LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
iichel
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2018 17:57

Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door iichel »

Beste Radar en bezoekers,

twee weken geleden zag ik op marktplaats.nl een leuk aanbod, een externe harde schijf waar ik naar op zoek was.
Het was een "Seagate Backup Plus Hub externe harde schijf 8TB" --> https://link.marktplaats.nl/m1283845443
Van verkoper [naam verwijderd] (8 jaar actief) --> https://www.marktplaats.nl/verkopers/14112576.html

Bod gedaan, kort daarna een bericht gekregen met de vraag of ik via whatsapp verder wilde.
Dat heb ik niet gedaan. Berichten kwamen lekker vlot en ik heb vervolgens 127 euro (120 + verzendkosten) overgemaakt.
Dit is naar nummer [rekeningnummer verwijderd] geweest. (voor de verstandigen onder ons die een nummer googlen voor overboeken).
Het vlot zijn was achteraf gezien niet zo handing want binnen enkele minuten nadat ik het overgeboekt had, een mail van marktplaats.
Dit account is geblokkeerd...

We zijn inmiddels een weekje of drie verder en nog steeds geen harde schijf mogen ontvangen.
Ik heb inmiddels aangifte gedaan bij de politie via het internet en daarnaast bij mijn bank, de ING, melding gemaakt hiervan.
Dit ging erg makkelijk via Facebook chat.

De ING stuurt een brief naar de rekeninghouder en als deze binnen drie weken het niet overboekt, krijg ik de contactgegevens van de rekeninghouder.

Zijn er verder nog zaken die ik zou kunnen doen?
Ik lees wel eens wat over 1ct overmaken met een boodschap, maar zou dit zin hebben?

Ik heb een rechtsbijstandverzekering.
Is eventueel dagvaarden nog een optie?
Helaas bestaat opgeletopinternet niet meer.

Het is een erg vervelend gevoel om zo 'genaaid' te zijn. Dat gevoel blijft wekenlang aan je knagen. Ik hoop dat er nog iets te doen is.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 mei 2018 13:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Rekeningnummer verwijderd

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

iichel schreef:Beste Radar en bezoekers,

twee weken geleden zag ik op marktplaats.nl een leuk aanbod, een externe harde schijf waar ik naar op zoek was.
Het was een "Seagate Backup Plus Hub externe harde schijf 8TB" --> https://link.marktplaats.nl/m1283845443
Van verkoper [naam verwijderd] (8 jaar actief) --> https://www.marktplaats.nl/verkopers/14112576.html

Bod gedaan, kort daarna een bericht gekregen met de vraag of ik via whatsapp verder wilde.
Dat heb ik niet gedaan. Berichten kwamen lekker vlot en ik heb vervolgens 127 euro (120 + verzendkosten) overgemaakt.
Dit is naar nummer [rekeningnummer verwijderd] geweest. (voor de verstandigen onder ons die een nummer googlen voor overboeken).
Het vlot zijn was achteraf gezien niet zo handing want binnen enkele minuten nadat ik het overgeboekt had, een mail van marktplaats.
Dit account is geblokkeerd...

We zijn inmiddels een weekje of drie verder en nog steeds geen harde schijf mogen ontvangen.
Ik heb inmiddels aangifte gedaan bij de politie via het internet en daarnaast bij mijn bank, de ING, melding gemaakt hiervan.
Dit ging erg makkelijk via Facebook chat.

De ING stuurt een brief naar de rekeninghouder en als deze binnen drie weken het niet overboekt, krijg ik de contactgegevens van de rekeninghouder.

Zijn er verder nog zaken die ik zou kunnen doen?
Ik lees wel eens wat over 1ct overmaken met een boodschap, maar zou dit zin hebben?

Ik heb een rechtsbijstandverzekering.
Is eventueel dagvaarden nog een optie?
Helaas bestaat opgeletopinternet niet meer.

Het is een erg vervelend gevoel om zo 'genaaid' te zijn. Dat gevoel blijft wekenlang aan je knagen. Ik hoop dat er nog iets te doen is.


