg je helemaal geen sms met TAN-code.
Als je op een telefoon bankiert via een webbrowser op de website en de inloggegevens hebt opgeslagen in de browser en TAN-code per sms, dán heb je een probleem als je de telefoon verliest. Maar dan ben je ook wel heel dom bezig.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Mark1992 »

sylvesterb schreef:
Mark1992 schreef: Terwijl consumenten met een lager inkomen, en dus al minder geld hebben, op de link zullen klikken om het bedrag van €8,60 niet te hoeven betalen, of gewoonweg erg benieuwd zijn naar het ''pakketje'' dat voor hun klaar ligt, misschien is het wel een telefoon :P?
Heb je ook enige onderbouwing van deze theorie? Want wetenschapelijk onderzoek heeft juist aangetoond dat er geen verband is.
Tegenover UT Nieuws Magazine geeft Marianne aan dat het openen van phishingmail meer ligt in de goedgelovigheid van mensen: Mensen gaan ervan uit in hun contact met anderen dat diegene de waarheid spreekt. Dat heeft te maken met de truth bias, oftewel de waarheidsvertekening op het moment dat je iets hoort”.
https://www.maq2.nl/faculteitsmedewerke ... studenten/

Hackers richten zich op de grote massa, dit staat los van inkomen of opleiding. Mensen zijn goed gelovig en daarom trappen ze ook in veel van dit soort zaken, dit forum staat dagelijks vol van dit soort voorbeelden, pas achteraf gaan ze nadenken.
De meeste phisingmails gaan inderdaad op goedgelovigheid, maar wanneer er een bedrag aan gehangen wordt en de persoon denkt dat hij dat moet gaan betalen, zal hij eerder op de link drukken om te willen voorkomen dat hij een bedrag dient te betalen.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik weet niet of je dat onderzoekje nou als “wetenschappelijk aangetoond” kunt beschouwen, laat staan dat de de uitkomst van een binnen een werkomgeving gehouden test kunt extrapoleren naar de hele maatschappij.

In zijn algemeenheid durf ik de stelling dat de kans op erin trappen groter is in de onderklasse van de maatschappij dan de bovenklasse.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Moneyman schreef:Ik weet niet of je dat onderzoekje nou als “wetenschappelijk aangetoond” kunt beschouwen, laat staan dat de de uitkomst van een binnen een werkomgeving gehouden test kunt extrapoleren naar de hele maatschappij.
Om een wetenschappelijk onderzoek van een universiteit nou af te schilderen als "onderzoekje" vind ik erg kort door de bocht. Er zijn meer onderzoeken gedaan met hetzelfde effect.
Moneyman schreef: In zijn algemeenheid durf ik de stelling dat de kans op erin trappen groter is in de onderklasse van de maatschappij dan de bovenklasse.
Ik snap deze gedachten gang en voor een deel van de phishing berichten geld dit ook wel vermoed ik. De mails van een rijke prins of een advocaat die een erfenis voor je klaar heeft staan blijven mij verbazen dat er mensen zijn die erin stinken.

Al zorgen dit soort praktijken ook voor hele leuke situaties:

https://www.youtube.com/watch?v=_QdPW8JrYzQ&t=15s

Maar je hebt ook de geraffineerde phishing berichten, waarbij je niet direct inziet dat het een phishing bericht is, denk dat dit soort berichten. Welke ook vergelijkbaar zijn met het onderzoek, niet echt invloed hebben welke opleiding je hebt gevolgd.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
Moneyman schreef:Ik weet niet of je dat onderzoekje nou als “wetenschappelijk aangetoond” kunt beschouwen, laat staan dat de de uitkomst van een binnen een werkomgeving gehouden test kunt extrapoleren naar de hele maatschappij.
Om een wetenschappelijk onderzoek van een universiteit nou af te schilderen als "onderzoekje" vind ik erg kort door de bocht. Er zijn meer onderzoeken gedaan met hetzelfde effect.
Jij maakt ervan dat er sprake is van wetenschappelijk onderzoek. Ik lees dat nergens, en het artikel suggereert ook duidelijk dat dat niet het geval is. Vandaar dat ik het “een onderzoekje door studenten” noem. Voor een écht onderzoek is veel meer nodig.

stofzuigertje

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Mark 1992,

Je hebt gelijk als je vele zou vinden maar voor elke versie is aangepaste methode nodig!
Er komen steeds minder 4.4 gebruikers en bij maar €8,60 is dat geen ramp....
Maar ik haal liever de 8.1 telefoon van Moneyman leeg na controle saldo dan vele kleintjes want je laat sporen achter en ze kunnen je traceren!

