Pagina 1 van 2

T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 17 apr 2018 17:09
door tjeulemavrotros2017
Ik heb enkele jaaren geleden een 3 jarig contract afgesloten bij T-Mobile .
Met gratis telefoon dacht ik echter heb ik deze naar achteraf schijnt betaald via een lening.
Contract opgevraagd bij T-Mobile en ontvangen
Direct daarachter een E-Mail van T-Mobile dat het nog uitgesproken moest worden door de rechter of ze terug moeten betalen.
Wie weet hier meer over en hoe kan ik mijn geld terugkrijgen

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 17 apr 2018 17:13
door mahadma
Gratis is de lucht als je buiten bent. Verder niets. Wordt dus wachten wat de rechter zegt, en dàt kán effe duren, ze hebben wel meer te doen. Derhalve een beetje prematuur om te spreken over "mijn" geld.

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 17 apr 2018 17:23
door olaf79
Volgens mij heeft de rechter al uitspraak gedaan. Mogelijk is er hogerberoep of cassatie bij de HR.

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 17 apr 2018 17:32
door Lady1234
tjeulemavrotros2017 schreef:Ik heb enkele jaaren geleden een 3 jarig contract afgesloten bij T-Mobile .
Met gratis telefoon dacht ik echter heb ik deze naar achteraf schijnt betaald via een lening.
Contract opgevraagd bij T-Mobile en ontvangen
Direct daarachter een E-Mail van T-Mobile dat het nog uitgesproken moest worden door de rechter of ze terug moeten betalen.
Wie weet hier meer over en hoe kan ik mijn geld terugkrijgen
U dacht echt dat de telefoon gratis was? : :lol: En betaalt u dan nu nog steeds hetzelfde maandbedrag?

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 17 apr 2018 17:39
door tjeulemavrotros2017
Neen betaal niet meer hetzelfde bedrag 3 jarig contract is afgelopen

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 17 apr 2018 19:10
door alfatrion
De Hoge Raad heeft hier al lang een oordeel over uitgesproken.
https://www.google.nl/search?q=hoge+raa ... s+telefoon
tjeulemavrotros2017 schreef:Wie weet hier meer over en hoe kan ik mijn geld terugkrijgen
Je kunt je geld terug krijgen door naar de rechter te stappen. Hiervoor moet je eerst behoorlijk overleg voeren en als T-Mobile niet wilt terug betalen, dan kun je de rechter aanschrijven.

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 17 apr 2018 19:58
door Nijogeth
alfatrion schreef:De Hoge Raad heeft hier al lang een oordeel over uitgesproken.
https://www.google.nl/search?q=hoge+raa ... s+telefoon
tjeulemavrotros2017 schreef:Wie weet hier meer over en hoe kan ik mijn geld terugkrijgen
Je kunt je geld terug krijgen door naar de rechter te stappen. Hiervoor moet je eerst behoorlijk overleg voeren en als T-Mobile niet wilt terug betalen, dan kun je de rechter aanschrijven.
Maar als je de telefoon niet gekocht hebt, dan lijkt het me logisch dat je huur betaald voor de tijd dat je hem gebruikt hebt. Dat zal waarschijnlijk meer zijn dan de aanschafprijs?

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 17 apr 2018 20:09
door alfatrion
De kans dat TS heeft gehuurd is erg klein, maar ook dan geld het zelfde. De argumenten die de HR gebruikt om er toe te komen dat een schenking eigenlijk een koop is, zijn te gebruiken om tot het oordeel te komen dat bruikleen eigenlijk huur is.

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 17 apr 2018 20:17
door Lady1234
Tja, de wegen van de rechterlijke macht zijn wonderlijk. Niemand kon toch veronderstelken dat die telefoons gratis waren, want als je een sim-only abonnement nam was dat stukken voordeliger. Alleen omdat niet precies vermeld stond wat dat mobieltje dan kostte en dat men een kredietovereenkomst aanging, kan nu, desnoods een totaal kapot mobieltje ingeleverd worden, en krijgt men zijn geld terug. Waanzinnig.

