LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
luuk125252
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2018 11:21

Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door luuk125252 »

"Ook zijn wij er in geen geval aansprakelijk voor als de koper of verkoper hun verplichtingen jegens elkaar niet nakomen. - Artikel 27 van de algemene voorwaarden van Online betaalplatform gelijk oversteken.

Marktplaats gelijk oversteken geeft valse hoop! Je denkt dat op deze manier je aankopen gedekt zijn maar dat valt zwaar tegen.
Ik had een aantal weken gereedschap op marktplaats gekocht en betaald met gelijk oversteken, er vanuitgaande dat op deze manier alle risico's gedekt waren. Echter was 1 van de zaken kapot. Meteen contact opgenomen met de verkoper en met het online betaalplatform, het bedrijf achter gelijk oversteken. Ik kreeg van hun de reactie dat ze hier niks aan konden doen en dat de verkoper aan zijn verplichtingen had gedaan door het pakket te versturen.
Hierop heb ik de algemene voorwaarden doorgelezen en ze hadden gelijk! Op moment dat de verkoper een bewijs stuurt dat er een pakket is verstuurd naar het adres van de koper krijgt hij zijn geld. Ofwel ongeacht de inhoud van het pakket, zodra er bewijs bestaat dat de verkoper een pakket heeft verstuurd word hij uitbetaald. Verkopers kunnen net zo goed een leeg pakket opsturen en krijgen alsnog hun geld.
Artikel 28 van de algemene voorwaarden stelt weliswaar dat zowel koper als verkoper zich te houden hebben aan de koopovereenkomst, ofwel dat de verkoper moet leveren wat is overeengekomen met de koper. Echter stelt artikel 27 dat wanneer 1 van de partijen zich niet houd aan de overeenkomst zij hun diensten niet goed kunnen verlenen en daarom nergens voor aansprakelijk zijn.

De gelijk oversteken service is 1 grote grap, je denkt dat je zeker bent van je aankoop maar niks is minder waar.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dat is nu eenmaal het risico van iets tweedehands via internet kopen. U kunt alleen de verkoper hier nog op aanspreken als dit een particulier was.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door sylvesterb »

fonsflons schreef:De grote angel is inderdaad dat het een schijnveiligheid geeft. Iemand met kwade bedoelingen kan dit volledig misbruiken.
Maar het maakt het wel lastiger, voorheen kon je gewoon niets opsturen, nu moet je nog iets opsturen ook en dit bewijzen.
fonsflons schreef:Een beoordelingsysteem van kopers en verkopers zou veel beter werken, hoewel dit natuurlijk ook te 'hacken' is.
Nadeel van een beoordelingsysteem is dat dit helemaal niet nauwkeurig is. Daarnaast wordt er veel misbruik gepleegd via "gehackte" accounts op marktplaatst.

Ik koop nooit wat op marktplaatst als ik het niet zelf kan ophalen, dan zie ik tenminste wat ik koop en kan ik het daar testen. Is geen 100% garantie maar iedergeval een stuk meer dan wanner je het laat opsturen.

Yoorsonly
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2019 20:45

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Yoorsonly »

Wat een bijzonder verhaal. Zag het net bij Kassa en heb er een post over gemaakt . Dit is verdienen voor Marktplaats maar geen enkele verantwoordelijkheid echt nemen. Betalen doe je er wel voor !

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar zoals in het programma Kassa ook naar voren kwam, staat alles wel in de voorwaarden vermeld. Maar ja, die worden niet gelezen.

Ga het ophalen of laat het ophalen en dan eerst controleren voordat er betaald wordt.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

En dan laat je het ophalen, krijg je dit https://www.ad.nl/alphen/echtpaar-uit-a ... ~aa2a85a5/ En dit is niet de 1e keer.

Of ze komen de boel verkennen om later in de kleine uurtjes terug te komen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
07 apr 2019 12:02
En dan laat je het ophalen, krijg je dit https://www.ad.nl/alphen/echtpaar-uit-a ... ~aa2a85a5/ En dit is niet de 1e keer.

Of ze komen de boel verkennen om later in de kleine uurtjes terug te komen.
Ten eerste zou ik een sieraad nooit op MP zetten, maar ermee naar een juwelier gaan. En ten tweede zou ik de kopers nooit ‘s avonds aan de deur laten komen.
Heel vaak gaat de verkoop gewoon goed, maar je moet zelf ook wel alert blijven.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
07 apr 2019 12:09

Ten eerste zou ik een sieraad nooit op MP zetten, maar ermee naar een juwelier gaan. En ten tweede zou ik de kopers nooit ‘s avonds aan de deur laten komen.
Heel vaak gaat de verkoop gewoon goed, maar je moet zelf ook wel alert blijven.
Inderdaad, ook ik zet geen sieraden op MP en kopers laat ook ik nooit 's avonds komen. Bij twijfel aan de betrouwbaarheid / identiteit van een koper, verkoop ik het niet aan hem of ik zorg dat de stevige hond van de buren rondloopt in mijn huis.

