LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Staat BVA auctions boven de wet?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door floyd »

Ik dacht dat kopen op afstand een wettelijke termijn heeft van 14 dagen om de koop te ontbinden...Het gaat om een kavel (product) waar geen kijkdagen waren, dus volgens mij valt dit onder koop op afstand...Het gaat om een kavel bij BVA auctions en deze wil niet ontbinden. Wie weet dit? Ik moet de kavel nog betalen.
Laatst gewijzigd door floyd op 08 apr 2018 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is een uitzondering voor een openbare veiling, maar niet voor online veilingen. Bij een openbare veiling kun je bij de veiling aanwezig zijn.

BVA heeft het herroepingsrecht wel in de AV consumenten staan. Ben je wel een consument?
Laatst gewijzigd door alfatrion op 08 apr 2018 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef:Er is een uitzondering voor een openbare veiling, maar niet voor online veilingen.
O?
En waar staat dat precies beschreven in de wet?

floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door floyd »

alfatrion schreef:Er is een uitzondering voor een openbare veiling, maar niet voor online veilingen.
Weet u wat ik nu kan doen?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik was nog opzoek en heb mijn eerdere bericht aangepast. Als je mijn vraag kunt beantwoorden, dan kan ik meer aangeven. Ik moet ook de omstandigheden kennen. Hoe kom je aan je geld en wat heb je gekocht?

floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door floyd »

Niet bedrijfsmatig...gewone consument...vraag me af wat er gaat gebeuren als ik de nota niet betaal?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik weet het niet. Ik krijg geen concrete antwoorden.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Op wat voor een veiling heeft u geboden? Er zijn veilingen van handelaren, daarvoor geldt gewoon de herroepingsrecht. Als het gaat om een faillissementsveiling moet u de kavel afnemen.
De informatie of er herroepingsrecht is en wat de procedure is staat bij elke veiling er bij.

floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door floyd »

NeoDutchio schreef:Op wat voor een veiling heeft u geboden? Er zijn veilingen van handelaren, daarvoor geldt gewoon de herroepingsrecht. Als het gaat om een faillissementsveiling moet u de kavel afnemen.
De informatie of er herroepingsrecht is en wat de procedure is staat bij elke veiling er bij.
Dat snap ik....maar mag deze procedure ook wettelijk of zijn deze "regeltjes" door BVA zelf verzonnen? Het gaat om een relatief klein bedrag, maar vraag me af of dit wettelijk wel mag en wat er gebeurt als je niet zou betalen?

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door Student90 »

Een kavel is geen roerende zaak, dus is het geen consumentenkoop. Er wordt geen dienst geleverd (voor zover ik uit de OP kan opmaken) en het gaat ook niet om levering van gas, elektriciteit of water (idem). Het herroepingsrecht is dus niet van toepassing.

floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door floyd »

Student90 schreef:Een kavel is geen roerende zaak, dus is het geen consumentenkoop. Er wordt geen dienst geleverd (voor zover ik uit de OP kan opmaken) en het gaat ook niet om levering van gas, elektriciteit of water (idem). Het herroepingsrecht is dus niet van toepassing.
Een product noemen ze een kavel bij de BVA

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door Student90 »

floyd schreef:
Student90 schreef:Een kavel is geen roerende zaak, dus is het geen consumentenkoop. Er wordt geen dienst geleverd (voor zover ik uit de OP kan opmaken) en het gaat ook niet om levering van gas, elektriciteit of water (idem). Het herroepingsrecht is dus niet van toepassing.
Een product noemen ze een kavel bij de BVA
Zou best kunnen, dat maakt een kavel geen roerende zaak.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

floyd schreef:maar vraag me af of dit wettelijk wel mag en wat er gebeurt als je niet zou betalen?
Dan gaan ze misschien wel naar de rechter en moet jij stellen en bewijzen dat je een consument bent.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

floyd schreef:Dat snap ik....maar mag deze procedure ook wettelijk of zijn deze "regeltjes" door BVA zelf verzonnen? Het gaat om een relatief klein bedrag, maar vraag me af of dit wettelijk wel mag en wat er gebeurt als je niet zou betalen?
Het is geen zelf verzonnen regel: artikel 6:230h lid 4: Deze afdeling is niet van toepassing op zaken die executoriaal worden verkocht.

Op zich is het ook te begrijpen. Bij een handelaar kan je terecht om je spullen terug te brengen. Bij een executie veilig is er een curator die alles ten gelde moet maken om de schuldeisers te kunnen betalen. Als u al gebruik zou kunnen maken van een herroepingsrecht komt u achteraan in de rij te staan bij de schuldeisers en bent u uiteindelijk uw aankoop kwijt en uw aankoopbedrag.

Als u niet betaald kan BVA u sommeren te betalen en het product alsnog, volgens de voorwaarde af te nemen. Doet u dit niet bent u sowieso verantwoordelijk voor de kosten voortvloeiend uit het niet afnemen. Zo te merken gaat het om een faillissementsveiling, dan kunnen er opslag/bewaarkosten bij komen, of afvoerkosten.