Ook zal niet iedereen erin trappen en ik weet dankzij werk op TU Delft dat juist de duurdere toestellen regelmatig berichten controleren en er mee bezig zijn.... de armere en ik kan nog net rondkomen studenten zitten op oudere toestellen en lezen het minder vaak uit.
Ook via Wifi, gratis op TU en niet thuis online met dure maandelijkse kosten.

Voor elke transactie moet je als crimineel werk verrichten en ik heb liever 1 groot dan 100 flut bedragen!
Ook de kans dat je gepakt word als je als Kruimeldief flut bedragen bij meerdere binnen probeerde te halen, vooral als je op camera alle medestudenten en 1 vreemde ziet.... die hard aan het werk is met deze.....

Ook zullen vele met oude zooi niet eens een betaal app erop zetten maar gewoon online op de Laptop doen.
Ik gebruikte deze nooit en heb deze verwijderd omdat ik voor gebruik eerst naar de winkel van Rene Froger moest... ik zie het nauwelijks!
Juist de 7.0 en hogere zullen die App wel eerder installeren en gebruiken!

Daar heb ik geen onderzoek naar gedaan, gewoon ik hoor wel eens wat....
Wel kan het resultaat per opleiding verschillend zijn en succes met het plukken van arme VMBOers....

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door AndreDierick »

Theotrucker schreef:Bankieren moet niet via app en of een telefoon up to date is ligt aan jezelf.
Beetje kort door de bocht. Zoveel telefoons worden vanuit de leverancier niet meer up-to-date gehouden en daar kun je als eindgebruiker niets aan doen (alleen maar weer een nieuwe(re) kopen, waarbij je je weer mag afvragen hoe lang de leverancier nog updates levert). Gelukkig is er nu AndroidONE, waarbij de leverancier belooft te blijven upaten. Anders krijgen ze ruzie met Google (de maker van de systeemsoftware)

stofzuigertje

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ook de Action beloofde gratis update's voor hun Navigatie en ze hebben blijkbaar een beperkte levensduur....!

Dat One geloof ik daarom ook niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien is levenslang zola

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door AndreDierick »

stofzuigertje schreef:Ook de Action beloofde gratis update's voor hun Navigatie en ze hebben blijkbaar een beperkte levensduur....!

Dat One geloof ik daarom ook niet.
Daarnet de volgende beveiligingsupdate op mijn AndroidOne ontvangen, daarnaast de aankondiging dat het apparaat op de lijst staat van de updates naar Android9 En het is géén dure S#$%$$%$#%ng maar een Nokia (op die zelfde lijst staat alle Nokia's!) van 240Euro.

Misschien toch eens zinnig om hier te gaan kijken: https://www.androidplanet.nl/nieuws/and ... overzicht/
Sterkte als je toestel er niet bij staat

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@AndreD: en jij sterkte met je Nokiaatje. Ik koop een dure S#$%$$%$#%ng echt niet alleen voor Androïd updates. En levenslang? Niets is levenslang, zeker je Nokia niet.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Bankieren moet via app, maar telefoons zijn niet up to date

Ongelezen bericht door grun »

AndreDierick schreef:Misschien toch eens zinnig om hier te gaan kijken: https://www.androidplanet.nl/nieuws/and ... overzicht/
Sterkte als je toestel er niet bij staat
Ik weet niet hoe betrouwbaar die site is, maar er staat minstens 1 fout op en dat geeft toch te denken. Er staat dat oudere Motorola modellen eerder dit jaar al een update naar Oreo gekregen hebben maar mijn G5+ draait nog steeds op 7.0. Overigens naar tevredenheid, hij doet ook met 7.0 wat ik ervan verlang en de snufjes van 8.0 heb ik tot nu toe niet gemist.

Los daarvan zijn er ook een hoop mensen en bedrijven die bewust een of meerdere versies achterlopen en niet steeds het nieuwste van het nieuwste willen hebben, omdat ze zeker willen weten dat de kinderziektes eerst opgelost zijn.

Gesloten