Maar veel mensen zijn nog steeds veel te goed van vertrouwen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door BreejKC »

[zou ik de kopers nooit ‘s avonds aan de deur laten komen.[/quote]

Hiermee doet u tekort aan de grote groep kopers bij wie het, ik denk zelfs in de meeste gevallen, wel gewoon goed gaat. Ook als 's avonds de te koop gezette spulletjes worden opgehaald.

Helaas zijn goede berichten geen reden om op fora als deze daarover topics te openen en denken we te snel dat het hele gebeuren rondom Marktplaats.nl en andere websites waar gratis spulletjes aangeboden worden, één grote oplichtersbende is.

Dat we met elkaar wat extra oplettend zijn kan natuurlijk nooit kwaad. En voor alle zekerheid, als je zaken echt niet vertrouwt, kun je de stofzuiger met ijzeren pijp, of alleen dat onderdeel, nog achter de voordeur laten staan.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nee, MP is geen '1 grote oplichtersbende', maar in bepaalde rubrieken als sieraden, smartphones, laptops e.d. zit aardig wat gespuis.

Als ik eventuele kopers helemaal niet vertrouw, doe ik daar geen zaken mee.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 07 apr 2019 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Lowieze »

BreejKC schreef:
07 apr 2019 12:31
[zou ik de kopers nooit ‘s avonds aan de deur laten komen.
Hiermee doet u tekort aan de grote groep kopers bij wie het, ik denk zelfs in de meeste gevallen, wel gewoon goed gaat. Ook als 's avonds de te koop gezette spulletjes worden opgehaald.

Helaas zijn goede berichten geen reden om op fora als deze daarover topics te openen en denken we te snel dat het hele gebeuren rondom Marktplaats.nl en andere websites waar gratis spulletjes aangeboden worden, één grote oplichtersbende is.

Dat we met elkaar wat extra oplettend zijn kan natuurlijk nooit kwaad. En voor alle zekerheid, als je zaken echt niet vertrouwt, kun je de stofzuiger met ijzeren pijp, of alleen dat onderdeel, nog achter de voordeur laten staan.
[/quote]

Met mijn stofzuigerbuis kan ik geen deuk in een pakje boter slaan :lol: . Als ik geen goed gevoel bij een koper heb, dan zeg ik alles al schriftelijk af, ik geef mijn adres dan ook zeker niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@lowieze Je werkwijze komt sterk overeen met mijn werkwijze.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
07 apr 2019 12:39
@lowieze Je werkwijze komt sterk overeen met mijn werkwijze.

👍 Ik heb gelukkig nog nooit problemen met kopen of verkopen gehad. En ik heb toch al heel wat verkocht of weggegeven.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door BL2 »

Gelijk oversteken werkt alleen bij het gekochte ophalen bij de verkoper. Alles goed bekijken en testen en netjes betalen, zonder nog eens zielig af te dingen.

Verder zijn er flinke groepen fake kopers aanwezig op MP welke er een sport van maken om geïnteresseerd te zijn, te reserveren en een koopbezoek af te spreken, en dan niet te komen of snel weer af te berichten.

Onlangs iets te koop voor slechts E 10,-. Maar liefst 5x achter elkaar werd het gauw weer afgezegd door verschillende ? kopers in spee.
Om dood moe van te worden.
Product uiteindelijk maar in de afvalcontainer gegooid, daar gaan we onze tijd niet aan besteden.

MuTe
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 nov 2018 13:25

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door MuTe »

Maakt u a.u.b GEEN gebruik van Marktplaats Gelijk Oversteken service (Online Betaalplatform).

Het is een waardeloze dienst!

Ze doen helemaal niets om u als koper in het gelijk te stellen. Online Betaalplatform heeft geen connectie met Marktplaats als het gaat om chat geschiedenis tussen koper en verkoper. Tevens weten ze niet of een verkoper inmiddels al is geblokkeerd bij Marktplaats wegens fraude en ze doen ook niets met uw aangifte bij de politie.


Sterker nog. Een Track en Tracé code vanuit de verkoper is niet eens nodig. Ze stellen de verkoper altijd in het gelijk!

In mijn geval heb ik een PSN (Playstation Netwerk kaart) gekocht bij een oplichter op Marktplaats.
Betaald met Gelijk Oversteken. Verkoper stuurt per Marktplaats chat een foto van een al gebruikte Google Play kaart. De foto is duidelijk te zien dat het niet om een PSN kaart gaat.

Ik heb meteen melding gemaakt van niet ontvangen product en aangifte gedaan. Marktplaats heeft de verkoper geblokkeerd wegens fraude.

Gelijk Oversteken service van Online Betaalplatform heeft de verkoper in het gelijk gesteld!!