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 18 apr 2018 01:52
door Revoked
Misschien waanzinnig, maar het is ook van den zotte dat het hoge maandbedrag bleef staan als de telefoon al volledig betaald was. Erg fout van de providers, en niet zo'n beetje ook.

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 18 apr 2018 09:32
door Lady1234
Revoked schreef:Misschien waanzinnig, maar het is ook van den zotte dat het hoge maandbedrag bleef staan als de telefoon al volledig betaald was. Erg fout van de providers, en niet zo'n beetje ook.
Maar de Ts ging na drie jaar minder betalen.

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 19 apr 2018 07:35
door olaf79
Lady1234 schreef:Tja, de wegen van de rechterlijke macht zijn wonderlijk. Niemand kon toch veronderstelken dat die telefoons gratis waren, want als je een sim-only abonnement nam was dat stukken voordeliger. Alleen omdat niet precies vermeld stond wat dat mobieltje dan kostte en dat men een kredietovereenkomst aanging, kan nu, desnoods een totaal kapot mobieltje ingeleverd worden, en krijgt men zijn geld terug. Waanzinnig.
Helemaal niet waanzinnig, maar heel terecht. Ze moeten gewoon duidelijk zijn in hun aanbod en geen dingen gratis noemen die dat niet zijn.

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 19 apr 2018 08:00
door sjohie
olaf79 schreef:
Lady1234 schreef:Tja, de wegen van de rechterlijke macht zijn wonderlijk. Niemand kon toch veronderstelken dat die telefoons gratis waren, want als je een sim-only abonnement nam was dat stukken voordeliger. Alleen omdat niet precies vermeld stond wat dat mobieltje dan kostte en dat men een kredietovereenkomst aanging, kan nu, desnoods een totaal kapot mobieltje ingeleverd worden, en krijgt men zijn geld terug. Waanzinnig.
Helemaal niet waanzinnig, maar heel terecht. Ze moeten gewoon duidelijk zijn in hun aanbod en geen dingen gratis noemen die dat niet zijn.
Ik snap de redenatie van de rechtbank, maar ik ben het er niet 100% mee eens. Ik bedoel, het was niet ala de woekeraffaire dat ze dingen bewust verstopten in 40 pagina's voorwaarden etc. Sterker nog, bij elke provider krijg je 3 of soms 4 maanden voor de einddatum van een contract een verlengvoorstel, dat kan je toch een trigger noemen om tenminste even je situatie te bekijken.

Maar goed, TS kan naar een rechter gaan, die zal dan vermoedelijk wel oordelen dat het contract niet rechtsgeldig was, maar dat er wel vruchtgebruik is geweest van het toestel, welke na 2, of in dit geval mogelijk 3 jaar, economisch afgeschreven is. Die kosten zullen door de Telco in mindering worden gebracht, dus dan blijft er niet erg veel over volgens mij?

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 19 apr 2018 09:25
door HADES2001
sjohie schreef:
olaf79 schreef:
Lady1234 schreef:Tja, de wegen van de rechterlijke macht zijn wonderlijk. Niemand kon toch veronderstelken dat die telefoons gratis waren, want als je een sim-only abonnement nam was dat stukken voordeliger. Alleen omdat niet precies vermeld stond wat dat mobieltje dan kostte en dat men een kredietovereenkomst aanging, kan nu, desnoods een totaal kapot mobieltje ingeleverd worden, en krijgt men zijn geld terug. Waanzinnig.
Helemaal niet waanzinnig, maar heel terecht. Ze moeten gewoon duidelijk zijn in hun aanbod en geen dingen gratis noemen die dat niet zijn.
Ik snap de redenatie van de rechtbank, maar ik ben het er niet 100% mee eens. Ik bedoel, het was niet ala de woekeraffaire dat ze dingen bewust verstopten in 40 pagina's voorwaarden etc. Sterker nog, bij elke provider krijg je 3 of soms 4 maanden voor de einddatum van een contract een verlengvoorstel, dat kan je toch een trigger noemen om tenminste even je situatie te bekijken.