Geen idee om wat voor een product of waarde het gaat, maar verkoop het des noods weer op marktplaats.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door Student90 »

floyd schreef:
Student90 schreef:Een kavel is geen roerende zaak, dus is het geen consumentenkoop. Er wordt geen dienst geleverd (voor zover ik uit de OP kan opmaken) en het gaat ook niet om levering van gas, elektriciteit of water (idem). Het herroepingsrecht is dus niet van toepassing.
Een product noemen ze een kavel bij de BVA
Ah, ik was mij niet bewust van de terminologie van BVA. En vervolgens interpreteerde ik jou reactie verkeerd, excuses. In dat geval is het wel handig om te weten wat je gekocht hebt en om wat voor soort veiling het gaat.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

floyd schreef:Ik dacht dat kopen op afstand een wettelijke termijn heeft van 14 dagen om de koop te ontbinden...Het gaat om een kavel (product) waar geen kijkdagen waren, dus volgens mij valt dit onder koop op afstand...Het gaat om een kavel bij BVA auctions en deze wil niet ontbinden. Wie weet dit? Ik moet de kavel nog betalen.
Zie: http://laus.nl/nl/artikelen/7 hierin staat het wel duidelijk uitgelegd.

Maar dit is uiteraard enkel van toepassing als je dit als consument hebt gekocht. Ook verwijst BVA zelf naar de Algemene Verkoopvoorwaarden die gelden bij dat specifieke kavel. Zie:
Artikel 8; Herroepingsrecht
Bij roerende zaken:
8.1 Tenzij in deze Algemene Verkoopvoorwaarden anders is bepaald, kan de Koper een Koopovereenkomst met
betrekking tot de aankoop van een roerende zaak gedurende een bedenktijd van maximaal 14 dagen zonder opgave
van redenen op basis van het wettelijk herroepingsrecht van artikel 6:230o Burgerlijk Wetboek ontbinden.
Dus op welke grond zeggen ze dat je geen gebruik mag maken van het herroepingsrecht, want dit lijken ze wel netjes te hebben geregeld in hun voorwaarden.

floyd
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:45

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door floyd »

NeoDutchio schreef:
floyd schreef:Dat snap ik....maar mag deze procedure ook wettelijk of zijn deze "regeltjes" door BVA zelf verzonnen? Het gaat om een relatief klein bedrag, maar vraag me af of dit wettelijk wel mag en wat er gebeurt als je niet zou betalen?
Het is geen zelf verzonnen regel: artikel 6:230h lid 4: Deze afdeling is niet van toepassing op zaken die executoriaal worden verkocht.

Op zich is het ook te begrijpen. Bij een handelaar kan je terecht om je spullen terug te brengen. Bij een executie veilig is er een curator die alles ten gelde moet maken om de schuldeisers te kunnen betalen. Als u al gebruik zou kunnen maken van een herroepingsrecht komt u achteraan in de rij te staan bij de schuldeisers en bent u uiteindelijk uw aankoop kwijt en uw aankoopbedrag.

Als u niet betaald kan BVA u sommeren te betalen en het product alsnog, volgens de voorwaarde af te nemen. Doet u dit niet bent u sowieso verantwoordelijk voor de kosten voortvloeiend uit het niet afnemen. Zo te merken gaat het om een faillissementsveiling, dan kunnen er opslag/bewaarkosten bij komen, of afvoerkosten.

Geen idee om wat voor een product of waarde het gaat, maar verkoop het des noods weer op marktplaats.
Hier kan ik iets mee, dank u wel..ik ga u raad opvolgen :D

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Student90 schreef:
floyd schreef:
Student90 schreef:Een kavel is geen roerende zaak, dus is het geen consumentenkoop. Er wordt geen dienst geleverd (voor zover ik uit de OP kan opmaken) en het gaat ook niet om levering van gas, elektriciteit of water (idem). Het herroepingsrecht is dus niet van toepassing.
Een product noemen ze een kavel bij de BVA
Zou best kunnen, dat maakt een kavel geen roerende zaak.
Uiteindelijk koop je niet die kavel, maar de bewuste roerende zaak. Zo simpel valt de wet nu ook weer niet te omzeilen.
NeoDutchio schreef:
floyd schreef:Dat snap ik....maar mag deze procedure ook wettelijk of zijn deze "regeltjes" door BVA zelf verzonnen? Het gaat om een relatief klein bedrag, maar vraag me af of dit wettelijk wel mag en wat er gebeurt als je niet zou betalen?
Het is geen zelf verzonnen regel: artikel 6:230h lid 4: Deze afdeling is niet van toepassing op zaken die executoriaal worden verkocht.
Klopt helemaal. De vraag is alleen of er hier sprake is van een executieveiling.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door angel1978 »

gezien de ontwijkende antwoorden van TS gaan we daar nooit achter komen denk ik.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Staat BVA auctions boven de wet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

inderdaad :wink:

Gesloten