Omdat ik toch een product heb ontvangen geeft men aan.​​​​ Online Betaalplatform is niet in staat om dan ook maar enig onderzoek te doen tussen koper en verkoper. Bellen met Online Betaalplatform heeft geen zin. Je krijgt niemand te spreken die dan ook maar iets kan betekenen.

Gelijk Oversteken service heeft geen eigen telefoonnummer en zijn dus niet te bereiken.
Diegene die je aan de lijn krijgt geeft aan dat Online Betaalplatform niet samenwerkt met Marktplaats om onderzoek te doen.

Op Marktplaats bij Gelijk Oversteken service staat dat een Track en Tracé code ten alle tijde leidend is. In mijn geval is er helemaal geen Track en Tracé code, en toch stelt Online Betaalplatform de verkoper in het gelijk.

Kortom:
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Maak nooit maar dan ook echt NOOIT gebruik van de Gelijk Oversteken service van Marktplaats. U betaalt extra voor een schijnveiligheid.

Online Betaalplatform faciliteert alleen een nieuwe manier om het voor oplichters nog makkelijker te maken om u geld afhandig te maken!

U heeft het valse vertrouwen dat u uw geld terug krijgt maar dat is dus niet het geval!

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar wie koopt zo'n kaart nou weer via marktplaats? Zijn in elke supermarkt te koop en zelfs via het kanaal van PlayStation zelf.

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Hoi! Helaas heb ik ook een slechte ervaring met gelijk oversteken van Marktplaats. I.p.v. hetgeen dat ik gekocht had kreeg ik een lege verpakking opgestuurd. De verkoper had een track en trace code dat er 'iets' was opgestuurd maar ik was duidelijk opgelicht. Natuurlijk gaf de verkoper niet thuis en Marktplaats weigerde actie te ondernemen. Je kan dus een lege enveloppe met track en trace sturen...of verzin maar wat geks.

Ongeacht wat er in de voorwaarden van Marktplaats staat vind ik dat zij wel hun verantwoordelijkheid dienen te nemen, ookal zou het alleen maar zijn om duidelijker te communiceren hoe dit gelijk oversteken daadwerkelijk werkt en dat zij niets voor je doen.

Commentaren als 'je moet niet op marktplaats kopen' vind ik erg makkelijk. Marktplaats is een commercieel bedrijf en moet gewoon haar verantwoordelijkheid naar haar klanten (wat dat zijn we uiteindelijk wel) nemen.

Voor mij geen Marktplaats meer.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Ik ben benieuwd of zij als ''Gelijk Oversteken'' zich overal zo makkelijk van af kunnen laten komen. De dienst kost namelijk geld, je betaald ervoor om er gebruik van te maken. Dat de dienst stelt dat zij niet aansprakelijk zijn als één van de partijen zich niet aan de koopovereenkomst houd, wat heb je dan aan die dienst? Het doel van de dienst zelf is dat mensen in vertrouwen kunnen kopen en dat wanneer er zich iets voordoet zij zich moeten kunnen melden. Zij trekken hun handen ervan af ''Ja, kunnen wij niets aan doen.''.

Als ik dit zo lees krijg ik hetzelfde idee als jassen (dan wel verplicht) ophangen bij uitgaansgelegenheden voor 1 of 2 euro, met dat leuke bordje ''De directie is niet aansprakelijk voor schade of diefstal van persoonlijke eigendommen''. Terwijl zij dat hier wel zijn (ook wel gerechtelijke uitspraken) omdat je voor de dienst betaald. Je betaald die 1 of 2 euro voor een veilige garderobe waar toezicht is. Als de jas dan wordt gestolen dan zijn zij gewoon aansprakelijk, je hebt namelijk je jasmuntje, maar zij hebben geen jas.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Lowieze »

Je betaalt extra omdat je bij Gelijk Oversteken gebruik maakt van het Online Betaalplatform. Van hen ontvang je je geld terug mocht je het pakket niet ontvangen.
Voor de inhoud van het pakket zijn zij natuurlijk niet aansprakelijk. Dat blijft toch de verkoper.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Valse hoop bij Marktplaats Gelijk Oversteken

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lowieze schreef:
27 feb 2020 08:09
Je betaalt extra omdat je bij Gelijk Oversteken gebruik maakt van het Online Betaalplatform. Van hen ontvang je je geld terug mocht je het pakket niet ontvangen.
Voor de inhoud van het pakket zijn zij natuurlijk niet aansprakelijk. Dat blijft toch de verkoper.
Maar dan schieten zij hun doel voorbij. Het gaat de kopers/verkopers immers om dat hun transactie goed verloopt. Geen van beide wil opgelicht worden. De betaaldienst Gelijk Oversteken geeft de indicatie dat het gebruik van hun dienst dit zal garanderen. Dit blijkt echter niet zo te zijn. Eigenlijk heeft alleen de verkoper hier vrij spel, de koper niet.

Gesloten