U kunt verder niets doen. Verbaasd mij trouwens wel dat de ING u heeft toegezegd dat zij uw de contactgegevens van de rekenhouder zullen overhandigen wanneer de rekeninghouders binnen drie weken het geld niet terug boekt... Over het algemeen mag de ING deze gegevens niet eens verstrekken aan u, als individueel consument, ook niet bij oplichting.

iichel
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2018 17:57

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door iichel »

Waarom zou dagvaarden eigenlijk geen optie zijn?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door vroem »

is wel een optie. Alleen ligt het bedrag waarschijnlijk onder de grens van waar de rechtsbijstand actie onderneemt. En zou het mij niet verbazen wanneer marktplaatsdeals uitgesloten zijn van hulp, via de algemene voorwaarden. Dat zal je dan dus op eigen titel en risico moeten doen.

iichel
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2018 17:57

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door iichel »

Een paar aangetekende brieven versturen tikt hard aan qua kosten... :-) Die drempel maak ik me geen zorgen over. Marktplaats is niet uitgesloten.

atlas1302

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Even ING afwachten en dan een incasso bureau erachter, wellicht weet iemand op dit forum wel hoe dat werkt.

iichel
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2018 17:57

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door iichel »

Als iemand zich dusdanig opstelt, dat oplichting acceptabel is, dan denk ik niet dat een incasso bureau veel indruk maakt.

Ik heb dan liever een gerechtelijke uitspraak. Vandaar de vraag of een dagvaarding een optie is.
Wellicht dat de ~95 euro kosten voor een deurwaarder ook indruk maken. Die zijn uiteraard voor de veroorzaker, dat zal in de eis meegenomen worden.

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

In vervolg alleen met mensen op MP zaken doen, waar je met PayPal kan betalen, dan heb je kopersbecherming en krijg je centjes terug.

iichel
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2018 17:57

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door iichel »

Aan de ene kant, ja, zeker waar. PayPal is daarin ook niet heilig maar het biedt enige veiligheid. Er kleven ook enige nadelen aan maar dat is een andere discussie. Ophalen was het mooist geweest, maar helaas was de afstand wat te groot en de nood iets te hoog.

Aan de andere kant, dat moet natuurlijk geen excuus worden om op deze manier zaken te doen.
Gelukkig is het verboden en nu is de vraag, hoe kan ik het best m'n recht halen.

UIteraard allen dan voor het meedenken tot zover.

Edit 15:12u:
voor de (inmiddels verwijderde) reactie met het goede idee om een melding te maken op opgeletopinternet.nl:
Helaas is dat forum bijna een jaar geleden gestopt met hun activiteiten (zie http://www.opgeletopinternet.nl/index.p ... 098.0.html)

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

Ja site is nog in de lucht, maar gesloten, sorry voor de verwarring!

iichel
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2018 17:57

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door iichel »

Geen probleem Al het meedenken wordt op prijs gesteld.

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

Ik weet wel van de ING, als je iets met de kredietkaart betaald en het artikel niet ontvangen heeft, kan je het bedrag na denk ik, 30 dagen terug laten boeken.

iichel
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2018 17:57

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door iichel »

Dit is helaas niet gegaan via creditcard, maar via gewone overboeking.
Met een creditcard of een ander betaald betaalmiddel (PayPal bv) zit er inderdaad wel een vorm van verzekering aan vast.

Dit is wat ING mij verteld heeft via de FB chat:

Afbeelding

Afbeelding

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

ikweethettoch schreef:In vervolg alleen met mensen op MP zaken doen, waar je met PayPal kan betalen, dan heb je kopersbecherming en krijg je centjes terug.

Alleen heeft niet iedereen een PayPal account. Als een adverteerder pas 1 dag of erg kort actief is, maak ik 1 ct over of ga persoonlijk langs.
Weinig zaken welke dermate mijn interesse hebben dat ik laat opsturen.

