LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Sonjaverschuren
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2018 09:05

Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Sonjaverschuren »

Hebben jullie wel eens uitgezocht hoe het zit met een en/of rekening op een betaalrekening wat er nodig is bij overlijden.
Mijn buurvrouw haar man is 8 mnd geleden overleden en er staat nog steeds Erve van op de rekening. Alles is al afgehandeld qua erfenis, mevrouw is de enige erfgenaam. Echter ooit is er een testament geweest, waar niets bijzonders in staat. Er is geen huizenhoog spaarbedrag, er is geen hypotheek aan verbonden en waren in gemeenschap van goederen getrouwd.
Nu eisen ze dat er een verklaring van erfrecht moet komen á 500€ van de notaris
Er verandert verder niets, mevrouw maakt al die tijd gewoon gebruik van de rekening en de gelden en het gaat erin dat ze niet meer de ERVE van wil zijn.
Een andere bank heeft wel gewoon de rekening van naam veranderd!!!!
Wat is jullie ervaring hiermee?
Te bizar voor woorden.....

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, zo bizar is dat helemaal niet. Als er een testament opgemaakt is, dient er een verklaring van erfrecht opgemaakt te worden. U kunt wel stellen dat er “niets bijzonders” in dat testament staat, maar dat weet u helemaal niet.

Een verklaring van erfrecht hoeft helemaal niet zoveel te kosten, bij zo’n eenvoudige situatie (volgens u).

Kijk eens op internet bij “de goedkoopste notaris” . Laat haar daar offertes vragen inclusief alle kosten. Dan kan die bankrekening geregeld worden.

stofzuigertje

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je nog iets kunt overboeken, andere bank op 1 naam nemen en deze opzeggen zodra het saldo €0,00 is!

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Lady1234 »

stofzuigertje schreef:Als je nog iets kunt overboeken, andere bank op 1 naam nemen en deze opzeggen zodra het saldo €0,00 is!
Dat kan dus niet.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door piet987654 »

Vreemd dat dat zo moeilijk gaat. Vorig jaar maart is mijn moeder overleden, en zij had samen met mijn vader ook een en/of betaal rekening bij de Rabobank. en een spaarrekening op haar eigen naam, Ook daar was het spaargeld niet hoog (E 22K ). Er was WEL een testament voor de langstlevende. en er was ook een vrije koopwoning. 2 weken na het overlijden zijn mijn vader en ik (zijn zoon) naar de lokale Rabobank gegaan en gevraagd hoe die naam moest worden aan gepast. Antwoord van de bank was: Komt U maar even mee naar die computer, dan haal ik er iemand bij die hier meer verstand van heeft. Na afgifte van een kopie van de overlijdensverklaring heeft een medewerker ongeveer 20 minuten zitten typen op zijn toetsenbord en alles was aangepast. kennelijk doet niet iedere bank hetzelfde in zo een situatie, beetje merkwaardig

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@piet987654

Mocht uw vader de woning ooit willen verkopen, dan zal er nog steeds een verklaring van erfrecht nodig zijn.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door piet987654 »

@lady1234

De enige reden dat dat huis ooit verkocht gaat worden is als mijn vader ooit zelf komt te overlijden, Hij woont daar prima, met alle voorzieningen gelijkvloers. Als het ooit zover is gaat het huis verkocht worden aan de hoogst biedende. En dan mag de plaatselijke notaris alles afhandelen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Lady1234 »

piet987654 schreef:@lady1234

De enige reden dat dat huis ooit verkocht gaat worden is als mijn vader ooit zelf komt te overlijden, Hij woont daar prima, met alle voorzieningen gelijkvloers. Als het ooit zover is gaat het huis verkocht worden aan de hoogst biedende. En dan mag de plaatselijke notaris alles afhandelen.
Fijn dat hij plezierig en levensbestendig woont, maar tzt is er dan toch echt een verklaring van erfrecht nodig.

Moiseule58

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Lady1234 schreef:
piet987654 schreef:@lady1234

De enige reden dat dat huis ooit verkocht gaat worden is als mijn vader ooit zelf komt te overlijden, Hij woont daar prima, met alle voorzieningen gelijkvloers. Als het ooit zover is gaat het huis verkocht worden aan de hoogst biedende. En dan mag de plaatselijke notaris alles afhandelen.
Fijn dat hij plezierig en levensbestendig woont, maar tzt is er dan toch echt een verklaring van erfrecht nodig.
Beste Piet987654: dit klopt helemaal. De woning staat nu nog op naam van uw beide ouders. Een notaris kan dit bij het kadaster veranderen met een verklaring van erfrecht.
Bij overlijden krijgt u vaak te maken met een erfenis. Bestaat deze uit een huis, stuk grond of boot? Dan is het verstandig een verklaring van erfrecht door de notaris in te laten schrijven bij het Kadaster.
Een verklaring van erfrecht is een document waarin informatie over de overledene en de erfgenamen is opgenomen. In de kadastrale registratie blijft de overledene als eigenaar van een goed vermeld totdat een dergelijke verklaring ter inschrijving is aangeboden.

Door een verklaring van erfrecht via de notaris in te laten schrijven, worden de rechtmatige erfgenamen als eigenaren vermeld. Hierdoor beschikken alle partijen die het Kadaster raadplegen over de actuele eigenaargegevens van het bij het Kadaster geregistreerde registergoed. Dit is van betekenis voor bijvoorbeeld de WOZ aanslag, het energielabel en de levensverzekering. Verder kunnen hierdoor brieven van de Belastingdienst en het Kadaster bij de juiste personen worden bezorgd.