Maar goed, TS kan naar een rechter gaan, die zal dan vermoedelijk wel oordelen dat het contract niet rechtsgeldig was, maar dat er wel vruchtgebruik is geweest van het toestel, welke na 2, of in dit geval mogelijk 3 jaar, economisch afgeschreven is. Die kosten zullen door de Telco in mindering worden gebracht, dus dan blijft er niet erg veel over volgens mij?
Nee letterlijk uit de uitspraak "Dit houdt in dat de consument de kosten die hij heeft betaald voor de telefoon volledig kan terugkrijgen.​"
Als hier hetzelfde word aangehouden word al het geld terug betaald wat aan de telefoon betaald is over die 3 jaar.

MAAR dit is wel uitgaande dat de consument kan bewijzen dat het om een contract gaat waar over een "gratis" telefoon word gesproken.
Als dat nergens zwart op wit staat kan de TS het lastig krijgen dit te bewijzen.
(lees alleen dat TS contract heb opgevraagt maar niet of er ook echt in staat "gratis")

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 19 apr 2018 09:47
door stofzuigertje
Wegens grote inkoop was het soms voordeliger!

De massa inkoop van een model en een sim-only , soms was je iets voordeliger uit, niet altijd.
Verder is de afbetaling nog rente nodig en kan het zowel duurder als goedkoper geweest kunnen zijn.

Na afloop van deze jaren hoorde ze een nieuw contract met nieuw toestel aan te bieden of goedkopere alleen sim-only, en daar ging het vaak fout.
De 3 jaren zelden tegen gekomen, meestal 1 of 2 jaren.

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 19 apr 2018 09:49
door kokka
Het is belachelijk dat de rechter het normaal vind om een telefoon 3 jaar te gebruiken, wat zo'n beetje neerkomt op de gehele levensduur van een moderne telefoon , en dan simpelweg die oude telefoon in te leveren en je totale aankoopbedrag terug te krijgen.
Hoe dit juridisch ook in elkaar steekt, ik vind het belachelijk. Dat de meerkosten die een consument heeft gemaakt terug betaald moet worden vind ik terecht, maar nu krijg je oneerlijke verrijking van de zielige consument.

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 19 apr 2018 10:09
door alfatrion
sjohie schreef:Maar goed, TS kan naar een rechter gaan, die zal dan vermoedelijk wel oordelen dat het contract niet rechtsgeldig was, maar dat er wel vruchtgebruik is geweest van het toestel, welke na 2, of in dit geval mogelijk 3 jaar, economisch afgeschreven is. Die kosten zullen door de Telco in mindering worden gebracht, dus dan blijft er niet erg veel over volgens mij?
Dat gaat de rechtbank niet doen. Vruchtgebruik komt naar vaste rechtspraak niet voor vergoeding in aanmerking. Vernietiging van de overeenkomst brengt met zich mee dat partijen de geleverde prestaties ongedaan moet maken. De verkoper moet het geld teruggeven en de consument moet het toestel teruggeven in de staat waarin hij de telefoon heeft gekregen. Dat laatste kan de consument niet en dan moet je kijken of dit hem kan worden toegerekend. Het gebruik van de telefoon kan de consument niet worden toegerekend in de periode dat hij geen rekening hoefde te houden met dat de telefoon teruggegeven moest worden (art. 6:204 lid 1 BW). Vanaf het moment dat je beroept op de vernietiging (en als daar aanleiding toe is ook eerder al) moet je er wel rekening mee houden dat je de telefoon terug moet gegeven en als je dan toch gebruik maakt van de telefoon, dan moet je de waardevermindering vergoeden. De Hoge Raad is hier duidelijk over.