De oplichter was volgens TS reeds 8 jaar actief. Tsja dat wekt wel vertrouwen dan 1 dag actief.

iichel
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2018 17:57

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door iichel »

Inmiddels is ook al het rekeningnummer van de ontvanger van de betaling geblokkeerd.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door Hatertje »

In het geval van internetoplichting gaat de ING geen NAW gegevens verstrekken. Dat staat op hun website. Die NAW gegevens krijg je alleen in het geval van onverschuldigde betaling (dus per ongeluk). Verder komt het rekeningnummer voor op de site van de politie. Het lijkt mij dus dat er vaker aangifte is gedaan tegen deze persoon. Ik denk dat er niks anders op zit dan te wachten op de afhandeling van de aangifte.
Heeft u een overschrijving gedaan voor een online aankoop en het product niet ontvangen?
Dan kunt u contact opnemen met de verkoper of aangifte doen van internetoplichting bij de politie.
ING verstrekt geen NAW-gegevens, wanneer er sprake is van internetoplichting. Heeft u al aangifte gedaan bij de politie? Naar aanleiding van de aangifte die u heeft gedaan, kan de politie de NAW- gegevens bij de ING vorderen.
https://www.ing.nl/particulier/zoeken.h ... erugboeken

iichel
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2018 17:57

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door iichel »

Rekeningnummer geeft inmiddels ook meldingen bij de Politie. Op moment van overboeken was dit nog niet het geval.

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

Hatertje schreef:In het geval van internetoplichting gaat de ING geen NAW gegevens verstrekken. Dat staat op hun website. Die NAW gegevens krijg je alleen in het geval van onverschuldigde betaling (dus per ongeluk). Verder komt het rekeningnummer voor op de site van de politie. Het lijkt mij dus dat er vaker aangifte is gedaan tegen deze persoon. Ik denk dat er niks anders op zit dan te wachten op de afhandeling van de aangifte.
Heeft u een overschrijving gedaan voor een online aankoop en het product niet ontvangen?
Dan kunt u contact opnemen met de verkoper of aangifte doen van internetoplichting bij de politie.
ING verstrekt geen NAW-gegevens, wanneer er sprake is van internetoplichting. Heeft u al aangifte gedaan bij de politie? Naar aanleiding van de aangifte die u heeft gedaan, kan de politie de NAW- gegevens bij de ING vorderen.
https://www.ing.nl/particulier/zoeken.h ... erugboeken
Dan is de info van de medewerkster die TS via chat gekregen heeft fout?

Kijk naar de screenshot !

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door Hatertje »

ikweethettoch schreef:
Hatertje schreef:In het geval van internetoplichting gaat de ING geen NAW gegevens verstrekken. Dat staat op hun website. Die NAW gegevens krijg je alleen in het geval van onverschuldigde betaling (dus per ongeluk). Verder komt het rekeningnummer voor op de site van de politie. Het lijkt mij dus dat er vaker aangifte is gedaan tegen deze persoon. Ik denk dat er niks anders op zit dan te wachten op de afhandeling van de aangifte.
Heeft u een overschrijving gedaan voor een online aankoop en het product niet ontvangen?
Dan kunt u contact opnemen met de verkoper of aangifte doen van internetoplichting bij de politie.
ING verstrekt geen NAW-gegevens, wanneer er sprake is van internetoplichting. Heeft u al aangifte gedaan bij de politie? Naar aanleiding van de aangifte die u heeft gedaan, kan de politie de NAW- gegevens bij de ING vorderen.
https://www.ing.nl/particulier/zoeken.h ... erugboeken
Dan is de info van de medewerkster die TS via chat gekregen heeft fout?

Kijk naar de screenshot !
Mijn persoonlijke ervaring leert dat websites vaker gelijk hebben dan klantenservice medewerkers.

iichel
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mei 2018 17:57

Re: Marktplaats: wel betaald, geen bestelling, wat nu?

Ongelezen bericht door iichel »

Ik ben erg benieuwd. Navraag bij de ING leert dat er in ieder geval wel een betalingsonderzoek loopt. Bericht van iets na 17u vandaag.

Afbeelding

Gesloten