LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mogelijkheid aankoop nieuwbouwwoning

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Radijs9
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2018 12:15

Mogelijkheid aankoop nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Radijs9 »

Het volgende zou ik graag eens willen weten.

Mijn moeder woont in een vrij groot huis. Het is een fijne plek, maar er komt een keer een tijd om over later te denken.
Er rust geen hypotheek meer op de woning. Nu worden er kleinschalige nieuwbouw woningen gebouwd, alles gelijkvloers, weinig omkijken naar een tuin, wat voor mijn moeder wel wat zou kunnen zijn.
De nieuwe woning zou ze, in theorie, kunnen betalen uit de verkoopopbrengst van het huis en ze zal dan nog wat over kunnen houden.

Er is wat spaargeld en verder is haar inkomen niet bijzonder hoog (wat meer dan AOW). Een klassieke 'het geld zit voornamelijk in de stenen' situatie.

Is het in een dergelijke situatie alleen mogelijk om eerst het eigen huis te verkopen en dan pas de nieuwbouw woning te kunnen kopen? Hier zal vast ook nog wel een loting e.d. bij komen kijken.
Of is er nog een mogelijkheid voor een tussentijdse lening/hypotheek? Ik vermoed dat ze niet tot nauwelijks in aanmerking komt voor een overbruggingskrediet.

Ik begrijp dat het raadzaam is om advies in te winnen bij een financieel adviseur, maar ik hoop hier al wat te weten te komen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mogelijkheid aankoop nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door kweenie »

Je blijft altijd zitten met de periode tussen de aankoop van de nieuwe woning en de verkoop van de oude woning. Je zult meestal immers het huis pas kunnen opleveren, een geld ontvangen, als je verhuisd bent terwijl je pas kunt verhuizen als je de nieuwe woning betaald hebt.

In de regel valt de periode van twee woningen te overbruggen, als de oude woning voldoende waarde heeft. Maar vaak kost dat wel wat geld. Het is vooral jammer in deze situatie waarin geen nieuwe hypotheek nodig is, dat je toch relatief veel kosten voor het regelen van die overbrugging moet maken.

Wat dat betreft zou het handiger zijn als je eerst naar een tijdelijke (vakantie)woning zou kunnen verhuizen en dan de nieuwe woning met de verkoopopbrengst zou kunnen betalen. Maar dat betekent veel gedoe...

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mogelijkheid aankoop nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als er geloot wordt, is het nog maar de vraag of uw moeder ingeloot wordt. Dus bij verkoop van de huidige woning zou dat zeker een ontbindende voorwaarde moeten zijn.

Bijvoorbeeld bij de ING kan met geen overbruggingskrediet krijgen als men ook geen hypotheek van minstens € 30.000 nodig hebt.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mogelijkheid aankoop nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door 16again »

Oude huis is duurder dan nieuwe huis, en vrij van hypotheek.
Daar moet genoeg mee te doen zijn. Zoals bijvoorbeeld het oude huis als onderpand gebruiken bij verkrijgen van lening

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Mogelijkheid aankoop nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door piet987654 »

Misschien toch ook eens de mogelijkheid overwegen om te gaan huren ??? Een alleenstaande persoon met een klein beetje AOW valt in de laagste klasse van sociale huurwoningen. En een huurder hoeft niet na te denken over eventueel (groot) onderhoud aan de woning.

Radijs9
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2018 12:15

Re: Mogelijkheid aankoop nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Radijs9 »

piet987654 schreef:Misschien toch ook eens de mogelijkheid overwegen om te gaan huren ??? Een alleenstaande persoon met een klein beetje AOW valt in de laagste klasse van sociale huurwoningen. En een huurder hoeft niet na te denken over eventueel (groot) onderhoud aan de woning.
Ik begrijp de vraag. Voor de sociale huurwoningen/appartementen is een wat langere wachttijd en degene die het meest aanspreken hebben een mindere (niet altijd centrale) ligging.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Mogelijkheid aankoop nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door vroem »

belangstellenden voor ons oude huis konden ook als gepensioneerden waarvan hij tegen de 80 liep wel een overbruggingshypotheek krijgen aangezien ons huis goedkoper was dan het oude huis wat ook bijna vrij van hypotheek was. Per saldo was het daadwerkelijk alleen overbrugging tot verkoop van hun huis, daarna waren ze onder de streep vrij. Wat u beschrijft levert eigenlijk geen risico op voor de bank, dus ik denk dat er best wat kan. Maar dat zal u echt bij potentiële financier moeten navragen...

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Mogelijkheid aankoop nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ga naar een adviseur maar grote kans dat u een kortlopende hypotheek op het huidige huis kunt krijgen die u bij verhuizing mee kunt nemen naar de nieuwe woning waarna u deze weer af kunt lossen met de opbrengst uit de verkoop huidige woning...

stofzuigertje

Re: Mogelijkheid aankoop nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Is de bouw al gestart en worden de nutsvoorzieningen als stroom kabels en water leiding op tijd geleverd?

Het lijkt leuk maar ik weet ook wat er vaak de laatste tijd vaker fout ging.
En ga je oude tapijt of laminaat her leggen? Meestal komt er nog een leuk bedrag bij, vaak geen keuken en badkamer en alle vloeren en gordijnen en de verhuiskosten dus soms is van het extra overgebleven geld dan niets meer over en moet er soms zelfs geld bij.

Alleen bij flink verschil doen, oude mensen verhuizen vinden ze meestal niet leuk.

Gesloten