Overigens gaat elektronica in de regel langer mee dan drie jaar. Een collega van mijn heeft een telefoon die een stuk ouder is en waarbij de accu een keer is vervangen.
kokka schreef:(...) nu krijg je oneerlijke verrijking van de zielige consument.
Het is geen oneerlijke verrijking. De verkoper heeft fout gehandeld en het daarvan is het gevolg dat de telefoon in waarde is gedaald. De gevolgen zijn voor de partij die fout handelt.

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 19 apr 2018 11:21
door Radar
Offtopic reacties verwijderd door moderatie.

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 19 apr 2018 17:34
door Nijogeth
alfatrion schreef:
sjohie schreef:Maar goed, TS kan naar een rechter gaan, die zal dan vermoedelijk wel oordelen dat het contract niet rechtsgeldig was, maar dat er wel vruchtgebruik is geweest van het toestel, welke na 2, of in dit geval mogelijk 3 jaar, economisch afgeschreven is. Die kosten zullen door de Telco in mindering worden gebracht, dus dan blijft er niet erg veel over volgens mij?
Dat gaat de rechtbank niet doen. Vruchtgebruik komt naar vaste rechtspraak niet voor vergoeding in aanmerking. Vernietiging van de overeenkomst brengt met zich mee dat partijen de geleverde prestaties ongedaan moet maken. De verkoper moet het geld teruggeven en de consument moet het toestel teruggeven in de staat waarin hij de telefoon heeft gekregen. Dat laatste kan de consument niet en dan moet je kijken of dit hem kan worden toegerekend. Het gebruik van de telefoon kan de consument niet worden toegerekend in de periode dat hij geen rekening hoefde te houden met dat de telefoon teruggegeven moest worden (art. 6:204 lid 1 BW). Vanaf het moment dat je beroept op de vernietiging (en als daar aanleiding toe is ook eerder al) moet je er wel rekening mee houden dat je de telefoon terug moet gegeven en als je dan toch gebruik maakt van de telefoon, dan moet je de waardevermindering vergoeden. De Hoge Raad is hier duidelijk over.

Overigens gaat elektronica in de regel langer mee dan drie jaar. Een collega van mijn heeft een telefoon die een stuk ouder is en waarbij de accu een keer is vervangen.
kokka schreef:(...) nu krijg je oneerlijke verrijking van de zielige consument.
Het is geen oneerlijke verrijking. De verkoper heeft fout gehandeld en het daarvan is het gevolg dat de telefoon in waarde is gedaald. De gevolgen zijn voor de partij die fout handelt.
Maar verkoper heeft dat exacte geld waarschijnlijk ook al weer uitgegeven, dus kan men dat ook niet teruggeven, alleen ander geld. Om dan even heel precies te kijken.

De verkoper heeft overigens niet fout gehandeld. Die heeft gewoon een duurder abonnement verkocht met telefoon erbij. De telefoon is in deze dus gratis, maar het abonnement duurder. Dat mensen er dan later achterkomen dat het abonnement alleen goedkoper is, dat kan, maar verandert er niets aan.

Re: T-Mobile contract met 'gratis' telefoon

Geplaatst: 20 apr 2018 19:27
door alfatrion
Nijogeth schreef:Maar verkoper heeft dat exacte geld waarschijnlijk ook al weer uitgegeven, dus kan men dat ook niet teruggeven, alleen ander geld. Om dan even heel precies te kijken.
Daarin is voorzien:
Artikel 6:203 lid 2 BW schreef:Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
Nijogeth schreef:De verkoper heeft overigens niet fout gehandeld. Die heeft gewoon een duurder abonnement verkocht met telefoon erbij. De telefoon is in deze dus gratis, maar het abonnement duurder. Dat mensen er dan later achterkomen dat het abonnement alleen goedkoper is, dat kan, maar verandert er niets aan.
De telefoon mag alleen als gratis worden omschreven, als de consument niets anders moet betalen dan de dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel dit te laten bezorgen. Als de prijs van de telefoon verdisconteerd zit in de prijs van het abonnement, dan moet je betalen voor de telefoon en is deze dus niet gratis.