.
...
Laatst gewijzigd door Moiseule58 op 12 jun 2018 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zolang het tegoed niet geblokkeerd is kun je gewoon een andere bank nemen.... probleem opgelost!

Alleen bij niet vrijgeven moet je verklaring hebben maar een en/of is voor beide... en die blijven werken.
Dan is overstap de makkelijkste en je hebt geen verklaring nodig voor opzeggen.

Moiseule58

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

stofzuigertje schreef:Zolang het tegoed niet geblokkeerd is kun je gewoon een andere bank nemen.... probleem opgelost!

Alleen bij niet vrijgeven moet je verklaring hebben maar een en/of is voor beide... en die blijven werken.
Dan is overstap de makkelijkste en je hebt geen verklaring nodig voor opzeggen.
Een en/of rekening wordt nooit geblokkeerd na overlijden van een van de echtgenoten. De overlevende partner kan deze rekening altijd blijven gebruiken.
Dan kun je inderdaad een andere bank nemen, maar de bestaande en/of rekening kun je niet opheffen, of op naam van de langstlevende zetten, bij banken zoals de ABNAMRO bank, die een verklaring van erfrecht eisen. Zonder deze verklaring van erfrecht kun je niets.
Dat betekent dat de en/of rekening, tegen betaling van de maandelijkse kosten, door blijft lopen en de weduwe/weduwnaar telkens weer met deze rekening geconfronteerd wordt, die niet op naam van de langstlevende gezet kan worden. Dit komt bijvoorbeeld telkens terug bij de belastingaangifte.
Laatst gewijzigd door Moiseule58 op 12 jun 2018 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou iemand na het overlijden van haar echtgenoot een rekening alleen op haar eigen naam willen zetten, als dat voorheen niet het geval was!

Moiseule58

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Lady1234 schreef:Waarom zou iemand na het overlijden van haar echtgenoot een rekening alleen op haar eigen naam willen zetten, als dat voorheen niet het geval was!
Al jarenlang een nieuwe partner?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar rekening opheffen. Of oud spul uitprinten.

Moiseule58

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Lady1234 schreef:Dan maar rekening opheffen. Of oud spul uitprinten.
Klopt. Maar het blijft van de zotte.
Stel dat je gescheiden bent. Dan kun je alleen van de naam van je ex afkomen door je rekening op te heffen bij sommige banken.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heel wonderlijk, maar zal steeds minder problemen opleveren aangezien steeds meer vrouwen alleen hun eigen naam blijven voeren.

muffinhouseroof
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2018 15:45

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door muffinhouseroof »

Er is nog steeds niets veranderd, niet na het overlijden van mijn beide schoonouders, niet na mijn vader, niet na mijn broer en nu , na mijn tante, dus nog steeds niet....De bank (ik noem hier geen namen) die vraagt om een verklaring van erfrecht (dat kost ongeveer 400 euro als je de mazzel hebt, zoals ik, de enige erfgename en executeur testamentair te zijn), de begrafenispolismaatschappij welke zonder die verklaring ook niet wordt uitgekeerd (beiden zijn inmiddels door mij bekeerd btw), de woningeigenaar waar ik 3 x bij heb moeten opzeggen voor een reactie kreeg, Ja bij de bank hadden wij, mijn tante en ik, het goed geregeld (een e/o rekening, toen was ik meteen mijn woonkostentoeslag kwijt) dat heb ik dus opgezegd. De belastingdienst zag het niet als mijn inkomen de Gemeente Almere wel...Nu had mijn tante dus een kraakvers testament en heb ik gedreigd met Radar en Kassa. Oh ja en een schijven van de de belastingdienst ; ff voor de 23e aangeven wie wij nu een poot kunnen uitdraaien. Het pensioenfonds en het UWV houden wel meteen alles in. Het crematorium stuurt rekeningen enz. van welk geld je dat gaat betalen (ze blokkeren meteen de rekening van) vragen ze zich niet af. Een wedstrijd die je niet winnen kan....

Erthanax
Berichten: 9686
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Erthanax »

De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat allerlei instanties gelukkig geen zaken kunnen doen met de eerste de beste die zich uitgeeft voor erfgenaam.

Wat die nog te betalen rekeningen betreft: Neem contact op met de bank en vraag of er een afdeling Nabestaanden is. Mijn ervaring is dat bij een geblokkeerde rekening automatische incasso's nog wel betaald worden en dat rekeningen die ten laste van de nalatenschap vallen, zoals de uitvaart, door de bank betaald worden als u ze naar de afd. nabestaanden stuurt.

Voor een nalatenschap waarin ik nu executeur ben, wacht ik al twee maanden op de verklaring van erfrecht, omdat een gemeente erg traag is met het bevestigen van een afstamming.

Ja, het is soms lastig en tijdrovend, maar het is in Nederland gelukkig wel goed geregeld.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekening wijzigen na overlijden: verklaring van erfrec

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@muffinhouseroof

Dreigen met Radar en Kassa, wat een onzin. Als er iemand komt te overlijden, moet dat correct afgewikkeld worden.
Simpel, heeft de overledene een testament op laten stellen, dan is voor de afwikkeling van allerlei zaken een verklaring van erfrecht nodig. Want wie de erven zijn, kan alleen met die verklaring van erfrecht worden vastgesteld.

Gesloten